ÖĞRENME STRATEJİLERİNİN ÖĞRETİLMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğrenme İle İlgili Kavramlar ABDÜLKADİR UÇAR
Advertisements

Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
BEYİN TEMELLİ ÖĞRENME BESİME NİZAMOĞLU.
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Bilişsel Öğrenme Kuramı
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ BEYİN/Nöro-Psiko-Anatomi
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Eğitim Öğretimde Planlama
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Başlıca Öğrenme Stratejileri
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Görsel / Uzaysal Zeka.
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Bir Bakış
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
Öğrenme Stratejileri. Öğrenme stratejileri Öğrenme stratejleri: bireyin öğrenmesini etkileyen süreçler, öğrenmeyi etkili kılmak için yapılanlar, bilginin.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Beyin Temelli Öğrenme.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Öğrenme Stratejileri.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
MUŞ BİLİM VE SANAT MERKEZİ 2009 HOŞGELDİNİZ. ÖZEL EĞİTİM SINIFLAMA TABLOSU.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Çoklu ortam mesajları hazırlanırken “zihin nasıl çalışır?” kavramı neden önemlidir ?
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
SINIF YÖNETİMİ.
(Beyin Temelli) Öğrenme
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
(Nörofizyolojik) Öğrenme
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Probleme Dayalı Öğrenme
ANLAMA TEKNİKLERİ: OKUMA EĞİTİMİ
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında.
Öğrenme Stratejileri. Öğrenme stratejileri Öğrenme stratejleri: bireyin öğrenmesini etkileyen süreçler, öğrenmeyi etkili kılmak için yapılanlar, bilginin.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Yapılandırmacı Öğrenme
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Öğrenme ve Öğretme Stratejilerini Tasarlama
Yaratıcı Drama.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

ÖĞRENME STRATEJİLERİNİN ÖĞRETİLMESİ Doç. Dr. Sevsen Cebeci EBB 764 ÖĞRETİMDE KURAM VE ARAŞTIRMA

Başkalarının söylediklerini tekrar edebilmek eğitim ister, sorgulamak ise beyin gerektirir. Mary Pettibone Poole

NÖROFİZYOLOJİK KURAM Neler öğrendik? Hebb Öğrenmede fizyolojik değişiklikler Hücre kümeleri Büyüklükleri çevresel uyarıcının büyüklüğüne göre değişir. Ardışık Safha Geçici olarak ilişkilenen hücre gurubu serisi İki tür öğrenme Çocukluktaki öğrenmeler Yetişkinlikte gerçekleşen öğrenmeler İç görüsel, yaratıcı

Neler öğrendik? Duyusal yoksunluk ve Zenginleştirilmiş çevre Uyarıcı yoksunluğu nörofizyolojik ağın gelişimini engeller Duyusal yaşantı normal fonksiyonlar için gerekli Çocuk ilk yaşlarda ne kadar karmaşık, zengin çevrede yetişirse problem çözme becerisi o derece iyi olmaktadır. Daha çok alıştırma yapmış beyin, daha hızlı problem çözer.

Neler öğrendik? Uyarılma ve Dikkat Öğrenmenin Nörokimyası Bellek Retiküler aktive edici sistem (RAS) Öğrenmenin Nörokimyası Asetilkolin Bellek Duyusal Kısa süreli: birincil Yankılanan sinirsel etkinlik Uzun süreli: ikincil nöroplastisite Bilginin Kısa süreli Bellekten Uzun süreli Belleğe Aktarılması

Neler öğrendik? Kalıcılığın Sağlanmasında Beynin Bazı Bölgelerinin Rolü Bellek Nörokimyası Bellek Transfer Çalışmaları Ayrık Beyin Çalışmaları Nörofizyolojik Kuramın Eğitim Açısından Doğurguları

Beyin (cerebrum) Gri ve beyaz madde alanları Yüksek beyin işlevleri Yarıküreler (hemisferler) Korpus kallozum- ara bağlantı Beyin lateralizasyonu Sol beyin – lisan Sağ beyin –özel yetenekler

Beyin korteksinin lobları ve birleştirme işlevleri Frontal (ön kafa) – istemli hareketler, davranışlar, algılama Parietal (yan kafa) – Duyusal algılama Oksipital (art kafa) – Görme Temporal (şakak) – koku, işitme ve tat duyuları…

Beyin: Limbik sistem Bazal ganglionlar Limbik sistem –hareketin kontrolü Limbik sistem Singulat girus – hisler ve davranış Hippokampus – öğrenme ve hafıza Amigdala – hisler ve hafıza

Sol Beyin Sağ Beyin Analiz İndirgemeci düşünme Matematik Planlama Anlama Sentez Bütüncül düşünme Duygular Sanatsal faaliyetler Anlamlandırma

Öğrenme stratejilerinin öğretilmesi Öğrencilere nasıl öğreneceklerini öğretmek Nasıl hatırlayacakları konusunda bilgi vermek

Öğrenme stratejilerinin öğretimi: Öğrenme stratejileri neler Özellikleri Nasıl kullanılmalı Hangi durumda niçin kullanılmalı

Özöğretimli öğrenciler Öğrenme stratejileri “öğrencinin kendi kendine öğrenmek için kullandığı işlemlerdir.” Strateji kullanımında önemli olan şey, uygun durumda uygun öğrenme stratejisini seçip kullanmadır.

Arrends 1997 Belirli bir öğrenme durumunu doğru belirleme Öğrenebilmek için gerekli en uygun öğrenme stratejilerini seçme Stratejilerin ne derece etkili olduğunu izleme Öğrenmeyi gerçekleştirene kadar, güdülenmiş olarak yeterli çabayı gösterme

Derry ve Murphy Hedefi analiz etme ve tanımlama Stratejiyi planlama Stratejiyi uygulama Stratejinin sonuçlarını izleme Stratejiyi uygun hale getirme

Dikkat stratejileri Kısa süreli bellekte depolamayı artıran stratejiler Anlamlandırmayı (kodlamayı) arttıran stratejiler Geri getirmeyi arttıran (hatırlamayı) arttıran stratejiler Yürütücü biliş (izleme) stratejileri

Dikkat stratejileri Altını çizme İhtiyaç ve ilgi duydukları bilgi Daha hızlı ve etkili tekrar Ön bilgi ile yeni bilgi arasında ilişki kurma İhtiyaç ve ilgi duydukları bilgi Öğrenme hedeflerinin olması Metin kenarına not alma

Kısa süreli bellekte depolamayı arttıran stratejiler Zihinsel tekrar Anlamlandırılmazsa geri getirmesi zor Guruplama Grafik çizme Bilginin anahatlarını belirleme

Anlamlandırmayı güçlendirici stratejiler Ne zaman kullanalım Ön öğrenmelerin hatırlanmasını sağlama Uyarıcıları sunma Öğrenme rehberi sağlama

Eklemleme stratejileri Örgütleme stratejileri Eski ve yeni bilgiler arasında ilişki kurmayı sağlar Örgütleme stratejileri Öğrenilecek materyali yeniden yapılandırma, organize ederek anlamlandırma Not alma Özetleme Uzamsal temsilciler oluşturma Anahat oluşturma Şematize etme

ÖZETLEME: kavrama ve hatırlamayı arttırır Metindeki önemsiz bilgiyi tanıma ve çıkarma Metindeki ana fikri belirleme ve kendi sözcükleri ile ifade etme Her paragraftaki en temel cümleyi seçme ve yeniden ifade etme Metnin ana fikri ve yan fikirleri arasındaki ilişkiyi belirleme, anlamı bozmadan çok kısa olarak bütünleştirme

SQ4R GÖZDEN GEÇİRME Soru sorma Okuma Yansıtma Bakmadan cevaplama Yeniden gözden geçirme

Bellek destekleyici stratejiler

Geri getirmeyi arttırıcı stratejiler

Güdüleme stratejileri Dikkat Mood management Uygunluk Güven Rahatlama teknikleri Olumlu öz konuşma Test alma Öğrenme birimini parçalara ayırma Doyum Performansı ortaya çıkarma Dönüt sağlama Pekiştirme stratejilerini kullanma

Yürütücü biliş stratejileri Bireyin kendi düşünme ve öğrenme yollarının farkında olması ve öğrenmesini etkili olarak düzenlemesi Biliş hakkındaki bilgi Bilişi izleme; kontrol, izleme, düzenleme…

MURDER YOĞUNLAŞ ANLA HATIRLA ÖZÜMSE GENİŞLET GÖZDEN GEÇİR

Bir konunun farklı duyu organları üzerinden kaydı Konuya aktif dikkat yöneltmek İçeriği ilginç bulunan bilgiyi hatırlamak daha kolay: Meraklılar daha çok şey hatırlar, merak ettiğimizi daha çok hatırlarız. Bilgiyi azar azar, sık tekrarlamak

Söylenişinde kafiye ve ritm olan kelimeler hafızada daha çok kalır. Belli bir zaman ve mekanda yaşananlar, duygusal yük taşıyanlar anı hafızasına kaydedildiğinden daha kolay hatırlanır. Anlamlı öğrenilen konu ayrıntısın öğrenilenden daha fazla hatırlanır. Yeni bir bilgi ne kadar çok farklı bilgi ile ilişkilendirilse o kadar kolay hatırlanır.

Bilgileri anlamlı şekilde guruplayarak öğrenmek Öğrenmeden sonra hemen uyumak

Başarılı insanların beyninde gelecek belleği önemli yer tutar. Bir insanın iyimserliği, motivasyonu, karar alma hızı gelecek belleğindeki verilerin netliğine ve çokluğuna bağlıdır.

Genler ve çevre, hayvanları tamamen şekillendirir, Öğrenen ve düşünen insan kendi kendini biçimlendirir.

