Tipografi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
Advertisements

Tipografi.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Yazılı Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
ŞAHİN AKDAĞ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
HIZLI ERİŞİM ARAÇ ÇUBUĞU MENÜLER ŞEKİL , RESİM EKLEME TABLO EKLEME
Çoktan Seçmeli Sınavlar
Görsel Tasarım İlkeleri
Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
Üstte şeması verilen yapının:
Kelime İşlemci Programı
Matematiksel İfadelerin Yazılması
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI SORULARI
ÖĞRENME FAALİYETİ 3. PARAGRAF DÜZENLEME.
Doç.Dr. Şirin Karadeniz ÖĞRETİM MESAJI TASARIMI. ÖĞRETİM TASARIMI MODELİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
TİPOGRAFİ TYPOGRAPHY.
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
=>SÖZCÜKTE ANLAM<=
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ,TASARIMI VE HAZIRLANMASI
Slayt (PowerPoint) Hazırlama
Bilgisayarda Ofis Programları
İNTERNET PROGRAMCILIĞI I
HTML :Hyper Text Markup Language explorer, firefox, opera herhangi bir derleyiciye ihtiyaç duymadan çalışabilir metin biçimlendirme resim ekleme ve biçimlendirme.
Etkili Sunular Oluşturmak
ETKİLİ OKUMA.
Sunum Oluşturma ve PowerPoint Kullanımı
BİÇİMLENDİRME İŞLEMLERİ
BÖLÜM 6.
Veri Tabanı Yönetim Sistemleri 2 Ders 2 Oracle 11g Kurulumu
Devinişsel Hedeflere Ulaşma Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
=>SÖZCÜK TÜRLERİ<=
=> SÖZCÜKTE ANLAM <=
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
TOPLAMA İŞLEMİ VE ALIŞTIRMALAR.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Eğitimde Program Geliştirme
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Görsel Tasarım İlkeleri
Etkili Sunum Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Sayısal Öyküleştirme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
KELİME İŞLEMCİ PROGRAMI
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğretim Teknolojisinin Tarihsel Gelişimi
Çalışma Yaprağı.
GÖRSEL TASARIM.
Adım Adım Algoritma.
Kavram Karikatürleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
POWERPOINT 2010 KULLANIMI TEMEL SUNUM İŞLEMLERİ
ETKİLİ SUNUM TEKNİKLERİ
MS WORD Kullanımı OFFICE DÜĞMESİ HIZLI ERİŞİM ARAÇ ÇUBUĞU MENÜLER
KAPAK.
Eğitimde Materyal tasarımı Ve Hazırlama ilkeleri.
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
YAZI KARAKTERİ Bir yazı karakteri, aynı belirgin tasarıma sahip karakterlerin, harflerin, rakamların, sembollerin, noktalama işaretlerinin (vb.) bir.
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
Etkili Sunular Hazırlama
WORD KULLANIMI Office Word Programı ile çalışma sayfamıza  Yazı yazabilir,  Yazılarımızın görünümlerini değiştirebilir,  Tablolar oluşturabilir,  Resim.
AFİŞ NEDİR? AFİŞ HAZIRLARKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ? ELİF KARAGÖZ 10/M.
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Yazılı Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
sayısı 2 sayısından 2 fazladır..
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Tipografi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Tipografi Tipografi; harf, sözcük, satır ve boşluklarla ilgili olarak tasarım üzerinde yapılan görsel ve işlevsel düzenlemelerdir.

Öğretim materyallerinin tasarlanmasında dikkat edilmesi gereken tipografik ilkeler şunlardır: Uygunluk Okunurluk Harf biçemi Satır boşluk düzeni Sözcük boşluk düzeni Hizalama Yan başlık kullanımı

Uygunluk Uygunluk, seçilen yazı karakterinin izleyicilerce kabul edilebilir olması ve ürünle bütünleşebilmesidir.

klasik müzik klasik müzik Aşağıdaki yazılardan hangisi “klasik müzik” terimi için uygun olabilir? klasik müzik klasik müzik

Okunurluk Okunurluk, yazı karakterinin kolay okunabilir olmasıdır.

İnsan gözü desenleri tanımada kelimeleri tanımandan daha ustadır İnsan gözü desenleri tanımada kelimeleri tanımandan daha ustadır. Bu sebeple “tırnaklı” olarak tanımlanan yazı tiplerinin okunması “tırnaksız” yazı tiplerine göre daha kolaydır.

İnsan gözü desenleri tanımada kelimeleri tanımandan daha ustadır Aşağıdaki ifadeler tırnaklı ve tırnaksız yazı tipleri kullanılarak yazılmıştır: İnsan gözü desenleri tanımada kelimeleri tanımandan daha ustadır İnsan gözü desenleri tanımada kelimeleri tanımandan daha ustadır

Harf Biçemleri Harf biçemleri düz, eğik, kalın, kalın ve eğik olabilirler. Eğik yazı biçeminde harfler birbirlerine daha yakın durdukları için eğik yazı biçemini okumak daha zordur.

Eğik yazı biçeminde harfler birbirlerine daha yakın durdukları için eğik yazı biçemini okumak daha zordur

Satır Boşluk Düzeni Uzun satırlar yakın dizildiği zaman, okuyucu bir satırdan diğerine geçmeden okunan satırı ikinci kez okumaya yönelir. Satır uzunluğuna bağlı olarak satır boşluğunun artırılması bunu önlemeye yardımcı olur.

Uzun satırlar yakın dizildiği zaman, okuyucu bir satırdan diğerine geçmeden okunan satırı ikinci kez okumaya yönelir. Satır uzunluğuna bağlı olarak satır boşluğunun artırılması bunu önlemeye yardımcı olur.

Sözcük Boşluk Düzeni Gereğinden fazla sözcük boşluğu okunurluğu zayıflatmaktadır.

Eğer sözcük boşlukları satır boşluklarından daha fazla olursa gözün algısı soldan sağa değil yukarıdan aşağıya yönelmektedir.

Hizalama Satırlar sola, sağa, ortaya hizalanabildiği gibi iki yana yaslanarak da hizalanabilmektedir.

Satırların sola, ortaya ya da sağa hizalanması durumunda sözcükler arası boşluklar eşit olurken, iki yana yaslanması durumunda bu boşluklar değişken olmaktadır. Eşit sözcük boşluk düzeni bütün sayfadaki yazı örgüsüne düz bir görünüm sağlar. Bu düzende sütun genişliğinden bağımsız olarak sözcük boşluk düzeni her zaman eşit olacaktır.

Bir tarafı serbest dizgi. Bir tarafı serbest dizgi Bir tarafı serbest dizgi. Bir tarafı serbest dizgi. Bir tarafı serbest dizgi. Bir tarafı serbest dizgi. Bir tarafı serbest dizgi. Bir tarafı serbest dizgi. Bir tarafı serbest dizgi. Bir tarafı serbest dizgi. Bir tarafı serbest dizgi. Bir tarafı serbest dizgi. Bir tarafı serbest dizgi.

Ortadan Bloklanmış Düzen Satırların ortaya hizalanması satır başlarının farklı hizalarda olmasına yol açtığı için okunurluğu düşürmektedir. Bu dizgi düzenlemesinde en uzun ve en kısa satırlar arasındaki ölçü arttıkça okunurluk zayıflar.

Ortadan bloklanmış dizgi. Ortadan bloklanmış dizgi Ortadan bloklanmış dizgi. Ortadan bloklanmış dizgi. Ortadan bloklanmış dizgi. Ortadan bloklanmış dizgi. Ortadan bloklanmış dizgi. Ortadan bloklanmış dizgi. Ortadan bloklanmış dizgi. Ortadan bloklanmış dizgi. Ortadan bloklanmış dizgi. Ortadan bloklanmış dizgi. Ortadan bloklanmış dizgi. Ortadan bloklanmış dizgi. Ortadan bloklanmış dizgi.

İki Yana Yaslı Düzen Satırları iki yana yaslama sözcükler arası boşluğu değişken kıldığı için okumayı zorlaştırmaktadır. Bu dizgi türü yalnızca özel etki sağlamak amacıyla kullanılmalıdır.

İki yana yaslı dizgi düzeni. İki yana yaslı dizgi düzeni İki yana yaslı dizgi düzeni. İki yana yaslı dizgi düzeni. İki yana yaslı dizgi düzeni. İki yana yaslı dizgi düzeni. İki yana yaslı dizgi düzeni. İki yana yaslı dizgi düzeni. İki yana yaslı dizgi düzeni. İki yana yaslı dizgi düzeni. İki yana yaslı dizgi düzeni. İki yana yaslı dizgi düzeni.

Yan Başlıklar Tasarımda yan başlıkların kullanılması hem yeterli boşluğu sağlamakta hem de sayfa üzerinde görsel gezinmeyi kolaylaştırmaktadır.

Yan Başlık 1 Yan Başlık 2 Tasarımda yan başlıkların kullanılması yeterli boşluğu sağlamakta ve sayfa üzerinde görsel gezinmeyi kolaylaştırmaktadır. Tasarımda yan başlıkların kullanılması yeterli boşluğu sağlamakta ve sayfa üzerinde görsel gezinmeyi kolaylaştırmaktadır.

Kaynakça Sarıkavak, Namık Kemal. Tipografinin Temelleri. Doruk Yayınları, Ankara, 1997.