Ψ ÖĞRENME.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRENİM TÜRLERİ.
Advertisements

Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
ÖĞRENME KURAMLARI.
Program Geliştirmenim Psikolojik Temelleri S.28-34
Doç. Dr. Atilla Cavkaytar
PSY 281 DENEYSEL PSİKOLOJİ: ÖĞRENME
Davranışçı Öğrenme Kuramları
KURAMSAL VE AMPİRİK MAKALELER
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
PSY 281 DENEYSEL PSİKOLOJİ: ÖĞRENME. Bana hayatında öğrendiğin çok önemli birşeyi söyle Neden hatırlayamıyorsun? Çünkü bilinç altında!
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
ÖĞRENME KURAMLARI.
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
PROGRAM GELİŞTİRMENİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
I.BÖLÜM Davranışçı Öğrenme Kuramı II. BÖLÜM A-Klasik Koşullanma
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
Yrd.Doç.Dr.Nurten SARGIN Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
PSY 281 DENEYSEL PSİKOLOJİ: ÖĞRENME. Bana hayatında öğrendiğin çok önemli birşeyi söyle Neden hatırlayamıyorsun? Çünkü bilinç altında!
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
Özlem Karaırmak & Ümit Sahranç
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri
KLASİK KOŞULLANMA ve PAVLOV.
ÖĞRENME Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS.
Ψ ÖĞRENME.
ÖGRENME VE HAFIZA DR.SONER ÇAKMAK.
Ψ ÖĞRENME.
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Dr. Kerim KARABACAK
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖĞRENME KURAMLARI KLASİK KOŞULLAMA.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Ψ ÖĞRENME.
BÖLÜM 9 KOŞULLAMA TÜRLERİ Klasik Koşullama: Pavlov İsmi Tanıdık Geliyor mu? Hayvan öğrenmesi ve hayvan davranışı çalışmaları, temelde iki tür koşullamanın.
ÖĞRENME.
ÖĞRENME - ÖĞRETME KURAMLARI
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
ÖĞRENME VE ÖĞRENME KURAMLARI
ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME İnsanlar öğrenme dürtüsüyle doğarlar. Öğrenmeye karşı merak ve bundan duyulan zevk insanın doğasında vardır. W. E. Deming (Deming)
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
BİREYSEL FARKLILIKLARI İNCELEME YAKLAŞIMLARI
ÖĞRENME TEORİLERİ-DAVRANIŞCI YAKLAŞIM
DAVRANIŞÇILAR.
Ψ ÖĞRENME.
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI KURSU
Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Davranış Bilimleri Dersi 1. Hafta
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRENME KURAMLARI.
ÖĞRENME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 7 ÖĞRENMEDE DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM.
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
Tüketici Davranışı Modelleri-4 Howard-Sheth Modeli
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
ÖĞRENME KURAMLARI.
BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI KURAMLAR
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
Yrd. .Doç.Dr. Mustafa YAŞAR
ÖĞRENME VE TÜRLERİ Öğrenme; tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı bir değişmedir. Mesela; sobadan eli yanan bir çocuğun.
Sunum transkripti:

Ψ ÖĞRENME

Yapısalcılık (1879-1900) Psikoloji sağlıklı insanın bilincini ögelerine analiz eden bilim dalıdır. Yöntem: içe bakış

Davranışçılık (1913-1950) Radikal Davranışçılık: Psikoloji canlının uyarıcılara verdiği ve dıştan gözlenebilen davranışlarını inceleyen bilim dalıdır. (UD) (UT) (SR Psikolojisi) Yöntem: Deney-Gözlem

Yeni Davranışçılık Psikoloji canlının uyarıcılara verdiği dıştan gözlenebilen davranışlarla uyarıcı ile davranış arasına giren olayları inceleyen bilim dalıdır. (U O  D) (Davranış ve Tepki aynı)

Davranışçılığın Temel Varsayımları 1) Öğrenme ilkeleri farklı davranışlara ve farklı hayvan türlerine eşit şekilde uygulanabilmeli Eşgüçlülük: İnsanlar ve hayvanlar benzer yollarla öğrenir. (organizma) 2) Araştırmanın odak noktası Uyarı ve Tepki olduğunda öğrenme süreçlerien üst düzeyde bir nesnellikle çalışılabilir. (U-T Psikolojisi; Gözlem ve Deney) 3) İçsel süreçler psikolojinin çalışma alanı dışında tutulmalıdır. (Kara kutu) -Bazı davranışçılar (yeni davranışçılık) U-O-D

Davranışçılığın Temel Varsayımları 4) Öğrenme davranış değişikliğini içerir. Öğrenme davranışta meydana gelen değişikliktir. 5) Organizmalar boş levha (tabula rasa) olarak doğarlar. (içgüdüler?) 6) Öğrenme büyük oranda çevresel etmenlerin sonucudur. Bir organizma çevresel etkenler tarafından koşullanır. Determinizm (gerekircilik) 7) En kullanışlı kuramlar en öz olanlardır (parsimoni)

BAZI KAVRAMLAR Öğrenme: Davranışta ya da potansiyel davranışta, deneyimler ve tekrarlar yoluyla göreli olarak kalıcı değişikliklerle sonuçlanan süreçtir.

