ÇOCUK ANTRENMANINDA TEMEL HAREKET EĞİTİMİNİN ÖNEMİ Dr. Yeşim BULCA Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi
Hareket Eğitiminin Amacı Çocuğun spor faaliyetlerinde veya aktiviteler sırasında hareket etme niteliğini artırmak Çocuğun hareket ederken kendisine olan güvenini sağlamaktır.
Hareket Eğitimin Amacı Ne Olmalı ? Hareket eğitimin amacı ise çocuğun hareket niteliğinin düşük olması sonucu kendini başarısız hissetmesini önlemek ve yaptığı hareketlerden keyif alarak hareket etme güvenini artırmaktır (Graham,Holt/Hale ve Parker, 2009).
Okuma-Yazmayı ya da Dört İşlem Yapmayı Nasıl Öğreniriz? Harfler Rakamlar Heceler İşaretler Cümle Problem
Hareket Etmeyi Nasıl Öğretiyoruz ? Ancak biz spor eğiticileri olarak çocuğa oyun oynamayı, dans etmeyi, karmaşık akrobatik cimnastik hareketlerini veya bir sporun karmaşık becerilerini temel motor beceri hareketlerini öğretmeden öğretiyoruz.
Hareketi Nasıl Öğretemiyoruz ? Çocuk sıklıkla bir eğitsel oyunun, bir dans oluşumunun veya spor dalına ait becerilerine ilişkin kuralları biliyor olmasına karşın temel hareket becerilerini başarılı bir şekilde sergileyebilecek hareket etme becerisine ve niteliğine sahip olmuyor.
Beceri Temaları Beceri Temaları Yer değiştirme hareketleri Yer değiştirme hareketleri Yürüme Koşma Atlama Sekme Yüzme Yana kayma Takip etme Kaçma- Kovalama Dengeleme hareketleri Dönüş Bükülme Yuvarlanma Denge Ağırlık transferi Sıçrama ve konma Germe Kıvrılma Nesne kontrolü gerektiren hareketler Fırlatma Yakalama Vurma Topa havada vurma
Su Topu Oynarken Hangi Beceri Temalarını Kullanırız? En temelde yer değiştirme hareketlerinden yüzme, takip etme, kovalama, dengeleme hareketlerinden ağırlık aktarımı, dönme, nesne kontrolü temasından topu fırlatma, yakalama, havada top ile temas etmedir.
Hareket Eğitimi - Su Topu Hareket eğitiminde spor yapısına bağlı olarak sportif beceriden daha çok beceri temalarını (yer değiştirme, denge, nesne kontrolü…vb. ) öğrenme ve uygulama üzerine odaklanılması gerekir. Bu odaklanma sonucunda bireyin temel hareket algılama beceri düzeyi artar böylece sportif beceriye geçişte öğrenme ve uygulama sürecini geliştirme fırsatı bulur.
Hareket Eğitimi - Su Topu Örneğin su topunda pas atma temel bir beceridir. Bu temel beceri öncesi havuzda yüzme (beceri teması) ve havuzda çocuğun kendisinin kişisel ve genel alanını (hareket kavramları) algılama durumuna odaklanılmalıdır.
Beceri Teması İle Hareket Kavramı Tanımları Beceri temaları ile hareket kavramları arasındaki fark, beceri temaları yapılacak hareketin bir eylem olduğunu anlatırken, hareket kavramları hareketin değiştiricilerini bir başka deyişle nasıl yapılacağını tanımlar.
Beceri teması ile hareket kavramı arasındaki fark? Bu ayrım hareket kavramlarını geliştirmek, genişletmek ve çeşitlendirmek için kullanılmaktadır. Bir eylem kendisini niteleyen bir çeşitlendirici ile birlikte yapıldığında daha anlamlıdır Örneğin yüz eylemi tek başına çok anlamlı değilken yanında “seninle birlikte yüzen rakibini takip ederken kaleye yakın olan arkadaşına topu at hareketi” daha anlamlıdır. Beceri temaları hareket kavramları ile nitelenir.
Hareket Kavramları Çocuklara beceri temalarından önce hareket kavramlarının öğretilmesine odaklanılmalıdır. Bu aynı zamanda çocuğun öğrendiği kelimelerle keyif alarak hareketi algılama ve yapma düzeyini geliştirecektir Beceri temalarından önce hareket kavramlarına odaklanılmasının nedeni çocukların hareket kavramlarındaki kelimelerin anlamını öğrenmelerinin zaman almasından kaynaklanmaktadır.
Hareket Kavramları Vücut Farkındalığı Alan Farkındalığı Efor Farkındalığı İlişkiler Farkındalığı Vücut Ne Yapar? Vücut Nerede Hareket Eder? Vücut Nasıl Hareket Eder? Vücudunuzun kiminle ve ne ile ilişkili hareket edebildiği Vücudun alabileceği şekiller Kişisel ve genel alanlar Hareketin Hızı Kişilerle Vücudun bir parçası ile yapılan dengeler Hareketin yönü ve yolu Hareketin Gücü Nesnelerle Ağırlık transferi Hareketin düzeyi Akıcı ve bağlantılı hareketler
Hareket Kavramları
8 YAŞ YILLIK PLAN ÖRNEĞİ AYLAR HAFTALAR Teknik HAZİRAN TEMMUZ AĞUSTOS AYLAR HAZİRAN TEMMUZ AĞUSTOS EYLÜL EKİM KASIM ARALIK OCAK ŞUBAT MART NİSAN MAYIS HAFTALAR 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 BÖLÜM-1 BÖLÜM-2 B-3 BÖLÜM-4 T1 T2 T3 T4 Hareket Eğitimi Vücut Farkındalığı Alan Farkındalığı Efor Farkındalığı İlişkiler Farkındalığı Kondisyon Esneklik Sürat Çeviklik Çabukluk Teknik
8 YAŞ GÜNLÜK PLAN ÖRNEĞİ-1 8 YAŞ GÜNLÜK PLAN ÖRNEĞİ-1 Tarih: Salı Futbolcu Sayısı: Yer: BÖLÜM ÜNİTE İÇERİK SÜRE (dk) ÖRNEK ALIŞTIRMALAR BİRİNCİ BÖLÜM Isınma Dinamik Isınma 5 Pas Çalışması Hareket Eğitimi Vücut farkındalığı (4 hareket x 6 tekrar) Geçmiş Antrenmanları Pekiştirme ANA BÖLÜM Ünite-1 Ünite-2 Ünite-3 Ünite-4 SOĞUMA Koşu 2 Esneklik Pasif gerdirme 3
SONUÇ Beceri temaları Hareket kavramları