DİNİ TASAVVUFİ (TEKKE) EDEBİYATI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HACI BEKTAŞ,SEYYİD NESİMİ,HALLACI MANSUR VE PİR SULTAN ABDAL
Advertisements

TASAVVUF Tuğba Deniz 10-B 535.
DİL- KÜLTÜR İLİŞKİSİ
RUBAİ.
AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
TEKKE-TASAVVUF EDEBİYATI
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
OĞUZ TÜRKÇESİNİN ANADOLU’DAKİ İLK ÜRÜNLERİ
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
ÂŞIK EDEBİYATI’NDA NAZIM
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
Orhun abideleri / göktürk yazıtları
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
4/ KELİMEİTEVHİT VE KELİMEİŞEHADETİ ÖĞRENİYORUM
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
9. Sınıf Türk Edebiyatı 24-28/02/2014 HALK HİKAYELERİ.
AŞIK TARZI HALK EDEBİYATI
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
HALK ŞAİRLERİ.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Mevlana Celaleddin-i Rumi
Yunus Emre:  Yunus Emre (d Sarayköy, Mihalıçcık, Eskişehir - ö. 1321), Anadolu'da Türkçe şiirin öncüsü mutasavvıf ve filozof, Anadolu'da yaşamış.
HOCA DEHHANİ GAZEL-XIII. YÜZYIL SAYFA:
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
Ömer Nasuhi bilmen Anadolu ihl
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
Alevilik.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ DESTAN DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
DİNİ-TASAVVUFİ TÜRK HALK EDEBİYATI
İslam Düşüncesinde Yorumlar
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
HALK EDEBİYATI.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
TASAVVUF NEDİR? İslamiyet'in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla Allah'a ulaşma düşüncesine tasavvuf.
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
İSLAMÎ DÖNEMİN İLK DİL VE EDEBİYAT ÜRÜNLERİ
Yusuf Emre Atalay Şehit Kaya Aldoğan Anadolu Lisesi Aydın / Kuşadası.
ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
Oğuz Han Cerit 9-B / 150 Konu : Yunus Emre Araştırması.
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat türüdür. Türklerin.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
AŞIK TARZI HALK EDEBİYATI
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
Pir Sultan Abdal.
KARACOĞLAN.  17'nci yüzyılda yaşadığı sanılıyor. Göçebe Türkmen obalarında yetişti. Asıl adının İsmail, Halil ya da Hasan olduğu yolunda görüşler var.
Yunus Emre ŞENEL 9-C / 233 Konu : Yunus Emre Araştırması.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
 Ahmed Yesevi, İslamiyet’in Türkler arasında yayılmasında önemli bir rol oynamış olan, büyük alim ve sufilerden; Türk illerinin manevi hayatında, asırlar.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
HAZIRLAYAN: LEYLA ARICI
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
Sunum transkripti:

DİNİ TASAVVUFİ (TEKKE) EDEBİYATI .

TEKKE EDEBİYATI Tasavvuf”  dünya  hayatının  aşırılılıklarından uzak durarak Allah’a gönülden bağlanma,Allah’ın varlığına insanın kendi varlığından vazgeçmesi, benliğini (nefsini) yok edip gönlünü ilahi aşkla doldurması esasına dayanan, İslami bir düşünce akımıdır. Türkistanlı Hoca Ahmet Yesevi  Türk tasavvufunun kurucularındandır. Anadolu’da tasavvufun, onun öğrencileri tarafından yayıldığı kabul edilir. Tasavvufçular (mutasavvıflar, sofiler) düşüncelerini halka yaymak için edebiyatı, özellikle Şiiri araç kabul ederler. Bunun sonucu olarak Anadolu’da 13. yy’dan itibaren güçlü bir tasavvuf (tekke) edebiyatı olmuştur.

NOT Anlattıklarımızın ve soruların daha iyi yorumlanabilmesi için şu terimlerin bilinmesi yararlı olacaktır:

TEKKE EDEBİYATI VAHDET-İ VÜCUT: (Varlığın birliği) Evrende sadece Allah’ın varlığı söz konusudur. Diğer varlık zannettiğimiz, bu “mutlak varlığın”, Allah’ın bir parçası ve görüntüsüdürler. Tekke: Tasavvuf ehli kişilerin, tarikat mensuplarının barındıkları, eğitim gördükleri yer, kuruluş. PİR: Tarikat kurucusu.

