ÇEVRE DUYARLILIĞI ve GELİRİN YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Arş. Gör. Emre YILDIRIM Arş. Gör. Merve TÜRKMEN Sakarya ÜNİVERSİTESİ 11.06.2015.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
FİZİKSEL DAĞITIM KANALLARI VE PLANLAMA DAĞITIM İŞLEMLERİ VE SÜREÇLERİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
XIV.BÖLÜM ÖRGÜTSEL SATINALMA DAVRANIŞI
ÇEVRE DOSTU BT YAKLAŞIMLARI
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
İKTİSADA GİRİŞ.
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
İKTİSADA GİRİŞ.
Eğitim Fakültesi’nde Çevre Okuryazarlığı
ÇEVREYİ KORUMADA YEŞİL KİMYA EĞİTİMİ
TÜKETİCİLERİN İNDİRİM MARKETİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNDEN AHP YÖNTEMİ İLE TESPİTİ Yrd. Doç. Dr. Mutlu Yüksel.
Yrd/ Doç.Dr. Didar Büyüker İşler SDÜ İİBF Turizm İşletmeciliği Bölümü
FONKSİYONEL GIDA TÜKETİMİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
Yrd. Doç. Dr. Murat ÖZ Öğr. Gör. Seval MUCUK
  Pazarlama Anlayışındaki Değişimler Açısından Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Müşteri Tatmini Ve Müşteri Sadakatiyle İlişkisi Üzerine Bir Araştırma Ş. GİZEM.
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Yrd. Doç. Dr. HALİL SEMİH KİMZAN
ARAÇ KULLANANLARIN TEMEL GÜDÜLERİNİN ELEKTRİKLİ ARAÇ SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ: İSTANBUL’DA ARAÇ KULLANANLAR ÜZERİNE KANTİTATİF BİR ÇALIŞMA Yard. Doç.
Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü
Ürünün Görsel Estetiğinin İçsel Referans Fiyatlara Etkisi
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
TÜKETİCİ KİMLİĞİNİN KÜRESEL TÜKETİME ETKİSİ
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition Bölüm 5: Tarifeler.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Pazar Fırsatları ve Pazar Çevresi
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
ELEKRİK SEKTÖRÜNDE EĞİTİM DÜZEYİ İLE İŞ KAZALARININ İLİŞKİSİ GÜTF HALK SAĞLIĞI ABD EPİDEMİYOLOJİ PROJE ÖDEVİ.
Türkiye`de Diyaliz Hizmetleri Sunumu Yük. Müh. Mustafa IŞIK ( MSEE, 1982) DİADER Genel Sekreteri Şubat / 2014.
SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ - KOZMETİK ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASINDA BİR UYGULAMA Danışman Unvan İsim Öğrenci İsim, Numara.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER YEŞİL İŞLETMECİLİK Hazırlayan: Ramazan ÇELİK
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
Pazarlama ilkeleri ve yönetimi
Yrd. Doç. Dr. Yavuz AKÇİ Adıyaman Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
ALGILANAN RİSK VE TÜKETİCİ ETNOSENTRİZM EĞİLİMİNİN YERLİ MARKA CEP TELEFONLARINA KARŞI TUTUM ÜZERİNDE ETKİSİ Mustafa Bilgehan Kutlu, Cumhuriyet Üniversitesi.
Ömer Sezai AYKAÇ Öğr. Gör. Aykut YILMAZ SAKARYA ÜNİVERSİTESİ
Marka Aşkının Değerlendirilmesi: Beyaz Eşya Markası Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma 21.PAZARLAMA KONGRESİ Dijital Dünyada Pazarlama Yrd.Doç.Dr.
ARZ VE TALEP.
İstatistiksel Analizler
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
TÜRKİYE VE TÜRK ÜRÜNLERİNE YÖNELİK ULUSAL KALIP YARGI ETKİSİ
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
Kalite ile ilgili kavramlar
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
Turizm Türlerinin Oluşmasında Çevrenin Etkisi
ÖMÜR BOYU GELİR HİPOTEZİ
Pazarlama nedir? bilim, akademik disiplin? sanat?  uygulama alanı?
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
HEDEF PAZAR.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Pazarlama İletişimi
Sunum transkripti:

ÇEVRE DUYARLILIĞI ve GELİRİN YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Arş. Gör. Emre YILDIRIM Arş. Gör. Merve TÜRKMEN Sakarya ÜNİVERSİTESİ 11.06.2015

YEŞİL PAZARLAMA İlk defa Amerikan Pa­zarlama Birliği (AMA) tarafından 1975 yılında düzenlenen “ekolojik pazarlama” seminerinde tartışılmıştır. Yeşil pazarlama, toplumun beklentileriyle uyumlu, doğal çevreye minimum seviyede zarar verecek şekilde oluştu­ rulmuş faaliyetler topluluğudur. Yeşil pazarlama kavramı bizlere eko, çevre dostu, dünya dostu ve sürdürülebilirlik mesajları vermektedir.

