Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası Divriği - Sivas

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Advertisements

EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze
ANTİK KENT HASANKEYF HAZIRLAYAN KADİR BEĞDE
TARİHÎ MEZARTAŞLARI NEDEN TAHRİP VE YOK EDİLİYOR?
Fatih Camii.
BATTALNAME Seyyid Battal Gazi'ye ait kahramanlık hikâyelerini içine alan bir eserdir. Battal Gazi, 8. yüzyılda Emevilerin Anadolu'da Bizanslılara karşı.
AHŞAP SANATI Anadolu’da Selçuklu ile gelişen ve orijinal örneklerini veren ahşap sanatı ve işçiliği Beylikler döneminde de çeşitli örneklerin katkısı ile.
SULTAN AHMET CAMİİ.
MEVLANA MÜZESİ.
Türkiye'nin özel konumunu açıklayınız.
Selman ALBAY Din Kül. ve Ahl. Bil.
EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze... Yer Beyşehir merkezi ve gölün kenarı...
Kündekâri Bir ahşap sanatı. Parçalar ayrı ayrı hazırlanıp çivi, tutkal vs kullanmadan birleştiriliyor. Genellikle dinî mimaride kullanılan bir teknik.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
Balkanlar Balkanlar güneyde Akdeniz,kuzeyinde Tuna, Sava ve Kupa nehirleri, doğusunda Karadeniz, güneydoğusunda Ege ve Marmara Denizi ve güneybatısında.
(Acele ve Mühimdir) Konya: Başvekâlete Konya ‘da, asırlarca devam etmiş ihmaller sebebiyle büyük bir harabe içinde bulunmalarına rağmen sekiz.
CAMİYİ TANIYALIM.
Değerli Dostlar, ne demiştik, Tarih budur... “ Hasankeyfe Sadakat ” denince genelde Diclenin üzerindeki yeni köprü ile eski köprüden geriye kalan kalıntıların.
GÖKTÜRK KİTABELERİ (ORHUN ÂBİDELERİ)
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK 1.KONU ANADOLU’NUN TÜRK YURDU OLMASI
Batı yönündeki giriş kapısında yer alan kitabesinden anlaşıldığı üzere, 1271 yılında Sahib-i Ata Fahreddin Ali tarafından yaptırılmıştır. Taç kapı ve girişteki.
YÖN BULMA YÖNTEMLERİ.
EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze... Yer Beyşehir merkezi ve gölün kenarı... Feridun ÖZHAN
EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze... Yer Beyşehir merkezi ve gölün kenarı...
Değerli Dostlar, diğer ülkelerde gezip dolaşma fırsatım olduğunda, mümkün olduğunca tarihi bölgelerini gezip görmeye çalıştım. Hele USA’da yıllık.
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
En çok merak edile motif:
KONTROL İZLEYİCİDE HAZIRLAYAN ÇETİN İMİR Süleymaniye; yılları arasında Kanuni Sultan Süleyman tarafından imparatorluğun gücünü ve görkemini.
MEVLANA'NIN HAYATI.
Sosyal Bilgiler ANADOLU’DA İLK TÜRK DEVLETİ ve BEYLİKLERİ
Anadolu’da “Beylikler Dönemi’nde (13. yy.) yaşamıştır. Kesin olmamakla birlikte ailesiyle Belh şehrinden Akşehir’e gelmişlerdir. Babası Şeyh Hasan Paşa’dır.