ÖĞRENME TÜRLERİ 1) Klasik Koşullama (Pavlov) 2) Araçsal ya da Edimsel Koşullama (Thorndike, Skinner) 3) Bilişsel Öğrenme (Tolman, Bandura)

ÖĞRENME TÜRLERİ 1) Klasik Koşullama (Pavlov Koşullaması)

BAZI KAVRAMLAR Klasik Koşullama: Bir uyarıcı tarafından doğal olarak uyandırılan bir tepkinin farklı ya da nötr bir uyarıcı tarafından uyandırılabilir hale geldiği öğrenme türüdür. KK bileşenleri: * Koşulsuz uyarıcı (KSU) * Koşulsuz tepki (KST) * Koşullu uyarıcı (KU) * Koşullu tepki (KT)

Klasik Koşullama (Pavlov Koşullaması) Koşullama öncesi Koşullama sırasında Koşullama sonrasında KU (zil) KT (salya) Zil Tepki yok KSU (yemek) KST Klasik Koşullama (Pavlov Koşullaması)

Klasik Koşullama (Pavlov Koşullaması) Örnekler: Göz kırpma/hava üfleme Gergin müzik/korku Kemoterapi/Bulantı Dişçi losyonu (?!) Limon/ağız sulanması Fobiler (Küçük Albert  ) Çalışma masası/başağrısı Buzdolabı/acıkma İğne korkusu Başarısızlık korkusu

Klasik Koşullanma (Şartlanma) Zamansal İzlerlik (Bitişiklik) -İşaret öğrenmesi: KU kendisinden sonra KSU geleceğini haber veren işaret görevi görür. İstemsiz öğrenme Ortaya çıkarılan tepki Çoğu zaman KT ve KST benzerdir.

Klasik Koşullamanın Ortak Özellikleri İlişkisel Yanlılık: koşullanacak uyarıcının özellikleri koşullanmanın derecesini etkileyebilir. Daha dikkat çekici nötr uyarıcı KSU ile birlikte verildiğinde koşullanmanın olma ihtimali daha yüksektir. Ayrıca bazı uyarıcılar belirli KSU eşleşmeye daha yatkındırlar. Olumsallık (Bitişiklik): KU, KSU arasında koşullanmanın olması için gerekli olan ilişkiden bahseder. KU zamanda KSU’dan önce gelmelidir (izlerlik) ve KU kendisinden sora KSU’nun geleceği bilgisini verebilecek şekilde iki uyarıcı birbirine yakın olmalıdır. Tekrar

Klasik Koşullamanın Ortak Özellikleri Sönme: KU ile KzU eşleştirilmesinin artık yapılmaması (Klasik koşullama) ya da pekiştireçin artık verilmemesi sonucunda KU’nın KT’yi artık ortaya çıkarmaması. Kendiliğinden geri gelme: söndürülen davranışın herhangi bir eğitim olmaksızın sadece zamanın geçmesiyle tekrar ortaya çıkması. Uyarıcı genellemesi: Öğrenilmiş olan davranışın, başlangıçtaki uyarıcıdan farklı fakat ona benzer uyarıcılara aktarılmasıdır. Ayırdetme: bir tepkiyi sadece tek bir uyarıcıya verme ve diğer tüm uyarıcılara tepkinin ketlenmesi

Klasik Koşullanmayla İlgili Bazı Sorular Tad kaçınması (Garcia) ? (Gizil Baskılama) - Garcia ve Koelling mavi su deneyi Öncesinde Davranışçılar her tür Klu ve Ksuz Uyarıcı eşleştirilebilinir olduğunu düşünmekteydiler. -Klasik koşullamada seçicilik Hazırlıklı olma ve karşıt hazırlıklı olma (Seligman) Neden pijama fobimiz yokta örümcek fobimiz var? Yükseklik, yılan, kedi, karanlık gibi yaygın olan fobi nesnelerinin tümü uzun evrim süreci boyunca insan türünün yaşamını sürdürebilmesiyle ilgilidir...”

İkinci dereceden koşullama (üst düzey koşullanma) salyalama salyalama salyalama salyalama salyalama salyalama

Duyusal Ön Koşullanma Nötr Uyarıcı (Okul) Nötr Uyarıcı (Sınavlar) Tepki Yok 1. AŞAMA KU (Okul) KSU (Travmatik olay) Kaygı 2. AŞAMA KU (Okul) Kaygı KU (Sınavlar) Kaygı 3. AŞAMA

+ Bloklama etkisi (Kamin, 1969) YEMEK SALYA SALYA 1. AŞAMA YEMEK SALYA

Klasik ve Edimsel ve Koşullama: Farklılıklar İstemsiz Çıkarılan tepki Nötr U. yeni bir tepki