GÖSTERMEYE BAĞLI DÜZYAZI TÜRLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Advertisements

1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
SANAT VE SANAT DALLARI HAZIRLAYAN:EMRE BOYUN
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ
HazIrlayan:Vecİhe –PInaR AVCI 4/a 138
HAZIRLAYAN: TDE ÖĞRETMENİ BURCU ARICAN
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
OLAY ÇEVRESİNDE OLUŞAN METİNLERİ TANIMA VE GRUPLANDIRMA
->Tiyatro Nedir? ->Tiyatronun Geçmişi
Yaratıcı Yazarlık Hafta VI
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
BİÇİMBİLİM Bugün biçimbilim adı altında yapılan araştırmaların, sözcüklerin kökenlerinin saptanması,ek ve kök olarak belirlenmeleri, dilbilgisinin en.
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
Göstermeye Bağlı Edebi Metinler (TİYATRO)
FABL (ÖYKÜNCE).
FEM DERSANESİ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
EĞİTİMDE DRAMA ÖZCAN PALAVAN.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
TİYATRO ve GÖLGE OYUNU.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
1-5 NİSAN GÖSTERMEYE BAĞLI EDEBİ METİNLER
TÜRKÇE / Olay Yazıları (Fabl-Fıkra-Tiyatro)
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TİYATRO Yunanca theatron dan doğmuştur. Önceleri oyunun sergilendiği yer anlamına gelirken, daha sonra oynanan oyun olarak kullanılmıştır. Diğer edebiyat.
GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
TİYATRO.
Operanın Doğuşu Nazlı YALDIR 9/D 211.
SANAT TARİHİ.
Hazırlayan:Görkem TOPAL Hazırlık-B
HAZIRLAYAN:SONER ÖZTÜRK
SANAT TARİHİ Nurdan Gül Kökten.
ANLATIMDA SINIRLANDIRMA
MİT-(MİTOLOJİNİN KISALTMASI)
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 3. Ünite: RÖNESANS DÖNEMİ MÜZİĞİ
GÖSTERMEYE BAĞLI EDEBİ METİNLER “ TİYATRO”
ÖĞRENCİ ; -BÜŞRA YILDIRIM -10/E -425
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ  YE Şİ M ÖZDEM İ R  BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ.
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ-9.sınıf
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
NEDİR TİYATRO?.
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
GELENEKSEL TÜRK TİYATROSU
GÖSTERMEYE BAĞLI METİNLER TİYATRO (OYUN)
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Jale YILMABAŞAR Hayatı ve Eserleri.
METİN- EDEBÎ METİN Yeşim ÖZDEMİR BAŞAKŞEHİR ANADOLU LİSESİ
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
ENVER AYSEVER ‘’Yazarlık sabır, beceri ve süreklilik gerektiren bir işçilikse eğer, bunun yineleneceği ortamın nasıl olduğunun pek önemi yoktur. Çalışkan.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
Düşünceyi Geliştirme Yolları
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
BAROK RESİM SANATI.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ
Yaratıcı Drama.
İBRAHİM ŞİNASİ.
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
1. Seyirlik yer antik tiyatro Tiyatro sözcüğü Yunanca'da "seyirlik yeri" anlamına gelen "theatron"dan türetilmiş, dilimize İtalyanca'daki "teatro" sözcüğünden.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
MAKALE. Herhangi bir konuda bilgi vermek, bir gerçeği ortaya koymak, bir tezi kanıtlamak veya bir düşünceyi savunmak amacıyla kaleme alınan ve temel öğesi.
TÜRK HALK MÜZİĞİ ve TÜRK SANAT MÜZİĞİ
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
- Coğrafi konum (yeryüzü şekli, iklim…) Dinsel inanışlar
YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen
Sunum transkripti:

GÖSTERMEYE BAĞLI DÜZYAZI TÜRLERİ TİYATRO

TİYATRO NEDİR? Tiyatro; hayatta gelip geçmiş veya olabilecek ya da tümüyle imgesel olayların belirli yerlerde belirli bir zamanda, yetenekli kişilerce seyirciler önünde canlandırılması sanatıdır.

