Mantığın Temel Kavramları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TümevarIMCILIK (İndüktİvİzm)
Advertisements

ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR.
MANTIK Mantığın Konusu.
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
En hızlı koşan aslandan daha hızlı
Öğretİm Materyallerİ Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
CÜMLE TÜRLERİ.
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
İLETİŞİM SORUNLARI.
SERBEST OKUMA METİNLERİ
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Düşünme Türleri ve Becerileri
Problem Çözme Becerileri
Basamaklı Öğretim Modeli (Layered Curriculum Model)
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
Felsefe-Bilim İlişkisi
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER (SIFAT-ÖN AD)
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM Erkan İLGÜN Rehber Öğretmen
SORULAR.
CÜMLEDE ANLAM.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ Yılmaz KILIÇASLAN.
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu

BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
Devinişsel Hedeflere Ulaşma Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
1. Bir zar ardı ardına iki kez atılıyor. Birinci atışta 6 ve
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
MANTIK VE MANTIK PROGRAMLAMA Yılmaz KILIÇASLAN.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN. Önermeler Mantığı - Bağlaçlar Yalnızca doğruluk değerleri üzerinden fonksiyonel olarak tanımlanabilen bağlaçlar ve.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
En hızlı koşan aslandan daha hızlı
Performans Değerlendirme
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Düşünme Türleri ve Becerileri
Mesajların Netleştirilmesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
Öğretim Teknolojisinin Tarihsel Gelişimi
Probleme Dayalı Öğrenme
Koşullu İfadeler. Koşullu ifadeler, koşul ve önerme cümlelerinden oluşan ifadelerdir. Koşullu ifadeler “e ğ er” sözü içerirler.
Çıkarımların Onarılması. Bazı durumlarda bir çıkarımı oluşturan öncüllerden bazıları gereksiz olabilmektedir. Bazı durumlarda ise çıkarımda bulunması.
Çıkarımların Geçerlik ve Kabul Edilebilirliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Probleme Dayalı Öğrenme
Analoji Yoluyla Çıkarımda Bulunma. Analoji benzetme demektir. Analoji yoluyla karar vermede iki durumun benzer özellikleri belirlenerek bir sonuca ulaşılmaya.
Yanal düşünme Yanal düşünme, problemleri endirekt ve yaratıcı yaklaşımla, hemen belirmeyen ve geleneksel adım adım mantıkla elde edilemeyen gerekçe kullanarak.
Bağımlı ve Bağımsız Öncüller. Bazı durumlarda bir çıkarımda birbirine ba ğ ımlı ve ba ğ ımsız olan öncüller bir arada kullanılmaktadır.
Sebep Sonuç İlişkileri. Sebep sonuç ilişkilerini belirleme gerek günlük düşünmelerimizde gerekse bilimsel düşünmede önemli bir yere sahiptir.
Genellemeler. Önermeler çeşitli derecelerde genelleme ifadesi içerebilir:  Tümü  Hemen hemen hepsi  Ço ğ u  Bazıları  Birkaçı  Çok azı.
Kavram Karikatürleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Sahte Çürütme. Çürütme, bir önerinin do ğ ru olmadı ğ ını ortaya koymaktır. Ancak bazı durumlarda insanlar önerinin yanlışlı ğ ını ispatlama yerine öneriyi.
DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ
MANTIK VE MANTIK PROGRAMLAMA Yılmaz KILIÇASLAN. Sunu Planı Bir bilgisayım yöntemi olarak mantıksal çıkarım Prolog programlama dilinin temel yapıları Prolog.
Altı Şapkalı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Bir kavramın i ş aret etti ğ i herhangi bir varlıkta bir özelli ğ in bulunup bulunmadı ğ ını ifade etmenin tek yolu önerme kurmaktır. Yani öznesiyle yüklemi.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Hipotez, Amaç, Önem, Sayıltı, Sınırlılıklar İsmail GÜLEÇ.
Bİlİmsel AraşTIrma Yöntem ve Teknİklerİ

Eleştirel Bakış Hazırlayan= Fadime Aktürk
KAVRAM OLAY ve OLAYLARIN ÇOK BOYUTLULUĞU GENELLEME OLGU ve GÖRÜŞ
KLASİK MANTIK.
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
MANTIK Doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Mantık, Arapça konuşmak, söylemek, dile getirme anlamlarına gelen “nutuk” kelimesinden.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Sunum transkripti:

Mantığın Temel Kavramları Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Eleştirel düşünme bir anlamda mantıklı düşünmedir Eleştirel düşünme bir anlamda mantıklı düşünmedir. Bazı temel kavramların hem mantıkta hem de eleştirel düşünmede ortak olduğu göze çarpmaktadır.

Önerme Anlamı olan ve kesin bir yargı belirten tümcelere önerme denmektedir. Akıl yürütme işi önermelerle gerçekleşir.

Aşağıdaki tümceler önermedir: Ankara Türkiye’nin başkentidir. Kayseri dünyadaki en kalabalık şehirdir. Her doğal sayı tek ya da çift olabilir.

Aşağıdaki tümceler yargı içermediğinden önerme değildir: Keşke İstanbul’da olsam! Bana çay ver. Bu kimin kitabı?

Önermeler doğru ya da yanlış olabilir Önermeler doğru ya da yanlış olabilir. Eğer önermenin bildirdiği yargı gerçekliğe uyuyorsa önerme doğrudur. Önermenin yanlış olması onun bir önerme olmasını engellemez.

Metinler analiz edilirken öncelikle önerme tümceleri belirlenerek ardından bunların doğru olup olmadıklarına karar verilir.

Günlük yaşamda önermeler bireyleri ikna edebilme amacıyla kullanılır Günlük yaşamda önermeler bireyleri ikna edebilme amacıyla kullanılır. Bazı önermeleri ise kendi kendimizi ikna etme amacıyla kullanırız.

Elinde çikolata olan bir öğrencinin yanına okulun kabadayı öğrencisi gelerek elindeki çikolatayı kendisine vermesini ister. Öğrenci çikolatasını vermez. Kabadayı çocuğu itekler. Korkan çocuk çikolatasını vermeye ikna olur ve verir. Bu durumda bir önerme var mıdır?

Çıkarım Bir ya da daha fazla önermeden hareket ederek başka bir önermeye ulaşma işine çıkarımda bulunmak denmektedir. Çıkarım ise önerme dizisine verilen addır.

Bir çıkarımda sonuç önermesi ve öncüller bulunur Bir çıkarımda sonuç önermesi ve öncüller bulunur. Sonuç önermesi, çıkarım sonucunda ulaşılan önermedir. Öncüller ise sonuca ulaşma yolunda başlangıç noktası olarak aldığımız önermelerdir.

Aşağıdaki ifadeler birer çıkarımdır: Ali bugün çok hasta Aşağıdaki ifadeler birer çıkarımdır: Ali bugün çok hasta. Demek ki Ali bugün okula gidemeyecek.

Eleştirel düşünme, önermelerin doğruluğunun yanı sıra yapılan çıkarımın tutarlı ve geçerli olması ile ilgilidir.

Akıl yürütme Çıkarımda bulunma işine akıl yürütme denmektedir.

Temelde üç tür akıl yürütme biçimi bulunmaktadır: Tümdengelimli Tümevarımlı Heptengitmeli

Tümdengelimli akıl yürütmede öncüllerin tamamının sonuç önermesini kesin olarak ortaya koyması beklenir. Bu koşula uygun olarak yapılan çıkarımlar geçerli çıkarımlardır.

Aşağıdaki çıkarımlar tümdengelimli akıl yürütmeye göre geçerli çıkarımlardır: Her insan ölümlüdür. Sokrates de bir insandır. O halde Sokrates de ölümlüdür. Tüm üniversite öğrencileri okuma yazma bilir. Ayşe bir üniversite öğrencisidir. O halde Ayşe okuma yazma bilmektedir.

Aşağıdaki çıkarım ise tümdengelimli akıl yürütmeye göre geçerli değildir: Bazı öğrenciler müzikten hoşlanır. Ahmet bir öğrencidir. O halde Ahmet müzikten hoşlanır. Kar beyazdır. O halde çimen yeşildir.

Tümevarımlı akıl yürütmede öncüller sonucun doğru olma olasılığını garanti etmemekle birlikte artırır. Tümevarımlı akıl yürütme bilimsel düşünmede sıklıkla kullanılır.

Aşağıdaki ifadeler tümevarımlı akıl yürütmedir: Şu ana kadar kırmızı bir kuğu görülmemiştir. O halde kırmızı kuğu yoktur. Torbadaki 20 bilyeden 19’unun beyaz olduğu gözlenmiştir. O halde torbadaki tüm bilyeler beyazdır.

Tümevarımlı akıl yürütmenin gücü, öncüllerin sonucu ne kadar derece desteklediğine göre değerlendirilir. Eğer öncüller sonucun doğruluğunu önemli ölçüde artırıyorsa bu çıkarım güçlü bir temevarımsal çıkarımdır.

Heptengitmeli akıl yürütmede öncülleri en iyi açıklayan sonuca ulaşılmaya çalışılır. Sonucun öncüllerden kesin olarak çıkarılamadağı bazı durumlarda heptengitmeli akıl yürütmeye başvurulmak zorunda kalınabilir.

Aşağıdaki ifade heptengitmeli akıl yürütmeye örnektir: Pencereye baktığımda su damlalarının düştüğünü ve cam üzerinde su damlaları olduğunu görüyorum. O halde dışarıda yağmur yağmaktadır.

Hangi akıl yürütme türünün kullanılacağı koşullara göre değişir. Bir çıkarımın geçerli kabul edilmesi de çıkarımın hangi akıl yürütme türüyle yapıldığına bağlıdır. Bir akıl yürütme biçiminde geçerli olan bir çıkarım diğer bir akıl yürütme biçiminde düzgün olmayabilir.

Günlük yaşamda yapılan çıkarımlarda ilgisiz önermelere ve çıkarıma katkıda bulunmayan ifadelere sıklıkla rastlanmaktadır: Hocam bir dakika. Şimdi beni mi suçluyorsunuz? Hocam ben hiç öyle bir şey yapar mıyım? Beni tanımıyor musunuz? Olayın olduğu anda ben sınıfta değildim. Hocam çok şaşırdım şimdi. Benim olayla bir ilgim yok.