KURUMSAL KİMLİKTE ETİK VURGUSUNUN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK VE TÜKETİCİ EKSTRA ROL DAVRANIŞI İLİŞKİSİNE ETKİSİ   Doç. Dr. Elif Karaosmanoğlu Istanbul.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
SANAT ÜRÜNLERİ ONLİNE SATIŞ SİTESİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI.
Özel Sektörde İnsan Kaynağının Önemi
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
6 Hafta 6Yazılı İletişim IIBLUES. 6 2 Faaliyet Raporu Nedir? Faaliyet raporu kuruluşun mevcut ve potansiyel iş ortaklarını ve menfaat sahiplerini bilgilendirmek.
KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİ ve SOSYAL SORUMLULUK
Sivil Toplum ve Özel Sektör ‘Ortaklıkları’. Sivil Toplum Sektörü Kamu SektörüÖzel Sektör Ortaklık Alanları... 3.
BİR İŞLETMENİN HEDEFİ 1.Müşteri kazanmak 2.Müşterileri firmada tutmak
İlköğretim Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Davranışları Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okul müdürlerinin okullarında eğitim teknolojilerinin sağlanması.
Amaç: Organ yetmezliği insidansı (toplumdaki hastalık sayısı oranı) tüm dünyada artmakta olup, organ nakli olmayı bekleyen hastalar da uygun organ beklerken.
OYA KARAAĞAÇ ARYA SPONSORLUK VE İLETİŞİM DANIŞMANLIĞI
MESLEK YAŞAMI VE ETİK Kazanım: İş ve meslek yaşamında etik değerlerin önemini fark eder. 12. Sınıf 110 nolu kazanım etkinliği.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
20 Kasım 2004 Strateji Toplantısı. Strateji Geliştirme Süreci Misyon - Mevcut Durum = Fark Stratejiler / Politikalar VİZYON MİSYON MEVCUT DURUM HEDEFLER.
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI.
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Akademik Danışmanı Yrd.Doç.Dr. Aslan KAPLAN Topluluk Başkanı
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
Türkiye’de Modernite Algısı ile Doğurganlık İlişkisi Üzerine bir Araştırma Araştırma 113K073 nolu  Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Arastırma Kurumu (Tübitak)-Kariyer.
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
  Pazarlama Anlayışındaki Değişimler Açısından Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Müşteri Tatmini Ve Müşteri Sadakatiyle İlişkisi Üzerine Bir Araştırma Ş. GİZEM.
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Çukurova Üniversitesi
Yrd. Doç. Dr. HALİL SEMİH KİMZAN
Yöneticilerde Sürdürülebilirlik Algısı ve Firma Uygulamalarına Yönelik Değerlendirme Öğr.Gör.Dr. Burcu Mucan Dumlupınar Üniversitesi Hisarcık MYO Doç.Dr.
ÖZEL ALIŞVERİŞ SİTELERİNDE YAŞANAN BİLİŞSEL ÇELİŞKİ VE YENİDEN SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ Yrd.Dç.Dr. Hilal ÖZEN Melike ALTINGÜL.
Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü
Doç. Dr. Özlem ATALIK Arş. Gör. Bahri Baran KOÇAK
Satış Elemanının Etik Davranışı: Tüketici Algısının Güven, Memnuniyet ve Tekrar Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi Yrd. Doç. Dr. Banu KÜLTER.
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
ÇEVRE DUYARLILIĞI ve GELİRİN YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Arş. Gör. Emre YILDIRIM Arş. Gör. Merve TÜRKMEN Sakarya ÜNİVERSİTESİ
GENSER BÜRO MAK.TİC.LTD ŞTİ. DÖKÜMANTASYON ÇÖZÜM ÖNERİMİZ GENSER BÜRO MAKİNALARI VE BİLGİSAYAR SİSTEMLERİ SANAYİ VE TİCARET LTD ŞTİ… RENK BİZİM İŞİMİZ.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
BÖLÜM 7 Motivasyon. BÖLÜM 7 Motivasyon Harekete geçiren, yönlendiren ve devam ettiren kuvvet. Motivasyonun Tanımı Motivasyon Harekete geçiren, yönlendiren.
Başarılı Bireysel ve Kurumsal Kariyer Gelişimi Örnekleri 1
OYAK RENAULT Yrd.Doç.Dr. Recep KILIÇ Emre ONAY
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Yeni Nesil Yetenekleri Çekmek İçin Seçme ve Yerleştirme Süreçleri Nasıl Yeniden Yapılandırılır? Levent Sevinç.
GEBZE TEKNİK ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ VE SWOT ANALİZİ ÇALIŞTAYI
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
KENT GÜNLÜĞÜ 2016 Sia Insight & Conento Ortak Projesi Yeni bir ülke bulamazsın, başka bir deniz bulamazsın. Bu şehir arkandan gelecektir. Konstantinos.
SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ - KOZMETİK ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASINDA BİR UYGULAMA Danışman Unvan İsim Öğrenci İsim, Numara.
Sermaye Piyasası ve Meslek İlişkisi DOÇ. DR. SERHAT YANıK İSTANBUL ÜNIVERSITESI SIYASAL BILGILER FAKÜLTESI.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
REKLAMCILIK Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN. Reklamda Kampanya Süreci ve Strateji  Kampanyanın amacı açık ve doğru bir biçimde saptanmalıdır.  Pazarlama.
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
ALGILANAN RİSK VE TÜKETİCİ ETNOSENTRİZM EĞİLİMİNİN YERLİ MARKA CEP TELEFONLARINA KARŞI TUTUM ÜZERİNDE ETKİSİ Mustafa Bilgehan Kutlu, Cumhuriyet Üniversitesi.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Doç. Dr. Ali Çağlar ÇAKMAK Öğr. Gör. Bekir ÖZKAN
EYLÜL DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
UPK-2015, Eskişehir SATIŞ PERSONELİNİN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK ALGISININ BELİRLENMESİ: SİVAS İLİNDE BİR ARAŞTIRMA *Murat Fatih TUNA *Arş.
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Sunum transkripti:

