Reklamlarda Kullanılan Hayvan İmgesi:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

Dumansız Hava Sahası uygulaması ile basında olumlu ve olumsuz haber akış ilişkisinin değerlendirilmesi Elif Dağlı, Murat Güner, Efza Evrengil, SSUK.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
TÜRKÇE PERFORMANS ÖDEVİ
ReklamMatik Projesi Hit Teknoloji Haziran Televizyon Reklamlarının Avantajları; Duyguları kolayca harekete geçiren formata sahiptir. İmaj hedef.
REKLAMCILIK Hafta 5.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Reklam Fotoğraflarında Görsel İleti Tasarımı
Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi , 2011, 2(2) : 0-0
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
Yapım Aşamaları (Production Steps)

TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
ACİL SERVİS HİZMETLERİNDE ADLİ RAPOR UYGULAMALARI MODEL FORM ÖNERİSİ
Etkili Sunum Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
TÜKETİCİLERİN İNDİRİM MARKETİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNDEN AHP YÖNTEMİ İLE TESPİTİ Yrd. Doç. Dr. Mutlu Yüksel.
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
Kongrede Sunulan Bildirilerin Kaderi Nedir?
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Doç. Dr. Özlem ATALIK Arş. Gör. Bahri Baran KOÇAK
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
YARATICI SENARYO KONSEPT SUNUMU Müşteri : Efe Ayakkabı A.Ş.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
YARATICI SENARYO KONSEPT SUNUMU Müşteri : Akman Holding Marka : Ersu
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Reklamın Amaçları.
Yapım Aşamaları (Production Steps)
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
Pazarlama İlkeleri.
Reklam ve Halkla İlişkiler
Herhangi bir konuyu incelemek amacıyla çalışmanın/araştırmaların planlanmasını, verilerin toplanmasını, değerlendirilmesini ve bir karara varılmasını sağlayan.
SOSYAL BİLGİLER Kitle iletişim’ in anlamı nedir?
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
KAHVE AROMALARI F İ K İ R PROJES İ. STRATEJİ Ürünün diğer kategorisinde, kahve aromaları adı altında hizmete sunulması planlanmaktadır. X şirketi, ailesi.
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
Temel Bilgiler İlgili Çalışmalar Araştırmanın Yöntemi Bulgu ve Sonuçlar Araştırmanın Kısıtları ve Gelecek Çalışmalar.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
SAĞLIĞIN GELECEĞİ şubat 2017.
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
21. Pazarlama Kongresi - Kütahya
HAYVANSAL ÜRÜNLER SEKTÖRÜNDE GENÇ GİRİŞİMCİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ
GRUP: VİTAMİNİ KABUĞUNDA
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
BİLDİRİ BAŞLIĞI AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ Turizm Fakültesi
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
BAKIMIN KALİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
İKNA EDİCİ İLETİŞİM Dr.Saba Yalçın İkna Edici İletişim.
BİLDİRİ BAŞLIĞI AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ Turizm Fakültesi
Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
AMACIMIZ Hazırladığımız oyunla günlük hayatta kullandığımız yabancı sözcükler konusunda farkındalık oluşturup farklı sınıf seviyelerindeki öğrencilerin.
AMACIMIZ Hazırladığımız oyunla günlük hayatta kullandığımız yabancı sözcükler konusunda farkındalık oluşturup farklı sınıf seviyelerindeki öğrencilerin.
AMACIMIZ Hazırladığımız oyunla günlük hayatta kullandığımız yabancı sözcükler konusunda farkındalık oluşturup farklı sınıf seviyelerindeki öğrencilerin.
Sunum transkripti:

Reklamlarda Kullanılan Hayvan İmgesi: Ulusal Televizyon Kanallarındaki Reklamlara İlişkin İçerik Analizi Yrd. Doç. Dr.Yasemin KARACA Yrd. Doç. Dr.Sezen Bozyiğit Mersin Üniversitesi

GİRİŞ Bu çalışma, ulusal televizyon reklamlarındaki hayvan imgelerinin nasıl tasvir edildiğini belirlemek ve mevcut literatüre katkıda bulunmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda 01 Kasım 2014 - 31 Ocak 2015 tarihleri arasındaki ulusal televizyon reklamlarına yönelik içerik analizi yöntemi uygulanmıştır.

