Türklerde Eğitimin Kısa Tarihi. İ slamiyeti kabul etmeden önce Türk toplulukları göçebe ve yarı göçebe biçimde yaşamlarını sürdürmekteydi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
Advertisements

ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
I.MEŞRUTİYET VE MUTLAKİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
İLAHİYAT FAKÜLTESİ EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI GÜZ DÖNEMİ AKADEMİK GENEL KURUL.
TÜRK - İSLAM DEVLETLERİNDE EKONOMİ
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
SELÇUKLULAR ( ) ANADOLU SELÇUKLULARI ( ) EĞİTİM.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ
ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE UYGARLIK
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
TANZİMAT SONRASI TÜRK TOPLUM YAPISINDAKİ DEĞİŞİMLER
OSMANLIDA EĞİTİM MEDRESELER
TÜRKÇE PERFORMANS GÖREVİ
OSMANLI’ DA EĞİTİM.
Eski Mısırda bulunan ilk belgeler papirüs üzerine yazılan tapınak kayıtlarını içeriyordu. Sosyal hayatı içine alan, din ve dinle ilgili törenleri, felsefe,
HARF İNKILABINDAN MİLLET MEKTEPLERİNE MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ AYDINLANIYOR
BUDİZM GÜNÜMÜZDE YAŞAYAN DİNLERİ TANIYALIM
Eğitim Alanındaki Yenilikler
ORTA ASYA’DA KURULAN TÜRK DEVLETLERİ
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
ALMANCA ÖĞRETMENLİĞİ Swot Analizi.
Tanzimat dönemi öğretici metinler
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
YGS VE LYS FAT İ H SULTAN MEHMET ANADOLU L İ SES İ PS İ KOLOJ İ K DANIŞMA VE REHBERL İ K SERV İ S İ.
VERİLEN KELİMEYLE EŞLEŞEN KAVRAMlARIN ÜZERİNE DOKUNUNUZ.
İngiltere’de Eğitimin Kısa Tarihi. Avrupa’da kurumsal anlamda e ğ itimin Ortaça ğ boyunca elitist bir karakter sergiledi ğ i görülmektedir. Uzun yıllar.
TÜRK İSLAM DEVLETLERİ ÖSS- YGS SORULARI.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
Uygarlık Düzeyi Açısından Eğitimin Kısa Tarihi. Günümüzde e ğ itim bir sistem olarak ele alınmaktadır. Sistem, birbiri ile ilişkili olan ve birlikte çalışan.
DÜNYA GÜCÜ OSMANLI İLKÇAĞ UYGARLIKLARI 2. ÜNİTE: DÜNYA GÜCÜ OSMANLI
Sosyal alan sorular.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
SOSYAL BİLİMLER LİSELERİ  Sosyal Bilimler Liseleri 2003 yılında, Edebiyat ve Sosyal Bilimler alanlarında ihtiyaç duyulan üstün nitelikli bilim insanlarının.
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
T.C. KOCAEL İ ÜN İ VERS İ TES İ HEREKE MYO DI Ş T İ CARET BÖLÜMÜ.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
SUDAN’DA TÜRKÇE E Ğİ T İ M İ Prof. Dr. Şeref ATEŞ Yunus Emre Enstitüsü Başkanı.
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
19. YÜZYIL OSMANLI DEVLETİ ISLAHATLARI
OSMANLI İMPARATORLUĞU GERİLEME DÖNEMİ ISLAHATLARI SORU PROĞRAMI
SOSYAL VE EKONOMİK YAŞAM
2013 SBS SİSTEMİ. Yeni sınav sisteminde yapılan önemli değişiklikler şöyle; sınavdan alınacak puanın 500 değil, 700 tam puan üzerinden hesaplanması,
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI’DA TOPLUM VE EKONOMİ
Vakıf Bir malın veya bir gelirin, kişinin kendi isteği ile şahsi mülkiyetinden çıkararak belli şart ve gaye ile bir hayır hizmetine verilmesine Vakıf.
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Harf İnkılabı
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Özellikleri
ATATÜRK ÖNDERLİĞİNDE YAPILAN YENİLİKLER
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
TÜRKİYE’DE EĞİTİMİN TARİHİ
KANUNİ SOSYAL BİLİMLER LİSESİ
Osmanlı Eğitim Sistemi
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
İSLAMİYET ÖNCESİ EĞİTİM
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Cumhuriyetimizin Kurucusu… Mustafa Kemal ATATÜRK.
BENZETİM (SİMULASYON) TEKNİĞİ
CUMHURİYET DÖNEMİNDE EĞİTİM
TÜRK EDEBİYATI EVRELERİ
Osmanlı’da Eğitim-Öğretim
FEN BİLİMLERİ BİLGİ YARIŞMASI
 Türklerin İslamiyet’i kabul etmeleri, İslam tarihi ve dünya tarihi açısından neticeleri itibariyle çok önemlidir. Çünkü Türkler İslamiyet’i küçük bir.
YKS SINAV SİSTEMİ FLORYA EMPAT İ KURS MERKEZ İ REHBERL İ K VE PS İ KOLOJ İ K DANIŞMANLIK SERV İ S İ.
Sunum transkripti:

Türklerde Eğitimin Kısa Tarihi

İ slamiyeti kabul etmeden önce Türk toplulukları göçebe ve yarı göçebe biçimde yaşamlarını sürdürmekteydi.

Bu topluluklarda askeri e ğ itimin ve mesleki e ğ itimin önemsendi ğ i görülmektedir. Bu dönemde kültürel mesajların ö ğ retimi ise şiir, destan gibi sözlü edebiyat ürünlerinin ö ğ retilmesiyle yapılmaktadır.

Göktürkler’le birlikte az sayıda da olsa yazılı eser vermeye başlana Türkler içinde yazma ö ğ retiminin yapıldı ğ ı anlaşılmaktadır.

Uygularla birlikte yerleşik hayata geçmeye başlayan Türk toplulukları içinde kütüphane, tapınak gibi kurumların kurulmaya başlandı ğ ı ve buralarda din adamları tarafından e ğ itim faaliyetlerinin sürdürdü ğ ü görülmektedir. Türkler içinde örgün e ğ itim faaliyetlerinin ilk defa Uygular döneminde başladı ğ ı söylenebilir.

İ slamiyetin kabulü ile birlikte yerleşik yaşamı giderek daha fazla benimseyen Türkler, İ slamiyetin yaygınlaşmasında önemli rol oynamaya başlamıştır. Artık tarım ve hayvancılık temel ekonomik faaliyet haline gelmiş, hukuk yazılı niteli ğ e bürünmüştür.

Bu dönemde farklı uygarlıklarla temas sonucunda bilim ve edebiyat dilinin Türkçe de ğ il Farsça ve Arapça olarak benimsenmesine de rastlanmaktadır.

Toplumda farklı dillerin kullanılmaya başlanması ve farklı dillerden çevirilerin yapılma ihtiyacı do ğ al olarak Türkçe dışındaki dillerin ö ğ retimi ihtiyacını beraberinde getirmiştir.

İ slamiyetin kabulünden sonra örgün ve yaygın e ğ itim kurumlarının arttı ğ ı görülmektedir. Bu dönemde medrese ve mektepler örgün e ğ itim hizmeti sunarken cami, tekke, kütüphane, ribat gibi kurumlar da yaygın e ğ itim hizmeti sunmaktaydı.

Aslında okuma yazma ö ğ retimini gerçekleştirmek üzere kurumlan mektepler zamanla kıraat, ibadet, ve temel hesaplama bilgisinin de ö ğ retimini yapmaya başlayan kurumladır.

Bugünkü üniversitelerin gelişmemiş hali denebilecek olan medreseler mali özekli ğ e ve kendi ö ğ retim elemanı kadrosuna sahip kurumlardı.

İ lk medreseler Budist manastırlarından esinlenerek kurulmuştur. Medreselerde hukuk, ilahiyat, edebiyat, siyaset bilimi, mantık, matematik, felsefe ve fen bilimleriyle ilgili çeşitli dersler okutulmaktaydı.

