BÖLÜM 14 ÇOCUKLUK ÇAĞINDA GÖRÜLEN RUHSAL PROBLEMLER
a) Altını Islatma (Enürezis) Enürezis, beş yaşından büyük çocuklarda uyku sırasında, tekrarlayıcı nitelikte ve istem dışı idrar yapılması olarak tanımlanmaktadır.
b) Tikler Tikler bazı kaslarda bir dış uyaran olmaksızın ve istem dışı ortaya çıkan aralıklı kasılmalardır.
c) Kekemelik Konuşmanın akıcılığında ya da ritminde bozukluk olması ile seyreden bir konuşma bozukluğudur.
d) Konuşma Gecikmesi Çocuklar yaklaşık dört- beş yaşlarına geldiğinde bazı sesleri yanlış çıkarsa bile oldukça mükemmel konuşmayı başarırlar. Ancak, işitme kusurları, zekâ geriliği, beyin hasarı olması vb, durumlarda konuşma gecikmesine neden olabilir
e) Tırnak Yeme Tırnak yeme genellikle beş yaşlarında başlayan ve çoğunlukla on iki yaşlarında sona eren bir durumdur.
f) Çocukluk Mastürbasyonu Çocukluk mastürbasyonu ergenlik öncesi dönemdeki çocukların genital bölgelerini uyarmaları ve bu esnada terleme, kızarma, sık nefes alma vb. belirtiler gözlenmesidir.
g) Isırmak Çocuklarda çoğunlukla iki-dört yaş arası görülebilen bir durumdur
h) Parmak Emme Parmak emme çocuklarda üç- dört yaşlarına kadar görülebilen normal bir durumdur. Emme dürtüsü, uykuya dalarken, açken yalnız kalınca, duygusal yoksunluk durumlarında kendini daha güçlü hissettirmektedir. Bebeklerde parmak emmeyi önlemek için bebeğe yeterince meme ve emzik emme olanağı verilmelidir. Parmağını emdiği zaman “parmağını emme” şeklinde uyarılarda bulunmadan çocuğun ilgisi başka bir yöne çekilmelidir.
k) Yalan Söyleme Yalan başkalarını aldatmak amacıyla kasıtlı olarak uydurulmuş sözler ve davranışlardır. Çocuklar yaklaşık altı yaşına kadar yalan ile gerçeği tam olarak ayırt edemezler. Dolayısıyla, bu yaşa kadar söylenen yalanların pek önemi yoktur. Çocukta okul öncesi dönemde gerçek dışı konuşmalar sık sık görülür. Çocuğa yalan söylediğini kanıtlama girişiminde bulunmak, gerçeğe bağlı kalması konusunda ısrar etmek doğru değildir.
l) Dikkat Eksikliği- Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) Belirtileri yedi yaşından önce başlayan, çevreyle iletişimde ve etkileşimde bozulmaya yol açan bir hastalıktır. Bu bozukluğun görüldüğü çocuklar, bir amaca yönelik olmayan aşırı hareket içindedirler. Parmak ve el ile ilgili hareketlerinde koordinasyon bozukluğu ve beceri yetersizliği belirgindir. Bu çocukların görsel algılamalarında problemler görülür. Algıladıklarını örgütlemede ve organize etmede güçlük çekerler. Mesafeleri yanlış tahmin ederler.
m) Hırsızlık Hırsızlık başkalarına ait olan herhangi birşeyi sahibine haber vermeden, izni olmadan almak ve bunu bir alışkanlık haline getirmektir. Çocuklar çeşitli nedenlerle hırsızlık yapabilirler. Bu nedenlerin başında çocukta mülkiyet fikrinin geliştirilmemesi gelmektedir.