Reklamlardaki Hayvan İmgeleri (Reklamlarda Hayvanların Kullanımı) Reklamlar, artık ürün/hizmeti tanıtmak ve bilgilendirmekten çok onları birtakım duygularla eşleştirip, çeşitli simgeler kullanarak tanıtma yoluna gitmekte, böylece ürün/hizmetlere kimlik kazandırarak, bireyler için bir şey ifade eder hale getirmeye çalışmaktadır. Bunu yaparken de özellikle hedef kitleyi etkilemesi bakımından bazı imge ve nesneler kullanılmaktadır. Kullanılan bu imgelerden biri de hayvanlardır.

Reklamlardaki Hayvan İmgeleri (Reklamlarda Hayvanların Kullanımı) Reklamcılar hayvanları, dikkat çekmek ve ürün/hizmetle ilgili olumlu duygular oluşturmak için kullanmaktadırlar.

ÇALIŞMANIN AMACI Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de prime time kuşağında yayınlanan ve içerisinde hayvan imgesi bulunan reklamlarda, hayvan imgelerinin nasıl kullanıldığının tespit edilmesidir.

ÇALIŞMANIN YÖNTEMİ Türkiye’de yayınlanan hayvan imgelerin bulunduğu televizyon reklamlarında, hayvan tasvirlerini ortaya çıkarabilmek için içerik analizi uygulanmıştır.

ÇALIŞMANIN ÖRNEKLEMİ VE VERİLERİN TOPLANMASI-1 Araştırmanın evrenini, Kasım, Aralık 2014 ve Ocak 2015 tarihleri arasında Türkiye’de ulusal televizyon kanallarında yayınlanan reklamlar oluşturmaktadır. Bu evren içerisinden yargısal örnekleme yöntemi ile hayvan imgelerin bulunduğu reklamlar seçilerek incelenmiştir. Reklam filmlerinin seçiminde günlük en çok televizyon izleme saati olarak nitelendirilen (prime time) 20.00-23.00 saatleri arasındaki reklam kuşağında yayınlanmış reklamlar tercih edilmiştir.

Tablo 1. İçerik Analizinin Evren ve Örneklemi Aylar 20.00-23.00 Saatleri Arasındaki Reklam Sayısı Hayvan Görüntüsü Yer Alan Reklam Sayısı Kasım 702 39 Aralık 704 42 Ocak 697 35 Toplam 2103 116

ÇALIŞMANIN ÖRNEKLEMİ VE VERİLERİN TOPLANMASI-2 Kasım, Aralık 2014 ve Ocak 2015 tarihlerinin son haftasında, her ayda 7‘şer gün ve her gün prime time kuşağında farklı bir kanal olmak üzere (ATV, Kanal D, Star, Show TV, TRT 1, Kanal 7 ve NTV) reklamlar izlenmiştir. Araştırma verileri, örneklem kapsamında seçilen televizyon reklamlarına uygulanan bir içerik analizi formu ile toplanılmıştır. Her reklama araştırma amacı doğrultusunda aynı sorular sorularak alınan yanıtlar verilerin analizi bölümünde incelenmiştir. İçerik analizi formunda görsel kodlar sekiz ana başlık altında toplanmıştır.

İçerik Analizi için Kullanılan Değişkenler TANIMLAR YARARLANILAN KAYNAKLAR Ürün/Hizmet Kategorisi Reklamların ait oldukları ürün/hizmet grupları Spears vd. (1996) Spears ve Germain (2007) Xiang (2008) Mayo vd. (2009) Stone (2014) Hedef Kitle Reklamlarda mesajın ulaşması amaçlanan kişi ya da grup (kadın, erkek, çocuk, her iki cinsiyet, aile) Reklamın mesajı, vaadi, önerisi Reklamın verdiği mesajlar (güzellik, çekicilik, mutluluk, zenginlik, başarı...vs) Lerner ve Kalof (1999) Reklamda Gösterilen Ana Mekan Ürün/hizmetin tanıtıldığı, hayvanın bulunduğu mekanlar (ev, işyeri, ulaşım araçları, hayali mekan, doğal ortam) Hayvanın türü Reklamda görünen hayvanın türü (köpek, kedi, kuş,vs) Stone (2014)) Hayvan Karakterinin Diğer Karakterlerle İlişkisi Reklamlarda yer alan insanlar yada diğer hayvanlarla arasındaki ilişki (arkadaş, yardımsever, ....) Mayovd. (2009) Reklamdaki Hayvanın Rolü Reklamda yer alan hayvanın başlıca üstlendiği rol (merkezdeki figür, geri plandaki figür, mesajı veren, ürün kullanıcısı....) Hayvanın Sunumu Reklamda yer alan hayvanın sunumu (Fotoğraf, animasyon, insanlaştırılmış, canlı)

ÇALIŞMADAN ELDE EDİLEN BULGULAR Kasım, Aralık 2014 ve Ocak 2015 tarihleri prime time kuşağında ulusal televizyonda yayınlanmış hayvan imgesinin kullanıldığı 116 reklama ilişkin olarak demografik bilgiler aşağıda yer almaktadır.