KURUMSAL KİMLİKTE ETİK VURGUSUNUN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK VE TÜKETİCİ EKSTRA ROL DAVRANIŞI İLİŞKİSİNE ETKİSİ   Doç. Dr. Elif Karaosmanoğlu Istanbul Teknik Universitesi Neşenur Altıniğne Istanbul Bilgi Universitesi

Çalışmanın amacı Kurumsal kimlik yönetimi ile Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) ve Ekstra Rol Davranışı arasında bir ilişkinin olup olmadığını ortaya koymak. © Altıniğne & Karaosmanoğlu, UPK 20 ,2015

Niçin KSS ve Ekstra Rol Davranışı İlişkisi Tutum (+) KSS Çalışmaları Firma Performansı Satın Alma Davranışı (+) Ekstra Rol Davranışı Ekstra rol davranışları, tüketicilerin fimaların yararına beklenmedik, ödüllendirilmeden ve gönüllü olarak sergiledikleri davranışlar (Groth, 2005) ürün ya da hizmetlerle ilgili iyileştirmeler konusunda tavsiyeler firmaların anket çalışmalarına katılma rakiplere karşı firmayı savunma vs Ahearne, Bhattacharya ve Gruen, 2005; Anderson, Fornell ve Mazvancheryl (2004) © Altıniğne & Karaosmanoğlu, UPK 20 ,2015

KSS-Ekstra Rol İlişkisinde Değişimleme Etkisi: Etik Kurumsal Kimlik Vurgusu Firmalar daha yakın takipte ve sorgulanmakta (Maignan ve Ferrell, 2004) Etik değerlerin sadece iletişim boyutunda ortaya çıkması (kurumsal kimliğin bir parçası halinde olmaması) firmaların itibar kaybına neden olabilmekte ÇÖZÜM NE OLABİLİR? Etik kurumsal kimliğin vurgulanması, KSS çalışmalarının daha samimi algılanmasını sağlamaktadır (Lin vd., 2011). © Altıniğne & Karaosmanoğlu, UPK 20 ,2015

Etik Kurumsal Kimlik Etik kurumsal kimlik, etik değerlerin tanımlanarak, çalışanlar arasında, tüketici ve toplumla kurulan ilişkilerin bu etik anlayış temeline oturtulması demektir. (Balmer, Fukukawa ve Gray, 2007) Etik Kurumsal Kimlik vurgusu KSS çalışmalarındaki motivasyonlardan bağımsız olarak olumlu çıktılar sağlayabilmektedir. (Lin vd., 2011) © Altıniğne & Karaosmanoğlu, UPK 20 ,2015

KSS Motivasyonları KSS MOTİVASYONLARI ETİK KURUMSAL KİMLİK KAMU YARARINA FİRMA YARARINA Kamu yararı güden KSS çalışmaları, tüketicilerin daha fazla firma yararına davranışlar göstermesini sağlar. Firma yararı güden KSS çalışmaları, firmalar niyetlerini açık ettikleri için samimi bulunmakta ve tüketicileri olumlu davranışlar sergilemeye teşvik edebilmektedir. Rifon, Choi, Trimble ve Li (2004) © Altıniğne & Karaosmanoğlu, UPK 20 ,2015

Hipotez Etik kurumsal kimliği vurgulayan firmalar KSS çalışmaları gerçekleştirdiğinde; tüketiciler bu firmalara karşı KSS’nin temel motivasyonundan (firma veya kamu yararı) bağımsız olarak etik kurumsal kimliği vurgulamayan firmalara kıyasla ekstra rol davranışı sergilemeye daha eğilimli olurlar. © Altıniğne & Karaosmanoğlu, UPK 20 ,2015

Tasarım ve Yöntem Deneysel Tasarım Katılımcılar 2X2 (firma yararına ve kamu yararına KSS) X (etik kurumsal kimliği vurgulayan ve etik kurumsal kimliği vurgulamayan) gruplar-arası tasarım Denekler gruplara rassal olarak atanmıştır. Kolayda örneklem yöntemi Yaş 18-35 (üniversite öğrencileri) 69 erkek ve 57 kadın Kağıt-kalem yöntemi Senaryo ve anket uygulaması Ölçekler algılanan etik kimlik (Brunk, 2012); KSS motivasyonu (Kim, Chaiy ve Chaiy, 2012) ve ekstra rol davranışı (Ahearne, Bhattacharya ve Gruen, 2005). © Altıniğne & Karaosmanoğlu, UPK 20 ,2015

SENARYO ABC Bilgisayar temel hedef ve amaçlarını düzenlerken etik bir çerçeve belirlemiş {belirlememiş}bir elektronik firmasıdır. ABC Bilgisayar her yıl finansal tablolarını bir rapor halinde kamuya açıklamaktadır {açıklamamaktadır}. Şirket, iş dünyasındaki dergi ve dernekler tarafından verilen “Yılın En Etik Firması” ödülünü son 3 yılda olduğu gibi bu yıl da kazanmıştır {yarışmalarına katılmamaktadır}. Ayrıca bu etik konusunda tüketicilerin algısı ile ilgili bir anket çalışması da yürütmektedir {yürütmemektedir}. Şirket tüm çalışmalarında da etiğe verdiği önemi her fırsatta vurgulamaktadır {etik ile ilgili bir konuyu öne çıkarmamaktadır}. ABC Bilgisayar’ın genel müdürü geçen hafta bir basın toplantısı düzenleyerek şirketin bilgisayar okuryazarlığı ile ilgili yeni bir sosyal sorumluluk projesi başlattığını açıklamıştır. Etik Vurgu olan/olmayan Kurumsal Kimlik Tek bağlam © Altıniğne & Karaosmanoğlu, UPK 20 ,2015

