PROJE HAZIRLAMA TEKNİKLERİ Sivil Toplum Geliştirme Merkezi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Stratejik Planlama.
Advertisements

Eğitimde Karşılaşacağımız Bazı Terimler
PROJE HAZIRLARKEN DİKKAT EDİLECEK ADIMLAR
PROJE DÖNGÜSÜ YÖNETİMİ ve Mantıksal Çerçeve Yaklaşımı
Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
NİĞDE ÜNİVERSİTESİ Hedefler, Faaliyetler, Performans Kriterleri
İş Tanımı Hazırlama Kılavuzu
Proje BaşlaNGICI Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI
PROJE GELİŞTİRME VE PROJE YÖNETİMİ Proje Geliştirme
PROJE OLUŞTURMA VE YÖNETİMİ
PROJE NEDİR? Proje; Proje; belirli bir yerde, belirli süre içinde, belirli bir bütçe ile, net olarak tanımlanan amaçların gerçekleştirilmesine yönelik.
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Mantıksal Çerçeve Temmuz 2012.
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
PROJE GENEL BİLGİ.
Proje Fişi Hazırlama Eğitimi
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
STRATEJİK PLANLAMA SABEK A.Ş.
PROJE DÖNGÜSÜ YÖNETİMİ M.T ahir DADAK
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 3 DEA’lerin İncelenmesi Problem Tanımı ve Amaçlar.
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
KONTROL FAALİYETLERİ Defterdarlık İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı.
PROJE DÖNGÜSÜ YÖNETİMİ VE MANTIKSAL ÇERÇEVE YAKLAŞIMI EĞİTİMİ
Mantıksal Çerçeve Yaklaşımı (MÇY)
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
PROJE DÖNGÜSÜ YÖNETİMİ EĞİTİMİ
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
Avrupa Birliği Eşgüdüm Merkezi Proje Döngüsü Yönetimi
PROJE NEDİR? Proje; Proje; belirli bir yerde, belirli süre içinde, belirli bir bütçe ile, net olarak tanımlanan amaçların gerçekleştirilmesine yönelik.
Öğretim Tasarımı
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Stratejik Planlama. Stratejik Planlama-1 A: İşi doğru yapma B: Doğru işi yapma A: Etkinlik B: Etkililik.
Proje Başarısı. Hangi Nedenler Projeleri başarısızlığa sürükler? Mevcut durumun yetersiz analizi Projelerin hedef gruplarla ilgili olmaması Doğru stratejilerin.
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ STRATEJİK PLANLAMA.
Stratejik Yönetim.
STRATEJİK PLANLAMA.
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI KAMU İDARELERİ İÇİN STRATEJİK PLANLAMA KILAVUZU GELECEĞE YÖNELİM 2 1 Mehmet ÇİÇEK Millî Eğitim Uzman Yardımcısı.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
PROJE GELİŞTİRME yorum, araş.gör.levent yılmaz gençlik grubu KOLAY SİSTEM YÖNTEMİ.
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
STRATEJİK PLANI Silivri İlçe MEM Stratejik Planı
Süreç Yönetimi.
PROJE YÖNETİM DÖNGÜSÜ.
PROJE YÖNETİMİ EĞİTİMİ
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
Proje Yönetim Döngüsü: -Aşamaları -Rol ve Sorumluluklar
Toplam Kalite Yönetimi
MANTIKSAL ÇERÇEVE MATRİSİNİN HAZIRLANMASI
İZLEME ve DEĞERLENDİRME
YATIRIM PROJE TEKLİFİ NASIL HAZIRLACAK?
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
Sorumlu Mahalleler Projesi Proje Döngüsü Yönetimi ve Mantıksal Çerçeve Yaklaşımı Eğitimi Bu proje T.C. İçişleri Bakanlığı Dernekler Dairesi Başkanlığı.
YÖNETİM FONKSİYONLARI
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
BİLSEK Gençlik Kulübü Derneği 1 PROJE DÖNGÜSÜ YÖNETİMİ VE MANTIKSAL ÇERÇEVE YAKLAŞIMI.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Sunum transkripti:

PROJE HAZIRLAMA TEKNİKLERİ Sivil Toplum Geliştirme Merkezi Samsun Sivil Toplum Geliştirme Merkezi 29-31 Mayıs 2006 Feray Salman

Proje Nedir? Proje; belirli bir yerde, belirli bir süre içinde, belirli bir bütçe ile, net olarak tanımlanan amaçların gerçekleştirilmesine yönelik olarak planlanan faaliyetler bütünüdür.

