Nakil Dönemi-devam 8. Ders.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hadis Usûlü 12. Ders (14. hafta)
Advertisements

“HİÇBİR GEMİ, SENİ KİTAPLAR KADAR UZAĞA GÖTÜREMEZ”
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
Dizinleme ve Öz HazIRlama
Hadis Usûlü 11. Ders (13. hafta)
حَدَّثَنِي عَبْدُ العَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، (*) Senedin başı (R6)
Hadis Usûlü 3. Ders (3. hafta)
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، قَالَ (R7)
Salim SELVİ.
حَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى التُّجِيبِيُّ، (R7)
4. ÜNİTE :İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR ÖĞRENME ALANI: KURAN VE YORUMU
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
HADİS TARİHİ.
İNTERNETTE ARAMA MOTORLARI
DİZİMBİLİM (SÖZDİZİMİ)
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI
MEZHEPLER.
Din Anlayışındaki Yorum Farklılıklarının Sebepleri
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
HADİS EDEBİYATI 1. DERS.
HADİS İLİMLERİ.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
C – Tabiûn ve Tebeü’t-tabiîn Dönemi
ANLATIMA HAZIRLIK.
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
GİRİŞ Hayat bilgisi dersinde eğitim-öğretim sürecinin başarılı bir biçimde gerçekleşmesi ve kazanımların öğrencilere kazandırılması için önemli.
Son Dönem 9. Ders.
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
Son Dönem -devam 10. Ders.
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
Son Dönem -devam 11. Ders.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
7.SINIF 4.ÜNİTE İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR NAZİFE İLBEY.
VAAZ HAZIRLAMA YÖNTEMLERİ
HADİSLERİN BİZLERE ULAŞMA MACERASİ. حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ شُعْبَةَ، حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ، مِنْ وَلَدِ عُمَرَ بْنِ
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
1 ÖNEMLİ İTİKADI MEZHEPLER  1- Ehl-i Sünnet Kavramı  2- Ehl-i Bid’at Kavramı.
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
Vaaz ve İrşatta K. KERİM VE MEALLERDEN YARARLANMA ESASLARI (1. Bölüm)
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
SÜNNETE ÇAĞDAŞÇI YAKLAŞIMIN TARİHİ ve FİKRİ ARKA PLANI
Sahih hadislerin anlaşılma problemi
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
Hint Alt Kıtasında Sünnet
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
Batı’yı Aydınlatan İslam Düşünürü
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
Rivayetlerin Olasılığı Kuramı
KÜTÜB-İ SİTTE MUSANNİFLERİ
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
İslam kültür ve medeniyetinde yönetim anlayışının esasları.
HADİS Mİ DEĞİL Mİ?. “Vatan sevgisi imandandır.” Bu sözün halk arasında Peygamber Aleyhisselam’a nispeti pek yaygındır. Fakat kaynaklarda bunun hadis olmadığı.
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
TEFSİR Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında "el- Fesr" masdarından tef'il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla'nın.
Sunum transkripti:

Nakil Dönemi-devam 8. Ders

Kütüb-i Sitte Merkezli Kitapların Yazılması-devam Şerh Kitapları: Belirli bir hadis kitabında yer alan hadisleri birçok yönleriyle açıklayan ve genişleten eserlere şerh kitapları denir. Bilinen ilk şerh kitabı Hattabî (ö. 388) tarafından Ebû Davud’un Sünen’i üzerine yazılan Meâlimü’s-sünen isimli kitaptır. Aynı yazar Buharî’nin Sahîh’i üzerine A’lâmü’l-hadîs adlı şerh kitabını yazmıştır. Kütüb-i sitte kitapları üzerine yazılmış meşhur şerhlere birer örnek verelim:

İbn Hacer el-Askalânî (ö. 852): Fethu’l-Bârî (Sahîh-i Buhârî şerhi) Nevevî: el-Minhâc (Sahîh-i Müslim şerhi) Mübârekfûrî (ö. 1935): Tuhfetü’l-ahvezî (Sünen-i Tirmizî şerhi) Azimâbâdî (ö. 1857): Avnü’l-ma’bûd (Sünen-i Ebu Davud şerhi) Suyûtî: Zehrü’r-rübâ (Sünen-i Nesâî şerhi) Moğoltay b. Kılıç (ö. 762): Şerhu Süneni ibn Mâce. Garîbü’l-hadîs Kitapları: Hadislerde yer alan kelimelerden bazıları az kullanıldıkları veya belirli bir bölgede kullanılan kelimeler oldukları için anlamlarını açıklamak gerekebiliyordu. Bu tür kelimelere garîbü’l-hadîs adı verilmiştir. Garîbü’l-hadisleri açıklamak için müstakil kitaplar yazılmıştır. Bu kitaplardan en çok tanınanlardan biri İbnü’l-Esîr’in (ö. 606) en-Nihâye fî garîbi’l-hadîs adlı kitabıdır.

Tahrîc Çalışmaları: Burada tahrîc kelimesiyle hadis alanı dışında yazılan kitaplardaki hadislerin kaynaklarını tespit edip, onun sıhhati hakkında değerlendirme yapmak kastedilmektedir. Zeylaî’nin (ö. 762), Nasbu’r-râye adlı kitabında Hanefi fıkhının en meşhur eserlerinden Merginânî’nin el-Hidâye’sinde geçen hadislerin kaynaklarını tespit etmiş ve sıhhat durumları hakkında bilgi vermiştir. Hadis Fetvaları: Hadislerle ilgili sorulan sorular ve onların cevaplarını içeren kitaplardır. İbnü’s-salah’ın (ö. 643) Fetâvâ ve’l-mesâil adlı kitap bu tür kitaplara örnektir.

Hadis Usulü İle İlgili Çalışmalar Nakil döneminde Hadis Usulü konuları, medreselerde ders olarak okutulması nedeniyle daha sistematik hale gelmiştir. Bu dönemde telif edilen başlıca usul eserleri şunlardır: Kadı Iyaz (ö. 544): el-İlmâ’ İbnü’s-salâh (ö. 643) Ulûmü’l-hadîs (Mukaddime) Nevevî (676): et-Takrîb ve’t-teysîr İbn Hacer: Nuhbetü’l-fiker Bu kitaplarda hadis ıstılahları, hadis öğretiminin gereği, hadis alma ve verme metotları, ravinin durumu, hadis talebesinin vasıfları, hadis öğrenimi için uygun yaş, lafzen ve manen rivayet vb. konular yer almaktadır.

Hadis Kavramlarının Tanımlanması Gazzali ile birlikte Mantık ilminin İslam dünyasında meşruiyet kazanmasıyla birlikte Hadiste kullanılan kavramların tanımları da yapılmaya başlandı. Önceki dönemlerde bazı terimler hakkında açıklama mümkün olmakla birlikte, Mantık ilminde zikredildiği şekilde terimlerin tam anlamını yapma gayreti ilk kez İbnü’s-salâh’ta görülür.

Nakil Döneminin TemelÖzellikleri Nakil döneminin en temel özelliği, şeyhlerden hadis toplama ve rivayet etme geleneğinin sona ermesi, bunun yerine hadis kitaplarından nakletmenin yaygınlaşmasıdır. Bu dönemde kütüb-i sitte kavramı kullanılmaya başlanmıştır. Bu altı kitap diğerlerinden daha çok ön plana çıkmış, onlar üzerine pek çok kitap yazılmıştır. Hadislerin sıhhati belirlenirken, hadisin yer aldığı kitap dikkate alınmaya başlanmıştır. Hadis ıstılahlarının anlamları düzgün bir biçimde tanımlanmaya ve standart hale getirilmeye çalışılmıştır. Yapılan çalışmalar sonucunda Mutezile ve ehl-i rey mezhepleri zayıflamış, ehl-i hadis anlayış yaygınlaşmıştır.

Hadis usulü konuları sistematik hale gelmiştir Hadis usulü konuları sistematik hale gelmiştir. Bu alanda birçok kitap yazılmıştır. Hadis öğretimine özel olarak kurulan darü’l-hadisler bu dönemde ortaya çıkmıştır.