Renkli poster, resim, grafik vb Renkli poster, resim, grafik vb. benzetimleri kullanma, alan gezileri, rol yapma. Öğrenme bağlamında karmaşık, çoklu-duygusal ortam tasarımlama önemlidir.

Beyin karmaşık ve fizyolojik bir organdır Beyin karmaşık ve fizyolojik bir organdır. Öğrenme nefes almak kadar doğaldır; onu engellemek ya da kolaylaştırmak mümkündür. Stres, mutsuzluk, alkol, beslenme, egzersiz ve uykusuzluk öğrenmeyi etkiler.

Beyin yeni uyarıcılara yanıt vermek için kendiliğinden araştırırken bilinenlere ihtiyaç duyar ve bunları otomatik olarak kaydeder. Bu ikili süreç beyin uyarıldığında meydana gelir.   Öğretim Stratejileri: İlgi çekici, anlamlı ve zengin seçenekler sunma.

Bireyin ön öğrenmeleri ile yeni öğrenilenler arasında anlamlı bir örüntü oluşturulduğunda öğrenmenin niteliği artar ve anlamlı öğrenme gerçekleşir.

yeni bir konuya başlamadan önce ön bilgilerin ortaya çıkarma; poster, harita gibi görsel materyaller kullanarak konuya geniş bir açıyla bakmalarını sağlama; materyalle ilgili tartışmalarını teşvik ederek öğrencilerin örüntü oluşturmalarını sağlama; modeller oluşturarak ve grafikler kullanarak örüntü oluşturmalarını sağlama En iyi öğrettiğimizde öğreniriz

Duygusal ve bilişsel süreçler birbirinden ayrılmaz. Duygular bellek için çok önemlidir, çünkü bilginin depolanmasında ve geri getirilmesinde kolaylık sağlar. Duygular süreklidir, özel bir durumdan sonra bir dersin ya da yaşam deneyiminin duygusal etkisi uzun süre devam eder.

Öğretim stratejileri: stresi azaltan etkinlikler: nefes alma, mizah, oyunlar vb.; uyumu artıran etkinlikler: partner’la öğrenme, tartışmalar, diyalog kurma; pozitif duygulara yer verme: Tebrik etme, öğrenenin davranışını destekleme.

Sözcükler matematik,müzik ya da resimle ilgilenen sağlıklı bireyin iki yarı-küresi birbiriyle etkileşim içindedir. Sol beyin parça bilgileri, sağ beyin bütün bilgileri organize eder. Her iki beyin de yaklaşık her etkinlikte yer alır.   Öğretim stratejileri: Üniteye, derse vb. bütüncül bakmayı sağlama. Öğrenmede ardışıklığı sağlayıcı materyaller kullanma.

Beyin bilgileri dikkat ederek ve bilinçli olarak alır Beyin bilgileri dikkat ederek ve bilinçli olarak alır. Öğrenme ortamının öğrencinin dikkatini çekecek şekilde düzenlenmesi gerekmektedir.   Öğretim Stratejileri: Grafik,diyagram,posterler kullanma. İlgili bilgiyi görsel açıdan dikkat çekici hale getirme. Çalışma sırasında müzik kullanma.

Bilinçli öğrenmelerin yanı sıra, öğrenenin çevreden gelen uyarıcılarla farkına varmadan etkileşmesi sonucu bilinçsiz öğrenmeler de oluşur.   Öğretim Stratejileri: Öğrenenlerin bilinçli olarak öğrenmeleri ve tekrar etmelerine yardım için, (metacognition) etkinlikleri kullanma.

Öğrenme-öğretim ortamında bazen ezberleyerek öğrenme önemli ve kullanışlıdır. Örneğin, alt sınıflarda çarpım tablosu, hece tablosu ve yabancı kelimeler, yetişkinlerde ve üst sınıflarda özet kavramlar ve farklı konulara ilişkin ilkelerin ezberlenmesi. Fakat ezberlemeye dayalı öğretim öğrenmenin transferinde kolaylık sağlamaz ve anlamlı öğrenmenin gelişimine engel olur.

öğretmenler gerçek yaşam etkinliklerini kullanma ihtiyacı duyarlar.   Öğretim Stratejileri: Sınıf içi demonstrasyonlar, drama, projeler, kır gezileri, yaşantılarla ilgili görsel tasvirler, hikayeler ve farklı konularda etkileşimde bulunma.

Öğrencilerin öğrenme ortamında rahatlamaya ve dikkatini odaklamaya ihtiyacı vardır. Bunun için öğretmenler bu tür ortamlar yaratarak, rutin durumlarda sürpriz yaşantılar sağlamalıdırlar. Aynı zamanda ön öğrenmeleri ile yeni konular arasında bağlantı kurmalarını istemelidirler.

Öğrenme çok yönlü olmalı ve öğrencilerin bireysel ilgilerini çekecek çoklu öğretme stratejileri kullanılmalıdır. Öğrencilerin görsel, devinişsel, işitsel ve duygusal tercihlerini ifade etmelerine fırsat verilmelidir.