Parkinson Hastalığında Bilişsel Bozulmalar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
Advertisements

PSİKOZ İÇİN RİSK GRUBUNDA OLAN HASTALARDA OBSESİF KOMPULSİF VE DEPRESİF BELİRTİLERİN KLİNİK DEĞİŞKENLER VE BİLİŞSEL İŞLEVLERLE İLİŞKİSİ Ahmet Zihni SOYATA.
NÖROPSİKOLOJİK TESTLER Tanımı, Kullanım Amaçları, Kullanım Alanları
ALZHEİMER HASTALIĞI HAZIRLAYAN Prof Dr. Işın Baral Kulaksızoğlu
MS ve Ruhsal Sorunlar Dr. Levent Tokuçoğlu 2004.
HEMİPLEJİ VE TEDAVİ PROGRAMI
YAŞLILARDA ALZHEİMER HASTALIĞI
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Bilişsel Öğrenme Kuramı
Başlıca Öğrenme Stratejileri
TİK BOZUKLUKLARI.
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
PARKİNSON HASTALIĞI.
Plan Demans, tanımlar Her unutkanlık demans mıdır ?
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
YaşlılıkPsikiyatrisi
PARKiNSON tremor, kas rijidetisi (kas sertleşmesi),
HAZIRLAYAN SİNİR SİSTEMİ HASTALIKLARI
ALZHEİMER HASTALIĞI.
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
ÖĞRENME BOZUKLUĞU.
Yaşlı Yetişkinlerde Bilişsel İşlevler Dil Gelişimi İş ve Emeklilik Zihinsel Sağlık Din.
Doğru Çalışma Yöntemleri
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
TÜRKİYE’ DE YAŞLI İNTİHARLARI. Yapılan son sayımda elde edilen verilere göre Türkiye’ de 70 milyon 586 bin 256 kişi yaşamakta ve bunların % 7.1’ i 65.
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
ALZHEİMER HASTALARINDA BİLİŞSEL BOZUKLUKLAR
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
BÖLÜM 8 ERKEN ÇOCUKLUKTA FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 8 ERKEN ÇOCUKLUKTA FİZİKSEL GELİŞİM.
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
Serum sT4 düzeyleri obez kadınlarda kilo verme tedavisinin etkinliği ile ilişkilidir Dr. Ceyhun YURTSEVER KTÜ Aile Hekimliği ABD Aralık 2015.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Otizmin belirtileri, değerlendirilmesi ve tanılama
EGZERSİZİN BEKLENMEYEN 10 FAYDASI.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
BÖLÜM 12 KAYGI VE İLİŞKİLİ BOZUKLUKLAR KAYGI BOZUKLUKLARI Kaygı ve kaygıyla ilişkili bozuklukları tartışmak için gruplandırmak sorunlu bir iştir çünkü.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
Tedaviler, sağlam kalan beyin dokusunu daha fazla çalıştırmak, kaybedilen bilişsel yetiler nedeni ile ortaya çıkan ek yakınmaları baskılamak, oluşabilecek.
UNUTMAK ya da UNUTMAMAK işte bütün mesele bu... DEĞİL.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
YAŞLILARDA SERUM B12 VİTAMİNİ, FOLAT VE PLAZMA HOMOSİSTEİN DÜZEYLERİ
HAZIRLAYAN MİRAC ULUDAĞ SİNİR SİSTEMİ HASTALIKLARI.
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
GÜRÜLTÜNÜN ÇEVREYLE İLİŞKİSİ
Kekemelik.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Zeka Gerilikleri.
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
SOSYAL ETKİNLİKLERE FARKLI BİR BAKIŞ Hazırlayanlar: Nurten SAYDAM

Öğrenme Güçlüğü Ahmet GENÇ. Öğrenme Güçlüğü: Yazılı-Sözlü dili anlamayı, kullanmayı içeren temel psikolojik süreçlerin bir veya birkaçında oluşan bozukluk.Bu.
BİREYSEL FARKLILIKLAR
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Zihin Haritalama Tekniği. 1.Kavramı merkeze yerleştirin.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
Sunum transkripti:

Parkinson Hastalığında Bilişsel Bozulmalar Uzm. Psk. Selcen YETKİN-ÖZDEN

Parkinson nedir? Parkinson hastalığı Alzheimerdan sonra en sık görülen, nörodejenerasyonla (işlev kaybı ile hücre ölümü) giden bir nörolojik hastalıktır. Beynin derin bölgeleri içerisinde bazal ganglionlar denen yapılar bulunmaktadır. Bu ganglionların görevi, kişi bir hareket başlattığı zaman (örneğin kolunu kaldırmak) hareketi daha düzgün, uyumlu hale getirmek ve vücudun dengede duruşunu ayarlamaktır. Bazal ganglionlar bu işlevleri yerine getirebilmek için beynin katmanları arasında gidip gelen sinyalleri işler ve iletiminde rol alır. Bu sinyaller sinir hücreleri üzerinde elektriksel sinyaller olarak taşınırken sinir hücreleri arası iletişimde kimyasal maddeler (nörotransmitter(dopamin)) kullanılmaktadır. Parkinson hastalığında işte bu dopamin üreten sinir hücreleri yıkıma uğramaktadır ve sinir hücrelerinin birbirleriyle ve kaslarla bağlantıları da azalmaktadır. Bu yıkımın ve dopamin kaybının sebebi çoğunlukla bilinmemektedir. Genetik faktörler, enflamasyan, başka bir nörodejeneetif hastalık..)

Görülme sıklığı ve yaşı Özellikle ileri yaşlarda ortaya çıkmaktadır. 50 yaşından önce başlaması çok nadirdir. Erkeklerde kadınlara göre yaklaşık olarak iki kat daha sık olarak izlenmektedir. 60 yaş üzerindeki insanlardaki sıklığı %1'dir. Yaklaşık olarak her 100.000 kişide 300'dür. Türkiye'de 60.000 civarında Parkinson hastasının olduğu tahmin edilmektedir.

Bilişsel İşlevler Nelerdir? Bilgiye ulaşmak için kullanılan beyin faaliyetleri  Düşünme, algı, bellek, öğrenme, lisan ve görsel-uzaysal becerileri kapsayan zihinsel süreçlerdir

Parkinsonda Parkinson hastalarının çoğunda birçok işlevde hafiften ağır dereceye kadar bozulmalar görülmektedir. yaygınlık ve sıklığına ilişkin tutarlı tahminler çok çeşitli aralıklarda olsa da, tüm Parkinson hastalarının % 24 ila 31’nin demans geliştirdiği belirtilmiştir.(Kullanılan araçlar standardize hale geldikçe, yaygınlık ve sıklık oranları artıyor görünmektedir.)

Hafif Bilişsel Bozukluk Belirtileri Bu belirtiler bireyin ev ve iş yaşamındaki işlevlerini etkilememektedir. Hatta fark edilmeyebilir.   Önceleri hastalığın orta- geç dönemlerine kadar bilişsel bozukluk yaşanmadığına inanılıyordu. Ancak; güncel araştırmalar bunun doğru olmadığını ve değişimlerin baştan itibaren var olabileceğini desteklemektedir.

Hafif bilişsel bozukluktan demansa.. Bilişsel gerileme, PH’ndaki demansın (PHD) en iyi yordayıcılarından biri olarak görülmektedir. Yapılan prospektif bir çalışmada, 4 yıllık süre içinde Hafif Kognitif/Bilişsel Bozukluğu olan Parkinson hastalarının demans geliştirme oranı %62 olarak bildirilmiş ve özellikle bellek dışı bir ve birden fazla alanda bozulmanın bulunması risk olarak gösterilmiştir. Bu bulgu, PH’nda görülen Hafif Kognitif Bozukluğun durağan olmadığı şeklinde yorumlanmıştır.

Bilişsel Bozulma Alanları Yönetici işlevler: Kavramlar oluşturma, planlar yapma, amaçları formüle etme, sonuçları önceden sezme, amaçlara ulaşmak için strateji geliştirme ve süreci değerlendirme gibi fonksiyonları vardır. Dikkat bozuklukları:  odaklanma, dikkat verme becerilerinde sorunlar. Örneğin; aynı anda bir çok konuşmanın geçtiği kalabalık bir toplantıda, özellikle bu problem zorluk yaşatabilir. Düşüncenin yavaşlaması: Parkinsonlu hastaların bir işi yapmaları daha uzun sürmektedir ve eskisine oranla daha çok efor sarf etmeleri gerekir. Kelime bulma: düşüncenin yavaşlaması nedeniyle sözcükleri bulmada zorluk yaşayabilirler. Bunun nedeni Alzheimer hastalığındaki gibi kelime bilgisinin kaybolması değildir. Kelimeler ulaşılabilir ancak; çabucak ve etkili şekilde bulunamayabilir. Bilgiyi öğrenme ve hatırlama: Parkinsonlu hastaların yarısından fazlası hafıza sorunları bildirmektedir.. Parkinsonlu hastalar bilgiyi edinmede ve organize etmede sorun yaşarlar. Bu nedenle, daha sonra hatırlamak onlar için zor olmaktadır. (Kodlama, depolama ve geri çağırma) İmgesel ve uzamsal işleme: Zihinsel bir imajı oluşturma ve eşyaların – bir birine göre-  uzayda nerede olduğunu belirleme becerisidir ve Parkinson hastalığında etkilenebilir. Örneğin; araba sürerken, evden markete giden yolun haritasını zihnimizde oluşturmamız ve o yolu takip etmektir.

Erken dönem bilişsel belirtilerin önemi Hastalığın erken dönemlerindeki bilişsel değişimleri saptamanın iki tür faydası olabilir. - İlki basal ganglia bozulmalarına eşlik eden somut bilişsel değişimleri öngörebilmeye; - diğeri ise, hastalık ilerledikçe bilişsel kayıpların saptanmasında, karıştırıcı faktörlerin –ilaç yan etkileri, global bilişsel bozulma ve ciddi motor belirtiler- etkisini azaltmaya yarar.

Erken Bilişsel Belirtleri Etkileyen Faktörler Levin ve Katzen, hastalığın başladığı ilk yıllarda görülen bilişsel değişimleri ele aldıkları gözden geçirme yazılarında, hastalığın ilk 5 yılını içeren dönemi - “Erken PH” olarak adlandırıp, bu evreye yönelik yapılan çalışmalarda, yaş, motor işaretler, ilaç kullanımı gibi bazı faktörlerin, bilişsel parametreleri etkilediğini belirtmektedirler.

-Yaş. Önceleri erken başlangıçlı (<50 yaş) bilişsel bozulmanın, hastalığın seyrini şiddetlendireceği yönünde bir eğilim varken, kontrollü çalışmalardan elde edilen bulgular, tam da tersini göstermiştir. Erken başlangıçlı Parkinsonlu hastalarla karşılaştırıldığında, geç başlangıçlı (>50 yaş) hastalarda demans ve bilişsel bozulmalarla daha sık karşılaşıldığı ve bu bozulmanın daha hızlı bir ilerleme gösterdiği kanıtlanmıştır. - Motor belirtiler ve başlangıç tarafı. Belirgin tremor, normal veya normale yakın zihinsel duruma eşlik etmekte iken, bradikinezi ve rijiditenin geniş aralıkta entellektüel bozulmayla ilişkili olduğu gösterilmiştir. Dahası, motor başlangıcın tarafının da bilişsel sonuçları etkileyebileceği görülmektedir. Katzen ve arkadaşları, sağ taraf tremor ve bradikinezi, sol taraf tremor ve bradikinezi başlangıçlı dört grup Parkinson hastasını kapsamlı bir nöropsikolojik test bataryası ile karşılaştırmışlar (isimlendirme, kategori ve harf akıcılığı, sözel öğrenme ve bellek, görsel uzaysal beceriler ve yönetici işlevler) ve sağ taraf tremor başlangıçlı grup tüm görevlerde diğer üç gruptan daha iyi performans göstermiştir. -İlaç Tedavileri. Hem l-dopa, hem de antikolinerjik ilaç tedavilerinin, hastaların bilişsel işlevlerini nasıl ve ne kadar etkilediğine yönelik bir uzlaşma bulunmamaktadır. Levadopa tedavisinin, tepki süresi, dikkat, çalışma belleği ve gecikmiş sözel hatırlama görevlerindeki performansı artırdığı fakat seçici olarak bazı frontal lob işlevlerine ters yönde etki ettiği bildirilmiştir. Ancak Levadopa tedavisinin öğrenme performansını ve ilişkili ağların aktivasyonunu azalttığına yönelik bulgular da bulunmaktadır. Antikolinerjik tedavinin ise kısa süreli belleğin performansını gerilettiği (özellikle de yeni bilginin kaydı) gösterilmiştir. Bir başka çalışmada da her 2 ilaç grubu arasında anlamlı farklar bulunmamıştır.

PARKİNSON HASTALIĞI’NDA BOZULAN BİLİŞSEL İŞLEVLER Nörobilişsel Hız Parkinson hastalarında, zihinsel işlem hızının yavaşladığı ve bu yavaşlığın da, diğer işlevlerdeki performansı etkilediği bilinmektedir. Ancak birçok bilişsel ölçüm, motor beceri gerektirdiğinden bu sonuca varmak güçtür. Bilişsel talepler fazla olduğunda, karar verme süreçlerinin erken evre PH’nda bile etkilendiğini göstermektedir. De Frias ve arkadaşları 29 tarafından 37 orta, 13 ağır evre idiyopatik Parkinson hastası, yaş, eğitim ve cinsiyet açısından eşleştirilmiş 48 sağlıklı kişi, basit ve karmaşık tepki zamanı ve bir dizi yönetici işlev (, Stroop, İz Sürme A-B ve basamak sıralama) görevlerinde karşılaştırıldıklarında, Parkinson hastalarının, kontrollerden daha düşük performans gösterdiği bulunmuştur. Yürütücü İşlevler