Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA
Advertisements

İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
*Semra MUTLU **Yasemin AKBAL ERGÜN
Yrd. Doç. Dr. Yaprak Gürsoy İstanbul Bilgi Üniversitesi,
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
ARAŞTIRMA TASARIMI.
TÜKETİCİLERİN İNDİRİM MARKETİ TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNDEN AHP YÖNTEMİ İLE TESPİTİ Yrd. Doç. Dr. Mutlu Yüksel.
Yard. Doç. Dr. Oğuzhan Aygören İTÜ İşletme Fakültesi
FONKSİYONEL GIDA TÜKETİMİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
Araş. Gör. Araş. Gör. Bekir EŞİTTİ Buket BULUK
  Pazarlama Anlayışındaki Değişimler Açısından Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Müşteri Tatmini Ve Müşteri Sadakatiyle İlişkisi Üzerine Bir Araştırma Ş. GİZEM.
Rasyonel ve Duygusal Faktörlerin Yer Markası Sadakatine Etkileri Sibel Mutlu, M.B.A. Yrd. Doç. Dr. Berna Tarı Kasnakoğlu Prof. Dr. Zeliha Eser.
Çukurova Üniversitesi
Yrd. Doç. Dr. HALİL SEMİH KİMZAN
KURUMSAL KİMLİKTE ETİK VURGUSUNUN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK VE TÜKETİCİ EKSTRA ROL DAVRANIŞI İLİŞKİSİNE ETKİSİ   Doç. Dr. Elif Karaosmanoğlu Istanbul.
Burçak Başak Öğr. Gör. Aykut Yılmaz SAKARYA ÜNİVERSİTESİ
ÖZEL ALIŞVERİŞ SİTELERİNDE YAŞANAN BİLİŞSEL ÇELİŞKİ VE YENİDEN SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ Yrd.Dç.Dr. Hilal ÖZEN Melike ALTINGÜL.
Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü
Ürünün Görsel Estetiğinin İçsel Referans Fiyatlara Etkisi
FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir.
Satış Elemanının Etik Davranışı: Tüketici Algısının Güven, Memnuniyet ve Tekrar Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi Yrd. Doç. Dr. Banu KÜLTER.
“PROJECT RED KAMPANYASI IŞIĞINDA KÜRESEL FON ÖRNEĞİ”
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
ÇEVRE DUYARLILIĞI ve GELİRİN YEŞİL ÜRÜN SATIN ALMA DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Arş. Gör. Emre YILDIRIM Arş. Gör. Merve TÜRKMEN Sakarya ÜNİVERSİTESİ
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
TÜKETİCİ KİMLİĞİNİN KÜRESEL TÜKETİME ETKİSİ
Araştırmanın Konusu Melikşah Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere Karşı Tutumları ve Onlar ile Birlikte Yaşama Düşünceleri.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
ÖĞRENME AMAÇLARI Tahmin kavramını anlamak Pazarlama araştırmacılarının regresyon analizinden nasıl faydalandığını öğrenmek Pazarlama araştırmacılarının.
SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ - KOZMETİK ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASINDA BİR UYGULAMA Danışman Unvan İsim Öğrenci İsim, Numara.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Showrooming: Mağaza İstismarı Erdal ÜNSALAN (Amasya Üniversitesi) Mustafa ÜNSALAN (Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi)
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
ALGILANAN RİSK VE TÜKETİCİ ETNOSENTRİZM EĞİLİMİNİN YERLİ MARKA CEP TELEFONLARINA KARŞI TUTUM ÜZERİNDE ETKİSİ Mustafa Bilgehan Kutlu, Cumhuriyet Üniversitesi.
Temel Bilgiler İlgili Çalışmalar Araştırmanın Yöntemi Bulgu ve Sonuçlar Araştırmanın Kısıtları ve Gelecek Çalışmalar.
Ömer Sezai AYKAÇ Öğr. Gör. Aykut YILMAZ SAKARYA ÜNİVERSİTESİ
21. Pazarlama Kongresi - Kütahya
Yrd. Doç. Dr. Buket BORA SEMİZ BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İstatistiksel Analizler
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
Yrd. Doç. Dr. Volkan ÖZBEK Aycan KÜLAHLI
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
Araş. Gör. Emine ŞENBABAOĞLU Doç. Dr. Emre Şahin DÖLARSLAN 2016
MARDİN ARTUKLU ÜNİVERSİTESİ
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Yazarın Adı-SoyadıÜniversitesi Üniversitesi Üniversitesi Buraya, sadece sunumu yapan yazarın e-postası yazılmalı MARDİN ARTUKLU ÜNİVERSİTESİ Turizm İşletmeciliği.
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Anket ve Likert Ölçekler
Sunum transkripti:

SOSYAL SORUMLULUK KAMPANYALARINA YÖNELİK TÜKETİCİ ALGISININ MÜŞTERİ BAĞILIĞINA ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ Dumlupınar Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Arş. Gör. Fatma DEMİRAĞ

İÇERİK Araştırmanın Amacı Kavramsal Çerçeve Araştırma Metodolojisi Verilerin Analizi ve Bulgular Sonuç ve Öneriler

Araştırmanın Amacı Sosyal sorumluluk kampanyaları çevresel ve toplumsal olayların çözümünde rol alarak işletmelerin hedeflerine ve hedef kitlesine ulaşmalarında kullanılan bir araçtır. Araştırmamızın amacı işletmelerin sürdürdüğü sosyal sorumluluk kampanyalarıyla değişen müşteri algılarının bağlılığa etkisini ölçmektir.

Sosyal Sorumluluk Kampanyaları Sosyal sorumluluk kampanyaları, topluma ve çevreye faydalı olabilecek şekilde tasarlanan uygulanan ve kontrol edilen faaliyetler bütünüdür. Sosyal sorumluluk kampanyaları, herhangi bir sosyal nedenden dolayı oluşturulan bir faaliyeti ve sorumlulukları desteklemek yerine getirmek amacıyla işletme tarafından üstlenilen faaliyetlerdir.

Sosyal Sorumluluk Kampanyalarına Karşı Tüketici Algısı ve Bağlılık Algı kişilerin çevrelerindeki kişileri, nesneleri, hareketleri gözlemesidir. İşletmelerin destek olduğu sosyal sorumluluk faaliyetleri günümüz tüketicisinin algılarını etkilemektedir. Bağlılık müşterilerin geçmiş deneyimlerine karşı işletme ile ilişkisini sürdürmesi ve satın alma davranışını tekrarlamasıdır.

Araştırmanın Kapsamı Araştırma, Türkiye’deki GSM operatörlerini kullanan müşterilerin evreni oluşturduğu araştırmada maliyet ve zaman kısıtlarından dolayı kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 352 kişiden anket yöntemiyle elde edilen veriler analiz edilmiştir.

Araştırmanın Veri Toplama Araçları Sosyal sorumluluk faaliyetleri aracılığıyla değişen müşteri algılarının bağlılığa etkisini ölçmek amacı ile verileri elde etmek için anket formu geliştirilmiştir. Müşteri algılarını ölçmek için Moosmayer ve Fuljahn, (2010) ve Hürmeriç’ in, (2009)’ da geliştirdikleri ölçekten yararlanılarak ölçek geliştirilmiştir. Müşteri bağlılığını ölçmek için Özgüven, 2010’ da (Oliver (1993), Sirdesmuch, Singh ve Sabol (2002), Bloemer ve Kasper (1999), Garbarino ve Johnson (1999) ’den yararlanarak geliştirip kullandığı ölçekten yararlanılarak ölçek geliştirilmiştir.

Araştırma Modeli

Araştırmanın Hipotezleri H1: Markaya karşı tutum bağlılık üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir. H2: İşletme davranışı bağlılık üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir. H3: Müşteri niyeti bağlılık üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir. H4: Sosyal sorumluluğa karşı tutum bağlılık üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir.

Araştırmaya İlişkin Demografik Değişkenler Frekans Yüzde Cinsiyet Erkek 182 51,7 Yaş 20 ve altı 41 11,6 Kadın 170 48,3 21 - 30arası 220 62,5 Meslek Öğrenci 154 43,8 31 - 40 arası 62 17,6 Memur 93 26,4 41 - 50 arası 28 8 Emekli 1 0,3 51 ve üzeri İşçi 25 7,1 Eğitim İlköğretim 11 3,1 Diğer 79 22,4 Lise 36 10,2 Gelir 500 TL ve aşağısı 101 28,7 Ön lisans 38 10,8 501 - 1500 arası 95 27 Lisans 162 46 1501 - 2500 arası 66 18,8 Yüksek Lisans 81 23 2501 ve yukarısı 90 25,6 Doktora 24 6,8 Toplam 352 100

Faktör Analizi Sonuçları

Faktör Yükleri Alpha Özdeğer Açıklanan Varyans   Faktör Yükleri Alpha Özdeğer Açıklanan Varyans Bağlılık 0,852 5,727 51,512 Sürekli o markayı kullanmaya başlarım. 0,811 Sosyal sorumluluk kampanyası yürüttüğü için bağımlılığım daha yüksektir. 0,808 Sosyal sorumluluk kampanyası yürüttüğü için çevremdeki kişilere tavsiye ederim. 0,638 İşletmenin yürüttüğü sosyal sorumluluk kampanyaları müşteri bağlılığı yaratır. 0,485 Markaya Karşı Tutum 0,846 3,481 9,874 Marka hakkında olumsuz bir duygu veya düşüncem olsa da olumlu düşünmeye başlarım. 0,822 Markanın bir sivil toplum örgütüyle kampanyayı yürütmesini doğru bulurum. 0,788 Marka hakkında olumlu veya olumsuz bir düşüncem yokken olumlu düşünmeye başlarım. 0,673 İtibarlı bir marka olduğunu düşünürüm. 0,63 Aynı kategorideki markalar arasında o ürünün daha başarılı olduğunu düşünürüm. 0,553 İşletme Davranışı 0,828 2,838 5,588 İşletme sosyal kampanyaları istismar etmekten ziyade desteklemektedirler. 0,814 İşletme sosyal kampanyalara karşı sorumlu bir şekilde hareket etmektedir. 0,798 Müşteri Niyeti 0,839 1,735 4,902 Sosyal kampanyalar ürünleri satın almamda beni daha istekli yapar. 0,787 İşletmenin sosyal kampanyalar aracılığıyla yapılan pazarlama faaliyetleri gördükten sonra sosyal kampanyaları desteklemek için daha istekli olurum. 0,714 Sosyal Sorumluluğa Karşı Tutumu 0,755 1,642 4,280 Sosyal kampanyalar aracılığıyla yapılan pazarlama faaliyetleri işletmenin gelirini arttırması için iyi bir yoldur. 0,701 İşletme para kaynağını arttırıcı sosyal kampanyalar aracılığıyla yapılan pazarlama faaliyetlerini kullanarak sosyal kampanyalar karşı sorumluluklarını yerine getirmektedir. 0,593

Hipotezlerin Test Edilmesi Araştırmanın bağımsız değişkenleri ile bağımlı değişken arasındaki ilişkiyi ölçmek ve hipotezleri test etmek için çoklu regresyon analizi kullanılmıştır.

Regresyon Analizi Sonuçları Model   Standardize edilmemiş katsayı Standartlaştırılmış Katsayı B Standart hata Beta t p 1 Sabit 0,29 0,125 2,316 0,021 Markaya Karşı Tutum 0,584 0,05 0,579 11,591 0,001 İşletme Davranışı 0,02 0,043 0,023 0,459 0,646 Müşteri Niyeti 0,144 0,042 0,177 3,455 Sosyal Sorumluluğa Karşı Tutumu 0,172 0,278 1,679 0,024 R=0,778 R2=0,605 Düz.R2=0,600 F=132,708 p=0,000 Bağımlı değişken: Bağlılık

Hipotezlerin Testlerine İlişkin Özet Değerlendirme Markaya karşı tutum bağlılık üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir. + H2 İşletme davranışı bağlılık üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir. - H3 Müşteri niyeti bağlılık üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir. H4 Sosyal sorumluluğa karşı tutum bağlılık üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir.

Sonuç Araştırma kapsamında elde edilen veriler sonucunda; markaya karşı tutumun bağlılığa olumlu yönde etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Bu sonuç literatürde (Klein ve Dawar, 2004), (Göksu 2006), (Akbaş, 2010) , (İncesu, 2011)’de yaptığı çalışma sonucuyla benzer şekilde marka bağlılığına olumlu yönde katkı sağladığı görülmektedir. Araştırma kapsamında işletme davranışı faktörünün bağlılığa olumlu yönde bir etkisinin olmadığı sonucuna varılmıştır. Onaran ve arkadaşlarının 2013’ de ele aldıkları çalışmasında, tüketiciler işletmelerin sosyal sorumluluk kampanyalarına destek amacının imaj yükseltme ve müşteri kazanma olarak gördükleri sonucuna varılmıştır.

Araştırma kapsamında müşteri niyetinin bağlılığa olumlu yönde etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Moosmayer ve Fuljahn (2010)’da yaptığı çalışma sonucuna benzer şeklide sosyal sorumluluğa karşı olumlu yönde etkisi olduğu görülmektedir. Araştırma kapsamında sosyal sorumluluğa karşı tutumun bağlılığa olumlu yönde etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Bu sonuç (Yılmaztürk, 2011)’ (Akdemir, 2008) (Özgüven, 2010), (Ferreira vd., 2010)’da yaptıkları çalışmalara benzer şekilde olumlu yönde katkı sağladığı görülmektedir.

Öneriler Yapılacak diğer çalışmalarda araştırma modeline müşteri algılarının farklı boyutları eklenerek araştırma geliştirilebilir. Araştırma kapsamında elde edilen sonuçlara göre sosyal sorumlu bir şekilde davranan işletmeler yapacakları faaliyetler ve sosyal sorumluluk faaliyetleriyle ilgili alacakları kararlarda bu analizlerden elde edilen sonuçlar dikkate alınabilir.

TEŞEKKÜRLER