Senaryo Kamu Yararına Firma Yararına Genel müdür bilgisayar okuryazarlığı kampanyası ile ilgili yaptığı açıklamada ülkemizde pek çok insanın içinde bulunduğu kötü şartlar nedeniyle bilgisayar kullanmayı öğrenemediğini ve bu durumun kişilerin iş bulma ya da kariyerlerinde ilerleme ihtimalini azalttığını belirtmiştir. Şirket, bilgisayar okuryazarlığı sosyal sorumluluk projesini yaparak topluma bilgisayar okuryazarlığı konusunda katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Firma Yararına Genel müdür bilgisayar okuryazarlığı kampanyası ile ilgili yaptığı açıklamada ülkemizde pek çok insanın içinde bulunduğu kötü şartlar nedeniyle bilgisayar kullanmayı öğrenemediğini ve bu durumun bilgisayar satış rakamlarını olumsuz etkilediğini belirtmiştir. Şirket bilgisayar okuryazarlığı sosyal sorumluluk kampanyası ile bilgisayar kullanıcı sayısını arttırarak yeni müşteriler kazanmayı hedeflemektedir.

Bulgular Senaryo inandırıcılığı (M = 4.39, p < 0.05) Güvenilirlik (α > 0,70) (Nunally, 1978) algılanan etik kimlik (αETH=0,975) kamu yararına motivasyon (αPSMTV=0,968) firma yararına motivasyon, (αFSMTV=0,964) tüketici ekstra rol davranışı αEXTR=0,873) Değişimleme Kontrolü MFSMTV = 2,06 / MPSMTV = 4,19 ; F=4,61, p < 0,05; (firma yararına / kamu yararına) MEMP = 4,18 / MNEMP = 1.62; F=0,884, p <0,05 (vurgulanmış etik kurumsal kimlik / vurgulanmamış etik kurumsal kimlik) © Altıniğne & Karaosmanoğlu, UPK 20 ,2015

Bulgular: Ana Etki KSS Ekstra rol davranışı (F=163,6, p <0,01) Etik kurumsal kimlik vurgusu Ekstra rol davranışı (F=519,8, p <0,01) Ekstra Rol Davranışı KSS Motivasyonları Firma Yararına Kamu Yararına x © Altıniğne & Karaosmanoğlu, UPK 20 ,2015

Bulgular: Ana Etki KSS Motivasyonu Etik kurumsal kimliği vurgulayan firmalara yönelik ekstra rol davranışı, KSS motivasyonundan bağımsız olarak (kamu yararına veya firma yararına) artmaktadır. (MEXP = 4,15 vs. MNEUT = 2,86) Kamu yararı güdülünce etik kurumsal kimliği vurgulayan firmalara karşı ekstra rol davranışı daha yüksek olmaktadır. (MFSMTV= 4,15 vs. MPSMTV =3,52) Vurgu - Vurgu+ Etik Kurumsal Kimlik

SONUÇ Etik Kurumsal Kimlik KSS çalışmalarının olumlu çıktılarından biri olarak, Ekstra Rol Davranışının etkisini güçlendirdiğinden bir konumlandırma unsuru olarak kullanılabilir. © Altıniğne & Karaosmanoğlu, UPK 20 ,2015

Elif Karaosmanoğlu– Istanbul Teknik Universitesi Teşekkür Ederiz Neşenur Altıniğne – Istanbul Bilgi Universitesi nesenur.altinigne@bilgi.edu.tr Elif Karaosmanoğlu– Istanbul Teknik Universitesi karaosman5@itu.edu.tr © Altıniğne & Karaosmanoğlu, UPK 20 ,2015