CAMİLER AKŞEHİR ULU CAMİ: Akşehir’de, Ahi Celal mahallesinde, Ulu Cami Caddesi ile Kalaycı Sokağın kesiştiği köşede Eski Akşehir’in ortasında yer almaktadır.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
SULTAN AHMET CAMİİ.
Cemaatle Namaz ..
Sultan 2.Bayezid Camii - Amasya
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
A Kartallar Diyarı RNAVUTLUK.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
Ulu Cami - Kütahya.
Sultan 2.Bayezid Külliyesi (Cami-Tıp Medresesi-Darüşşifa-
Eşrefoğlu Süleyman Bey Camii Anadolu’da ağaç çatı ve direkli düz tavanlı ulu camilerin en güzel örneklerden birisidir. Taçkapısı, mihrap ve minberi, üstün.
Taç kapı üzerinde yer alan kitabesine göre 1271 yılında İlhanlı Veziri Sahip Şemsettin Mehmed Cüveyni tarafından yaptırılmıştır. Medrese süslemeli taç.
Süleymaniye Camii.
YAŞADIĞIMIZ YER YÖNLERİMİZ.
Yakutiye Medresesi - Erzurum
CAMİ VE BÖLÜMLERİ NEVİN ÖZBEY DKAB Öğretmeni
YARDIMLAŞMA KURUMLARIMIZ
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
ANADOLUNUN TÜRK YURDU OLMASI
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
ORHUN ÂBİDELERİ (GÖKTÜRK KİTABELERİ)
Sultan Yıldırım Bayezit tarafından 1400 yılında yaptırılmıştır. On iki ayak üzerine yirmi kubbe ile üzeri örtülen Ulu Cami, şehrin merkezinde yer alan.
5.HAFTA ANADOLU’NUN TÜRK YURDU OLMASI 1. 2 Doğu ile Batrı arasında doğal bir köprü görünümünde olan Anadolu, coğrafi konumu, iklimi ve doğal güzellikleriyle.
SOSYAL BILGILER 3.ÜNİTE.  Anadolu daki ilk akınlar 4.yy hunlar ve 6.yy sibirler tarafından yapılmıştır. Ancak bu 2 türk boyunun amacı Anadolu ya yerleşmek.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
YÖN BULMA YÖNTEMLERİ BENİM EŞSİZ YUVAM.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Anadolu’da kurulan ilk beylikler hangileridir?
KARS KALESİ Merkez Kale, İç Kale veya Stadel olarak anılır. M.S yılında Selçuklulara bağlı Saltuklu Sultanı Melik İzzeddi'in emri.
Türk-İslam Mimarisine Ait Örnekler Sunu
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI
KONYA SIRÇALI MEDRESE Konya Sırçalı Medrese ismini çini süslemelerinden almaktadır. Medrese II. Alaeddin Keykubad tarafından 1242 yılında inşa ettirilmiştir.
Kur'an-ı Kerîm'in üçüncü suresi. Sure, Medine'de nazil olmuştur. Surenin 33. ayetinde Musa (a.s.)'in babası İmrân'dan bahsedildiği için İmrân Âilesi anlamına.
UNUTULAN OSMANLI ADETLERI. 1. Zimem Defteri  Ramazan günlerinde zenginler bakkal, manav gibi dükkânlara giderdi ve zimem defterini çıkarmalarını isterdi.
Sakine HAKKOYMAZ Öğretim Görevlisi. ORHUN YAZITLARI.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
T TÜRBE KAPISI …  Bu camii Türk mimarisinde Batı sanat etkilerinin yoğun olduğu bir dönemde inşa edilmiş olmasına rağmen klasik.
NEVŞEHİR KÜLLİYE CAMİİ.
Sunum transkripti:

Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası Divriği - Sivas

Divriği Ulu Cami, Mengücek Oğulları Beyliği döneminde 1228 yılında Ahmet Şah tarafından, camiye bitişik olan darüşşifa Ahmed Şah’ın eşi Melike Turan tarafından yaptırılmıştır. Hicri 641 (Miladi 1243) tarihli vakfiyesi bulunmaktadır. Türbenin de yer aldığı külliye, Divriği Kalesinin bulunduğu kayalık tepeninin güney batı yamacındaki eğimli bir araziye inşa edilmiştir.

İslam sanatının en hayret ve hayranlık uyandırıcı eserlerinden biridir İslam sanatının en hayret ve hayranlık uyandırıcı eserlerinden biridir. Divriği Ulu Cami ve Darüşşifasının her motifinde, Allah'ın birliğinin vurgulandığı gözlemleniyor.

Divriği Ulu Camii ve Darüşşifasının dört kapısı vardır Divriği Ulu Camii ve Darüşşifasının dört kapısı vardır. Cami kuzey taç kapı, cami batı taç tapı, şifahane taç kapısı ve şah mahfili taç tapısı. Her biri birbirinden farklı eşsiz bezemelerle göz kamaştıran bir mimarlık ve mühendislik harikası niteliğindedir.

Şifahane taç kapısından içeri girdiğimizde ortada bir havuz, büyük bir eyvan bizi karşılıyor. Burada su sesi, musiki ve Kuran sesi ile hastaların tedavi edilmiştir. Şu anki psikiyatri kliniklerinde kullanılan tedavi sisteminin bir kısmı 800 yıl önce burada kullanılıyormuş. İçerdeki küçük eyvanlarda ise şehit türbeleri mevcut. Rivayete göre Selçuklu döneminde yaşayan büyük zatlar savaşlarda şehit olmuş ve buraya defnedilmiş. Ayrıca bu eşsiz eseri yaptıranlar sol karşıda, türbe özelliğindeki bir odaya defnedilmişler. Ahmet Şah, eşi Melike Turan, annesi Fatma Hatun, babası Süleyman Şah ve aile efradı burada medfunlar. Büyük eyvanda da kainatın yaratılışı, genişlemesi, verilen emir gereği hareket etmesi, zamanın geçtiği, her şeyin hareket halinde olduğu ve bir sonun yaklaştığı, kıyametin kopacağı, Allah'ın vaadinin yerine geleceği anlatılmakta. Yani kainat kitabı burada taşa işlenmiştir, diyebiliriz. Üst odalar, tabip odaları ve idari bina olarak kullanılmış. Tabip odalarına girişin üst tavanı alçak olarak yapılmış, saygı ve edep ile girilsin diye. Şifahaneden çıkarak camiye doğru gidelim. Diğer kapılara göre daha çok ince detaylarla işlenmiş, görüntüsü zihinlerde yeni ufuklar açıyor adeta. Bir çok sanat eserinde taş işleme örnekleri kullanmıştır ama taşın içerisine taş yerleştirmesi sanatı sadece bu eserde uygulanmıştır. 

Kuzey taç kapıyı görünce, “bir taş belki de ancak bu kadar işlenebilir” diyesi geliyor insanın. O günün teknik, bilgi, araç ve gereçleri ile bu eserin nasıl yapıldığı sorusu sürekli zihinlerde yankılanıyor. Burada da hayranlık uyandıran farklı desenler incelendiğinde, müthiş bir şekil-mana ilişkisi kendini belli ediyor.

Sağ bordüre yatay işlenmiş yıldızın simetriğine cami, manevi olarak Allah'ın muhafazası altına alınsın diye Ayetü’l-Kürsi yazdırmış. Kuzey taç kapıdan girildiğinde sağda ve solda iki adet emanet sandukası sizi karşılıyor. O zamanlar buranın halkı uzak yerlere, yazlıklarına gittikleri zaman evlerinde olan altınları emanet olarak camiye bırakırlarmış, tabi cami 24 saat açıkmış ve aylar sonra geldiklerinde emanetlerini alıp giderlermiş. O zaman camide hırsızlık olmazmış. 

İkindi vakti görünen Namaz kılan erkek gölgesi

Cami kuzey taç kapısı

Darüşşifa (Şifahane) taç kapısı

Şah mahfili taç kapısı

Mihrap, ilk bakışta sade bir yapı gibi görünür Mihrap, ilk bakışta sade bir yapı gibi görünür. Mihrabın iki yanının kesiştiği uç noktaya iki adet elif, ortaya bir lale ve lalenin altına bir hilal yerleştirilmiş. Ebcet hesabına göre elif, lale ve hilal Allah demektir, yani "Bütün kalpler Allah’a muhtaçtır. Kalpler ancak Allah’ı zikretmekle tatmin olur. Dönüş Ona'dır. Yapılan bütün secdeler, rükular ve dualar O’na gider. Allah; insanların yüzlerine giyimine, malına bakmaz, O, ancak insanların kalbine bakar." anlamları adeta taşa işlenmiş. Ulu Cami - Divriği

       Minber işlenebilmesi için yıllarca toprak altında su içerisinde fırınlanıyor, işlendikten sonra da zaman geçtikçe sağlamlığı artıyor. Minber ince işlenmiştir. Minberin sağ tarafında Al-i İmran Suresi 16-17.ayet-i kerimeler yer almaktadır.