PERFORMANS G Ö STERGELERİNİN OLUŞTURULMASI
D Ö RT ANA SORU: Şu an neredeyiz? = Proje BaşlangıçVerileri Nerede olmak istiyoruz? = Amaçlar Oraya ulaşmak için ne yapmamız lazım? = Faaliyetler Oraya ulaştığımız zaman bunu nasıl anlayacağız? = Performans Göstergeleri
PERFORMANS G Ö STERGELERİ NEDİR? Performans göstergeleri bir proje hedeflerinin ne kadar gerçekleştirildiğini açıklayan ölçütlerdir. Göstergeler, hedefin gerçekleştirilip gerçekleştirilmediğini saptamak üzere özellikle neyin ölçülmesi gerektiğini belirtirler.
PERFORMANS G Ö STERGELERİ NEDEN Ö NEMLİDİR? Performans göstergeleri: İlerlemeyi ölçmek için kullanılacak verileri tanımlarlar. Bunlar,karar-vermede kullanılan vazgeçilmez araçtır. Sonuçlara ulaşmada proje personelini yönlendirirler ve motive ederler. İlerlemelerden diğerlerini bilgilendirirler. İlerlemenin raporlamasını sağlarlar.
G Ö STERGELERİN NİTELİKLERİ: Etkin bir gösterge, hem projeyi destekleyenlerin hem de proje ile ilgili şüphesi olanların, projenin mevcut durumu hakkında anlaşmasına imkan sağlar. Etkin bir gösterge aşağıdaki özel terminolojilerdeki ilerlemeyi tanımlamalıdır: –Ne kadar? (Nicel) –Ne kadar iyi? (Nitel) –Ne zamana kadar? (Zaman)
G Ö STERGELERİN OLUŞTURULMASI Ne tür bir değişim beklendiği konusunda açık olunuz. Örneğin: Durumda bir değişiklik; Koşulda bir değişiklik; Bilgi seviyesinde bir değişiklik; Tutumda bir değişiklik; Davranışta bir değişiklik.
G Ö STERGELERİN OLUŞTURULMASI Değişikliğin nasıl olacağını açıkça belirtin: “kesin bir değişiklik”; “nisbi bir değişiklik”; “hiçbir değişiklik olmaması”.
G Ö STERGELERİN OLUŞTURULMASI Değişikliğin nerede olacağı hakkında açık olun. Örneğin: Bireyler arasında; Kuruluşların işlevselliğinde; Belli coğrafi bölgelerde.
G Ö STERGELERİN OLUŞTURULMASI D Ö RT PRATİK ADIM ( Ö RNEK 1): Adım 1: Temel Gösterge –Öğretmenler eğitildi. Adım 2: Miktar ekleyin –100 öğretmen eğitildi. Adım 3: Kalite ekleyin –100 öğretmen sınıfta grup eğitimi tekniklerinde eğitildi. Adım 4: Zaman ekleyin –Aralık 2008’e kadar 100 öğretmen sınıfta grup eğitimi tekniklerinde eğitildi.
G Ö STERGELERİN OLUŞTURULMASI D Ö RT PRATİK ADIM ( Ö RNEK 2): Adım 1: Temel Gösterge –Devamlılık artırıldı. Adım 2: Miktar ekleyin –Devamlılık projenin başlangıcından beri asgari olarak %5 oranında artırıldı. Adım 3: Kalite ekleyin –İlköğretim okullarındaki kız ve erkek öğrencilerin devamlılığı projenin başlangıcından beri asgari olarak %5 oranında artırıldı. Adım 4: Zaman ekleyin –Eylül 2009 itibariyle ilköğretim okullarındaki kız ve erkek öğrencilerin devamlılığı projenin başlangıcından beri asgari olarak %5 oranında artırıldı.
G Ö STERGLERİN OLUŞTURULMASI D Ö RT PRATİK ADIM ( Ö RNEK 3): Adım 1: Temel Gösterge –Anneler başarıyla okuma yazma programlarını tamamladı. Adım 2: Miktar ekleyin –600 anne başarıyla okuma yazma programlarını tamamladı. Adım 3: Kalite ekleyin –35 yaşın altındaki 600 anne, Mersin il merkezinde yeni açılmış olan okuma yazma merkezinde başarıyla okuma yazma programlarını tamamladı. Adım 4: Zaman ekleyin – Eylül 2009 itibariyle,35 yaşın altındaki 600 anne, Mersin il merkezinde yeni açılmış olan okuma yazma merkezinde başarıyla okuma yazma programlarını tamamladı.
Doğrulama Kaynakları
DK ’ nın belirtmesi gerekenler şunlardır: Bilgi nasıl toplanmalıdır Bilgiyi kim sağlamalıdır/toplamalıdır Ne zaman/Ne kadar sıklıkla bu sağlanmalıdır