Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Araç-Gereçlerinin Teorik Temelleri
Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç Kullanımında Temel İlkeler
Öğretimde araç-gereçler Davranış kazandırmada mümkün olduğunca duyu organına hitap edilerek Öğrenciler aktif hale getirilmelidir. Duyu organları içinde görseller önemli yer tutmaktadır. TATMA %1 ÖĞRENME DOKUNMA %2 KOKLAMA Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler %4 DUYMA %10 GÖRME %83
Öğretimde araç-gereçler Öğretimde araç gereçler önemli olsa da Öğretmenin yerini hiçbir zaman alamaz, Öğrenci ve öğretmene yardımcı niteliktedirler. Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler
araç-gereçler ÖĞRetime faydalari Çoklu öğrenme ortamı sağlama (kullanılan duyu organların sayısı arttıkça, kalıcı öğrenmenin artması, öğretimin farklı duyu organarına hitap edecek şekilde zenginleştirilmesi) Farklı öğrenme ihtiyaçlarının karşılanması (sözel yolla, görerek, okuyarak veya yaparaken iyi öğrenenler. Öğretim bunlardan sadece biri ya da ikisi ile yürütülmemelidir. Araç-gereçlerle zenginleştirilmelidir) Dikkati çekme (insanlar çevreden aldıkları uyarıcıların çok az kısmını algılarlar) Çevreden alınan uyarıcıların yalnızca bir kısmının zihne yerleştirilmesi seçici algı Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler
Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Dışarıdan gelen uyarıcılar önce duyusal belleğe alınır Burada bikaç saiye kalıp kısa süreli belleğe aktarılırlar Çok kısa sürede aktarılmayan uyarıcılar kaybolurlar Kısa süreli bellekte değerlendirilen uyarıcılar bilginin kalıcı olduğu uzun süreli belleğe aktarılırlar Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler
Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Kısa süreli belleğimize aktardığımız uyarıcılar, bunların dikkatimizi çekmesine bağlıdır İnsanlar günlük hayatta dikkatini çekmeyen uyarıcıları görmezler Kaç adet basamak çıktınız? Kantin nedere? Dışarıda duvarda asılı tablo var mı? Okul ortamında da uygun materyallerle öğrencinin mesaja odaklanması kolaylaştırılabilir Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler
araç-gereçler ÖĞRetime faydalari Hatırlamayı kolaylaştırma (Bilgiler, uzun süreli belleğe hem sözel hem de görsel olarak kaydedilir hem sözel hem görsel olarak kaydedilen bilgilerin hatırlanma ihtimali daha yüksektir) Soyut durumları somutlaştırma (ilköğetim-ortaöğretimdeki konular soyut nitelikte, yeni bilginin sadece sözel olarak verilmesi, zihinde canlandırmak oldukça zordur. Öğretim materyalleri ile bilgi somutlaştırılabilir Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler
araç-gereçler ÖĞRetime faydalari Zamandan tasarruf sağlama (uzun zaman alan tanımlama, açıklamalarda bu durumu kısaca açıklayıp şematize eden şekiller, modeller incelenebilir) Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler
araç-gereçler ÖĞRetime faydalari Güvenli gözlem yapma (deprem, yangın, yanardağ patlaması, vahşi doğa, vb.) İçeriği tutarlı şekilde sunma (aynı dersi birden fazla şubede anlatırken, her sınıfta öğrencilere verilen bilgi, örnek ve açıklamalarıntutarlı olması) Tekrar tekrar kullanılabilme (farklı uygulamalar için yeniden zaman harcanmaz) İçeriği basitleştirme (farklı renk, sembol ve tekniklerden faydalanma) Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler
araç-gereç seçimi Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Konuya uygun araç-gereç Kazanım, öğrenci ve öğretmen özellikleri Her araç-gereç bir hedefe yönelik hazırlansa da, her davranış için birden fazla araç kullanılabilir. Seçilen araç, konunun özelliklerine uygun olarak, amaca en kısa sürede, en etkili şekilde ulaştırmalıdır Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler
Edgar Dale’in yaşantı konisi Öğrenme yaşantılarını seçme ve eğitim durumlarını düzenlemeye yardımcı bir model Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler
araç-gereç seçimini etkileyen faktörler Öğrenci kazanımları (davranış kazanımında en iyi tek bir araç yoktur, her araç her derste kullanılamaz Bloom’un taksonomisi) Öğretim yaklaşımı, yöntemi (syf 85) Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler
araç-gereç seçimini etkileyen faktörler Öğrenci özellikleri Öğretmenin tutumu Ortam özellikleri Dinleme ve görmeye yönelik oturma düzeni Tartışmaya yönelik oturma düzeni Grup etkinliğine dayalı oturma düzeni Okul bütçesi-zaman Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler
Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Öğretim amaçları dikte edilmemelidir, esas olan araç değil, eğitim Alışkanlıklardan vazgeçmek (öğretmenler için/eğitim araçlarının kullanımı) zaman ve çaba gerektirir Eğitim araçları öğretmenin yerini tutamazlar, yardımcı nitelikte Hiçbir eğitim aracı diğerinden üstün değildir Eğitim araçlarının değişik kullanım şekilleri vardır Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler
sINIRLILIKLAR Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Öğrencinin düşünmesini azaltabilir Temini pahalı, sürekli taşınması zahmetli olabilir Gerekli zaman ve hazırlık yeterli olmayabilir Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri Araç-Gereç Seçimi Araç-Gereç -Temel İlkeler