YÜKSEKÖĞRETİMDE SİSTEMİMİZDE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ’NE GENEL BİR BAKIŞ.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ’NDE
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) AÇISINDAN ECVETİN ÖNEMİ
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANININ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Bozok Üniversitesi Kütüphane Binası
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı BOLOGNA SÜRECİ 2014 ve SONRASI DÖNEMİ (YAYILIM, UYGULAMA, SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK, TANINMA) 22.
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
İstanbul Ticaret Üniversitesi 15 Nisan 2011 Ankara
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYÇ)
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar Öz Değerlendirme ve Teknik Özellikler.
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
KALİTE GÜVENCE SİSTEMİ VE SERTİFİKASYON (6. Komisyon)
1) İşveren veya vekili (okul/kurum müdürü)
TÜRK ODA SİSTEMİ İÇİN KALİTE MODELİ ODA AKREDİTASYON SİSTEMİ Dr. Mustafa LALE Sanayi Daire Başkanı, TOBB , ANKARA.
İL YATIRIM PROGRAMI HAZIRLIK VE İZLEME SÜRECİ
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
«MESLEKİ EĞİTİMDE KALİTE GÜVENCESİ»
ULUSAL YETERLİLİK SİSTEMİ KALİTE GÜVENCESİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
İKS İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTI
Ulusal Eczacılık Eğitimi Akreditasyon Kurulu (ECZAK) –
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
YÜKSEKÖĞRETİM’de KALİTE ÇALIŞMALARI
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
17 NİSAN 2015 EDU SUMMIT-II. Eğitim Zirvesi 1 FEN, EDEB İ YAT, FEN-EDEB İ YAT, D İ L VE TAR İ H CO Ğ RAFYA FAKÜLTELER İ Ö Ğ RET İ M PROGRAMLARI DE Ğ ERLEND.
TÜRKİYE’NİN ÜSİ ODAKLI SÜREÇLERİ  2011 öncesi ( BTYK)  (23.BTYK - 27.BTYK)  2014 ve Sonrası (27. BTYK - )
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
AVRUPA ÜNİVERSİTELER BİRLİĞİ KURUMSAL DEĞERLENDİRME PROGRAMI DENEYİMLER-KAZANIMLAR Prof. Dr. Selda Önderoğlu Hacettepe Üniversitesi HÜADEKK Üyesi Özdeğerlendirme.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
İKS UYGULAMA, İZLEME DEĞERLENDİRME İKS SONUÇLARIN PAYLAŞILMASI.
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLERİ
KALİTE GÜVENCE SİSTEMİ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
KALİTE GÜVENCESİ SİSTEMİ MEVZUATI
Yükseköğretim Kurulu Kalite Çalışmaları
BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ KALİTE KOMİSYONU
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
T.C. Yükseköğretim Kurulu
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
İSTANBUL GEDİK ÜNİVERSİTESİ KALİTE ÇALIŞMA SÜREÇLERİ
KALİTE KOORDİNATÖRLÜĞÜ KALİTE KOMİSYONU BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) Dış Değerlendirme Süreci
TC ÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ Sosyal Bilimler Enstitüsü
İSTANBUL GEDİK ÜNİVERSİTESİ KALİTE ÇALIŞMA SÜREÇLERİ
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
Uluslararası Gelişmeler: 2012 Bükreş Bakanlar Zirvesi Sonuçları
Sunum transkripti:

YÜKSEKÖĞRETİMDE SİSTEMİMİZDE KALİTE GÜVENCESİ SÜREÇLERİ ODAKLI GELİŞMELER Hasan Mandal YÖK Yürütme Kurulu Üyesi

YÜKSEKÖĞRETİM ALANINDAKİ EĞİLİMLER Kalite Güvencesi Sistemi Çıktı Odaklı YÜKSEKÖĞRETİM ALANINDAKİ EĞİLİMLER Azalan kamu kaynakları Uluslararasılaşma Eğitim-öğretim ve araştırmanın yanında toplumsal katkının öneminin artması Sıralandırma (Endeks) Yüksek öğretime olan talep Bilgi ve iletişim teknolojileri ile birlikte çeşitlenen eğitim ortamları Yüksek öğretim kurumlarının çeşitliliği (Misyon Farklılaşması)

