KİŞİLİĞİN BEŞ TEMEL BOYUTU 1. Bilinçli ve sorumlu tip 2. Duygusal tutarlılık veya kararlılık 3. Deneyime açık olma veya açıklık 4. Uyumluluk.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

ULUSLARARASI GENÇLİK ÖDÜLÜNÜN 10 TEMEL PRENSİBİ. Uluslararası Gençlik Ödülünün dayandığı 10 temel prensip vardır.
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
İÇİMİZDEKİ ÇOCUK DOĞAN CÜCELOĞLU.
 Bir sistemin amaçlarına yönelik olarak çalışma durumunun değerlendirilmesi, sistemin bütünlüğü ve sistemden çıkan ürün için önem taşır.  Sistemlerin.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
ANA BABA TUTUMLARI. Tuncay DEMİRTAŞ.
DUYUŞSAL TAKSONOMİ MUHAMMED KÜRŞAD BİRDANE VETERİNER FAKÜLTESİ
REHBERLİK.
Gelişime Giriş.
ANNE BABA TUTUMLARI.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
HANGİ AYDA DOĞDUNUZ.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
HATALI ANNE BABA TUTUMLARI
ANNE-BABA TUTUMLARI VE ÇOCUĞUN KiŞiLiK GELiŞiMiNE ETKiLERi
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI.
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
AİLE TUTUMLARI Funda HANOĞLU Psikolojik Danışman.
AİLE TUTUMLARI.
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE ANA-BABA TUTUMLARI
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
KİŞİLİK İSMAİL YILMAZ.
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
HOŞGELDİNİZ.
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
Ebeveynlik Kuram ve Araştırmalarıı
Alfred ADLER Bireysel Psikoloji.
AİLE TUTUMLARI GATA 2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
AİLE OLMAK DEĞERLER EĞİTİMİ.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
TUTUM VE DAVRANIŞLAR.
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Öğr. Grv. MEHMET ALİ ZENGİN
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
İnsanın Sınırları sınırları zorlamak sınırları zorlamak olabilecek şeylerden en zorunu istemek: - acaba bir de tam havaya zıplarken.
GELİŞİM DÖNEMLERİ 0-3 Yaş Gelişim Dönemi 3-6 Yaş Gelişim Dönemi.
ÜSTÜNLÜK ARAMA KURAMI - Adler Doğum Sırası En büyük çocuk; tacını yitirmiş kraldır. Yaşamının ilk yıllarında çevresinin ilgi merkezindeyken ve her.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
AİLE TUTUMLARI REHBERLİK SERVİSİ.
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
AİLE TUTUMLARI.
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
AİLE TUTUMLARI. 2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
AİLEDE İLETİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KİŞİLİĞİN BEŞ TEMEL BOYUTU 1. Bilinçli ve sorumlu tip 2. Duygusal tutarlılık veya kararlılık 3. Deneyime açık olma veya açıklık 4. Uyumluluk.
Sunum transkripti:

KİŞİLİĞİN BEŞ TEMEL BOYUTU 1. Bilinçli ve sorumlu tip 2. Duygusal tutarlılık veya kararlılık 3. Deneyime açık olma veya açıklık 4. Uyumluluk 5. Dışa dönüklük

KİŞİLİĞİN BEŞ TEMEL BOYUTU 1. Bilinçli ve sorumlu tip Bu tipler yaşamlarında sorumlu, bağımlı, dikkatli, disiplinli kişiliği ifade etmektedir. Bazı araştırmacılar bu tip başarıya ulaşma yolunda istekli olan tip olarak da tanımlamaktadırlar. Bu tipin diğer ucunda ise dikkatsiz, organize olmamış, sorumsuz, disiplinsizlik özelliklerini taşıyan bireyler yer alır.

KİŞİLİĞİN BEŞ TEMEL BOYUTU 2. Duygusal tutarlılık veya kararlılık Bu kavram bazı çalışmalarda “nerotizm” olarak da geçmektedir. Bu tip yaşamında güvenli sakin, endişeli olmayan özellikleri içerir. Bunun karşıt boyutunda olanlar ise daha nerotik kişilerdir. Yani içe dönük, kararsız, sinirli, kıskanç, güvensiz, dengesiz kişilik özelliklerini taşırlar.

3. Deneyime açık olma veya açıklık Bu tip yeni tecrübelere ve yeni fikirlere açık oluşu ve bunlardan hoşlanmayı ifade eder. Genelde hassas, esnek, yaratıcı, rafine, hayalci, meraklı özellikleri içerir.

4. Uyumluluk Bunlar sakin, ılımlı, nazik, yardımsever, sempatik, bağışlayıcı bir kişilik tipidir. Bu boyutu düşük insanlar ise inatçı, yardımsever olmayan, hemen parlayan, diğer insanları rahatsız eden, şüpheci özellikler gösterirler.

Bir konuya körü körüne bağlı, inançlarında katı olan OTORİTER KİŞİLİK Bir konuya körü körüne bağlı, inançlarında katı olan DOGMATİK kişilerdir. Değişmeye karşı dirençli, her şeyin ona söylendiği veya onun inandığı biçimde olmasını isteyen, özverili olmayan kişilerdir.

NARSİST KİŞİLİK İlgi odağı olmayı seven, hayallere dalan, kendisinin birçok beceriye sahip olduğuna inanan, kendinden hoşlanan kişilik tipidir. Narsistler genelde diğerlerinin beğenisini kazanmak ve kendilerini daha üstün olmalarının onaylanmasını istediklerinden, onları tehdit eden kişileri aşağılama eğilimindedirler.

GÜNDÜZ VEYA GECE ÇALIŞMAYA YATKIN KİŞİLİK TİPLERİ Bazı insanlar gece vardiyasını özellikle tercih eder. İnsanlar iki önemli kategoriye ayrılmaktadır: * Sabah insanları * Akşam insanları Sabah insanları erken kalkan, sabahleyin erken saatlerde daha enerjik olan; Akşam insanları ise öğleden sonra ve gece daha enerjik olan ve bu saatlerde çalışmayı seven ve başarılı olan insanlardır.

GÜNDÜZ VEYA GECE ÇALIŞMAYA YATKIN KİŞİLİK TİPLERİ Araştırmalara göre, gece insanlarının daha değişken bir uyku potansiyeline, sabah insanlarının ise daha düzenli bir uyku potansiyeline sahiptir. Yeterince uyku uyumayan insanları iş kazalarına daha açık ve çalışırken hata payları daha yüksek olarak saptanmıştır.

ÜSTÜNLÜK ARAMA KURAMI - Adler Doğum Sırası En büyük çocuk; tacını yitirmiş kraldır. Yaşamının ilk yıllarında çevresinin ilgi merkezindeyken ve her türlü yardım ve destek yalnız kendine sağlanırken yeni gelen kardeş bu düzeni bozar. Artık yeni doğan bebek gözdedir, üstelik ondan büyük olarak anlayışlı olmasını isterler. En büyük çocuk yetişkin yaşama ulaştığında otoriteden ve sahip olduğu durumların başkalarına kaptırmaktan ürkebilir. İkinci çocuk; anne baba bu çocuğa birinci çocuğa oranla daha ılımlı davranırlar, bu yüzden çocukların otoriteyle fazla bir sorunu olmaz, yetenekli olmadığını düşünür, bu inancı ileriki yaşamında tepkici, başkaldırıcı ve kendisini aşma çabası içersinde bir insan olmasına ya da yenilgiyi kolay kabul ederek ezik ve karamsar bir kişilik geliştirmesine neden olabilir.

ÜSTÜNLÜK ARAMA KURAMI - Adler Doğum Sırası En küçük çocuk; Kendinden sonra gelen kardeşi olmadığı için yarışmak ve anne ilgisini paylaşmak zorunda kalmaz, ailenin oyuncak bebeğidir ve şımartılır. Çevrenin sevimli çocuğudur, böyle bir durum onun benmerkezci yetişmesine ve kendi büyüklerinin daha güçlü olduğunu düşünerek yetersizlik duygusu yaşamasına neden olur. Tek çocuk; Toplumsal davranışların gelişmesi için gerekli olan alışveriş ortamından yoksundur. İlerde de aynı şeyi çevresinden bekler, şımartıldığı ve tek çocuk olduğu için ciddi bir tehlikede çocuk sevmeyen anne babanın bu duygularının yöneldiği tek nesne olarak istenmeyen ve sevilmeyen çocuk durumunu yaşar.

MASLOW’UN KİŞİLİK GELİŞİM KURAMI “Kendini gerçekleştirme” kavramın ilk defa kullanan kişidir. Her bireyin kendine özgü, duyarlı ve iyiye yönelik bir özbene sahip olduğu fikrinde Rogers ile birleşirler. Her birey olanak verildiğinde kendini gerçekleştirir. Doğuştan getirdiği gizil güçlerinin farkına varır. Daha çok sağlıklı kişilik nasıl gelişir diye düşünmüş ve bunun için ihtiyaçlar hiyerarşisini ortaya koymuştur.

CARL JUNG’un KİŞİLİK KURAMI 2- Kişisel Bilinçdışı.- Ego’ya komşu olan bir bölgedir. Bireyin zamanında bilinçli olan ancak daha sonradan görmemezlikten gelinmiş ya da bastırılmış çocuksu düş ve arzularından ve sayısız unutulmuş tecrübelerinden meydana gelmiştir ve sadece ona aittir. 3-Kollektif Bilinçdışı ve Arketipler.- Arketipler, hepimizde yer alan eski hayallerdir. Bu hayaller kolektif insan deneyiminin en derin yerlerinden gelen sembollerdir. Bilinçaltında bulunurlar. Kollektif bilinçaltı kişisel bilinçaltının daha derinlerinde olan yönüdür. Kalıtımsal nitelik taşır. İnsanın evrimsel gelişiminin psişik kanıtıdır.

CARL JUNG’un KİŞİLİK KURAMI Psikolojik Tipler 6. İçe Dönük Duyusal Tip: Dış dünyadan uzak dururlar. Kendi iç dünyalarını daha ilginç bulurlar. Bu tipler diğer insanların ilgisini çekmezler. 7. Dışa Dönük Sezgili Tip: Oynak ve tutarsız bir karaktere sahiptirler. Sürekli olarak dünyada ki yenilikleri bitirme çabası içerisindedirler. Bir konu bitirmeden ikincisine başlarlar. 8. İçe Dönük Sezgili Tip: Bu tip insanlar çevresindekiler tarafından çözülmesi güç bir bilmece gibi algılanır. Törelerle ve dış gerçeklerle ilişkisi olmadığından iletişim kurmazlar.

ERİC BERNE KİŞİLİK KURAMI Bu kuramın felsefesinin dayandığı üç temel varsayım vardır. Bunlar: 1- Herkeste duygusal olarak gelişmek ve özerklik gelişimini kazanmak için bir eğilim bulunmaktadır. 2- Her insan karşılaştığı olaylarda (farkında olarak veya olmayarak) bir seçim yapmaktadır. 3- İnsanlar yaşamının akışını değiştirebilir.

ERİC BERNE KİŞİLİK KURAMI Eric Berne, kişiliğin üç yönünün olduğunu belirtmektedir. 1. Ebeveyn (Ana–Baba) ego durumu, 2- Çocuk ego durumları, 3- Yetişkin ego durumları