Yaşam Dönemleri ve Gelişim Görevleri Havighurst'un çeşitli yaşam dönemleri için belirlediği gelişim görevleri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Arş. Gör. Ceyhun OZAN Eğitim Programları ve Öğretim
Bedensel Büyüme & Gelişme
ERGENLİK DÖNEMİNDE YAŞANAN FİZİKSEL DEĞİŞİMLER
GELİŞİME GİRİŞ.
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
BÜYÜME: Vucüdun uzunluk ve ağırlık yönünden artışı anlamına gelen bir terimdir. GELİŞME: Büyüyen organizmanın dokularının yapısındaki olgunlaşmayı.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME Eğitim Fakültesi Prof.Dr.Mustafa Ergün
FİZİKSEL VE DEVİNİMSEL (MOTOR) GELİŞİM
PSİKOMOTOR GELİŞİM Yrd.Doç.Dr. Serkan HAZAR.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
GELİŞİM DÖNEMLERİNİ BİLMEK
BEDENSEL GELİŞİM Prof. Dr. Kurtman ERSANLI.
MENEMEN HALK EĞİTİM MERKEZİ
Eğitimin Psikolojik Temelleri
Gelişime Giriş.
Okul Öncesi Dönemde Bedensel Gelişim
İnsanda üreme,büyüme,gelişme
5. BÖLÜM 0-18 YAŞ ÇOCUKLARININ GELİŞİM DÖNEMLERİ ve ÖZELLİKLERİ
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ GELİŞİM
Motor Gelişim.
DEĞERLİ ANNE VE BABALAR HOŞGELDİNİZ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve ERGEN PSİKOLOJİSİ
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
ERGENLİK DÖNEMİ A Y - 1 Ergenlik Çağı Ne Zamandır?
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
FİZİKSEL GELİŞİM  Fiziksel gelişim bedensel ve psiko-motor (devimsel) gelişim olmak üzere iki başlık altında incelenebilir.  Bedensel gelişim, vücudun.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
Dr. Kerim KARABACAK Eğitim Psikolojisi
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
YETİŞKİNLER ve ÖĞRENME ÖZELLİKLERİ.
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Gelişimin ilkeleri *Gelişim yordanabilir bir sıra izler. Bu sıra evrenseldir. Baştan ayağa-İçten dışa.-İlk gelişen organ kalptir. Genelden özele- Basitten.
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
Ergenlik Dönemindeki Gelişim Görevleri (12-18 yaş)
ERGENLİK.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİ(12-18 YAŞ)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
GELİŞİMİN TEMEL KAVRAMLARI
ERGENLİK.
ERGENLİK.
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
BEDENSEL VE DEVİNSEL GELİŞİM
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
DOÇ. DR. MÜDRİYE YILDIZ BIÇAKÇI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE.
GELİŞİM.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
GELİŞİM EVRELERİ VE ERGENLERLE İLETİŞİM. B üyüme Vücutta bulunan organların zamana bağlı hacminin artmasıdır.
Sunum transkripti:

Yaşam Dönemleri ve Gelişim Görevleri Havighurst'un çeşitli yaşam dönemleri için belirlediği gelişim görevleri

Gelişim psikolojisi, bireylerin yaşam boyunca geçirdiği bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal değişimleri açıklamaya çalışır  

Gelişimle ilgili teme kavramlar  : Büyüme, Gelişme, Olgunlaşma , Hazır bulunuşluk, Gelişimin Kritik Dönemleri

Büyüme: Bedenin sadece boy, kilo ve hacim olarak artmasıdır. Büyüme, vücudun değişik organlarında değişik hızlarda gerçek­leşir.  

   Gelişme: Organizmanın büyüme, olgunlaşma ve öğrenmenin etkileşimiyle sürekli olarak ilerleme kaydeden değişmesidir. Gelişim ise organizmanın döllenmeden başlayarak bedensel, zihinsel, dil, duygusal, sosyal yönden, belli koşulları olan en son aşamasına ulaşıncaya kadar sürekli ilerleme kaydeden değişimidir. Gelişmeyi ürün olarak ele aldığımızda gelişimi bu ürü­nün süreç yönü olarak tanımlayabiliriz.  

