Hizmet sürecinin yapIsI Kaynak: ‘Service Management Operations, Strategy, Information Technology’, fifth edition, Fitzsimmons&Fitzsimmons Yrd. Doç. Dr.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

Lojistik Yönetimi Ders – V
MALZEME İHTİYAÇ PLANLAMASI
Strateji Tasarımı İlker acar.
MODÜL 10 Müşteri Hizmetleri.
Hazırlayan Yard.Doç.Dr. Cihan SEÇİLMİŞ
HİZMET PAZARLAMASI Yrd.Doç.Dr. Alparslan Özmen
TEMEL YETENEK RAQİF QASIMOV.
TURİZM PAZARLAMASINA GİRİŞ
ELEKTRONİK ORTAMLARDA PAZARLAMA
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
ZEYNEP ALPTEKİN GÖLCÜK ASKER HASTANESİ
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 4. Ders Modelleme yaklaşımları
Bütünleşik Pazarlama İletişimi Hizmetlerin Tasarımı ve Yönetimi
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
1 Corporate 1 KURUMSAL BANKACILIK Corporate. 2 2 KURUMSAL BANKACILIK Finansbank 90’ lı yılların ikinci yarısından başlamak üzere, giderek ihtiyaçları.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İİBF TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ DERS NOTLARI
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Endüstri Mühendisliğinde Karar Alanları ve Proses Tasarımı
Tamir Bakım Planlaması
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
Yeni Pazarlama Teknikleri
Hızlı Tüketim Ürünleri
HASTANELERİMİZDE AKILCI STOK YÖNETİMİ
İşletmeyi neden kurarız ?
HİZMET İŞLETMELERİNE GENEL BİR BAKIŞ
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
Yardımcı Tesis Doğru Çevreyi Yaratma.
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Bölüm 2 – Ürün Olarak Hizmetler, Hizmetlerin Özellikleri, ve Hizmet Pazarlama Karması Yrd. Doç. Dr. Gülçin BİLGİN TURNA.
Bölüm 7 – Hizmetlerde Dağıtım ve Sunum
Bilişim sistemlerinin türleri
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Kurumsal ve Gelişmiş Stratejik Planlama Çözümü.
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
Hizmet Nedir? Hizmet, insan ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik eşzamanlı olarak elde edilen (üretilen) ve tüketilen, stoklama ve taşımaya elverişli olmayan,
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİNİN YENİ BOYUTLARI
“Günde defa karar anıyla karşı karşıya kalıyoruz.” Jan Carlzon, İskandinav Hava yolları Başkanı.
TURİZM PAZARLAMASINA GİRİŞ
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi Maliyet ve Unsurları Dr. Can Öztürk.
OTELLERDE MUHASEBE Şenol YAZICI.
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
PAZARLAMANIN ÖNEMİ.
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Tedarik Zinciri – Temel Kavramlar
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
LOJİSTİK MALİYETLERİN YÖNETİMİ
ÜRETİM ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
İŞLETMEDE BİLGİ SİSTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hizmet Pazarlamasında Ürün Kavramı
Pazarlama İletişimi
Hizmet Pazarlamasında İnsan Kavramı
Stratejik Gıda Hizmetleri Danışmanlığı/Tasarımı Amacımız; Hizmet Standardını sağlamak; Zincir mağaza olarak tüketicilerin gideceği diğer AUM mağazalarında.
Sunum transkripti:

Hizmet sürecinin yapIsI Kaynak: ‘Service Management Operations, Strategy, Information Technology’, fifth edition, Fitzsimmons&Fitzsimmons Yrd. Doç. Dr. Banu GÜNER

Genel anlamda bakıldığında, ürün hizmetsiz hizmet de ürünsüz olamaz. Her ürün bir dizi hizmetin sonucunda adım adım oluşmuştur. Hemen hemen tüm malların satın alınması bazı hizmetleri, yine hemen hemen her hizmetin satın alınması da bazı malları beraberinde getirmektedir.

İster mal, ister hizmet olsun, her satın alma faaliyeti bir “mal ve hizmet paketini” içermektedir. Örneğin, bir restoranda sunulan yiyecek ve içecekler hizmetin önemli bir kısmı olan fiziksel ürünler olup, verilen hizmetin kalitesini etkileyen unsurlar arasındadır. Çünkü yemek ya da içeceğin kendisi, müşteriye fiziksel, psikolojik ve duyusal doyum sağlayan bir araçtır.