Amaç: Şeffaflık, Tanınma, Hareketlilik YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ Kademeler Profil Diploma Kademe Tanımlayıcıları Öğrenme Çıktıları Öğrenim Yükü Krediler(AKTS) Amaç: Şeffaflık, Tanınma, Hareketlilik KALİTE GÜVENCESİ

YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ (23 Temmuz 2015 – 29423 Sayılı Resmi Gazete)

YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ KAPSAM: EĞİTİM-ÖĞRETİM, ARAŞTIRMA, İDARİ HİZMETLER KALİTE KURULU OLUŞTURULMASI YÖK’ÜN BİRİMİ DEĞİL, İLİŞKİLİ KURULUŞU KURULDA İLGİLİ PAYDAŞLARIN YER ALMASI KARARLARINI BAĞIMSIZ ALMASI VE KAMUOYU İLE PAYLAŞMASI DEĞERLENDİRME: KURUMSAL VE PROGRAM KURUMSAL DEĞERLENDİRME - ZORUNLU MİSYON FARKLILIKLARINI DİKKATE ALAN ÖZDEĞERLENDİRME ESASLI İÇ VE DIŞ DEĞERLENDİRME PROGRAM AKREDİTASYONU ZORUNLU DEĞİL, İSTEĞE BAĞLI YÖK KURUMLARI TEŞVİK EDECEK AKREDİTASYON TESCİL YETKİSİ ALMIŞ AJANSLAR TARAFINDAN

Kalite Kurulunun Oluşturulması MADDE 4- (1) Yükseköğretim Kalite Kurulu a) Yükseköğretim kurumlarını temsilen Genel Kurul tarafından seçilen beş, b) Üniversitelerarası Kurul tarafından seçilen dört, c) Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını temsilen bir, ç) Kalkınma Bakanlığını temsilen bir, d) Maliye Bakanlığını temsilen bir, e) Milli Eğitim Bakanlığını temsilen bir, f) Sağlık Bakanlığını temsilen bir, g) Türkiye Bilimler Akademisini temsilen bir, ğ) Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunu temsilen bir, h) Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığını temsilen bir, ı) Mesleki Yeterlilik Kurumunu temsilen bir, i) Türk Akreditasyon Kurumunu temsilen bir, j) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğini temsilen bir, k) Öğrenci Temsilcisi

Kurumsal Dış Değerlendirme İlkeleri Kurum ne yapmaya çalışıyor? (Kurumun misyonu ve hedefleri) Kurum misyon ve hedeflerine nasıl ulaşmaya çalışıyor? (Kurumun yönetişim/organizasyonel süreçleri ve faaliyetleri) Kurum misyon ve hedeflerine ulaştığına nasıl emin oluyor? (Kalite güvencesi süreçleri, İç değerlendirme süreçleri) Kurum geleceğe yönelik süreçlerini nasıl iyileştirmeyi planlıyor? (Yükseköğretimin hızlı değişen gündemi kapsamında kurumun rekabet avantajını koruyabilmesi)

Yükseköğretim Kalite Kurulunun görevleri MADDE 5 – (1) Yükseköğretim Kalite Kurulunun görevleri şunlardır: h) Dış kalite değerlendirmesi ve akreditasyon alanlarında faaliyet göstermek amacıyla, belirlenmiş ilke ve kurallar çerçevesinde tescil almak üzere Yükseköğretim Kuruluna müracaat eden özel hukuk tüzel kişilerinin tescil müracaatlarını değerlendirerek Genel Kurula görüş vermek, bu kuruluşların faaliyetlerini izlemek ve gerekli gördüğünde bilgi almak, gerektiğinde uyarmak veya tescillerinin iptali için Genel Kurula öneride bulunmak,

Dış Değerlendirme Kuruluşları ve Tanınma Süreci BEŞİNCİ BÖLÜM Dış Değerlendirme Kuruluşları ve Tanınma Süreci Dış değerlendirme kuruluşları MADDE 16 – (1) Yükseköğretim Kalite Kurulunun dışında, kurum, birim veya program bazında, Kalite Değerlendirme Tescil Belgesine sahip bağımsız kalite güvencesi kurum ve kuruluşları da değerlendirme faaliyetleri gösterebilir. (2) Yükseköğretim Kalite Kurulu dışındaki bağımsız kalite güvencesi kurum ve kuruluşlarının raporlarının değerlendirilmesi, Kalite Değerlendirme Tescil Belgesine başvuru, periyodik değerlendirilme süreçleri ve faaliyetlerine dair usul ve esaslar Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından belirlenir.