Proje Süreç Yönetimi Mantıksal çerçeve yaklaşımı temeline dayanan, proje ve programların hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde kullanılan bir yöntem ve sistematik bütünüdür. İLK OLARAK 1980’LERİN SONLARINDA OECD KALKINMA KOMİTESİ TARAFINDAN YAPILAN YARDIMLARIN ANALİZİ VE VERİMLİLİĞİ AMACIYLA KULLANILMIŞTIR. AB’NDE 1990’LARIN BAŞINDAN İTİBAREN KULLANILMAYA BAŞLANMIŞTIR. İLK KULLANIM MANUELİ 1992’DE YAYINLANMIŞTIR. TEMEL AMACI: DIŞ YARDIMLARA İLİŞKİN PROJE TASARIMI VE YÖNETİMİNDE KALİTEYİ ARTTIRARAK, DIŞ YARDIMLARIN DAHA VERİMLİ KULLANIMIDIR.

Proje Fikrinin Analizi Proje Süreci Ön Değerlendirme Uygulama Finansman Proje Fikrini Belirleme Proje Fikrinin Analizi Değerlendirme Projelerin planlaması ve yürütülmesi, birbirini takip eden 6 aşamalı bir süreçte gerçekleştirilir.

Proje Sürecinin Aşamaları Proje Fikrini Belirleme: Projeye ilişkin fikirlerin ortaya konduğu ve tasarlandığı ilk hareket noktasıdır. Proje fikrinin analizi: Projenin teknik ve uygulama açısından detaylı olarak tasarlandığı aşama Ön Değerlendirme: Tasarımı tamamlanmış olan projenin teknik, mali, ekonomik, kadın-erkek eşitliği, sosyal, kurumsal, çevresel faktörler açısından tutarlılığının, bütünselliğinin ve işlevselliğinin değerlendirildiği ve proje önerisinin yazıldığı aşama Finansman: Finansman teklifinin ilgili kuruluşlar tarafından değerlendirildiği ve finansmanın sağlandığı aşama Uygulama: Projede öngörülen faaliyetlerin hayata geçirilmesi, izlenmesi, denetlenmesi ve değerlendirilmesi aşaması Değerlendirme: Proje sonuçlarının gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi aşaması

Projelerin Başarısızlık Nedenleri Mevcut durumun yetersiz analizi Projelerin hedef gruplarla ilgili olmaması Stratejik çerçevenin belirsizliği Risklerin yeterince dikkate alınmaması Kısa vadeli bakış açısı Geçmiş deneyimlerin yeni projelerde dikkate alınmaması Faaliyet tabanlı uygulama ve planlama Doğrulanabilir olmayan proje çıktıları Yetersiz proje dokümanları

MANTIKSAL ÇERÇEVE YAKLAŞIMI

Mantıksal Çerçeve Yaklaşımı Farklı seviyelerdeki hedefler arasındaki nedensel ilişkiyi kuran, hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığının kontrol edildiği ve proje kontrolü dışında kalan ve başarıyı etkileyecek risklerin dikkate alındığı proje analiz, planlama ve uygulama aracıdır.

Mantıksal Çerçeve Matrisi Projenin neden gerçekleştirildiği (Projenin Kapsamı) Projenin neyi başarmasının beklendiği (Göstergeler) Projenin bunu nasıl başaracağı (Faaliyetler ve Araçlar) Projenin başarısı için hangi dışsal faktörlerin önemli olduğu (Varsayımlar) Projenin başarısının değerlendirilmesi için gerekli bilginin nereden bulunacağı (Doğrulama Kaynakları) Projenin maliyetinin ne olacağı (Bütçe) Projenin başlayabilmesi için hangi unsurların yada şartların gerçekleştirilmesinin gerektiği (Ön koşullar)

Mantıksal Çerçeve Yaklaşımı ANALİZ AŞAMASI PLANLAMA AŞAMASI Paydaş Analizi – Potansiyel paydaşların tanımlanması ve özelliklerinin belirlenmesi, kapasitelerinin değerlendirilmesi Sorun analizi- Temel sorunların, kısıtlılıkların ve olanakların belirlenmesi; neden-sonuç ilişkilerinin tespit edilmesi Hedeflerin analizi - belirlenen problemlerden hareket ederek çözümlerin geliştirilmesi; araç-amaç ilişkilerinin belirlenmesi Strateji analizi - hedeflerin gerçekleştirilmesi için farklı stratejilerin belirlenmesi; en uygun stratejinin seçilmesi Mantıksal çerçeve matrisinin hazırlanması – proje yapısının tanımlanması, iç mantığının ve risklerin test edilmesi, ölçülebilir başarı göstergelerinin formüle edilmesi Faaliyet planlaması –faaliyetlerin sırasının ve birbiri arasındaki bağımlılık ilişkisinin belirlenmesi; faaliyetlerin sürelerinin ve sorumlulukların belirlenmesi Bütçe –Faaliyet planından hareketle girdilerin belirlenmesi ve bütçenin hazırlanması Belirleme Analiz Proje Mantığını Belirleme Sonuç Çıkarma İşlevselleştirme Belirleme ve Alternatifleri Seçme