Hizmet/Ürün Paketi Öğe Esas Ürün Örnek Esas Hizmet İşyeri Özel konfeksiyon mağazası Otel Esas Mal/Hizmet Takım elbise Oda Yan Mal Elbise çantası Bornoz Hizmet Vadeli ödeme planları Restoran Farklılık Kahve salonu Havaalanına servis aracı

Hizmet Süreç Matrisi

HİZMET PAKETİ Destekleyici Tesis: Hizmet satılmadan önce mevcut olması gereken fiziksel kaynaklar. Örn: golf alanı, kayak teleferiği, hastane, uçak. Kolaylaştırıcı Mamuller: Müşteri tarafından tüketilen malzeme ya da tüketici tarafından sağlanan öğeler. Örn: gıda maddeleri, yasal belgeler, golf sopaları, hastalık geçmişi. Bilgi Etkili ve özelleştirilmiş hizmet olanağı için müşteri tarafından sağlanan işlem verisi ya da bilgisi. Örn: Hasta tıbbi kayıtları, uçuş için boş koltuklar, müşteri tercihleri, bir taksi göndermek için müşteri konumu.

HİZMET PAKETİ Açık Hizmetler: Duyular tarafından kolaylıkla gözlenebilir faydalar. Örn: Yemek kalitesi, garsonun tutumu, zamanında ayrılma Kapalı hizmetler: Tüketicinin belli belirsiz hissedebildiği psikolojik yararlar ya da dış kaynaklı özellikler. Örn: samimi resepsiyon memuru, iyi aydınlatılmış otopark güvenliği.

Hizmetin Ayırt Edici Özellikleri Hizmet sistemlerinin Girdisi => Müşteriler Kaynakları => işgücü, sermaye, kolaylaştırıcı araç- gereçler Hizmet sürecinin işleyebilmesi için, genel olarak, müşterinin ve kaynakların karşı karşıya gelmesi gerekmektedir.

Bu yaklaşımdaki bir istisna ise “bilgi teknolojileri” hizmetleridir. Bankacılık gibi bilgiyi işlemeye odaklanmış sektörlerin verdiği pek çok hizmette (hisse senedi bozdurma, havale yapma vs.) müşterinin hizmetin verildiği fiziki alandaki varlığı gerekli değildir

Hizmet süreçlerini diğer süreçlerden ayıran 5 temel özellik Hizmet Sürecine Müşterinin Katılımı Eşzamanlı üretim ve tüketim Dayanıksızlık Dokunulmazlık Türdeş olmama

Hizmet Sürecine Müşterinin Katılımı Müşteri hizmet üretim sürecinde yer alır. Birçok hizmet türünde (taksi çağırma, restaurant, berber) müşterinin bizzat bulunması, olaya tanık olup yaşaması gereklidir. Süpermarket ve indirim mağazaları, fikren müşterilerin perakende sürecinde aktif rol almasını üstlenmeye gönüllüdür. Hastanın sağlık şikayetleri kayıtlarının doğruluğu, tedavi eden doktorun etkenliğini büyük ölçüde etkiler. Bir öğrencinin öğretimi, büyük ölçüde kendi çabası ve katkılarıyla şekillenir.

Eş zamanlı üretim ve tüketim Bir çok ürün ilk önce üretilip daha sonra satın alınıp tüketilir. Halbuki hizmetlerin çoğu ilk önce satılır ve daha sonra aynı zamanda üretilip tüketilir. Hizmet depolanamaz- talep dalgalanmalarına hazırlıklı olmak üretim sektörüne göre daha zor. Stok kontrol imalatta önemli bir problem iken, hizmetlerde müşteri bekletme ya da kuyruk problemi, hizmet kapasitesinin seçimi, tesis kullanım oranı ve aylak zaman kullanımının hepsi, bekleme süresine karşı dengelenmelidir. Eşzamanlı üretim ve tüketim kalite kontrol müdahalesini engeller. Bir ürün dağıtımdan önce kontrol edilebilir ama hizmette geri dönüş yoktur.

Dayanıksızlık Hizmetlerin pek çoğunun yararları kısa sürelidir. önceden çok sayıda üretilemez ve saklanamaz. Bunun için otobüslerde koltukların boş kalması ya da işgörenlerin boş (atıl) kalmaları nedeni ile ortaya çıkan ekonomik kayıplar sonradan giderilemez. Kaybedilen bir fırsatın telafisi mümkün değildir. Müşteri talepleri değişkenlik gösterir ve zaman zaman karşılanması güçleşir. (Lokantaların öğle vakitleri, bayramlarda otobüs-tren seferleri, telefon trafiği). Değişken taleple karşılaşıldığında yönetici 3 basit seçeneğe sahiptir: Talebi düzgünleştirmek (rezervasyon sistemi / talebin düşük olduğu zamanlara indirim konulması/ yüklü zamanlarda pazarlama yapma) Hizmet kapasitesini ayarlama (yarı-zamanlı çalıştırma/ çalışanlar için talebe göre değişen çizelgeleme/ self-servis içeriğini arttırma) müşteriyi bekletme (riskli - kapasite artar ama ya müşteri giderse?)

Dokunulmazlık Hizmetlere fiziksel olarak sahip olunamaz. Hizmetten sağlanan yarar deneyime dayalıdır. Müşteri hizmetin değerini ve niteliğini, ancak satın aldıktan sonra ya da hizmetin tüketilmesi veya satın alınması süresince değerlendirebilir. Bu temel özellik aşağıdaki sorunlara yol açar: Hizmetleri stoklanamaz, dolayısıyla talepteki dalgalanmaların yönetilmesi zordur. Hizmetler mallar gibi teşhir edilemez, tanıtılamaz. Somut olmadıkları için kalitelerinin değerlendirilmesi müşteri açısından zordur. Patent aracılığı ile korunamaz. Hizmetin fiyatlandırılması oldukça zordur. Hizmet sunumunda düzenleyici kurumun onayı alınırsa, müşteri daha çok güvenir. (otellerde yıldız sayısı, mavi bayrak, sinema AFM (Eskişehir, İstanbul, Ankara hizmetler aynı, Müdek akreditasyon, ABET akreditasyon)

Türdeş olmama Bir hizmetin kalitesi ve içeriği, hizmeti veren kişiden kişiye, müşteriden müşteriye ve hatta günden güne değişebilir. Örneğin bir saç kesimi berberden berbere, müşteriden müşteriye, günden güne farklı olabilir. Hatta aynı kişinin ürettiği bir hizmet bile aynı olmayabilir. Bazı hizmetlerin emek-yoğun olması ve hizmetten yararlananların istek ve gereksinimlerinin değişik olması hizmetlerin standartlaştırılmasını zorlaştırır. IT teknolojilerindeki gelişmeler emek-yoğunluk derecesini azaltmaya yöneliktir. Çalışanlar önemlidir. Mutsuz çalışanlarla mutlu müşteriler elde edemezsiniz. Çalışanların performansları kadar tavırları da önemlidir.

Hizmet Eyleminin Yapısına Göre Hizmet Sınıflandırma Bilim felsefesi her zaman, sınıflandırıcı şemaları çok önemli görmüştür. Hizmet sektöründe de sınıflandırma önemli ancak çok daha zordur. Çünkü hizmetler çok farklı ve geniş bir yelpazede yer alır. Uluslar arası bir banka zincirini, bir kuaförü ya da bir doktoru aynı hizmet grubu içinde incelemek olanaksızdır. Farklı hizmetlerin ortak özelliklerinden yola çıkarak yapılan sınıflamalar, yöneticiler de karar almada yarar sağlamalıdır.

Hizmet eyleminin yapısı nedir ? Hizmetin özellikleri nelerdir? Hizmetin Yapısına Göre Sınıflandırma Müşterinin doğrudan hizmet sunumu boyunca veya bir kısmında fiziksel olarak bulunması gereken hizmet alan ve türlerinde, hizmet mekanının yeri, nitelikleri, zamanlama faktörleri önem kazanır. Diğerinde hizmet süreci ile ilgili niteliklerden çok, hizmet neticesinin kalitesi ve müşteri memnuniyeti önem kazanır. Operasyonel alanda pekçok kolaylıkları sağlamak açısından hizmet süresinin” müşteriyle sürekli ve yoğun ilişki durumunda olma niteliğinden, müşteriyle az ilişki durumunda olma” karakterine dönüştürülmesi önerilmektedir. (Örneğin ATM ler faydası: personel masraflarının düşmesi, yüzyüze sorunların yaşanmaması, zararları: müşteriyle yabacılaşma)

Hizmet işletmeleri müşterilerle ne tür ilişkilerde bulunur? Hizmet sunumunun niteliği (hizmetin sürekli oluşu, hizmetin aralıklı oluşu) X Hizmet işletmesinin müşterileriyle ilişkisi (üyelik ilişkisi var, formal bir ilişki yok) Örnekler: 1: kolejler, 2. deniz fenerleri, 3. mavi kart 4. ücretli otoban geçişleri

Esneklik ve İnisiyatife Göre Hizmet Sınıflandırması HİZMET İŞLETMESİNİN ESNEKLİĞİNE VE İNSİYATİFİNE GÖRE SINIFLANDIRMA Hizmet ne derecede müşteri gereksinimine göre şekillenmektedir? hizmet sunanın esnekliği ve insiyatif alanı nedir? Hizmeti sunan kişinin hizmetin özelliklerini belirlemedeki insiyatifi X hizmet özelliklerinin esnetilme derecesi

Talep ve Tedarik Yapısına Göre Hizmet Sınıflandırması HİZMETE YÖNELİK ARZ VE TALEBİN YAPISINA GÖRE arzın durumu (yüksek talep genellikle gecikmesiz karşılanır, yüksek talep genellikle kapasiteyi aşar) X Talepteki dalgalanmaların çapı (geniş, dar)

Hizmet Dağıtım Biçimine Göre Hizmet Sınıflandırması HİZMET DAĞITIM BİÇİMİNE GÖRE Müşteri ve firma arasındaki ilişki ( müşteri firmaya gider, firma müşteriye gider, firma ve müşteriler karşılaşmaz) X hizmet birimlerinin mevcudiyeti (tekli, çoklu) transaction at arm’s length: işlemin tarafların birbiriyle ilişkisi yokmuş gibi yürütülmesi

Hizmetlerin Açık Sistem Görünümü