Cumhurİyet Dönemİ Dergİlerİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ŞİİR
Advertisements

Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
ÖĞR. GÖR. GÜLSEREN ÇETİN ÖĞR. GÖR. NİYAZİ BİNGÜL
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
CUMHURİYET DÖNEMİ ŞAİR TOPLULUKLARI
Öykü ( Hikaye ).
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ 1.ETKİNLİK EŞLEŞTİRME.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908) ten sonra memlekette başlayan ve o devirde “Türkçülük” adı verilen milliyet hareketi, “edebiyatta milli kaynaklara.
5N 1K Değerlendirme Aracı
TOPLUMCU GERÇEKÇİLİK (Sosyal Realizm)
GARİP AKIMI (I. YENİ).
ÖZELİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Biyografi-Otobiyografi)
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
Cumhurİyet dönemİ EdebİyatI.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
CUMHURİYET DÖNEMİ ÖĞRETİCİ METİNLER yazar-eser-dergi-akım
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
NECİP FAZIL KISAKÜREK.
Yahya Kemal Beyatlı HAYATI.
ÖĞRENCİ ; -BÜŞRA YILDIRIM -10/E -425
ORHAN VELİ KANIK MEHMET ALİ SEL.
NAMIK KEMAL.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ 
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Servet-İ fünun edebİyatI
FECR-İ ATİ DÖNEMİ (GELECEĞİN IŞIĞI)
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
EDEBİYATIMIZDA EDEBÎ TOPLULUKLAR
FOTOĞRAFLARLA MEHMET AKİF ERSOY
 Osmanlının yıkılı ş ına do ğ ru devleti ve milleti kurtarmak için birtakım fikir akımları olu ş mu ş tur.  Bunlar Osmanlıcılık, İ slamcılık, Batıcılık.
GARİPÇİLER(GARİP AKIMI)
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
ELEŞTİRİ TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ Piribeyli Lisesi HAZIRLAYAN: YASİN MAYA 11/TM SINIFI NO:139 Piribeyli Lisesi HAZIRLAYAN: YASİN MAYA 11/TM.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU ( )
ALİ CANİP YÖNTEM ( ).
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
ZİYA GÖKALP ( ).
YAKUP KADRI KARAOSMANOĞLU.  27 Mart 1889’da Kahire’de doğdu,  Babasının adı Abdulkadir Bey,  Annesinin adı İkbal Hanım’dır.
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
Hisarcılar (HİSAR GRUBU)
Türk Edebiyatında Anı Ve Anı Türünde Yazılan Önemli Eser Ve Yazarları * * * *
( ).  1904 yılında İstanbul’da doğmuştur.  Bahriye Mektebi, İstanbul Üniversitesi Felsefe bölümünde öğrenim gördü.  17 yaşında ‘’İstanbul.

CEMAL SÜREYA INCELEME Yağız Fırat BORAN 12-D.
Hazırlayan:Ayşe Ulusoy
Ziya Paşa (1825 – 1880).
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
 NECİP FAZIL KISAKÜREK KİMDİR?  Ahmet Necip Fazıl Kısakürek, 26 Mayıs 1904 tarihinde İstanbul'da dünyaya geldi. Eğitim hayatını Fransız Frerler Mektebi'nde,
HÜSEYİN SUAT YALÇIN. ■Hüseyin Cahit Yalçın'ın ağabeyi. Tıbbiye'yi bitirdikten sonra (1886), bir süre Midilli ve İstanbul'da hekimlik yaptı. Uzmanlık.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ Adı:Ömer Soyadı:Koca No:284 Sınıf:10/H.
ANI Bir kimsenin başından geçen ya da kendi, döneminde ortya çıkan olay ve olguları Gözlemlerine, bilgilerine dayanarak anlattığı yazı türüdür.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908)'ten sonra memlekette başlayan ve o devirde "Türkçülük" adı verilen milliyet hareketi, "edebiyatta millî kaynaklara.
FECR – İ ÂTİ TOPLULUĞU ( 1909 – 1912)
Alt Başlık. ELEŞTİRİ NEDİR?  Şiir, tiyatro, hikâye, roman, resim, heykel, film gibi bir sanat veya düşünce eserinin, zayıf ve güçlü yönleri göz önünde.
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
1980 SONRASI MİSTİK DUYARLILIK ŞİİRİ
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