Mantıksal Çerçeve Yaklaşımı Analiz Aşaması Hazırlık Analizi Paydaş (İlgili Taraflar) Analizi Sorun Analizi Hedef Analizi Strateji Analizi

ADIM 1: HAZIRLIK ANALİZİ ÇALIŞMA ALANI ÇERÇEVESİNDEKİ POLİTİKALAR SEKTÖRÜN YAPISI KURUMSAL YAPILAR KONUSUNDA YETERLİ BİLGİ EDİNİLMELİ ve planlama süreci içinde değerlendirilmelidir. Hazırlık aşamasındaki analizin kapsamı ve derinliği ne kadar ve hangi nitelikte bilgini var olduğu ile ilişkilidir.

Adım 2: Paydaş (İlgili Taraflar) Analizi Niçin Yapılır? Şahısları, grupları, kuruluşları ve örgütleri projeyle ilgilerine göre belirlemek Bunların proje için önemli olan beklentilerini, katkılarını, risk unsurlarını tanımlamak

PAYDAŞLAR Kimlerdir? Proje ile ilişkisi olan kişiler, gruplar, kurumlar ya da işletmeler. Paydaşlar, doğrudan ya da dolaylı biçimde proje sürecinden ve sonuçlarından olumlu ya da olumsuz biçimde etkilenecek olanlardır. Paydaşlar:

Birincil Paydaşlar Projeden doğrudan olumlu ya da olumsuz etkilenecek olanlardır. Projenin temel yararlanıcıları; hedef gruplar ve nihai yararlanıcılar olarak bu gurupta yer alır.

Yararlanıcılar Kimlerdir Hedef grup(lar) Projenin doğrudan ve olumlu bir biçimde etkilediği grup ya da varlıklardır Nihai yararlanıcılar Proje hedefine ulaşılması ile gerçekleştirilen etkiden uzun dönemde yararlananlar

İkincil Paydaşlar Birincil paydaşlara hizmet sağlamada aracılık edecek olanlardır. Bunlar, fon kuruluşları, uygulama, izleme ve destekçi kuruluşlardır.

Paydaş Analizi Aşamaları 1. Aşama: İlgili tüm paydaşların belirlenmesi mevcut sorundan etkilenebilecek olan veya projeyi etkileyebilecek olan paydaşların tümünün belirlenmesi: hedef gruplar, ilgili resmi kuruluşlar, bireyler, çıkar grupları, sivil toplum kuruluşları, diğer projeler

Paydaş Analizi Aşamaları 2. Aşama: Paydaşların sınıflandırılması Paydaşların projenin kapsamına bağlı olarak aşağıdaki gibi sınıflandırılır. Genel (birincil, ikincil) Yararlanıcılar (Doğrudan, Dolaylı) Etkilenen (Olumlu, Olumsuz)

Paydaş Analizi Aşamaları 3. Aşama: Seçilen paydaşların ayrıntılı analizi. Seçilen paydaşların daha ayrıntılı bir analizi için, çeşitli yöntemler kullanılabilir. Bunlardan birisi: Paydaş analiz tablosu: Paydaşları analiz etmenin bir yolu, onların bireysel özelliklerini ve bunların projeye etkilerini (direniş veya destek gibi) belirlemektir. Paydaşlar Birincil Paydaşlar Anneler, Çocuklar, Babalar, Çevre Sakinleri vb. Projeden Olumsuz Etkilenenler Projeden Olumlu Etkilenenler İkincil Paydaşlar STK’lar, Belediye, İl Sağlık Müdürlüğü, Üniversite vb. Potansiyel Karşıtlar Babalar, Sanayi Kuruluşları, Belediye, Kamu Kuruluşları vb.