Günümüz üniversiteleri gibi bir branşlaşma anlayışına sahip olmayan medreselerde temelde inzivaya çekilerek kendini dine adamış ve dünya işleriyle u ğ raşan ö ğ renciler olmak üzere iki tip ö ğ renci ö ğ renim görürdü.

Ö ğ retimin ücretsiz oldu ğ u medreselerde istekli ve yetenekli ö ğ renciler ö ğ renim görebilirdi. Medresedeki dersleri başarıyla tamamlayan ö ğ rencilere icazetname adında diploma verilirdi.

Medreseler gerek fen bilimlerinin gerekse edebiyat ve ilahiyatın gelişmesinde önemli rollere oynamış kurumlardır. Arapça, medreseler vasıtası ile dönemin bilim dili haline gelmiştir.

İ slamiyetin kabulünden sonra mesleki teknik e ğ itim alanında öne çıkan e ğ itim kurumlarından biri de ahilik teşkilatıdır. Aslında bir esnaf dayanışması olan ahilik teşkilatı, usta çırak ilişkisi içinde ö ğ rencilerin yetişmesine olanak sa ğ lamıştır.

Osmanlılarda ise e ğ itim faaliyetleri yerel yönetimler tarafından finanse edilmiştir. Tanzimat dönemine kadar merkezi hükümet e ğ itim kurumlarını do ğ rudan denetlememiş ve kontrol etmemiştir. Osmanlı e ğ itim sisteminde e ğ itim dili ilk ve ö ğ retimde Türkçe iken yüksekö ğ retimde Arapçadır.

Osmanlı devletinde müslümanlar ve müslüman olmayanlar için farklı e ğ itim kurumlarının kurulmuş oldu ğ u görülmektedir. Zorunlu e ğ itimle ilgili uygulamaların son dönemlere kadar yapılmadı ğ ı Osmanlı Devletinde ö ğ renme ö ğ retme etkinlikleri a ğ ırlıklı olarak taklit ve ezbere dayalı olmuştur.

İ mparatorlu ğ un son dönemlerine do ğ ru çıkarılan Tanzimat Fermanı, sosyal ve ekonomik alanlarda çeşitli reformlar yapmayı hedeflemekteydi.

Tanzimat Fermanı ile gerçekleşmeye başlayan uygulamalar Osmanlı dönemi e ğ itimi de etkilemiştir. Bu dönemde geleneksel medrese e ğ itiminin devam etmesine karşın yeni ilk, orta ve yüksekö ğ renim kurumları kurulmaya başlanmıştır. Ö ğ retmen okulları ilk olarak bu dönemde kurulmuştur.

Günümüz üniversitelerinin bir benzeri olan Darülfünün da Tanzimat döneminde kurulmuştur.

Cumhuriyet döneminde ise e ğ itim birli ğ i yasası çıkarılarak e ğ itim sisteminin standartlaştırılmasına çalışılmıştır.

Nüfusun büyük kesiminin köylerde yaşadı ğ ı ilk yıllarda köylerde görev yapacak olan e ğ itimcilerin yetiştirilmesine, okuma yazma ö ğ retimine büyük önem verildi ğ i görülmektedir.

E ğ itimin karma yapıldı ğ ı ve laik bir nitelik kazandı ğ ı dönemde bilimsel düşünmenin yaygınlaşması yönünde çabalarda bulunulmuştur.

Cumhuriyet döneminde ilk, orta ve yüksek ö ğ retimin giderek yaygınlaştı ğ ı, ö ğ renci sayılarının ve okullaşma oranlarının giderek arttı ğ ı görülmektedir. Ayrıca bu dönemde zorunlu e ğ itim uygulamasının giderek yaygınlaşmış ve süresi uzatılmıştır.

Kaynaklar Bartlett, S. & Burton, D. (2012). Introduction to Education Studies. SAGE Publications: London. (Çeviri Editörü Birsel Aybek Anı Yayıncılık: Ankara) Yaşayan, Z. Ve Topçu, F. (2012). Türk E ğ itim Tarihi 12. Sınıf. Devlet Kitaplar: Ankara.