Cumhurİyet Dönemİ Dergİlerİ 2015-2016 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ÇORLU İMKB FEN LİSESİ Salih Akbaş 12/C 431

Servet-İ Fünun Dergİsİ (1891 - 1944) 53 yıl çıkarılan dergi 2464 sayı yayımlamıştır. Yayın hayatına başladığında Tevfik Fikret, Halit Ziya ve Hüseyin Cahit Yalçınlar’a sayfalarını açmış, son sayfalarına kadar «yeni» den yana olma niteliğini korumuştur. Sahibi ve yönetmeni Ahmet İhsan Tokgöz’dür.

Genç Kalemler (1910 – 1912) Ömer Seyfettin ve Ali Canip Yöntem tarafından çıkarılan dergi Milli Edebiyat Dönemi’nin sesi olmuş, ilkelerini aktarmıştır Ömer Seyfettin Ali Canip Yöntem

Türk Yurdu (1911 – 1931) Türk Yurdu Cemiyeti’nin yayın organı olarak yayınlanmaya başladı. Yayımını Yusuf Akçura üstlenmiştir. Daha sonra Mehmet Emin Yurdakul ve Celal Sahir Erozan bu görevi üstlenmişlerdir. Türkçülük üzerine yazılara ve Türkoloji araştırmalarına yer vererek dergide ağırlıklı olarak Ziya Gökalp yazılmıştır. Mehmet Emin Yurdakul Ziya Gökalp

Akbaba (1922 – 1977) Haftalık siyasal mizah dergisidir. Yusuf Ziya Ortaç ile Orhan Seyfi Orhon tarafından çıkarılmıştır. Osman Cemal Kaygılı, Ercüment Ekrem Talu, Aziz Nesin gibi mizah yazarlarının yetişmesine ortam hazırlamıştır. Yusuf Ziya Ortaç Orhan Seyfi Orhon Aziz Nesin

Resİmlİ Ay (1924 – 1930) Zekeriya Sertel’in çıkardığı dergi «gerçekçi» bir halk dergisi, bir düşünce dergisi olma amacındadır. Bir süre «Sevimli Ay» adı altında Mehmet Rauf, Yakup Kadri, Reşat Nuri gibi tanınmış imzalarla çıkmışsa da sonradan tekrar eski adına dönerek Suat Derviş, Ercüment Behzat Lav, Sabahattin Ali gibi «toplumcu edebiyat» öncülerinin kadrosuna almıştır. Zekeriya Sertel Mehmet Rauf

Meşale (1928) Yusuf Ziya Ortaç tarafından çıkarılmıştır. Yedi Meşaleciler» olarak tanınan sanatçılar bu dergide toplanarak ürünlerini sergilemişlerdir. Yusuf Ziya Ortaç

Kadro (1932 – 1935) Derginin sahibi Yakup Kadri Karaosmanoğlu’dur. Savunduğu düşüncenin bir yayın organının gücünü aşan siyasal ve düşsel bir etki yaratmıştır. Yakup Kadri Karaosmanoğlu

Varlik (1933 - ) Yaşar Nabi Nayır’ın her türlü sorumluluğu üstlenmesiyle çıkmış bir dergidir. «Bir yazın okulu», «edebiyatımızda bir köşe taşı», Cumhuriyet kültürünün sacayaklarından biri olarak nitelendirilen dergi, günümüzde «en çok okunan kültür ve edebiyat dergisi» olma özelliğini korumaktadır. Yaşar Nabi Nayır

Çiğir (1933 – 1948) Peyami Safa, Kemalettin Kamu, Enis Behiç Koryürek gibi isimler bu dergide yazdılar. Dergide, edebiyatın yanı sıra tarih ve toplum bilim dallarında inceleme ve araştırma yazıları yayımlandı. Hıfzı Oğuz Bekata tarafından çıkartılmıştır Peyami Safa Enis Behiç Koryürek

Ülkü (1933 – 1950) Halkevleri tarafından Cumhuriyet ilkelerinin geniş halk kitlelerine benimsetmek ve bu doğrultuda bir kültür hareketi yaratmak amacıyla yayımlanıştır.