Reklama Konu Olan Ürün/Hizmet Kategorileri Reklamı Yapılan Ürün/Hizmet Kategorileri Frekans Yüzde Gıda 29 25,0 Bankacılık 16 13,8 Yapı Malzemeleri 11 9,5 Ev Araç ve Gereçleri 9 7,8

Reklamın Hedef Kitlesi Frekans Yüzde Herkes, Tüm Aile 53 45,7 Her İki Cinsiyet 31 26,7 Kadın 22 19,0

Ürün/Hizmet Kullanımına Yönelik Sunulan Vaatler Frekans Yüzde Mutluluk 16 13,8 Heyecan, Eğlence 12 10,3 Sağlık, Güven Rahatlık, Konfor, Özgürlük 11 9,5 Lezzet 10 8,6

Reklamda Kullanılan Ana Mekanlar Frekans Yüzde Ev 36 31,0 Dış Mekan 19 16,4 Hayali Mekan, Stüdyo 13 11,2 Ulaşım Araçları

Reklamda Kullanılan Hayvan Türü Hayvanın Türü Frekans Yüzde Köpek 17 14,7 Kedi 11 9,5 İnek Koyun 10 8,6

Hayvan Karakterin Diğer Karakterlerle İlişkisi Hayvanın Diğer Karakterlerle İlişkisi Hayvan Karakterin Diğer Karakterlerle İlişkisi Frekans Yüzde Tarafsız 33 28,4 Arkadaş 28 24,1 Duygusal 26 22,4 Yardımsever 15 12,9

Reklamdaki Hayvanın Rolü Frekans Yüzde Dekoratif bir nesne, geri planda figür 32 27,6 Diğer, tanımlanamıyor 19 16,4 Sevilen karakter 16 13,8 Komik, eğlenceli Çözüm üreten, uzman, öğretici 13 11,2

Hayvanın Reklamda Sunumu Hayvanın Sunumu Frekans Yüzde Canlı 43 37,1 Animasyon 29 25,0 Fotoğraf 23 19,8

SONUÇ - 1 Çalışma Sonuçlarına Göre; Yapılan içerik analizi sonuçlarına göre bir değerlendirme yapıldığında, Kasım, Aralık 2014 ve Ocak 2015 tarihleri arasında ulusal televizyon reklamlarında yer alan hayvan imgesinin çoğunlukla temel gıda, şekerleme, çiklet, çikolata kategorilerini içinde barındırdığı gıda ürünleri ayrıca bankacılık, finans reklamları, yapı malzemeleri, konut alımı, küçük ev aletleri reklamlarında görüldüğü gözlemlenmiştir.

SONUÇ - 2 Çalışma Sonuçlarına Göre; İncelenen reklamların saat 20:00 - 23:00 saatleri olarak nitelendirilen prime time kuşağında yayınlanan reklamlar olması sebebiyle, hedef kitle olarak hitap ettiği reklamlar tüm aileyi ya da her iki cinsiyeti ilgilendiren reklamlar olduğu tespit edilmiştir.

SONUÇ - 3 Çalışma Sonuçlarına Göre; Reklamlarda mesajlarla sunulan vaatlerin, reklamı yapılan ürün/hizmet kategorilerinin hemen hepsine uygun vaatler olduğu görülmektedir. Buna göre gıda ürünlerinde lezzet ve ürünün kullanımından dolayı mutluluk sunulduğu, yapı malzemeleri, konut alımına yönelik reklamlarda çoğunlukla rahatlık, konfor mesajlarının verildiği tespit edilmiştir. Özellikle reklamlarda hayvanlar neşeli ve eğlenceli olarak sunularak, ürün/hizmet kullanımının heyecan vereceğine ve eğlenceli olabileceğine vurgu yapılırken, gıda ürünlerinde ise genellikle sağlık ve güven ön plana çıkartılmıştır.

