HOCA DEHHANİ GAZEL-XIII. YÜZYIL SAYFA:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DİL- KÜLTÜR İLİŞKİSİ
Advertisements

RUBAİ.
AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
TÜRKÇE ÖĞRETMENİ & EĞİTİM KOÇU
EDEBİYAT BİLGİSİ Edebi türler 2 grupta incelenir A)Düz yazı B)Şiir
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRKÇE / Şiir.
KAFİYE ( UYAK ) SADETTİN UYSAL.
ŞİİRDE TEMA.
KAFİYE ( UYAK ) NEDİR ?.
İstanbul'da 1526'da doğmuştur. Fâtih Camii müezzinlerinden
ŞİİR BİLGİSİ ZEHRA YOLCU 6-A.
ÖYLE BİRİNİ SEVİN Kİ.
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
NAZIM, MANZUME, MANZUM ESER
Su Kasidesi Ve Açıklaması
GARİP AKIMI (BİRİNCİ YENİ AKIMI)
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
ŞİİRDE ŞEKİL.
Kafiye ve Redifler Sorular ve Cevapları.
Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.
ŞİİRDE ŞEKİL ÖZELLİKLERİ
ŞİİRDE AHENK.
ŞİİRDE AHENK.
Türkçe Edebiyat Bilgileri.
Aruz Vezni Ben Arap edebiyatından geldim. Divan şiiri örneklerinde hep bana rastlarsınız.Türklerin çok kullandığı bir vezinim. Ben Arap edebiyatından geldim.
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
AŞIK TARZI HALK EDEBİYATI
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
ŞEHİT VE GAZİLERİMİZİN ANISINA..
GAZEL Gazel divan edebiyatının en yaygın kullanılan nazım biçimidir. Önceleri Arap edebiyatında kasidenin tegaüzzül adı verilen bir bölümü iken sonra ayrı.
CAHİT SITKI TARANCI DESEM Kİ ... Desem ki... İnan bana sevgilim inan,
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
DİNİ TASAVVUFİ (TEKKE) EDEBİYATI
GAZEL DİVAN EDEBİYATI.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
DİVAN ŞİİRİ-GAZEL 1.Gazel 2.Necati bey
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.

Şiir: Duygu, hayal ve düşüncelerin bir düzene bağlı olarak, çekici/etkileyici bir dil ve ahenkli mısralar içinde aktarılmasıdır. EdebiyatEdebiyat türlerinin.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
TÜRK EDEBİYATININ DÖNEMLERİ
ŞARKI Divan şiirine Türklerin kazandır- dığı bir nazım şeklidir. Divan şiirinde bestelenmeye uy- gun ölçü kalıpları ile yazılan ve çoğunlukla 4 dizelik.
TABLOLAR RÜBAİLER ve Teoman Bayer Değerli kardeşim Teoman Bayer’in
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
AÖF 2016 Vize Eski Türk Edebiyatı 1 Soruları
GARİPÇİLER(GARİP AKIMI)
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
EDEB İ YAT PERFORMANS ÖDEV İ. AYNALAR ŞİİRİNİN İNCELENMESİ NAZIM BİÇİMİ: Serbest şiir NAZIM BİRİMİ: Dörtlük BİRİM SAYISI: Beş dörtlükten oluşmuştur.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
RUBAİ Divan edebiyatında dört dizede tam bir anlam ifade eden, kendine özgü vezni olan nazım biçimidir.İran kaynaklıdır.
COŞKU ve HEYECANI DİLE GETİREN METİNLER(ŞİİR)
I.BEYİTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ
ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI SUNUSU
KARACOĞLAN.  17'nci yüzyılda yaşadığı sanılıyor. Göçebe Türkmen obalarında yetişti. Asıl adının İsmail, Halil ya da Hasan olduğu yolunda görüşler var.

CEMAL SÜREYA INCELEME Yağız Fırat BORAN 12-D.
 Türkî-î basit, basit türkçe demektir. Sadece Türkçe kelimelerden oluşmuş ya da ağırlıklı olarak Türkçe kelimelerden oluşan unsurlara denir. Türkçe kelimelerle.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
HAZIRLAYAN: LEYLA ARICI
KARACAOĞLAN
Sunum transkripti:

HOCA DEHHANİ GAZEL-XIII. YÜZYIL SAYFA:77-78-79 Hazırlayan: Mustafa SÜLMEN HOCA DEHHANİ

GAZEL Ölçü: Aruz ölçüsü ân: zengin uyak -ı yok mı: redif Acep bu derdümün dermânı yok mı a . _ _ _ / . _ _ _ / . _ _ Ya bu sabr itmegün oranı yok mı a . _ _ _ / . _ _ _ / . _ _ Mefâîlün/ Mefâîlün/ Feûlün Ölçü: Aruz ölçüsü ân: zengin uyak -ı yok mı: redif Nazım birimi : beyit, Nazım şekli : gazel Kafiye şaması: aa,ba, ca,

Acep bu derdümün dermanı yok mı Ya bu sabr itmegün oranı yok mı Bu aşk derdimin dermanı yok mu? Bu derde sabrın bir oranı yok mu?

Yanaram mumlayın başdan ayağa Nedür bu yanmağın pâyânı yok mı Mum gibi baştan ayağa yanarım. Acaba bu yanışın bir sonu yok mu? Şair kendini muma benzetiyor. Mum hem yanar hem erir.