Olgunlaşma: Vücut organlarının kendilerinden beklenen fonksiyonu yerine getirebilecek düzeye gelmesi için, kalıtımın etkisiyle geçirdiği biyolojik bir değişmedir. Öğrenme yaşantıların­dan bağımsız olarak, Örneğin, parmak kasları yeterince gelişmemiş bir çocuk makasla kağıdı düzgün bir şekilde kesemez.  

Hazır bulunuşluk: Bireyin olgunlaşma ve öğrenme sonucu belli davranışları yapmaya hazır hale gelmesidir. Bireyin sadece olgunlaşma düzeyini değil, aynı zamanda, bireyin önceki öğrenmelerini, ilgilerini, tutumlarını, güdülenmişlik düze­yini, yeteneklerini, genel sağlık durumunu da kapsar. Örnek:Resim çizmeyi öğrenecek olan bir çocuğun kalem tutabilmesi için kaslarının olgunlaşmasının yanısıra resime karşı ilgisinin olması

Gelişimin Kritik Dönemleri insanlar, bazı gelişim dönemlerinde ve yaşlarda çevre etkilerine karşı daha duyarlıdırlar çevrede düzenlenen öğrenme yaşantıla­rını diğer dönemlerden daha hızla kazanabilecekleri dönemlere "kritik gelişim dönemleri" adı verilir. Örneğin, çocuk­ların başkalarıyla yakın ilişkiler kurabilmeleri için, bebeklere yakın ve sıcak davranılmalıdır. Bebeklik döneminde yakın bir İlgi göremeyen çocukların okul yıllarında kişilerarası sağlıklı ilişkiler geliştirme yeteneği zayıflayabilir.

Gelişimle ilgili temel ilkeler : Gelişim, kalıtım ve çevre etkileşiminin bir ürünüdür. Gelişim süreklidir ve belli aşamalarda gerçekleşir. Gelişim nöbetleşe devam eder. Gelişim baştan ayağa, İçten dışa doğrudur. Gelişim genelden özele doğrudur. Gelişimde kritik dönemler vardır: Gelişim bir bütündür. Gelişimde bireysel farklılıklar vardır.

Gelişim görevi: Kişinin içinde bulunduğu yaşam döneminde başarması gereken görevleri, kazanması gereken bazı özellikleri, geliştirmesi gereken bazı davranışları ifade eder.  

GELİŞİM GÖREVLERİ kavramını geliştiren Havighurst, gelişim görevini şöyle tanımlamıştır: "Bireyin yaşamındaki belli bir dönemde ortaya çıkan, başarıyla elde edildiğinde daha sonraki görevlerde ba­san ve mutluluğa yol açan, başarılamadığı durumlarda ise kişide mutsuzluğa, toplumun hoş görmemesine, daha sonraki görevlerde zorluklara yol açan görevlerdir".  

Gelişim görevlerini etkileyen üç temel faktör vardır : Fiziksel olgunlaşma Toplumsal beklenti ve talepler Kişisel değerler ve beklentiler  

Yaşam Dönemleri ve Gelişim Görevleri Havighurst'un çeşitli yaşam dönemleri için belirlediği gelişim görevleri   Bebeklik ve İlk Çocukluk (0 - 6 yaş) özellikleri : Yürümeyi öğrenme. Katı yiyecekleri yemeyi öğrenme. Konuşmayı öğrenme. Tuvalet eğitimi yoluyla dışkı kontrolünü kazanma. Cinsiyet farklılıklarını öğrenme. Sosyal ve fiziksel gerçekliği tanımlamak için kavramlar oluşturma ve dili öğrenme. Okumaya hazır hale gelme. Doğru ile yanlışı ayırma ve vicdan gelişimine başlama.

Gündelik oyunlar için gerekli fiziksel becerileri öğrenme. Orta Çocukluk (6-12 yaş) (İkinci Çocukluk) özellikleri : Gündelik oyunlar için gerekli fiziksel becerileri öğrenme. Büyüyen bir organizma olarak kendine karşı yararlı bir tutum oluşturma. Yaşıtlarıyla geçinmeyi öğrenme. Uygun erkeksi ve kadınsı sosyal rolü öğrenme. Okuma, yazma ve hesap ile ilgili temel becerileri geliştirme. Gündelik yaşam için gerekli kavramları geliştirme. Vicdan, ahlak ve değerler sistemi geliştirme. Kişisel bağımsızlığa ulaşma . Sosyal grup ve kurumlara karşı tutum geliştirme.  

Her iki cins yaşıtlarıyla yeni ve daha olgun ilişkilere erişme. Ergenlik (12 - 18 yaş) özellikleri : Her iki cins yaşıtlarıyla yeni ve daha olgun ilişkilere erişme. Erkeksi veya kadınsı sosyal role erişme. Bedenini kabul etme ve etkili bir şekilde kullanma. Ana-baba ve diğer yetişkinlerden duygusal bağımsızlığa ulaşma. Evlilik ve aile hayatına hazırlanma. Bir meslek için hazırlanma. Bir değerler sistemi ve ahlak sistemi edinme. Toplumsal açıdan sorumlu davranışı isteme ve kazanma.  

Genç Yetişkinlik (18 - 30 yaş)  özellikleri : Eş seçme. Eşiyle (evli) yaşamayı öğrenme. Çocuk yetiştirme. Ev idare etme. Bir işe girme / başlama. Vatandaşlık sorumluluklarını üstlenme. Topluma uyumlu bir sosyal grup bulma.

Yetişkin vatandaşlık ve toplumsal sorumluluğuna erişme. Yetişkinlik (Orta Yaş) özellikleri : Yetişkin vatandaşlık ve toplumsal sorumluluğuna erişme. Ekonomik bir yaşam standardı kurma ve sürdürme. Onlu yaşlardaki çocukların(ın) sorumlu yetişkin olmalarına yardım etme. Yetişkin boş zaman etkinliklerini geliştirme. Kendini bir kişi olarak eşiyle ilişkilendirme. Orta yaşın fizyolojik değişikliklerini kabul etme.

Yaşlılık özellikleri : Azalan fiziksel güç ve sağlığına uyum sağlama. Emeklilik ve azalan gelire uyum sağlama. Eşin ölümüne uyum sağlama. Yaş grubu ile açık bir yakınlık kurma. Toplumsal ve vatandaşlık yükümlülüklerini yerine getirme. Doyurucu fiziksel yaşam düzenlemesi oluşturma.

GELİŞİM DÖNEMLERİ: Doğum Öncesi Dönem: Döllenmeden doğuma kadar olan dönem. Doğum Sonrası Dönem: Doğumdan başlayıp ölüme kadar süren yaşam dönemidir. Doğum sonrası dönem aşağıda­ki tabloda yaş aralıkları ile verilmiştir.  

Gelişim alanları: Bedensel gelişim Bilişsel gelişim (Piaget) Dil gelişimi (Chomsky) Psiko-seksüel gelişim (Freud) Psiko-sosyal gelişim (Erİkson) Ahlak gelişimi (Piaget ve Kohlberg)

BEDENSEL GELİŞİM Doğum Öncesi Dönemin özellikleri : : Yaşam, annenin yumurtasının babadan gelen sperm tarafından döllenmesiyle başlar Döllenmiş olan yumurtaya zigot denilmektedir. Zigotun bölünmesiyle hücre grupları oluşmakta ve değişik aşamalardan geçerek insan yavrusu oluş­maktadır. Döllenmeden ortalama 280 gün sonra doğum gerçekleşmektedir Bebek doğduğunda boyu ortalama 48-53 cm. ve ağırlığı  2500-4300 gr arasındadır

0-2 Yaş Dönemin özellikleri : : Doğumdan sonraki ilk yılda bedensel gelişim çok hızlı gerçekleşmektedir. Yeni doğan bir bebeğin başı diğer organla­rına göre daha büyüktür. Bebek hem boy olarak hem de ağırlık olarak çok hızlı gelişir. 5 aylık bir bebek doğumdaki ağır­lığının iki katına, 12 aylık bir bebek ise üç katına ulaşmaktadır. 12 aylık bir bebek doğumdaki boyunun %50'sine ulaş­maktadır Bebeğin psiko-motor gelişiminde büyük ilerlemeler olur.  

