İLETİŞİM, ÖFKE KONTROLÜ VE ŞİDDET
ÇOCUĞUNUZUN SESİ Yarın, nelerden yakınacak Yapmamı istemeyecekseniz, Benim modelim sizsiniz. Yarın, nelerden yakınacak Yapmamı istemeyecekseniz, Bugün Onları siz de yapmayın. Yemek seçmemden ve Beslenme alışkanlığım gibi Birçok huyumdan bugün yakınıyorsanız, bana bunları sizin kazandırdığınızı, Çünkü benim her gün özdeşleştiğim bir Model olduğunuzu BİLİYOR MUSUNUZ?
Bir kişi susadığı zaman, ona sunulan su değerlidir Bir kişi susadığı zaman, ona sunulan su değerlidir. Çocuğunuza, istediği zaman verdiğiniz sevgi değerlidir. Zamanınız ne kadar az, işiniz ne derece önemli olursa olsun, çocuk sevgi istediğinde ona yaklaşılmalı ve sevgi gösterilmelidir.
İLETİŞİM
Bana doğru bir ses çıkarman, benimle iletişim kurduğun anlamına gelmez.
İLETİŞİM NEDİR? Duygu, düşünce ve bilgilerin çeşitli yollarla başkalarına aktarılmasıdır. Kişiler arasında yer alan düşünce ve duygu alışverişini dile getiren bir etkinliktir.
İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
çok azı da aralarında köprü kurarlar’ İnsanların çoğu duvar, çok azı da aralarında köprü kurarlar’
İletişim Engelleri ve Etkileri Emir Vermek, Yönlendirmek: Yerine otur, sızlanmayı kes, bebek değilsin sen… Uyarmak, Göz Dağı Vermek: Kendine çekidüzen vermezsen kötü olacak. Ödevini bitirinceye kadar burada kalacaksın.” Ahlâk Dersi Vermek: Doğru olanı anlatmalısın, ne biliyorsan anlatmalısın, bütün doğru insanlar böyle davranır.
İletişim Engelleri ve Etkileri Öğüt Vermek, Çözüm ve Öneri Getirmek: Benim ne hissettiğimi bilseniz böyle saçmalıklar yapmazdınız. Başarmanız için ne zorluklara katlandığımı anlasanız, bu öneride bulunmazsınız. Öğretmek, Nutuk Çekmek, Mantıklı Düşünceler Önermek: Ben senin yaşındayken…, Kitaplar fırlatılıp atılmak için değil okunmak içindir.
İletişim Engelleri ve Etkileri Yargılamak, Eleştirmek, Suçlamak ve Aynı Düşüncede Olmamak: Sen zaten hep böyle yaparsın, Şapşal, Bir şeyi beceremez misin?, Sen adam olacaksın da ben göreceğim, Kötü çocuklar gibi davranma. Övmek, Aynı Düşüncede Olmak, olumlu Değerlendirmeler Yapmak: Örneğin, çocuk ödevini yapamadığında “sen akıllı çocuksun, yapabilirsin .” ya da “Sen bunu yapacak kapasitedesin.” gibi.
İletişim Engelleri ve Etkileri Ad Takmak, Alay Etmek: Bebek gibi ağlama, Hadi ya, Havuç… Yorumlamak, Analiz Etmek, Tanı Koymak: Nedenini biliyorum, içini okuyorum, bunu ilgi çekmek için yapıyorsun.
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI Aile içi etkili iletişim sağlanmadığında çocuklarda davranış bozuklukları görülebilir. Bunlar: İnatçılık Yalan söyleme Çalma Korkular
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI Kaygı Ayrılık korkusu ve okul fobisi Takıntılar Tikler Parmak emme Tırnak yeme Altını ıslatma SALDIRGANLIK ve ŞİDDET
ŞİDDET
Bir kişiye güç veya baskı uygulayarak, isteği dışında bir şey yapmak veya yaptırmak; Saldırı, kaba kuvvet uygulamak; Bedensel ya da psikolojik acı çektirmek; İşkence yapmak, vurmak, yaralamaktır.
ŞİDDETİN NEDENLERİ
Aileden kopukluk: Ailelerinden yeteri kadar ilgi göremeyen çocuklar; istedikleri ilgiyi görmek için, çetelere sığınırlar. Taciz görme: Taciz gören çocuk, davranış problemleri gösterir. Medyanın etkisi: Diziler, filmler, yarışmalar
Toplumun yapısı: Toplumda şiddetin hoş görülmesi ve paylaşılan bir değer olması Baskı ve olumsuz rekabet: Anne ve babalar çocukları için yaptıkları şeylerin karşılığını istemektedirler. Çocuklar da bu durumda hırstan ve rekabetten kurtulamamaktadır. İlköğretim okullarında 6-15 yaşındaki çocukların bir arada olması.
Aile içi şiddet görme Şiddet kullanmayı öğrenme: Şiddet gören çocuk, istediklerini elde etmek için şiddet uygulamayı seçer. Ekonomik durum: Güç ve kontrol sağladığını düşünme
Etkili iletişim yöntemlerin bilmeme: Çocukların iletişimi, kaba kuvvet göstermek olduğunu sanmaları Öfke duygusunu kontrol edememek
ŞİDDETİ ÖNLEME ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Çocuğa “şiddet” modeli olunmamalıdır. Şiddet içeren davranışlara tolerans gösterilmemelidir. Şiddete kesinlikle şiddetle cevap verilmemelidir. Çocuk gergin ve sinirliyken onunla tartışılmamalıdır.