SONUÇ - 3 Çalışma Sonuçlarına Göre; İncelenen reklamlarda kullanılan ana mekanların başında ev bulunmaktadır. Hayvan imgelerin kullanıldığı reklamlarda gerçek bir kurgunun sağlanması dolayısıyla reklamlarda tanıtılan ürün/hizmetin kullanılmasına yönelik tüketiciyi ikna etmesi bakımından ürün/hizmet kategorileri ile hayvanın bulundukları mekan açısından ilişkili olduğu görülmüştür. Örneğin, ev araç ve gereçlerinin, gıda ürünlerinin, konut, yapı malzemeleri ürünlerinin çoğunlukla ev içerisinde tüketiciye tanıtıldığı görülmektedir.

SONUÇ - 4 Çalışma Sonuçlarına Göre; Reklamlarda kullanılan hayvan türü açısından tüm aileyi ilgilendiren gıda ürünlerinde (süt, yoğurt, peynir, vs) koyun, inek türleri ürün ile özdeşim kurulması bakımından sıklıkla kullanılmıştır. Araştırmayla ilgili bir diğer önemli bulgu da, yapı malzemeleri, küçük ev aletleri, bankacılık sektöründe kullanılan hayvanların çoğunlukla evcil hayvan türlerinden (köpek, kedi) seçilmiş olmasıdır.

SONUÇ - 5 Çalışma Sonuçlarına Göre; İncelenen reklamların çoğunluğunda hayvanla birlikte başka karakterlerin yer aldığı tespit edilmiş, hayvanın bu karakterlerle ilişkisi incelendiğinde, çoğunlukla bir ilişki içerisinde bulunmadığı (dekoratif bir nesne olarak görüldüğü), ilişki içerisinde bulunan hayvanların ise arkadaş, duygusal, yardımsever bir nitelikle görüldüğü belirlenmiştir.

SONUÇ - 6 Çalışma Sonuçlarına Göre; Reklamda görülen hayvanın, reklamdaki diğer karakterlerle ilişkisi doğrultusunda sahip olduğu rol çoğunlukla reklam içerisinde dekoratif bir nesne, geri planda bir figür olarak canlı bulunmakta ya da bir fotoğraf, resim olarak diğer, tanımlanmayan bir durum olarak tespit edilmiştir. Onun dışında, reklamdaki hayvanların çoğunluğu sevimli bir karakter, komik, eğlenceli bir rol ile sunulmuştur.

SONUÇ - 7 Çalışma Sonuçlarına Göre; Reklamlarda sunulan hayvanın çoğunlukla canlı ve animasyon olarak kullanıldığı tespit edilmiştir. Ancak, geri plandaki bir figür olarak kullanılan hayvanların, reklamlarda fotoğraf, resim olarak sunulduğu gözlemlenmiştir. Çalışmayla ilgili bir diğer önemli bulgu da, reklamlarda kullanılan hayvan rolünün diğer sunulan rollere oranla çok daha az olmasıdır.

SONUÇ - 8 Bu araştırma, reklamlarda yer alan hayvan imgesinin nasıl tasvir edildiği ile ilgili literatür eksikliğini gidermek, katkıda bulunmak amacıyla hazırlanmış bir çalışmadır. Bu yönde çalışma yapacak araştırmacılara referans olabileceği düşünülmekte ve çalışmalarında kullanabilecekleri bir çerçeve sunmaktadır.

ÇALIŞMANIN KISITLARI Araştırma, reklamlardaki havyan imgesinin tasvirine yönelik bir bakış açısı sunmasına rağmen, bir takım kısıtlara sahiptir. Bu kısıtlardan en önemlisi, araştırmanın evren ve örneklemi ile ilgilidir. Araştırma sadece televizyon reklamlarına ve prime time kuşağına yönelik gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçların genellenmesi söz konusu değildir.

ÇALIŞMANIN ÖNERİLERİ Bu çalışmanın genişletilmesi için çeşitli yollar düşünülebilinir. Birincisi, gelecekteki çalışmalarda, diğer kitle iletişim araçlarındaki reklamlara yönelik içerik analizi gerçekleştirilebilinir. Bu tür bir çalışma, televizyondaki farklı reklam kuşaklarına (gündüz, öğlen kuşağı) yönelik araştırılabilinir. Son olarak da, tüketicilerin fikirleri sorularak, bu tür reklamların etkileri (hatırlanma, ikna etme) saha araştırmasına yönelik bir uygulamayla genişletilebilinir.

TEŞEKKÜRLER