Ağaç (1936) Necip Fazıl Kısakürek tarafından çıkartılmıştır. Milli idealist felsefeye bağlı görünmesine karşın, sayfalarında yeni edebiyatın değişik eğilimlerine yer veren bir dergi kimliğindedir. Fakat yine de Milli sanat anlayışı hakimdir. Ahmet Hamdi Tanpınar, Ahmet Kutsi Tecer de yazı yazanlar arasındadır. Necip Fazıl Kısakürek Ahmet Hamdi Tanpınar ve kedisi

Kültür Haftasi (15 Ocak 1936 – 3 Haziran 1936) Peyami Safa ile İlhami Safa’nın yirmi bir sayı çıkardıkları bir dergidir. Çıkış amacı, sanat, bilim ve edebiyatı, tam bir kültür tam bir kültür karakteri ve ahlakı ile birleştirmek, sağlamlaştırmaktır. Aydın niteliğini benimsemiş her insanın zihnini kurcalayan bütün kültür meselelerinde Türk zekasının eserlerini yansıtmaya çalışır. En önemli «mesele» nin «memleket edebiyatı» olduğuna dikkat çeker.

Yenİ Edebİyat (1940 – 1941) Suat Derviş ve eşi Reşat Fuat Baraner’in yönetiminde çıkmış bir dergidir. Bu dergide ilk kez «toplumcu gerçekçi» edebiyat anlayışının estetik sorunları üzerine yazılar yayımlanmıştır Suat Derviş Reşat Nuri Baraer

Çinaralti (1941 – 1944) Orhan Seyfi Orhon ve Yusuf Ziya Ortaç’ın birlikte çıkardıkları «Türkçü» fikri ve sanat dergisidir. Peyami Safa, Reha Oğuz Türkkan gibi isimlere yer vermiş, İkinci Dünya Savaşı yıllarında da, Kırım Türkleri edebiyatının önemli ismi İsmail Gaspıralı’nın «Dilde düşüncede, işte birlik» kuralını ilke edinen Çınaraltı dergisinde «kültürel milliyetçilik» ülkü haline getirilmeye çalışılmıştır. İsmail Gaspıralı

Büyük Doğu (1943 – 1955) Sahibi Necip Fazıl Kısakürek’tir. Haftalık yayımlanan derginin, otuz sayı süren ilk evresinde «edebiyat» ağır basmış, daha sonra dergi, edebiyatı politika ile birlikte yürütmüştür. Mistik eğilimler dergide bir dünya görüşü çizgisi haline gelmiştir. Necip Fazıl Kısakürek

Yaprak (1949 – 1950) Orhan Veli tarafından çıkarılmış hareketli ve yaygın bir dergidir. Gazete boyutunda tek yapraktan oluşan dergide sanat düşünce dünyasının çeşitli sorunları ele alan yazılar da yayımlanmıştır. Orhan Veli’nin ölümünden sonra arkadaşları, onu anmak için 1 Şubat 1951’ de «Son Yaprak» adlı bir sayı daha çıkarmışlardır. Orhan Veli

Hİsar (1950 – 1957 / 1964 – 1980) Munis Faik Ozansoy tarafından çıkarılmıştır. İlkesi « eski şiirimizden milli kültür ve edebiyatımızdan kopmadan yeni ve güzel bir şiir sergilemek» tir. Hisar’ın kurucu şairlerinden Mustafa Necati Karaer, taklitçiliğe sapılmadan milli kültürümüzden güç alınmasını, bu derginin, geçmişle gelecek arasında bir köprü olmasını istemiştir. Yazarların, yaşayan dili kullanmalarının gerekli olduğu, ölü kelimelerden doğan her eserin, nesilleri birbirinden ayıracağını belirtmiştir. Dünden güç alan yenilikçi bir sanat amaçlanmış, sanatçıların « bağımsız» olmalarının gerektiği vurgulanmıştır.

Türk Dİlİ (1951 - ) Türk Dil Kurumu’nun yayını olan dergide, Türkçe üzerine inceleme ve araştırmalar, edebiyat araştırmaları ve eleştirileri, yayın tanıtım yazıları çıkmıştır. 1961’den başlayarak gençlere de açılmış, roman, günlük, anı, mektup gibi konularda özel sayılar yapmıştır. Düzensiz olarak yayıma sürdürülmektedir.