Adım 2: Paydaş Analiz Tablosu Paydaşlar Paydaşların temel özellikleri Sosyal, ekonomik Cinsiyet Yapı organizasyon statü Politika davranış kalıpları 1ncil paydaşlar   2ncil paydaşlar . Paydaşların çıkarlarına yönelik olası eylemler Kapasiteleri ve değişikliğe yönelik motivasyonları İlgileri ve sorundan nasıl etkilendikleri

Paydaş Analizi Aşamaları 4. Aşama: Önceliklerin belirlenmesi. Proje için hangi hedeflerin benimseneceği (yani, kimlerin çıkarlarına ve görüşlerine öncelik verileceği) hakkında bir karar alınması, Farklı paydaşlar arasında bir uzlaşma sağlanması Fakat bazen “hiç kimsenin kendini gerçekten adamadığı” bir uzlaşma yerine, kilit paydaşlara ağırlık vermek gerekebilir.

SORUN ANALİZİ Sorun analizi, mevcut durumun olumsuz yönlerini tanımlamaya ve tanımlanmış sorunlar arasında neden sonuç ilişkileri kurmaya yarar.

Niçin Yapılır? Adım 2: Sorun Analizi Müdahale konusu durumların ortaya konması ve buna neden olan sorunlar ile sebep olduğu sonuçların tarafların üzerinde uzlaşabileceği bir netlikte ortaya çıkarılması için yapılır. Nasıl Yapılır? Katılımcıların bakış açılarından sorunlar formüle edilir, Konuyla ilgili tüm sorunların ortaya çıkıp çıkmadığı incelenir, Ortaya çıkanların önemli sorunlar olduğu konusunda görüş birliği oluşturulur, Bir başlangıç sorunu seçilerek, sorunlar sebep-sonuç ilişkisine göre hazırlanan sorun ağacıyla gösterilir.

Sorun Ağacı SONUÇ NEDEN Sorunlar arasında neden-sonuç ilişkilerinin kurulması SONUÇ NEDEN

Sorun ağacı nasıl düzenlenir? Belirlenen sorunlar arasında bir neden-sonuç hiyerarşisi belirlenip bir “sorun ağacı” oluşturulur: Mevcut durumdaki ana sorunları tanımla (beyin fırtınası) Neden-sonuç ilişkilerini kurmak için bir başlangıç sorunu seç: Başlangıç sorununa doğrudan neden olan sorunları onun altına yerleştirilir; Başlangıç sorunun doğrudan sonucu olan sorunlar onun üstüne yerleştirilir; Arasında neden veya sonuç ilişkisi olmayan sorunlar aynı seviyeye yerleştirilir

Güllühisar İstanbul’un bir semtidir İşsizlik, Eğitim düzeyi düşük Altyapı yetersiz, belediyenin öncelikleri farklı Kanalizasyon şehrin içinden açıkta akıyor ve içme suyu kaynaklarına karışıyor Lastik Fabrikasının arıtma tesisi yok ve atıklar içme suyuna karışıyor Hijyenik içme suyu yok, Salgın hastalık var, Gelir düzeyi düşük, Annelerin çocukları beslenme konusundaki bilgisizliği (anneler bilinçsiz), Çocuklarda beslenme yetersizliği, Sağlık ocağı ve klinikler yetersiz, Sağlık hizmetlerine sınırlı erişim, Çocuklara gerekli ve yeterli aşılar yapılamıyor, Kayıtlara göre 0-5 yaş grubundaki bebek ve çocuk ölümleri son bir yıl içinde %10 oranında artmış, Bebek ve çocuklarda görülen enfeksiyon oranları yüksek,

Sorun Ağacı SONUÇ NEDEN Yüksek Oranlı Bebek ve Çocuk Ölümleri Bebek ve çocuklarda görülen enfeksiyon oranları yüksek Bebeklerin ve Çocukların yetersiz beslenmesi Çocuklara gerekli ve yeterli aşılar yapılamıyor Salgın Hastalıklar Hijyenik içme suyu yok Annelerin Beslenme Konusundaki Bilgisizliği Belediyenin öncelikleri farklı Altyapı yetersiz Sağlık ocağı ve klinikler yetersiz Sağlık Hizmetlerine Sınırlı Erişim Lastik Fabrikasının arıtma tesisi yok ve atıklar içme suyuna karışıyor Kanalizasyon şehrin içinden açıkta akıyor ve içme suyu kaynaklarına karışıyor Gelir düzeyi düşük İşsizlik Eğitim düzeyi düşük SONUÇ NEDEN

Sorun Ağacı SONUÇ NEDEN Yüksek Oranlı Bebek ve Çocuk Ölümleri Bebek ve çocuklarda görülen enfeksiyon oranları yüksek Bebeklerin ve Çocukların yetersiz beslenmesi Çocuklara gerekli ve yeterli aşılar yapılamıyor Salgın Hastalıklar Hijyenik içme suyu yok Annelerin Beslenme Konusundaki Bilgisizliği Sağlık ocağı ve klinikler yetersiz Sağlık Hizmetlerine Sınırlı Erişim Lastik Fabrikasının arıtma tesisi yok ve atıklar içme suyuna karışıyor Kanalizasyon şehrin içinden açıkta akıyor ve içme suyu kaynaklarına karışıyor Gelir düzeyi düşük

Adım 3: Hedef Analizi Gelecekte olması istenen durumun gerçekleştirilmesi için potansiyel çözümlerin analiz edilmesidir. Nasıl Yapılır ? sorun ağacındaki sorunlar pozitif olarak yeniden ifade edilir sorun ağacıyla karşılaştırılır ve yapılması gerekenler veya başarılması gerekenler yeniden ifade edilir Gerçekçi bir şekilde revize edilmesi gereken ve/veya ekleme/çıkarma yapılması gereken hususlar tamamlanır Bağlantıların tutarlı olmasına dikkat edilerek Hedef Ağacı oluşturulur

Hedef Ağacı Olumsuz durumların gelecekte olması arzu edilen ancak gerçekçi olan durumlara çevrilmesi AMAÇ ARAÇ

Hedef Ağacı AMAÇ sorun Hedef ARAÇ Yüksek Oranlı Bebek Bebek ve Çocuk Ölüm Oranlarının Azaltılması Bebek ve çocuklarda görülen enfeksiyon oranlarının azaltılması Bebeklerin ve Çocukların Beslenme Durumunun İyileştirilmesi Aşılanmış Bebek ve Çocuk Sayısı Arttırılması Salgın Hastalıkların Azaltılması Hijyenik İçme Suyu Sağlanması Anneler Beslenme Konusunda Bilgilendirilmesi Sağlık Ocağı İyileştirilmesi Sağlık Hizmetlerine Erişim Arttırılması Lastik Fabrikasının Arıtma Tesisi Devreye Girmesi Kanalizasyon Sisteminin Çalışır Hale Gelmesi Ailelerin Gelir Düzeyi Arttırılması ARAÇ AMAÇ sorun Hedef Yüksek Oranlı Bebek ve Çocuk Ölümleri Bebek ve Çocuklarda Görülen Yüksek Enfeksiyon Oranı Görülen Enfeksiyon Oranının Azaltılması Bebek ve Çocuk Ölüm Oranlarının Azaltılması

Adım 4: Strateji Analizi Hedef ağacındaki aynı türden hedef kümelerine strateji denir. Nasıl Yapılır? Hedef ağacından arzu edilmeyen hedefler elenir Bir proje oluşturacak olası alternatif stratejiler ortaya konur Bir veya birden fazla strateji seçilir Belirlenen kriterlere (maliyet, aciliyet, politik durum vb.) göre optimum stratejinin hangisi olduğunu konusunda değerlendirme yapılır Projeyi oluşturacak stratejiye karar verilir Proje Ana Amacı ve Proje Hedefleri net olarak ifade edilerek, projenin kapsamı belirlenir

Strateji Seçiminde Dikkate Alınacak Kriterler Strateji Analizi Strateji Seçiminde Dikkate Alınacak Kriterler Maliyetler Farklı Paydaşların Bakış Açıları Faydaların Zaman Perspektifi Mevcut Kaynaklar Mevcut Potansiyel ve Kapasiteler Politik Yapılabilirlik Verimlilik ve Etkinlik Sosyal Kabul Edilebilirlik Eşitsizliklerin (Kadın-Erkek) Giderilmesine Katkısı Diğer Projeleri Tamamlayıcılık Aciliyet

Strateji Analizi SEÇİLEN STRATEJİ ENFEKSİYON SALGIN HASTALIK Bebek ve Çocuk Ölüm Oranlarının Azaltılması SEÇİLEN STRATEJİ ENFEKSİYON STRATEJİSİ Bebek ve çocuklarda görülen enfeksiyon oranlarının azaltılması Bebeklerin ve Çocukların Beslenme Durumu İyileştirildi Aşılanmış Bebek ve Çocuk Sayısı Arttırıldı Anneler Beslenme Konusunda Bilgilendirilmesi Sağlık Ocağı İyileştirilmesi SALGIN HASTALIK Salgın Hastalıkların Azaltılması Hijyenik İçme Suyu Sağlandı Sağlık Hizmetlerine Erişim Arttırıldı Lastik Fabrikasının Arıtma Tesisi Devreye Girmesi Kanalizasyon Sisteminin Çalışır Hale Gelmesinin Sağlanması Ailelerin Gelir Düzeyi Artırılması

