KALİTE-VERİMLİLİK Doğru işi yapmak, işi doğru yapmaktan önemlidir. Doğru işi yapmak, Stratejik Yönetimdir. İşi doğru yapmak Kalite Yönetimidir. Kalite rekabet unsurları içerisinde en önemlisidir.
KALİTE-VERİMLİLİK 1960’lar; en çok üretenin daha çok kazanacağı görüşünün yaygın olduğu yıllar, 1970’ler; maliyet ne kadar düşükse o kadar çok kazanılır felsefesinin hakim olduğu yıllar, 1980’ler; kalitenin ağırlık kazandığı yıllar, 1990’lar; hızlılığın önemli olduğu yıllar, 2000’ler ise; farklılaşmanın rekabet faktörü olarak en revaçta olduğu yıllar olarak karşımıza çıkmaktadır.
Kalite-Maliyet-Verimlilik Arasındaki İlişki İmaj artar Hizmet maliyetleri azalır Muayene ve test maliyetleri azalır Yeniden işleme ve hurda maliyetleri azalır Şikayetler, garanti giderleri ve yükümlülük giderleri azalır Envanter Azalır Tahsil olunacak hesaplar azalır Süreç zamanı azalır Fiyat rekabeti azalır Satışlar artar Ölçek ekonomisi artar Verimlilik artar Sermaye Maliyetleri azalır Üretim maliyetleri azalır Karlar artar KALİTE ARTARSA
Kalite-Maliyet-Verimlilik Arasındaki İlişki Optimal bir proses; ekonomik, etkin, verimli ve kaliteli olmalıdır. Bir proseste; Kalite, maliyet ve verimlilik arasındaki ilişkiyi şu şekilde örnek vererek açıklayabiliriz.
Kalite-Maliyet-Verimlilik Arasındaki İlişki Bir fotokopi makinesinde kullanılan mekanik bir komponentin imalatçısını gözönüne alalım. İmalatçı, günde yaklaşık 100 parçayı bir freze prosesinde (makine parkında) üretiyor. Çeşitli sebeplerle, proseste üretimin % 75’i ilk defada spesifikasyonlara uygun olarak işleniyor. % 25’i spesifikasyonlara uygun değildir.
Kalite-Maliyet-Verimlilik Arasındaki İlişki Spesifikasyonlara uygun olmayan % 25’lik üretimin, % 60’ı kabul edilebilir ürün olarak tekrar işlem görüyor (rework). Geri kalan % 40’ı atılıyor (scrap). Parça başına düşen direkt imalat maliyeti 20 $’dır. Tekrar işlenebilen parçalar, 4 $’lık ek proses gideriyle kazandırılıyor. Buna göre, üretilen kaliteli ürünün parça başı maliyeti;