Program Bazlı Tescil Yetkisi Almış Akreditasyon Ajansları MÜDEK (Mühendislik) 5 Yıl Şubat 2018 FEDEK (Fen, Edebiyat, Tarih, Coğrafya) 3 Yıl Nisan 2018 VEDEK (Veteriner) 2 Yıl Aralık 2015 TEPDAD (Tıp) Değerlendirilme Aşamasında TPD (Psikoloji) Değerlendirilme Aşamasında MİAK (Mimarlık) 2 Yıl Nisan 2017 EPDAD (Eğitim) 2 Yıl Ekim 2016 HEPDAK (Hemşire) 2 Yıl Aralık 2016 ECZAKDER (Eczacılık) 2 Yıl Aralık 2016

Avrupa Yüksek Öğretim Alanı, Kalite Güvencesi Standart ve İlkeleri (ESG)

Kısım 1: İç Kalite Güvencesi Standart ve İlkeleri 1.1. Kalite Güvencesi Politikası Standart: Kurumlar kamuya açık ve stratejik yönetimlerinin bir parçası olarak oluşturdukları bir kalite güvencesi politikasına sahip olmalıdır. İç paydaşlar, dış paydaşları da sürece katarak uygun yapı ve süreçler dahilinde bu politikayı geliştirmeli ve uygulamalıdır. 1.2. Program Tasarımı ve Onayı Standart: Kurumlar programlarının tasarımı ve onayı için süreç oluşturmalıdır. Programlar, amaçlanan öğrenme çıktılarını içerecek şekilde belirlenen hedefleri karşılamak üzere tasarım gerçekleştirmelidirler. Program sonucunda edinilen yeterlilik net bir şekilde belirlenmeli ve belirtilmeli ayrıca yükseköğretimde ulusal yeterlilikler çerçevesinin doğru seviyesine hitap etmelidir ve sonuç olarak Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi ile uyumlu olmalıdır. 1.3. Öğrenci merkezli eğitim, öğretim ve değerlendirme Standart: Kurumlar, ilgili programların öğrenme süreci oluşturulurken öğrencileri aktif bir rol almaları hususunda teşvik ettiği ve öğrenci değerlendirmelerinin bu yaklaşımı yansıttığı şekilde sunulduğunu sağlamalıdır.

1.4. Öğrenci kabulü, gelişim, tanınma ve sertifikalandırma Standart: Kurumlar, öğrenci kabulü, gelişim, tanınma ve sertifikalandırma gibi öğrencilerin hayat döngüsünün tüm evrelerini kapsayan önceden tanımlanmış ve yayınlanmış yönetmelikleri kalıcı bir şekilde uygulamalıdır. 1.5. Öğretim Elemanı Standart: Kurumlar öğretim elemanlarının yetkinlikleri konusunda kendi güvencelerini oluşturmalıdır. Öğretim elemanı alımı ve geliştirme konularında adil ve şeffaf süreçler uygulanmalıdır. 1.6. Öğrenme kaynakları ve öğrenci desteği Standart: Kurumlar eğitim öğretim faaliyetleri için uygun fona sahip olmalıdır, ayrıca yeterli ve halihazırda erişilebilir öğrenme kaynakları ve öğrenci desteğinin sağlandığının emin olmalıdır. 1.7. Bilgi yönetimi Standart: Kurumlar, program ve diğer faaliyetlerinde etkili yönetim adına amacına uygun bilgiyi topladıklarından, analiz ettiklerinden ve kullandıklarından emin olmalıdır.

1.8. Kamu bilgisi Kurumlar açık, doğru, nesnel, güncel ve halihazırda erişilebilir olan programları dahil olmak üzere faaliyetlerine ilişkin bilgiyi yayınlamalıdır. 1.9. Devam eden gözlem ve programların periyodik incelenmesi Standart: Kurumlar, belirlenen hedeflere ulaştıklarından ve öğrencilerin ile toplumun ihtiyaçlarına cevap verdiğinden emin olmak için programları gözlemlemeli ve periyodik olarak incelemelidir. 1.10. Döngüsel dış kalite güvencesi Standart: Kurumlar, ESG ile uyumlu bir şekilde döngüsel temelli dış kalite güvencesinden geçmelidir.