YEŞİL PAZARLAMANIN AMAÇLARI Tüketicilerde çevreci tutum ve davranışlar geliştirip sürdürmek Tüketicilerin çevresel ihtiyaçlarını tatmin etmek Çevre üzerindeki zararlı etkiyi en aza indirmek Toplumun refahını sürekli iyileştirmeye çalışmak

YEŞİL ÜRÜN Yeşil ürün, dünyayı kirletmeyen, doğal kaynakları bitirmeyen ve geri dönüştürülebilen ya da muhafaza edilebilen üründür. Yeşil ürün aynı zamanda çevre dostu ürün olarak da bilinmektedir. Çevreyle dost ürünler; dayanıklı, zehir içermeyen, kirliliğe neden olmayan, geri dönüşümlü ve çevreye zarar vermeyen üretim yöntemleri ve teknolojileri ile üretilen ürünlerdir.

ÇEVRE DUYARLILIĞI VE YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI Çevre duyarlılığı yüksek tüketicilerin bir ürünün fiyatı ne olursa o fiyatı ödemeye razı oldukları görülmektedir (Michaud ve Llerena, 2011). Başka bir çalışmada ise, tüketicilerin düşük oranda çevre duyarlılığına sahip olduğunu ve işletmelerin de yeşil ürün geliştirilmesine yeteri kadar önem vermedikleri sonucuna ulaşılmıştır (Mayank ve Amit, 2013). Bununla birlikte literatürde yer alan çalışmalarda bazı tüketicilerin kendilerini çevre dostu olarak algılamalarına rağmen, bu tutumlarını davranışlarına yansıtmadıkları görülmektedir (Nordlund ve Garvill, 2002; Bamberg, 2003; Yıldırım, 2014).

GELİR VE YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI Yüksek gelir düzeyine sahip olan tüketicilerin yeşil ürün satın alma konusunda daha istekli oldukları tespit edilmiştir (Quah ve Tan, 2010; Yıldırım, 2014). Genel eğilimin tüketicilerin yüksek fiyatı ödemeye razı oldukları yönündedir. Fakat yine de satın alma konusunda ürünün fiyatlandırması bir engel teşkil etmektedir. Üretici işletmeler ürünleri fiyatlandırırken, tüketicilerin gelir durumlarını dikkate almadıkları için ürünlere oldukça yüksek fiyatlandırma yapmaktadır (Dekhili ve Achabou, 2013; Yıldırım, 2014). Bu durum da çevre duyarlılığı ve yeşil ürün satın alma duyarlılığı arasında ilişkinin süreklilik arz etmemesine yol açmaktadır (Dipietro vd., 2013).

TASARIM VE YÖNTEM Sakarya Üniversitesi 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar dönemi Örneklem çerçevesi; ana kampüste yer alan fakülteler Kolayda örnekleme yöntemi 481 anket (-49 hatalı ve eksik doldurulmuş)

TASARIM VE YÖNTEM Yeşil ürün satın alma duyarlılığı ölçeği (Keleş, 2007); S.1 ve S.3: (Keleş, 2007) S.2: Sanjay K. Jain ve Gurmmet Kaur (2004) S.4 ve S.6: Robert D. Straughan ve James A. Roberts (1999) S.5: Yeonshin Kim ve Sejung Marina Choi (2005) Çevre duyarlılığı ölçeği; (1: çok duyarsız....5: çok duyarlı) Bütçe; sürekli ölçek (200-1000TL arasında 50TL’lik artış)

HİPOTEZLER ve ARAŞTIRMA MODELİ H1: Çevre duyarlılığının yeşil ürün satın alma duyarlılığı üzerinde pozitif yönde bir etkisi vardır. H2: Aylık ortalama bütçe miktarının yeşil ürün satın alma duyarlılığı üzerinde pozitif yönde bir etkisi vardır.

DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER

ÇEVRE DUYARLILIĞI ve YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DURUMLARINA İLİŞKİN FREKANS DAĞILIMLARI

YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI

GÜVENİLİRLİK VE KMO ANALİZİ

FAKTÖR ANALİZİ

KORELASYON ANALİZİ

REGRESYON ANALİZİ

SONUÇ VE ÖNERİLER Tüketiciler, çevre duyarlılıklarının artmasıyla birlikte yaşam tarzlarını ve satın alma kararlarını düzenlemektedir. Gelir ile yeşil ürün satın alma duyarlılığı ilişkisi ile gelir düzeyi arttıkça yeşil ürün satın alma istekliliği de artmaktadır. Bu durumu davranışa dönüştürmeyen tüketicilerin varlığı düşünüldüğünde; Tüketicilerin küçük yaşlardan itibaren eğitim kurumları ve STK’lar aracılığı ile bilinç düzeylerinin arttırılması İşletmelerin fiyatlandırma stratejilerini düzenlemesi hedeflenmektedir.

KISITLAR Sakarya Üniversitesi örneklemi genişletilebilir. Demografik özelliklerden sadece gelir boyutunun ele alındığı bu çalışma yaş boyutu da dikkate alınarak tekrardan incelenebilir.

BİZİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ...