Yrd. Doç.Dr. Tuğba Örten Tuğrul Dr. Aysu Göçer

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
1997’den bu yana; hizmet verdiğimiz marka ve kurumların amaçlarına uygun planlamalar, somut çözümlemeler, yenilikçi fikirler ve ölçülebilir sonuçlar sunar;
Advertisements

Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
Kurumsal İletişim: İşletmelerin amaçlarını gerçekleştirmek için uyguladıkları stratejileri ve planladıkları iletişim çalışmalarının bir entegrasyonudur.
Dumansız Hava Sahası uygulaması ile basında olumlu ve olumsuz haber akış ilişkisinin değerlendirilmesi Elif Dağlı, Murat Güner, Efza Evrengil, SSUK.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Liderlik ve Örgütsel Adalet
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
Marka Konumlandırma Brand Positioning
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM VE KİTLE İLETİŞİM SÜREÇLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
2010/8 SAYILI ULUSLARARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ DESTEĞİNE YÖNELİK URGE PROJE YÖNETİMİ EĞİTİM PROĞRAMI T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Halkla ilişkiler Tüm işletmelerin varoluş ve işleyiş amaçlarını topluma yeterince açıklayabilme arzularıdır.
E-TİCARET.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
OKUL YÖNETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Gündem Oluşturma Kuramı
TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
PROJE BAŞLIĞI ENDÜSTRİYEL DANIŞMANAKADEMİK DANIŞMAN STAJYER Firma Logosu ‘’PTS Proje Posteri’’ Powerpoint şeklinde adresine.
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
20.UPK ● Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN ● Yrd.Doç.Dr. Tolga TORUN ● Yrd.Doç.Dr. Sevgi GÖNÜLLÜOĞLU.
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Yöneticilerde Sürdürülebilirlik Algısı ve Firma Uygulamalarına Yönelik Değerlendirme Öğr.Gör.Dr. Burcu Mucan Dumlupınar Üniversitesi Hisarcık MYO Doç.Dr.
KURUMSAL KİMLİKTE ETİK VURGUSUNUN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK VE TÜKETİCİ EKSTRA ROL DAVRANIŞI İLİŞKİSİNE ETKİSİ   Doç. Dr. Elif Karaosmanoğlu Istanbul.
Fiziksel Özürlü Bireyler Tüketim Kültüründen Nasıl Etkilenir
Doç. Dr. Özlem ATALIK Arş. Gör. Bahri Baran KOÇAK
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
TÜKETİCİLERİN BAKIŞ AÇISI İLE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ODAKLI
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü
Konumlandırma.
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
Yükseköğretim Sisteminin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi Araştırma.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
23.1 GİRİŞ İkna teknolojisi (persuasive technology), çevresel problemleri çözmek için psikolojik ve teknolojik katkılar arasındaki boşluğu, çevresel.
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
MALİYE BAKANLIĞI BÜTÜNLEŞİK PORTAL PROJESİ T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri. BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
AMAÇLAR, ANKET FORMU VE ANKET TASARIMI
Sosyal medya pazarlamasında adımlar: – Müşterileri dinlemek – Uygun sosyal medya platformuna üye olmak – Sektörle ilgili topluluklara katılmak – Kendi.
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Reklam ve Halkla İlişkiler
Toplam Kalite Yönetimi
Durum Analizi Sorun Analizi
REKLAMCILIK Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN. Reklamda Kampanya Süreci ve Strateji  Kampanyanın amacı açık ve doğru bir biçimde saptanmalıdır.  Pazarlama.
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
İKS UYGULAMA, İZLEME DEĞERLENDİRME İKS SONUÇLARIN PAYLAŞILMASI.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
Temel Bilgiler İlgili Çalışmalar Araştırmanın Yöntemi Bulgu ve Sonuçlar Araştırmanın Kısıtları ve Gelecek Çalışmalar.
Deneyimsel Bir yaklaşımla MARKA YÖNETIMI
Betül GÜLER
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
Kırsal sosyoloji ve çalışma alanları-görevleri Prof. Dr
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
PAZARLAMA İLETİŞİMİ (Pİ)
İletişim ve Algı Yönetimi
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKNA SÜRECİ.
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Sunum transkripti:

Türk Markalarının Sosyal Medyadaki Sürdürülebilirlik İçerikli Mesaj Çerçeveleme Stratejileri Yrd. Doç.Dr. Tuğba Örten Tuğrul Dr. Aysu Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi

Giriş: Markalar ve Sürdürülebilirlik Mesaj Stratejileri Marka iletişim stratejilerinde kurumsal sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik mesajları önemli bir rol oynamaktadır. Kurumsal itibarı, marka imajını ve değerini, ve toplumsal farkındalık ve bilinç seviyelerini etkilenmektedir. Büyük şirketler, medyanın ilgisini çekmek ve toplumsal desteği harekete geçirmek isteyen eylemci örgütlerin, sürdürülebilirlik konusunda endişeli vatandaşların ve devlet yöneticilerinin hedefi haline gelmiştir. Sürdürülebilirlik mesajları, başta büyük markalar olmak üzere başarılı ve göz önünde olan tüm firmalar için stratejik bir önem taşımaktadır. T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Giriş: Markalar ve Sürdürülebilirlik Mesaj Stratejileri Facebook gibi sosyal medya platformları üzerinden iletilen marka mesajları önemli bir iletişim aracıdır. Bir olayın veya bilginin nasıl yorumlandığı ve anlamlandırıldığı ise iletilen mesajın nasıl çerçevelendiğine bağlıdır (Kosicki, 1993). Mesaj çerçevelemenin bireylerin çevreci tutumlarını, davranışlarını ve ilgili hükümet politikalarını destekleme eğilimlerini etkilediğini ortaya koymaktadır (Hart, 2010; Van de Velde ve diğerleri, 2010). T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Araştırmanın Amacı Türkiye’nin en değerli markalarının sosyal medyada sürdürülebilirlik içerikli mesaj çerçeveleme stratejilerini üçlü sorumluluk yaklaşımı ile incelemektir. Mesaj çerçeveleme yaklaşımları: - olaya dayalı-konuya dayalı, - marka odaklı olan-marka odaklı olmayan, - duygusal-rasyonel Sürdürülebilirlik boyutu: ekonomik, sosyal çevresel T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Üçlü Sorumluluk Yaklaşımı Sürdürülebilirliğin ekonomik, sosyal ve çevresel boyutları ile bütünsel olarak hedeflenmesi ve uygulanması gerektiğini vurgular (Elkington, 1998, 2004). Büyük firmaların websitelerinde sundukları sürdürülebilirlik içerikli bilgilerin ağırlıklı olarak sosyal ve çevresel konularla ilgili olduğunu göstermiştir (Capriotti ve Moreno, 2007). T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Sürdürülebilirlik İçerikli Mesaj Çerçeveleme Stratejileri Çerçeveleme etkisinin temelleri “Beklenti Teorisi”ne (prospect theory) dayanmaktadır (Tversky and Kahneman, 1981). Olumlu (gains) veya olumsuz (losses) çerçeveleme “Eğer geri dönüşüm yaparsan, doğal kaynakları korursun” “Eğer geri dönüşüm yapmazsan, doğal çevre kötüye gider” Çevresel odaklı mesajlarda olumsuz çerçevelemenin olumlu çerçevelemeye göre daha ikna edici ve çevresel davranışlara teşvik etmede daha etkili olduğu, bu etkinin günümüz kuşağının kayıplarını vurguladığında arttığı görülmüştür (David, 1995). Olumlu çerçevelenen mesajların su tasarrufu veya geridönüşüm gibi daha öncelikli ve önemli olarak algılanan sorunlarda daha etkili olduğu tespit edilmiştir (Obermiller, 1995). Yapılan araştırmalarda, çevre odaklı kurumsal reklamlarda baskın bir biçimde olumlu, günümüz kuşağını hedef alan ve daha fazla çevreci faaliyetler gerçekleştirmeyi ifade eden mesaj çerçevelemelerinin kullanıldığı tespit edilmiştir (Bortree ve diğerleri, 2013). T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Sürdürülebilirlik İçerikli Mesaj Çerçeveleme Stratejileri Olaya dayalı (episodic) veya Konuya dayalı (thematic) Mesaj Çerçeveleme (Iyenger, 1991) Haber çerçevesi, bir olayla ya da sorunla ilgili bir haberi anlamlı hale getirmek için oluşturulan; haberde nelerin içerileceğini, nelerin dışarıda bırakılacağını belirleyen genel bağlamdır. Olaya dayalı olarak çerçevelenen mesajlar, belirli bir durumu, olayı, raporu veya kamusal bir konuyu somut örnekler üzerinden anlatır. Konuya dayalı olarak çerçevelenen mesajlar ise, kamuyu ilgilendiren sorunları daha genel ve soyut bir bağlamda sunar, ve genel durumlar ve koşullar ile ilgili raporlar ve kanıtlarla ilgilidir. Bir markanın ekonomik, sosyal ve çevresel kapsamda yaptığı etkinlikler, sosyal sorumluluk projeleri, aldığı/verdiği sertifikalar veya eğitimler, ürün veya firma bazlı raporlar, bilgiler veya haberler Ekonomik, sosyal ve çevresel sorunlar, çözüm önerileri, gelişmeler veya istatistikler ile ilgili genel ve toplumsal bilgiler veya haberler T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Sürdürülebilirlik İçerikli Mesaj Çerçeveleme Stratejileri Olaya dayalı (episodic) veya Konuya dayalı (thematic) Mesaj Çerçeveleme (Iyenger, 1991) Yükleme/Atfetme