Bebeğin psiko-motor gelişiminin özellikleri : 1. ay - Yüzükoyun yatırılırsa çenesini kaldırır. 4. ay - Yardımla oturur. 7. ay - Kendi başına oturabilir. 10.ay- Emekler. 14.ay-Tek başına ayakta durabilir. 15.ay-Yürüyebilir. 24.ay-Yürür, sandelyede oturur.

2 -6 Yaş Döneminin özellikleri : Doğumdan sonra ilk aylardaki hızlı büyüme iki yaşından sonra yavaşlamaktadır. Dört yaşındaki bir çocuğun boyu do­ğumdaki boyunun iki katıdır. Okul çağına doğru boy uzama hızı azalır, daha sonra ergenlik çağında tekrar hızlanır. Sinir sistemi gelişimini büyük ölçüde tamamlarken, kalp atış hızı da giderek azalır ve altı yaşına doğru yetişkininkine benzer hale gelir. Bu dönemde çocukların etkinlik düzeyleri çok yüksektir. İlgilerini çok çeken bir etkinlik yapmadıkça uzun süre bir yerde oturamazlar; koşmak, atlamak, zıplamak ihtiyacındadırlar  

6-12 Yaş Döneminin özellikleri : Çocukların ilköğretime başladıkları bu dönemde bedensel gelişim daha yavaş olur. Boy ve ağırlık artışı yavaştır. Yıl­lık boy artışı ortalama beş buçuk santim kadardır. 12 yaşına gelen çocukların boyu ortalama 145 cm.dir. 11 yaşlarına doğ­ru kızların ağırlığı erkeklerin ağırlığından fazladır. kızlar erkeklerden önce erinlik dönemine girmektedirler. Bu dö­nemde kemik ve iskelet sistemindeki gelişmeler kas gelişiminden daha ileri düzeydedir  

12-18 Yaş Döneminin özellikleri : Ergenlik dönemi denilen bu dönem buluğa ermeyle başlar. Buluğ dönemi ise cinsiyet salgı bezlerinin aktif hale gele­rek cinsiyet hormonu üretimiyle başlar. Ergenlik döneminin tüm aşamaları bütün bireylerde aynı sırayı izlemekle birlikte bireyden bireye farklılıklar gösterir. Kızlar 11 yaş civarında buluğa girerken, erkekler 13 yaş civarında buluğa girerler. Hızlı fizyolojik değişmeler vücut yapısında büyük farklılıklara neden olur. Önce eller ve ayaklar büyür, sonra kollar ve bacak­lar, daha sonra da beden gelişir  

Genç Yetişkinlik 18-25 Yaş Arası Eş Seçimi, Eşiyle Yaşamayı Öğrenme, Bir Aile Kurma, Çocuk Yetiştirme, Ev İdare Etme (-yi öğrenme), Bir İşe Girme/Başlama, Vatandaşlı Sorumluluklarını Üstlenme, Topluma Uyumlu Bir Sosyal Grup Kurma/Bulma,

Yetişkinlik 25 +55 Yaşlar Yetişkin Vatandaşlı ve Toplumsal Sorumluluğa Erişme, Ekonomik Bir Yaşam Standardı Kurma ve Sürdürme, Çocuklarının Sorumlu yetişkin Olmalarına Yardım Etme, Yetişkin Boş Zaman Etkinliklerini Geliştirme, Kendini Bir Kişi Olarak Eşiyle İlişkilendirme (kendini eşiyle birlikte ele almak) Orta Yaşın Fizyolojik Değişikliklerini Kabul Etme.

Yaşlılık 55+ölüm Azalan Fiziksel Güç ve Sağlığına Uyum Yapma, Emeklilik ve Azalan Gelire Uyum Yapma, Eşin Ölümüne Uyum Sağlama, Yaş Gurubu ile Açık bir Yakınlık Kurma, Toplumsal ve Vatandaşlık Yükümlülüklerini Yerine Getirme, Doyurucu Fiziksel Yaşam Düzenlemesi Oluşturma,

Önemli Not: Gelişim görevi, kişinin içinde bulunduğu yaşam döneminde başarmak durumunda olduğu becerileri ve kazanmak durumunda olduğu davranışları ifade eder. Belli bir yaşam döneminin gelişim görevleri fiziksel olgunlaşma, toplumsal beklentiler ve kişisel değerlerin etkisi altında belirlenir.