Mavİ (1952 – 1956) Önce sanat tutumları, dünya görüşleri karşıt olan imzalara yer verdi. Sonra ise Garip akımına ve daha önceki sanat anlayışlarına karşı çıkan Atilla İlhan’ın sosyal realizm ilkesine katılanlarla (Mavicilerle) yayınını sürdürdü. Atilla İlhan

a Dergİsİ (1956 – 1960) Edip Özyörük yönetiminde Edip Cansever, Ülkü Tamer, Hilmi Yavuz, Cemal Süreya, Fazıl Hüsnü Dağlarca’dan oluşan bir kadro ile çıktı. Çağdaş sanat akınlarına, özellikle «İkinci Yeni» şiir akımına destek oldu. Cemal Süreyya Fazıl Hüsnü Dağlarca

Dost (1957 – 1973) Nezihe Meriç ve Salim Şengil’in yönetiminde çıktı. Asım Bezirci, Fethi Naci gibi eleştirmenlere ve genç yeteneklere sayfalarını açtı. Soruşturmalar, özel sayılarla dikkat çekti. Nezihe Meriç

Yenİ Dergİ (1964 – 1975) Fuat Bengü (Memet Fuat) yönetiminde çıktı. Sanatımızın sorunlarına yönelik tartışma yaratacak nitelikteki yazılara yer verdi. Ayrıca başka dillerdeki sanat olaylarını, düşünce tartışmalarını dilimize aktardı. Memet Fuat

DİRİLİŞ (1966 – 1967) İslam'ın dirilişi genel konusunun işlendiği dergide Cahit Zarifoğlu ve İsmet Özel ‘de yazı yazmışlardır. Cahit Zarifoğlu İsmet Özel

Papİrüs (1966 – 1970) Cemal Süreya Seber’in yönetiminde çıkmıştır. Eski ve yeni edebiyatımızı değerlendirmedeki başarısı, eleştirilerdeki nesnelliği ile dikkat çekmiştir. Cemalettin Seber

Türk Edebİyati ( 1972 - ) Ahmet Kabaklı’nın kurduğu dergidir. «Yeniyi yapabilmek veya yapabileceklere ışık tutmak için geçmişe sık sık döneceklerini» ifade etmişlerdir. En çok, İnci Enginün, Cemal Meriç, Arif Nihat Asya, İlhan Geçer ve Munis Faiz Ozansoy’un yazıları yayımlanmıştır. Ahmet Kabaklı

Mavera (1976 - ) Cahit Zarif Oğlu, Erdem Bayazıt, Rasim Özdenören, Aleaddin Özdenören. M. Akif İnan ve Nazif Gündoğan’ın kurucu olduğu dergi, «Bir yaşama biçimi halinde öz uygarlığımızı yeniden yürürlüğe koyma davasını güdenlerin alanındaki buluşma yeri» olarak nitelendirilir. Erdem Bayazıt

Yazko Edebiyat (1980 – 1986) Sınır Sorumlusu Yazarlar ve Çevirmenler Kooperatifi (YAZKO) tarafından çıkarılmıştır. Memet Fuat, ilk sayıdaki sunuş yazısında, kooperatif üyesi yazarların dünya görüşleri ile sanat anlayışlarındaki çeşitliliğin dergiye yansıyacağını, derginin giderek bir «forum» havasına bürüneceğini söylemiştir Memet Fuat

Dergah ( 1921 – 1923 - ) 1921 yılında Mustafa Nihat Özön yönetiminde çıkarılmıştır ve 42 sayı sürmüştür. Derdinin başyazılarını Yahya Kemal Beyaltı yazmış, görüşleriyle dergiye yön vermiştir Ulusal kaynaklara yönelinmiş, geçmiş yeniden değerlendirilerek bir bileşime varma düşüncesi ağır basmıştır. (1990’da çıkarılan Dergah’ın sahibi Ezel Erverdi, Yazı İşleri Müdürü Mustafa Kutlu’dur. Yayını sürmekte, genç yeteneklere sayfalarını açmaktadır.)