Trajedi, komedi, dram gibi sahnelenme amacıyla kaleme alınan edebî türlerin hepsine birden tiyatro denildiği gibi, bu türlerde verilen eserlerin oyuncular tarafından sahnede canlandırılması sanatına ve sahnelenme mekânına da tiyatro denmektedir.

Tiyatro sözcüğü Yunanca'da "seyirlik yeri" anlamına gelen theatron'dan türetilmiş, dilimize İtalyanca'daki teatro sözcüğünden geçmiştir.

TİYATRONUN KÖKENİ Tiyatro da başka sanatlar gibi dinsel törenlerden doğmuş, sonra dinden bağımsızlaşarak sanatlaşmıştır. Kökeninde, ilkel insanın doğa olaylarını kendi bedensel hareketleriyle simgesel olarak temsil etme çabaları vardır.

Avrupa'da Üst Paleolitik Çağdan kalma mağara resimlerinde, ellerine ve yüzlerine hayvan postları geçirmiş insanların ritmik hareketler yaptığı görülmektedir. Bunlar, maske ve köstüm kullanımının, dolayısıyla tiyatronun ilk örneği sayılır.

GENEL ÖZELLİKLERİ *Tiyatro, dış gerçeklikte yaşanılan bireysel ve sosyal hayatın küçük bir minyatürünün yeniden kurgulanarak, belirlenen yer ve zamanda, belli bir amaca uygun olarak yeniden yaşatılması sanatıdır. Bir diğer ifadeyle dramatik bir tür olarak, İnsanların bireysel ve sosyal hayatlarıyla ilgili olay ve olguları gerçeğe uygun olarak kurmaca canlı bir yaşantı halinde sahnelenmesi demektir.

*Tiyatronun iki anlamı vardır: Birincisi, dram, komedi, vodvil gibi yazılı eserin oynandığı yer; ikincisi, bu eserleri sahnede oynama sanatı. Sahnede canlandırılmak üzere yazılmış eserlerin ortak adı olarak da kullanılmaktadır

*Tiyatro eserlerinde hem yazarın hem de oyuncuların izleyenler üzerinde etkisi çoktur. * Sanatlı yazı türleri içinde yazımı en zor olanı, izleyiciye ulaşmak için en çok emek isteyeni tiyatrodur. Öykü ya da roman yazarı gibi tiyatro yazarı da yaşanmış ya da yaşanabilecek olayları anlatır, fakat oynanmak için yazar.

*Tiyatro yazarı, okuyucuya yaşamdan bir sanal kesit sunmakla kalmaz, olayları oyuna dönüştürerek sanallığını sahnede de sürdürür. *Yapı olarak sanki iç içe birçok öyküden kurulmuştur. Uzun plânlı yazılardır.

* Tiyatro eserlerinde hem yazarın hem de oyuncuların izleyenler üzerinde etkisi çoktur. Sanatlı yazı türleri içinde yazımı en zor olanı, izleyiciye ulaşmak için en çok emek isteyeni tiyatrodur.

* Tiyatro eserinin konusu,bir sahnede oluş halinde gösterilen bir olay ya da olaylar dizisidir.Olay yazılmış olabileceği gibi taslak halinde sözlü de olabilir.Yazılı olmayıp oyuncuların aklında tasarlanarak oynanan oyunlar daha çok doğmaca (tuluat) tiyatroların da görülür

* Tiyatronun diğer türlerden ayrılan en önemli özelliği, kalabalık önünde ve hareket halinde gösterilmesidir. * Bütün türler okunmak ve dinlenme için olduğu halde tiyatro seyredilmek içindir.

* Tiyatro olayları, dekorlar ve kişiler yardımıyla günlük hayatta olduğu gibi gözümüzün önünde canlandırılır.Bunun için hem göze hem de kulağa hitap eden güzel sanatlardan yararlanır.

Söz ve hareketler birbirini tamamlar. Oyuncu ile seyirci bütünleşir * Söz ve hareketler birbirini tamamlar.Oyuncu ile seyirci bütünleşir.Bu bakımdan edebi türler arasında en canlı,hayata en yakın olanıdır.