Güler düşmen benüm agladuguma Acep sol kâfirin imânı yok mı Düşmanlar benim ağladığıma güler. Acaba bu kafirin (sevgilinin) imanı yok mu? Bu ağlayışıma aldırmıyor.

Delüpdür cigerümi gamzen oku Ara yürekde gör peykânı yok mı temren Sevgilinin süzgün bakışlarının oku ciğerimi deldi. Yüreğimde ara da okunun temrenleri yok mu gör.

Su gibi kanumu toprağa kardun Ne sanursın garîbün kanı yok mı Kanımı toprağa su gibi akıttın, garibin kanı yok mu sanırsın yoksa.

Güzel cemalinle gururlanırsın, olgun güzelliğinin bir eksiği yok mu? Cemâl-i hüsnüne mağrur olursın Kemal-i hüsnünün noksanı yok mı Güzel cemalinle gururlanırsın, olgun güzelliğinin bir eksiği yok mu?

Begüm Dehhânî'ye ölmezdin öndin Tapuna irmegün imkânı yok mı Hoca Dehhânî Beyim,sevgilim, ölmeden önce Dehhani’nin makamına varma imkanın yok mu?

1. Aşağıdaki söyleyişlerin şiire katkısını açıklayınız. ... oranı yok mı ... pâyânı yok mı ... imânı yok mı ... peykânı yok mı ... kanı yok mı ... noksanı yok mı ... imkânı yok mı Şiire ahenk katmaktadır.

2.Şiirdeki uzun ses değerlerini önce kısa sesmiş gibi daha sonra okunması gerektiği gibi okuyunuz, iki okunuş arasındaki farklılıkları belirleyiniz. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz. Ahenk farklılığı görülüyor.

3. Şiirin her biriminde neler anlatıldığını kısaca defterinize yazınız 3.Şiirin her biriminde neler anlatıldığını kısaca defterinize yazınız. Yazdıklarınızdan hareketle şiirin temasını belirleyiniz. AŞK

4. Şair, gazelini nasıl bir ruh hâli içerisinde yazmıştır 4. Şair, gazelini nasıl bir ruh hâli içerisinde yazmıştır? Şairin ruh hâlini en iyi ifade eden beyit sizce hangisidir? Ümitsizlik Son beyit

5. İncelediğiniz ilahi ile Hoca Dehhânî'nin gazelini aşağıdaki ölçütlere göre karşılaştırınız. İLAHİ GAZEL Benzerlikler İslami dönem nazım şekilleri Yabancı kelimeler kulanılmıştır. Aynı dönemde yazılmışlardır.

İLAHİ Farklılıklar GAZEL İLAHİ Nazım Şekli GAZEL DÖRTLÜK Nazım Birimi BEYİT aaaa/aaab Kafiye Şeması aa/ba/ca Hece ölçüsü Ölçü aruz ölçüsü dini-tasavvufi Tema aşk şarap,kadın

6. a. Aşağıdaki söz sanatlarının şiirde nerelerde geçtiğini ve nasıl yapıldığını belirleyerek aşağıdaki tabloya yazınız. Benzetme (Teşbih) Yanarım mumlayın başdan ayağa Şair kendini muma benzetmiştir. Delüpdür cigerümi gamzen oku Kirpikler oka benzetilmiştir.(?)

Su gibi kanumu toprağa kardum Kan, suya benzetilmiş. Eğretileme (İstiare) Acep şol kafirin imanı yok mu Sevgili kafire benzetilmiş;sevgili söylenmemiş. (açık istiare)

Zıtlık (Tezat) Dert-derman Gülmek-ağlamak

Soru sorma (İstifham) “Yok mı” ifadeleri soru sormadır.

b. Mum, kâfir, gamze ve peykân imgelerinin (mazmun) geçtiği mısralar aşağıda verilmiştir. Bu imgelerin şiirde hangi anlamda kullanıldığını belirleyerek defterinize yazınız. Yanaram mumlayın başdan ayağa Acep sol kâfirin imânı yok mı Mum:aşık, kafir:sevgili

Delüpdür cigerümi gamzen oku Ara yürekde gör peykân ı yok mı Gamzen: Sevgilinin cemali, bakışı peykân: sevgilinin kirpikleri 7. Şiiri tekrar okuyunuz. Hissettiklerinizi aşağıdaki şemaya yazınız. Hüzün, aşk acısı, ümitsizlik, çaresizlik, ilgisizlik

8. İncelediğiniz gazelden hareketle Hoca Dehhânî'nin fikrî ve edebî yönü hakkında çıkarımlarda bulu­nunuz. Çıkarımlarınızı aşağıdaki şemaya yazınız. HOCA DEHHÂNÎ Divan şiirinin ilk şairidir. Sade ve basit bir dil kullanmıştır. Din dışı konuları işlemiştir. 13. yüzyılda yaşamıştır. Divanı vardır.

Bir kadehle bizi saki gamden azat eyledi Hoca Dehhani’den İnciler Bir kadehle bizi saki gamden azat eyledi Şad olsun gönlü anın gönlümü şad eyledi Od ile korkkutma vaiz bizi kim la’l-i nigar Canımuz bizi oda yanmağa mutad eyledi Sabreyle gönül derdine dermen ire umma Can atma oda bihude canan ire umma

İSTANBULLUOĞLU ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ HAZIRLAYAN MUSTAFA SÜLMEN İSTANBULLUOĞLU ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ BALIKESİR msulmen@mynet.com