Kısım 2: Dış kalite güvencesi için standartlar ve ilkeler 2.1. İç kalite güvencesinin göz önünde bulundurulması Standart: Dış kalite güvencesi, ESG' nin 1. Kısmında belirtilen iç kalite güvencesinin etkinliğine hitap etmelidir. 2.2. Metodolojiyi amaçla örtüştürmek Standart: Dış kalite güvencesi, gerekli yasal düzenlemeleri göz önüne alarak belirlenen amaç ve hedeflere ulaşmak için uygunluğunu sağlamak adına tanımlanmalı ve özel olarak dizayn edilmelidir (fitness for purpose) 2.3. Sürecin uygulanması Standart: Dış kalite güvence süreçleri güvenilir, önceden tanımlanmış, tutarlı olarak uygulanmalı ve sonuçları yayınlanmalıdır. İçerikler: Özdeğerlendirme veya eşdeğeri Saha ziyaretini kapsayacak şekilde dış değerlendirme Dış değerlendirme ile elde edinilen rapor Tutarlı izleme

2.4. Akran inceleme uzmanları Standart: Dış kalite güvencesi, bir veya daha fazla öğrenciyi kapsayacak biçimde dış kalite uzman grubu grupları tarafından yürütülmelidir. 2.5. Çıktı kriterleri Standart: Dış kalite güvencesi sonucu olarak oluşturulan herhangi bir çıktı veya karar, sürecin resmi bir karara neden olması gözetilmeksizin tutarlı olarak uygulanılan açık ve yayınlanmış kriterlere dayanmalıdır. 2.6. Raporlama Standart: Uzmanlar tarafından hazırlanılan raporun tamamı yayınlanmalı, net olmalı ayrıca akademik çevre, dış kalite ortakları ve diğer konuyla ilgili bireylerin erişimine açık olmalıdır. Ajansın resmi bir karar alması durumunda raporlara dayanarak bu karar, rapor ile birlikte yayınlanmalıdır. 2.7. Şikayetler ve temyizler Standart: Şikayet ve temyiz süreçleri, dış kalite güvencesi süreçleri dizaynının ve iletişimde bulunulan kurumların bir parçası olarak açık bir şekilde tanımlanmalıdır.

Kısım 3: Dış kalite ajansları için standartlar ve ilkeler 3.1. Dış kalite faaliyetleri, politikası ve süreçleri Standart: Ajanslar, ESG' nin 2. kısmında tanımlanan dış kalite güvencesi faaliyetlerini düzenli olarak yürütmelidir. Mevcut yayınlanmış misyonlarının bir parçası olan açık ve belli hedef ile amaçlara sahip olmalıdırlar. Bunlar ajansın günlük iş yükünü belirtmelidir. Ajanslar yönetim ve çalışmalarında paydaşların katılımını sağlamalıdır. 3.2. Resmi statü Standart: Ajanslar belirli yasal zemine sahip olmalıdır ve resmi olarak yetkili kurumlar tarafından kalite güvencesi ajansları olarak tanınmalıdır. 3.3. Bağımsızlık Standart: Ajanslar bağımsız olmalıdır ve özerk bir şekilde çalışmalıdır. İşlem ve çıktılarında bu işlemlere üçüncü şahısların etkisi olmaksızın tam yetkiye sahip olmalıdır.

3.4. Tematik analiz Standart: Ajanslar, dış kalite güvencesi faaliyetlerine ilişkin genel bulguları belirten ve analiz eden raporları düzenli olarak yayınlamadır. 3.5. Kaynaklar Standart: Ajanslar, çalışmalarını yürütmek adına hem insan kaynakları, hem de finans olmak üzere yeterli ve uygun kaynaklara sahip olmalıdır. 3.6. İç kalite güvencesi ve profesyonel işleyiş Standart: Ajanslar, faaliyetlerinin kalitesini ve bütünlüğünü tanımlama, belirleme ve geliştirmeye ilişkin iç kalite güvencesi süreçlerini oluşturmuş olmalıdır. 3.7. Ajansların döngüsel dış incelemesi Standart: Ajanslar, ESG ile uyumluluklarını göstermek için en azından her beş yılda bir defa bir dış inceleme geçirmelidir.