* Bir olay üstüne kurulmuş bütün türler gibi tiyatroda da şu altı öğe vardır:konu,kişiler,çevre,zaman,üslup amaç.bunların tümüne tiyatro unsurları denir.

Tiyatronun Unsurları Seyirci:Sahnede gösterilen oyunu seyreden kişilerdir. (seyirci tiyatronun vazgeçilmez öğesidir.) Oyuncu:Bir oyun kişisini sahnede canlandıran erkek veya kadın tiyatro sanatçısıdır.

Aktör:Oyunda rol alan erkek oyuncular. Aktrist:Oyunda rol al kadın oyuncular. Jest:Oyuncunun el kol hareketleridir. Perde:Oyunun ana bölümlerinden her birine denir.

Mimik:Yüzdeki göz,kaş,ağız,yanak gibi bölümlerin anlamlı hareketleridir. Pandomima:Konuşmadan,sadece jest ve mimiklerle gösterilen seyirlik oyunlardır. Dekor:Oyuncuların olayları,yaşadıkları yeri seyirciye gösterebilmeleri için temsili ve somut tarzda hazırlanan çevredir.

Sahne:Perde içindeki küçük bölümlerdir Sahne:Perde içindeki küçük bölümlerdir. (ayrıca oyunun sahnelendiği yerdir.) Mizansen:Sahnedeki oyuncuların temsil ettikleri kişiye özgü hareketlerdir. Başkahraman:olayları ön planda yaşayan varlıktır.

Tiyatro eserleri de hikaye ve roman da olduğu gibi üç bölümden oluşur:serim,düğüm ve çözüm.Serim(giriş)bölümünde olaylar kısaca ele alınır. Düğüm(gelişme)bölümünde olay ve olayla ilgili kişilerin çatışması ve çatışmanın merak uyandıracak bir hal aldığı bölümdür. Çözüm(sonuç)de ise olay bir sonuca bağlanır.

DÜNYA EDEBİYATINDA TİYATRO Bugünkü tiyatronun kaynağı olan Antik yunan Tiyatrosudur.Antik tiyatronun iki türü olan trajedi ve komedinin kaynağı Bağ Bozumu Tanrısı Dionysos adına yapılan törenlerdir.

İlk örnekleri Antik Yunan edebiyatında trajedi ve komedi,daha sonra Yunan ve Latin edebiyatlarının örnek tutulduğu klasisizm akımı devrinde özellikle Fransa’da yeniden canlanarak 19.yüzyılın ortalarına kadar sürmüştür.

19.yüzyılda romantizm akımına bağlı sanatçıların trajedi ve komedisinin klasik kalıplarını kırması ve bir ölçüde bunları kaynaştırmasıyla dram doğmuştur.

TRAJEDİ Yaşamın acıklı yönlerini,kendine özgü kurallarla sahnede yansıtmak;ahlak,erdem örneği sergilemek için yazılmış en eski tiyatro çeşidine trajedi denir.

Özellikleri * Yapıtta güldürü unsuru bulunmaz. * Konular tarihten ve mitolojiden seçilir. Kişiler; tanrı, tanrıça ve soylulardır * Klasik trajedi diyalog ve koro bölümlerinden oluşur. * Şiir biçiminde oluşturulur. * Seçkin bir üslupla yazılır. .

* Yapıt “Üç Birlik” kuralına uyar.Üç nirlik kuralı; Zaman birliği:Olay yirmi dört saatte geçer. Yer birliği:Olay baştan sona aynı yerde geçer. Olay birliği:Tek olay canlandırılır. * Beş perdeden oluşur.

Klasik trajedinin önemli yazarları Corneille (M.S.17.Yüzyıl) Racine Aiskhylos (M.Ö. 6.Yüzyıl) Sophokles (M.Ö.5. Yüzyıl) Euripides (M.Ö. 5.Yüzyıl)

Tiyatro, toplum kültürünün aynasıdır. Tiyatrosu olan bir ülkede kötülükler, çirkinlikler, yanlışlıklar sürüp gitmez!!!!

HAZIRLAYAN MÜŞERREF KURAL 9/A 431 BUCAK ANADOLU LİSESİ