TEKKE EDEBİYATI ŞEYH: 1) Tarikat kurucusu. 2) Tarikatta en yüksek dereceye ermiş kişi. 3) Tarikat kollarından birinin başında bulunan kimse.

TEKKE EDEBİYATI DERVİŞ: Bir tarikata girmiş, onun kurallarına uygun yaşayan kimse. ABDAL: Gezgin derviş. HALİFE: Tarikat kurucusunun ya da şeyhin kendisine vekil tayin ettiği, yetki verdiği kişi.

GENEL ÖZELLİKLERİ a) Gerek dini-tasavvufi görüşler, gerek bunların işlenişi yönünden Arap-İran tasavvuf edebi-yatlarının etkisi söz konusudur. Ancak etki-lenme, Divan Edebiyatı’ndaki boyutlarla değildir. b) Tasavvufa ait kavramları anlatan terimler dolayısıyla yabancı sözcük ve tamlamalar Aşık Tarzı Edebiyattan daha fazladır.

GENEL ÖZELLİKLERİ c) Eserlerin çoğu yazılı olarak oluşturulmuş ya da sonradan yazıya geçirilmiş. d) Manzum eserler düzyazıdan daha çoktur e) Ağılıklı olarak hece ölçüsü kullanılmıştır. Aruz u kullananlar da çoktur.

GENEL ÖZELLİKLERİ F ) Dörtlüklerle kurulan, koşma biçim özellikleri taşıyan şiirler çoğunluktadır. Beyit birimiyle gazel, kaside,mesnevi biçimli şiirler de yazmıştır. Divan tarzı tevhit, münacaat, naat türü şiirlere rastlanır. g) Tekkelerde ve halkın karşısında şiirlerin okunuşu sırasında ya da ayinlerde müzik eşliği oldukça yaygındır.

NOT Bu özelliklerin dışında kalan; eserlerini aruz ölçüsüyle ve Divan Edebiyatı diliyle, hatta tamamıyla Arapça-Farsça yazan tasavvufçular da vardır. Örneğin Mevlana Anadolu’da yetişen ilk ve en büyük Türk mutasavvıf olduğu halde eserlerini Farsça yazmıştır. Şeyh Galip, Divan tarzında eser verdiği için Tekke Edebiyatı çerçevesinde düşünülmez, Divan Edebiyatı  mensubu sayılır.

TEKKE EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ ,

İLAHİ Dini-tasavvufi Türk şiiri nazım şeklidir. İlahi’nin kelime anlamı "Allah'a mahsus, Allah'a ait" demektir. Allah’ı övmek ve ona yalvarmak için yazılan şiirlerdir. Allah sevgisiyle, insan sevgisini bütünleştiren içten şiirlerdir.

İLAHİ Özel bir ezgiyle okunur. Hecenin 7’li, 8’li, 11’li kalıbıyla söylenir. Dörtlüklerden oluşur. Dörtlük sayısı 3 ila 7 arasında değişir. Genelde koşma gibi (abab cccb dddb) kafiyelenir.

İLAHİ Genelde koşma gibi (abab cccb dddb) kafiyelenir. Son dörtlükte şairin adı veya mahlası geçer. Bazı tekke şairlerinin aruz vezniyle de ilahiler kaleme aldıkları görülür. İlahi nazım şeklinin öncüsü Yunus Emre'dir.

İLAHİ ÖRNEĞİ Aşkın aldı benden beni  Bana seni gerek seni  Ben yanarım dün ü günü  Bana seni gerek seni  Ne varlığa sevinirim  Ne yokluğa yerinirim  Aşkın ile avunurum  Bana seni gerek seni   (Yunus Emre)

NEFES Bektaşi şairlerinin söyledikleri şiirlere denir. Bektaşi şairlerinin söyledikleri şiirlere denir.  *Tasavvuftaki Vahdet-i Vücud düşüncesi anlatılır. *Alevi-Bektaşi ilkeleri, tarikat kuralları dile getirilir. *Hz. Muhammed ve Hz. Ali için övgüler de söylenebilir. NEFES Bektaşi şairlerinin söyledikleri şiirlere denir.  Tasavvuftaki Vahdet-i Vücud düşüncesi anlatılır Alevi-Bektaşi ilkeleri, tarikat kuralları dile getirilir.