MANTIKSAL ÇERÇEVE MATRİSİNİN HAZIRLANMASI

Adım 5: Mantıksal Çerçeve Matrisinin Hazırlanması Müdahale Mantığı-Projenin Kapsamı Müdahale Mantığı-Projenin Kapsamı Objektif Olarak Doğrulanabilir Göstergeler Doğrulama Kaynakları Varsayımlar Genel Hedef Proje Amacı Sonuçlar Faaliyetler Araçlar Maliyet Ön-koşullar

Mantıksal Çerçevenin Hazırlanması için Yaklaşım 13 GENEL HEDEF PROJE AMACI SONUÇLAR FAALİYETLER 1 4 3 2 14 GÖSTERGELER DOĞRULAMA ARAÇLARI 11 12 ÖNKOŞULLAR VARSAYIMLAR 7 8 6 5 GÖSTERGELER DOĞRULAMA ARAÇLARI 9 10 GÖSTERGELER DOĞRULAMA ARAÇLARI ARAÇLAR AYRICA DÜZENLENİR MALİYETLER AYRICA DÜZENLENİR

Adım 5.1.:Strateji Analizinden Mantıksal Çerçeve Matrisine Geçiş Hedeflerin nasıl yazılması gerektiğine karar verin Stratejinizi seçin Seçtiğiniz stratejinin ağacını tamamlayın Hedeflerin nasıl ifade edileceğine karar verin (Yazım dili tercihi kullanılabilir) Hedefleri gözden geçirin (araç-amaç ilişkisi) Hedefleri mantıksal çerçeveye aktarın (genel hedef, proje amacı, sonuçlar, faaliyetler)

Hedeflerin Seviyeleri Projenin katkıda bulunacağı en üst seviyedeki hedef Hedef gruplar için sürdürülebilir yarar sağlama açısından projenin ana amacı Gerçekleştirilecek faaliyetlerin ürünleri Projenin sonuçlarını üretmek için projenin parçası olarak uygulanacak görevler GENEL HEDEF İdeal durum- uzun dönemde gerçekleşir Projenin sonucunda ulaşılır. Özgün, ölçülebilir, ulaşılabilir, gerçekçi olan ve belli bir zaman ve yere bağlı olarak tanımlanmalıdır. PROJE AMACI Projenin amacına ulaşılması için yerine getirilmesi gereken alt hedefler - ölçülebilir, gerçekleştirilebilir olarak tanımlanmalıdır. SONUÇLAR Belirli bir zamana ve bütçeye dayalı olarak kaynakların kullanılması ve proje amacına ulaşmayı sağlayacak sonuçların üretilmesi FAALİYETLER

Strateji Analizinden MÇM’ne Bebek ve Çocuk Ölüm Oranlarının Azaltılması GENEL HEDEF ENFEKSİYON STRATEJİSİ Bebek ve çocuklarda görülen enfeksiyon oranlarının azaltılması Bebeklerin ve Çocukların Beslenme Durumu İyileştirildi Aşılanmış Bebek ve Çocuk Sayısı Arttırıldı Anneler Beslenme Konusunda Bilgilendirilmesi Sağlık Ocağı İyileştirilmesi SEÇİLEN STRATEJİ PROJE AMACI SONUÇLAR FAALİYETLER

Projenin Genel Hedefi HEDEF AĞACININ EN ÜST SEVİYESİNDE YER ALAN VE PROJENİN KATKIDA BULUNACAĞI HEDEF Genel Hedef, aynı zamanda ideal durumu tanımlar. Ulaşılması uzun dönemlidir. Her bir projenin amacına ulaşması, genel hedeflere bir adım daha yaklaşmayı olanaklı kılacaktır. GENEL HEDEF PROJE AMACI SONUÇLAR FAALİYETLER

Proje Amacı GENEL HEDEF Projenin gerçekleşmesi ile ulaşılacak olan ve projenin kendisinden daha uzun ömürlü olması beklenen amaç (etki). PROJE AMACI SONUÇLAR FAALİYETLER

Sonuçlar Proje Amacına Ulaşılmasını Sağlayan Hedefleri İçerir GENEL HEDEF PROJE AMACI Proje Amacına Ulaşılmasını Sağlayan Hedefleri İçerir SONUÇLAR FAALİYETLER