teorisine göre, insanlar gözledikleri her olayın nedenini ararlar ve nedenlerle ilgili olarak yaptıkları çıkarımlar da ileride göstereceği davranışlarını etkilemektedir (Weiner, 1974). Olaya dayalı olarak çerçevelenen mesajlar toplumsal sorunlarla ilgili sorumluluğunun ve çözümün bireylere yüklenmesine yol açarken konuya dayalı mesaj çerçevelemesi sorumluluğunun toplumsal olarak algılanmasına sebep olur. (Iyenger, 1991). T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Sürdürülebilirlik İçerikli Mesaj Çerçeveleme Stratejileri Marka Odaklı Olan veya Marka Odaklı Olmayan Mesaj Çerçeveleme T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Sürdürülebilirlik İçerikli Mesaj Çerçeveleme Stratejileri Duygusal (emotional) veya Rasyonel (rational) Mesaj Çerçeveleme (Rosselli, Skelly ve Mackie, 1995) Duygusal ve rasyonel mesajlarının ikna edici niteliğe sahip olduğunu fakat farklı yollarla tutum değişikliğine yol açtığını göstermiştir (Rosselli, Skelly ve Mackie, 1995). Rasyonel mesajlar gerçekleri ve bilgiyi içerirken, duygusal mesajlar ise duygulara ve hislere yöneliktir. Bir markanın yürüttüğü dar gelirli, girişimci kadınlar konulu sosyal sorumluluk projesi ile ilgili bir haberi, bu projenin kadınların kendilerini daha güçlü ve özgür hissetmelerini sağladığını vurgulayarak iletmesi duygusal çerçeveli sürdürülebilirlik mesajlarına bir örnektir. T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Araştırmanın Yöntemi Brand Finance tarafından 2013 yılında yayınlanan “Türkiye’nin En Değerli 100 Markası” listesinde yer alan ve Facebook hesabı olan 62 markanın Facebook mesajları iki ay süreyle içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. İçerik analizi, kitle iletişim araştırmalarında ve özellikle mesajın incelenmesine yönelik çalışmalarda kullanılan temel yöntemlerden birisidir (Berelson, 1952; Lombard ve diğerleri, 2002). Sürdürülebilirlik ile ilgili anahtar kelimeleri içeren Facebook mesajları bir yazılım programı kullanılarak tespit edilmiştir (örn., Azapagic ve Perdan, 2000; Chabowski ve diğerleri, 2011). Mesajlar, sürdürülebilirlik içeriğinin uygunluğu, sürdürülebilirliğin boyutu ve mesaj çerçeveleme yaklaşımları bakımından kodlanmıştır. T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Araştırmanın Bulguları 7831 Toplam mesaj sayısı 1328 Sürdürülebilirlik anahtar kelimelerini içeren mesaj sayısı 589 Sürdürülebilirlik içerikli mesaj sayısı T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Araştırmanın Bulguları OLAYA DAYALI - KONUYA DAYALI MESAJ ÇERÇEVELEME T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Araştırmanın Bulguları MARKA ODAKLI – MARKA ODAKLI OLMAYAN MESAJ ÇERÇEVELEME T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Araştırmanın Bulguları DUYGUSAL - RASYONEL MESAJ ÇERÇEVELEME T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Sonuç ve Öneriler Türk markaların sosyal medya iletişim stratejilerinde ekonomik ve çevresel sürdürülebilirlik boyutlarında bireysel sorumluluğu öne çıkartan bir yaklaşımı benimsediklerini fakat sürdürülebilirliğin sosyal boyutunda hem bireysel hem de toplumsal sorumluğu vurguladıklarını göstermiştir. Türk markaların sosyal medya sürdürülebilirlik mesajlarını temelde bir pazarlama iletişimi aracı olarak gördüklerini ortaya koymaktadır. Türk markaları, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirlik içerikli Facebook mesajlarında ağırlıklı olarak rasyonel çerçeveleme yaklaşımını benimsenirken çevresel boyutta rasyonel ve duygusal çerçevelemeyi eşit yoğunlukta kullanmayı tercih etmiştir. T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Sonuç ve Öneriler Kısıtlar ve Öneriler: Firma büyüklüğünün veya marka değerinin etkileri Türkiye’de faaliyet gösteren uluslararası ve küresel markaların iletişim stratejileri farklılıkları Farklı çerçeveleme yaklaşımlar Bütünleşik pazarlama iletişimi kapsamında farklı sosyal medya platfromları arasındaki farklılıklar Çerçeveleme stratejilerinin tüketiciler üzerindeki etkileri T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015

Türk Markalarının Sosyal Medyadaki Sürdürülebilirlik İçerikli Mesaj Çerçeveleme Stratejileri Teşekkürler Yrd. Doç. Dr. Tuğba Örten Tuğrul İzmir Ekonomi Üniversitesi İşletme Bölümü tugba.tugrul@ieu.edu.tr Dr. Aysu Göçer Lojistik Yönetimi Bölümü aysu.gocer@ieu.edu.tr T. Tuğrul & A. Göçer İzmir Ekonomi Üniversitesi 20. UPK 11.06.2015