NEFES Hz. Muhammed ve Hz. Ali için övgüler de söylenebilir Dili sade bir Türkçe olan nefesler biçim olarak koşmaya benzer. Genelde koşma gibi (abab cccb dddb) kafiyelenir.

NEFES Nazım birimi dörtlüktür. Dörtlük sayısı 3 ila 8 arasında değişir. Daha fazla da olabilir. Genelde hece ölçüsüyle yazılır. (7, 8, 11′li kalıpları) Aruz ölçüsüyle yazılan nefesler de vardır. Nefeslerde, kalenderâne ve alaycı bir üslup dikkati çeker.

NEFES Duygu ve düşünceleri nükteli bir şekilde ve zarafet ölçüleri içinde söylemek nefesin en belirgin özelliğidir. Yunus Emre, Eşrefoğlu Rumi, Hatayi, Pir Sultan Abdal, Kaygusuz Abdal nefes türünde eserler vermiştir.

NEFES ÖRNEĞİ Eğer ekilir de bostan olursam Şu halkın diline destan olursam Kara toprak senden üstün olursam Bu yıl bu yayladan Şâh'a gidelim Bir bölük turnaya sökün dediler Yürekteki derdi dökün dediler Yayladan öteki yakın dediler Bu yıl bu yayladan Şâh'a gidelim     (Pir Sultan Abdal)

NUTUK Pirlerin ve mürşitlerin, tarikata yeni giren dervişlere tarikat derecelerini ve tarikat adabını öğretmek için söyledikleri şiirlerdir.  Daha çok Bektaşi tarikatında söylenir. Türün en önemli temsilcisi Kaygusuz Abdal'dır. Şekil yönüyle koşmaya benzer.

NUTUK ÖRNEĞİ Evvel tevhid sürer mürşid dilinden Erişir canına fazlı Huda'nın Kurtulursun emarenin elinden Erişir canına fazl-ı Huda'nın İkincide verir lafzatu'llâhı Anda keşf ederler sıfatu'llâhı Hasenat yeter der eder günahı Erişir canına fazl-ı Huda'nın

DEVRİYE Devir felsefesini ve insanın varoluşunu anlatan şiirlere denir.   “Evrendeki canlı cansız her şey Allah'tan gelmiştir, yine Allah'a dönecektir.” Felsefesi vurgulanır. İlahiyle benzerlik gösterir

DEVRİYE ÖRNEĞİ Ak süt iken kızıl kana karışıp Emr-i Hak'la coşup cevlana geldim Mâ-i carî ile akıp yarışıp Katre-i na-çizden ummana geldim   (Hüsni)

ŞATHİYE Tasavvuf edebiyatında bir şiir türüdür. İlk bakışta dine aykırı gibi görünen, aslında vahdet-i vücud felsefesi ile ilgili bir görüşü dile getiren tasavvufi manzumelere verilen addır.  Şathiyede şair, şiirlerini alaylı bir ifade ile yazar. Hatta bazı sözleri ilk bakışta anlamsız gibi görünür. Ancak anlamsız gibi görünen bu sözlerin altında derin anlamlar gizlidir. 

ŞATHİYE Tasavvufi konuları işleyenleri şathiyat-ı sûfiyâne adını alırlar. Genelde Bektaşi şairlerinde görülür. Yunus Emre, Kaygusuz Abdal gibi şairlerin şathiyeleri vardır.

ŞATHİYE ÖRNEĞİ Sekiz cennet yaptın sen Âdem için Adın büyük bağışla onun suçun Âdemi cennetten çıkardın niçin Buğday nene lâzı harmancımısın     (Azmî)

DEME Alevilerin dini törenlerde söyledikleri tasavvufi görüşlere uygun şiirlere verilen isimdir. Kafiye düzeni koşmaya benzer. Saz eşliğinde belli bir makamla söylenir.

DEME ÖRNEĞİ San tanburadır adım Göklere ağar feryadım Pir Sultan’ımdır üstadım Ben anınçün inilerim        (Pir Sultan Abdal)

. HAZIRLAYAN MUHARREM ESEN 1436 1436 .

TÜRK EDEDEBİYATI DERSİ ÖĞRETMEN . ADNAN ERSOY HAKTANIR TÜRK EDEDEBİYATI DERSİ ÖMER ÖZMİMAR A.İ.H.L .