BÜYÜK BEŞ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ, E-WOM’A GÜVEN VE E-WOM’DAN ETKİLENME ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ Ar. Gör. Mehmet Selami ALGUR - İstanbul Üniversitesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA
Advertisements

KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
TEMEL TIP BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİ İLE KLİNİK BİLİMLER ÖĞRENCİLERİ ARASINDA MESLEĞE BAKIŞ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? SUNANLAR: Batuhan TAVEL, Recep KAPLAN,
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMUNA BAĞLI SAĞLIK ÇALIŞANLARININ İDARİ VE YÖNETİCİ PERSONELİNİN ATAMA VE TERFİ KRİTERLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ (MERSİN.
GRUP İSMİ: FTB GRUP ÜYELERİ FATMA ÖZCAN TUĞÇE ERDEM BÜŞRA CÜCER.
Grup adı : Phoenix Kübra İŞERİ Gizem TÜRKCAN
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
Personel seçme sürecinin özellikleri
FİZİK MÜHENDİSİ TANIM Doğadaki maddelerin yapısını ve
Sağlık Ortamlarında İletişim
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Tanıtım webinarı: Tanıtım eğitimi anket sonuçları 11 Mart 2015.
FONKSİYONEL GIDA TÜKETİMİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
Yrd. Doç. Dr. Murat ÖZ Öğr. Gör. Seval MUCUK
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
ÖZEL ALIŞVERİŞ SİTELERİNDE YAŞANAN BİLİŞSEL ÇELİŞKİ VE YENİDEN SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ Yrd.Dç.Dr. Hilal ÖZEN Melike ALTINGÜL.
FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir.
Dr. Elif ÜLKER DEMİREL –Trakya Üniversitesi
Hazırlayan: Uzm. Nazan TORUN
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
l Bir Tehdit Mi? Ar. Gör. Zeynep Erkan Atik.
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
HOŞGELDİNİZ.
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
KİŞİLİĞİN BEŞ TEMEL BOYUTU 1. Bilinçli ve sorumlu tip 2. Duygusal tutarlılık veya kararlılık 3. Deneyime açık olma veya açıklık 4. Uyumluluk.
Ebeveynlik Kuram ve Araştırmalarıı
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Araştımanın Kapsamı Her ay Türkiye kent / kır genelini temsili nitelikte, toplam 18 ilde gerçekleştirilen OMNIBUS araştırmanın EYLÜL ayı çalışmasında C-LINE.
Grup adı: Çift dikiş. Grup Üyeleri: Mert Özbay Burcu Eren.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
İstatistik-3 Prof.Dr. Cem S. Sütcü Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D. cemsutcu.wordpress.com.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
BEŞ FAKTÖR KİŞİLİK KURAMI
1 ŞÜKRÜ AKKAYA PSİKOLOJİK DANIŞMAN
Grup adı : Şizoid grup üyeleri : Barış POLATTAĞ, Emine serap YILMAZ problem cümlesi: Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin bağlanma stillerinin bazı değişkenlere.
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
+. + KURAMSAL ÇERÇEVE İ nternet-demokrasi kuramlarından sosyal medya-siyasi katılım çalı ş malarına yöneli ş. Üç konumlanma: iyimser, kötümser, nötr Sosyal.
PERFORMANS DEĞERLENDİRME GÖRÜŞMELERİ VE GERİBİLDİRİM
DANIŞMANLIK Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ - KOZMETİK ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASINDA BİR UYGULAMA Danışman Unvan İsim Öğrenci İsim, Numara.
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
Marka Aşkının Değerlendirilmesi: Beyaz Eşya Markası Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma 21.PAZARLAMA KONGRESİ Dijital Dünyada Pazarlama Yrd.Doç.Dr.
21. Pazarlama Kongresi - Kütahya
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARININ
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
ANKET HAKAN KALYONCU ESRA ŞEN BERKAY ÇAMLICA
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
BİTİRME PROJESİ SUNUMU ANA BAŞLIK Danışman: Yapan Kişi(ler)in İsmi
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
Sunum transkripti:

BÜYÜK BEŞ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ, E-WOM’A GÜVEN VE E-WOM’DAN ETKİLENME ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ Ar. Gör. Mehmet Selami ALGUR - İstanbul Üniversitesi Ar. Gör. Nil Selenay ERDEN - İstanbul Üniversitesi

eWOM Tüketicilerin ürün ya da hizmetler hakkında internet üzerinden paylaştıkları yorumlar (Bronner ve de Hoog, 2010), puanlamalar (Chatterjee, 2001), çevrimiçi tavsiye ve görüşlere (Serra Cantallops ve Salvi, 2014) elektronik ağızda ağıza iletişim (eWOM) diyoruz.

İnsanlar Neden eWOM’a Başvurur? Satın alma karar sürecinde harcanacak çaba ve zamanı azaltma isteği ve diğer tüketicilerin tecrübelerine bakarak ürünle ilgili hissedilen riski azaltma arzusu

eWOM’a Güven ve eWOM’dan Etkilenme İçerik Kanal/ Kaynak Ürün Tüketici

Büyük Beş Kişilik Boyutu Dışadönüklük Duygusal Denge Uyumluluk Özdisiplin Yeniliğe Açıklık

Dışadönüklük/içedönüklük: Konuşkan, sosyal, enerji dolu, heyecan yaratan, girişken, utangaç, mesafeli, sessiz kalmaya eğilimli Duygusal denge/nörotiklik: Rahat, duygusal açıdan dengeli, kolay üzülmeyen, depresif, hüzünlü, endişeli, kolay heyecanlanan, gergin, duygusal iniş ve çıkışlar yaşayan

Uyumluluk: Yardımsever, güvenilir, işbirlikçi, nazik, düşünceli, bağışlayıcı yapıda, insanlara güvenen, kaba, soğuk ve kayıtsız, kusur bulmaya eğilimli, ağız dalaşı başlatan, Özdisiplin: Özensiz, düzensiz, tembelliğe meyilli, dikkati kolay dağılan, bir işi eksiksiz yapan, bir işi bitirmeden bırakmayan, verimli çalışan, plan yapan ve uygulayan, sorumluluk alan Yeniliğe açıklık: Orijinal fikirler üreten, farklı konulara merak duyan, yaratıcı, hayal gücü zengin, derin düşünen, sanata ilgi duyan, rutin işleri tercih eden

Araştırma Sorusu Hangi kişilik özellikleri, eWOM’a güven ve eWOM’dan etkilenmeyle ne yönde ne kadar ilişkili?

Büyük Beş Kişilik Boyutu Araştırma Modeli eWOM‘a Güven eWOM‘dan Etkilenme Büyük Beş Kişilik Boyutu

Hipotezler Hipotez 1: e-WOM’a güven ile olumlu e-WOM’dan etkilenme arasında pozitif yönlü bir ilişki vardır. Hipotez 2: e-WOM’a güven ile olumsuz e-WOM’dan etkilenme arasında pozitif yönlü bir ilişki vardır. Hipotez 3: Kişilik özellikleri olan dışadönüklük, duygusal denge, uyumluluk, yeniliğe açıklık ile e-WOM’a güven arasında pozitif yönlü ilişkiler vardır Hipotez 4: Özdisiplin ile e-WOM’a güven arasında negatif yönlü ilişki vardır. Hipotez 5: Kişilik özellikleri olan dışadönüklük, duygusal denge, uyumluluk, yeniliğe açıklık ile olumlu e-WOM’dan etkilenme arasında pozitif yönlü ilişkiler vardır.

Hipotezler Hipotez 6: Özdisiplin ile olumlu e-WOM’dan etkilenme arasında negatif yönlü ilişki vardır. Hipotez 7: Kişilik özellikleri olan dışadönüklük, duygusal denge, uyumluluk, yeniliğe açıklık ile olumsuz e-WOM’dan etkilenme arasında pozitif yönlü ilişkiler vardır. Hipotez 8: Özdisiplin ile olumsuz e-WOM’dan etkilenme arasında negatif yönlü ilişki vardır. Hipotez 9: e-WOM’a güven, olumlu e-WOM’dan etkilenme ve olumsuz e-WOM’dan etkilenme ortalamaları sosyo- demografik özelliklere (yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, gelir durumu, çalışma durumu) göre farklılaşır.

Metodoloji Satın almayı düşündükleri ürünlere ilişkin eWOM’dan yararlanan %95 güven aralığı - %5 hata payı 384 kişi Tesadüfi olmayan - Kolayda örnekleme İnternet – Basılı anket formları Filtre soru Akkaya 2012, Meriç 2010 – John, Donahue ve Kentle 1991, Alkan 2006

Metodoloji Kişilik – eWOM için korelasyon analizi Cinsiyet, medeni durum – eWOM için T-Test Meslek – eWOM için tek yönlü ANOVA

Analizler Güvenilirlik analizleri

Analizler Değişkenler 1 2 3 eWOM’a güven (1)   Olumlu eWOM’dan etkilenme (2) ,776** Olumsuz eWOM’dan etkilenme (3) ,677** ,712** Dışa dönüklük ,172** ,058 ,086 Duygusal denge -,059 -,096 -,134* Uyumluluk ,256** ,187** ,206** Özdisiplin -,271** -,144** -,141** Yeniliğe açıklık ,272** ,138** ,130* H 1 H 2 H 3 H 7 H 3 H 5 H 7 H 4 H 6 H 8 H 3 H 5 H 7

Bulgular Yaş – Güven (.15) Evli > Bekar – Güven Özel sektör, Öğrenci, Kamu > Serbest – Güven Kamu > Serbest – Olumsuzdan etkilenme

Sonuç İnsanın vazgeçilmez boyutlarından olan kişiliğin, kişinin yaşamındaki hemen herşeyi olduğu gibi eWOM’a güvenmeyi ve eWOM’dan etkilenmeyi de pozitif ya da negatif yönlü olarak etkilediği ortaya konmuştur.

Kısıtlar Anket - Sosyal beğenilirlik Ölçeklerin isteneni ne ölçüde ölçtüğü sosyal bilimlerde genel bir tartışma konusu Kolayda örnekleme nedeniyle genelleme yapamıyoruz

TEŞEKKÜRLER... Ar. Gör. Mehmet Selami ALGUR - İstanbul Üniversitesi Ar. Gör. Nil Selenay ERDEN - İstanbul Üniversitesi