Proje Faaliyetleri GENEL HEDEF PROJE AMACI FAALİYETLER: Sonuçları Elde Etmek İçin Yapılması Gerekenler Hedef Ağacından Çıkarılır Özel Teknik İncelemelerle Ortaya Çıkar Paydaş Analizinde Belirlenir SONUÇLAR FAALİYETLER

Strateji Analizinden Müdahale Mantığı’na Geçiş Projenin Kapsamı Seçilen Strateji Bebek ve Çocuk Ölüm Oranlarının Azaltılması Bebek ve çocuklarda görülen enfeksiyon oranlarının azaltılması Bebeklerin ve Çocukların Beslenme Durumuİyileştirildi Aşılanmış Bebek ve Çocuk Sayısı Arttırıldı Anneler Beslenme Konusunda Bilgilendirilmesi Sağlık Ocağı İyileştirilmesi GENEL HEDEF PROJE AMACI SONUÇLAR FAALİYETLER Bebek ve Çocuk Ölüm Oranlarının Azaltılması 1.Bebeklerin ve Çocukların Beslenme Durumu İyileştirildi 2.Aşılanmış Bebek ve Çocuk Sayısı Arttırıldı 1.1.Annelerin Beslenme Konusunda Bilgilendirilmesi 2.1.Sağlık Ocağının İyileştirilmesi

Adım 5.2: Varsayımlar Riskler nedir? Varsayımlar nedir? Projenin başarısı için önemli olan ve dışsal faktörler olarak ifade ettiğimiz olumsuz etkilerin tümü. Varsayımlar nedir? Projenin başarısını etkileyen veya belirleyen dışsal faktörlerin olumlu olarak ifade edilmesidir Niçin gereklidir? Proje asla gerçek durumu kapsayamaz. Dışsal faktörler ve projenin başarısı üzerinde önemli etkilere sahip riskler tanımlanarak dikkate alınma ve izlenmelidir. Önkoşullar nelerdir? Faaliyetler başlamadan önce aşılması gereken koşullardır

Varsayımların Oluşturulması Proje faaliyetlerine başlanabilmesi için gerekli önkoşulları belirlenmesi, Hedef seviyelerine uygun olarak her aşama için risklerin belirlenmesi Bu risklerin olumlu ifadelere çevrilmesi (varsayıma dönüştürülmesi) Bu varsayımların projenin başarısı açısından öneminin ve gerçekleşme ihtimalinin gözden geçirilmesi (varsayım algoritması) ve gerekirse bunlarla ilgili önlemler alınması Gerekli varsayımların hedef seviyelerine uygun olarak mantıksal çerçeve matrisine yerleştirilmesi

Varsayım Değerlendirme Algoritması Olabilme ihtimali nedir? Kesine Yakın Orta düzeyde İhtimal Dışı Mantıksal çerçeveye dahil etme Varsayım olarak ekle Dışsal faktörü etkileyecek şekilde proje yeniden dizayn edilebilir mi? Evet Hayır Dışsal faktör önemli mi? Faaliyetler ve sonuçlar ekleyerek projeyi yeniden dizayn et; eğer gerekiyor ise proje amacını yeniden formüle et Proje yapılabilir değil Evet

Varsayımların mantıksal çerçeve matrisine yerleştirilmesi Faaliyetler seviyesine yerleştirilir Sonuçlar seviyesine yerleştirilir Proje amacı seviyesine yerleştirilir Sonuçları elde etmek için gerekli olan varsayımlar Proje amacına ulaşmak için gerekli olan varsayımlar Genel Hedefe ulaşmak için gerekli olan varsayımlar

Mantıksal Çerçevenin Yapısı (1) Projenin amacını belirleyen Nedensel ilişkileri açıklayan Önemli varsayımları ve belirsizlikleri açıklayan DİKEY MANTIKTA ‘... Objektif Olarak Doğrulanabilir Göstergeler Doğrulama Kaynakları Varsayımlar Ana Amaç Çıktılar Faaliyetler Araçlar Maliyet Ön-koşullar Objektif Olarak Doğrulanabilir Göstergeler Müdahale Mantığı-Projenin Kapsamı Doğrulama Kaynakları Varsayımlar Genel Hedef Proje Amacı Sonuçlar Faaliyetler Araçlar Maliyet Ön-koşullar ‘...

Mantıksal Çerçevenin Yapısı (2) Objektif Olarak Doğrulanabilir Göstergeler Müdahale Mantığı-Projenin Kapsamı Doğrulama Kaynakları Varsayımlar Genel Hedef Proje Amacı Sonuçalr Faaliyetler Araçlar Maliyet Ön-koşullar ‘... 1.EĞER önkoşullar sağlanır ve fiziksel/fiziksel olmayan girdiler harekete geçirilirse faaliyetler gerçekleşecek… 2.Faaliyetler gerçekleşir ve varsayımlar tutarsa sonuçlara ulaşılacak…... 3……..

Nedir? Ne İşe Yararlar? Adım 5.3.: Göstergeler Proje amaçlarını her seviyede operasyonel olarak ölçebilen, performans ölçüm olanağı sağlayan ve projenin her aşamada izlenmesine olanak sağlayan araçlardır. Her bir gösterge kısaca müdahaleye ilişkin Hedef Grup, Nicelik, Nitelik, Zaman ve Yer konusunda bilgi içermelidir. Ne İşe Yararlar? Genel Hedef, Proje Amacı ve Sonuçların karakteristiklerini açıklığa kavuştururlar Projeyi daha objektif bir şekilde yönetmeyi sağlarlar Performans ölçümü, izleme ve değerlendirme için bir baz oluştururlar Not: Sıklıkla, bir amaç için birden fazla gösterge kullanmak gerekebilir. Böylece, amacın başarılıp başarılmadığı konusunda daha güvenilir bilgi elde edilir.

Adım 5.3.: Göstergeler Göstergeler aşağıdaki sorulara cevap vermelidir: Ne kadar? Nicelik Nasıl bir değişim? Nitelik Kim? Hedef grup Ne zaman ? Zaman Nerede? Yer

Tarafsız Doğrulanabilir Göstergeler “SMART” Olmalı SPECIFIC (Spesifik), ölçmesi gereken şeyi ölçen MEASURABLE (Ölçülebilir) Kabul edilebilir maliyetler içerisinde niteliksel ve/veya niceliksel olarak ölçülebilir olmalı AGREED UPON (Üzerinde uzlaşılan) Bütün taraflar göstergenin özelikleri konusunda uzlaşmış olmalı RELAVANT (İhtiyaca Uygun) Bilgiyi kullananların ihtiyaçlarını karşılayacak TIME BOUND & COST EFFECTIVE (Süreli ve maliyet etkin)

Adım 5.4.: Doğrulama Kaynakları Doğrulama Kaynakları, göstergelerin kontrol edilmesi için gerekli bilgiyi sağlayacak dokümanlar, raporlar ve diğer kaynaklardır. Göstergelerin belirlenmesiyle eş zamanlı olarak doğrulama kaynakları da belirtilmelidir. Doğrulama kaynakları şu bilgileri vermelidir: Bilginin sağlanacağı format (örn: İlerleme raporları, proje hesapları, proje kayıtları, resmi istatistikler vs.), Bilgiyi kimin sağlayacağı, Bilginin hangi sıklıkta sağlanacağı (örn: Aylık, üç aylık, yıllık vs.)

Objektif Olarak Doğrulanabilir Göstergelerin Belirlenme Adımları Hedef : İlköğretim öğretmenlerinin teknolojiye uyumunun sağlanması Gösterge: Öğretmenlerin eğitimde bilgisayar kullanımı İlk Adım : Nicelik 100 İlköğretim öğretmenin eğitimde bilgisayara kullanımının sağlanması İkinci Adım – Nitelik 100 İlköğretim öğretmeninin “eğitim planlamasında” konusunda bilgisayar kullanımının sağlanması Son Adım : Zaman 100 İlköğretim öğretmenin Eylül 1996’ya kadar (2nci yılın sonunda) eğitim planlamasında konusunda bilgisayar kullanımının sağlanması

Adım 5.4.: Doğrulama Kaynakları ve Seçimi Özel Anketler Projeden Yararlananlarla Röportajlar Uyarlanmış Rutin İstatistikler Maliyet Rutin İstatistikler Yönetim Raporları İdari Kayıtlar Karmaşıklılık

Mantıksal Çerçeveye Son Nitelik Kontrolü Göstergeler ve doğrulama kaynakları erişilebilir ve güvenilirdir, Ön koşullar gerçekçidir, Varsayımlar gerçekçi ve tamdır, Riskler kabul edilebilir seviyededir, Başarı olasılığı yeterince kuvvetlidir, Nitelik hususları dikkate alınmıştır ve uygun olan yerlerde faaliyetler, sonuçlar ve varsayımlar olarak ifade edilmiştir, Elde edilen faydalar, maliyete uygundur, İlave araştırmalara ihtiyaç var mı dır?