Çocuğa sosyal olgunluğuna uygun sorumluluklar verilmelidir. Çocuğa şiddetin dezavantajları gösterilmelidir. Çocuğun gösterdiği olumlu davranışlar pekiştirilmelidir. Çocuğun dışarıda oynamasına izin verilmelidir.
Çocuk, şiddet içeren modellerle karşı karşıya getirilmemelidir. Çocuğa öfkesini nasıl kontrol edeceği öğretilmelidir. Her yaş ve dönemde çocuğun temel ihtiyaçları karşılanmalıdır. Çocukla “ben dili” kullanılarak iletişim kurulmalıdır.
Çocuğa yeterli derecede ilgi ve sevgi gösterilmelidir. Çocukla yaşına uygun bir dille konuşup etkili iletişim kurulmalıdır. Çocuğun yaşına uygun, kesin kurallar belirlenmelidir. Gösterdiği olumlu davranışlar onaylanmalıdır.
Düşüncelerine değer verilmelidir. Çocuklara karşı sabırlı davranılmalıdır. Çocuklara karşı saygılı davranılmalıdır.
ÖFKE
Öfke, aslında normal ve sağlıklı bir duygudur. Öfke, her canlı organizmanın tehdit karşında olaylara gösterdiği doğal bir tepkidir. Ama kontrol edilmediğinde YIKICI bir hale dönüşür.
Öfke duygularıyla başa çıkmak için, bilinçli ya da bilinçsiz bazı yollar kullanırız. İfade etme (sözel ya da fiziksel) Bastırma Sakinleştirme Öfkeyi saldırganlıkla değil de sözel olarak ifade etmek, en iyi yoldur.
ÖFKENİN KOTROLÜ
ÖFKE SİZİ KONTROL EDECEĞİNE SİZ ÖFKEYİ KONTROL EDİN.
ÖFKE KONTROLÜNÜN AMACI Kızgınlığın ve öfkenin yol açtığı duygusal ve bedensel tepkileri azaltmaktır.
ÖFKEYİ KONTROL ETME YÖNTEMLERİ GEVŞEME: Rahatlamış bir bedende öfke duyguları yer alamaz. DÜŞÜNCELERİ DEĞİŞTİRME: Olumlu düşünceler, öfkenin önüne geçer. PROBLEMİ ÇÖZME: Problemi çözmeye yönelmek öfkeyi azaltır.
ÖFKEYİ KONTROL ETME YÖNTEMLERİ ETKİLİ İLETİŞİM: Öfkeyi sözel olarak ifade etmek, sizi rahatlatır. MİZAHTAN YARARLANMA: Öfke ve mizahın bir arada olması mümkün değildir.
ÇOCUK NEYİ ÖĞRENİR?
Kınanarak yaşarsa suçlamayı Eğer bir çocuk Kınanarak yaşarsa suçlamayı öğrenir
Düşmanca davranışlar içinde yaşarsa kavga etmeyi Eğer bir çocuk Düşmanca davranışlar içinde yaşarsa kavga etmeyi öğrenir
Alay edilerek yaşarsa sıkılganlığı Eğer bir çocuk Alay edilerek yaşarsa sıkılganlığı öğrenir
Utanç içinde yaşarsa suçluluk duymayı Eğer bir çocuk Utanç içinde yaşarsa suçluluk duymayı öğrenir
Hoşgörüyle yaşarsa sabırlı olmayı Eğer bir çocuk Hoşgörüyle yaşarsa sabırlı olmayı öğrenir
Teşvik edilerek yaşarsa güvenmeyi Eğer bir çocuk Teşvik edilerek yaşarsa güvenmeyi öğrenir
Değer verilerek yaşarsa saygı duymayı Eğer bir çocuk Değer verilerek yaşarsa saygı duymayı öğrenir
Eşitlik ortamında yaşarsa adaleti Eğer bir çocuk Eşitlik ortamında yaşarsa adaleti öğrenir
Güven duygusu içinde yaşarsa inanmayı Eğer bir çocuk Güven duygusu içinde yaşarsa inanmayı öğrenir
Beğenilerek yaşarsa kendisinden hoşlanmayı Eğer bir çocuk Beğenilerek yaşarsa kendisinden hoşlanmayı öğrenir
Kabul ve dostluk içinde yaşarsa dünyada sevgi aramayı Eğer bir çocuk Kabul ve dostluk içinde yaşarsa dünyada sevgi aramayı öğrenir
Düşmanlıklar içinde büyürse saldırganlığı Eğer bir çocuk Düşmanlıklar içinde büyürse saldırganlığı öğrenir
Sevgi içinde büyürse güvenmeyi öğrenir. Eğer bir çocuk Sevgi içinde büyürse güvenmeyi öğrenir.
Çocuk ailenin, aile de toplumun ürünüdür; çocuk yaşadığını öğrenir.
KATILDIĞINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER