VERİMLİ ÇALIŞMA TEKNİKLERİ SEMİNERİ URLA ANADOLU LİSESİ NAZMİYE ŞAHİN Psikolojik Danışman
Verimli Çalışma; önceden planlanmış, düzenli ve kısa zamanda sonuç almaya yönelik; başarıya götürücü çalışma yöntemlerini içerir.
Ders Çalışmak Neden Zordur? “Çalışmam gerektiğini biliyorum, ama çalışamıyorum.” “İçimden hiç ders çalışmak gelmiyor.” “Ders çalışmaya başlasam bile çabuk sıkılıyorum ve çalışmayı bırakıyorum.” “Ders çalışırken kendimi derse veremiyorum.”
Ders çalışmak zorunda olan öğrencilerin iki temel problemi vardır: 1- DERS ÇALIŞMAYA BAŞLAYAMAMAK 2- DERS ÇALIŞMAYI SÜRDÜREMEMEK Bu sorunlara neden olan iki temel etken vardır: 1-YETERSİZ MOTİVASYON 2-KONSANTRASYON EKSİKLİĞİ
A-ÇALIŞMAYA BAŞLAMAK
İçimizdeki Büyük Güç Motivasyon, bir işi başarmak için önüne bir hedef konduğunda içinde yarattığın; “Ben bu işi başaracağım” inancıdır. Seni amaçlarına ulaştıran, içinde taşıdığın en büyük güç kaynağıdır.
Motivasyonunuzu Nasıl Yükseltebilirsiniz? I- HEDEF ve ÖNCELİK BELİRLEME II- PROGRAMLI ÇALIŞMA
I- HEDEF ve ÖNCELİK BELİRLEME “Kitabı açıyorum ve kitaba bakarak öylece oturuyorum”, “Çalışmam gerektiğini biliyorum ama çalışamıyorum.” diyen öğrencilerin büyük çoğunluğunun çalışamama sebebi; çalışmak için kendilerine ait, gerçekten benimsedikleri bir sebeplerinin olmayışıdır. Çalışmayı sevmenin ilk adımı belirlenmiş gerçekçi bir hedefin olmasıdır. Yani ”Nasıl ders çalışacağım?” sorusundan önce “Niçin ders çalışacağım?” sorusuna cevap verilmiş olmalıdır.
Hedef belirlemek için üç küçük liste düzenlenebilir: 1- 10 yıl sonra hayatınızda neyi başarmış, hangi noktaya varmış olmayı isterdiniz? 2- Sizi en çok gururlandıracak olan nedir? Yaşamınızdaki amaçları sıralarken “mutluluk”, “başarı”,” sevgi”, “topluma katkıda bulunma” gibi konular aklınıza gelecektir. Ancak bunları listenize almayın.Bu soyut kavramlar yerine ölçülebilir ve üzerinde çalışmanın mümkün olacağı somut hedefler belirleyin.
Hayat Amaçları Listesi: Örneğin; Hayat Amaçları Listesi: Bilgisayar mühendisi olmak, İngilizce’ yi iyi derecede bilmek, İyi bir firmada çalışmak
Bir Yıllık Amaçlar Listesi İkinci listeyi oluşturmak için “Bir yıl sonra neleri başarmış olmak isterdiniz?” sorusunu yanıtlayın. Bir Yıllık Amaçlar Listesi Sene sonunda takdir almak, İngilizce, Matematik, Türkçe ve Fen Bilgisi’nin karneme en az 4 gelmesi
Bir Aylık Amaçlar Listesi İngilizce sınavından yüksek bir not almak, Matematik sınavından yüksek bir not almak, Türkçe ve Fen sınavından yüksek bir not almak, SBS sınavından ............ Puan almak vb. gibi.... İşte bunlar üzerinde çalışmaya başlayacağınız amaçlardır.
Amaçlar, motivasyon için temel oluşturur ve davranışı yönlendirir. Listenizi her an görebileceğiniz bir yere asın. Ders çalışırken kafanızı her kaldırışınızda amacınızla karşılaşın. Böylece dikkatiniz daha az dağılacak ve dersten kopmalar azalacaktır. Çünkü; Amaçlar, motivasyon için temel oluşturur ve davranışı yönlendirir.
Öncelik Belirlemek Ne Demektir? Önceliklerini belirlemek senin için neyin önemli , neyin önemsiz olduğuna karar vermektir. Yapmak istediklerinle, yapmak zorunda olduklarını öncelik sırasına koymaktır. Bu ikisi arasında seçim yapmakta zorlanabilirsin. Sosyal hayatın sana sunduğu eğlencelerle, öğrenci olmanın gerekleri arasında gidip geliyor olabilirsin. Bu güçlükleri yenmek için kendine şu soruları sormalısın: Benim için bu etkinliklerin en önemlisi hangisi? Hangi etkinliklerden vazgeçebilirim? En az önemli olan etkinlikler neler?
Bu sorulara net olarak cevap verebilirsen, yaşamındaki öncelikleri belirleyebilirsin. Gerek çalışmaya başlamakta güçlük çekmenin, gerek zamandan yeterince yararlanamamanın en önemli nedeni zamanın düzensiz kullanımı ve önceliklerin doğru tespit edilememesidir. Başarılı insanların yaşamları incelendiğinde göze çarpan en belirgin özellik bu kişilerin önceliklerini belirleyerek plan yapan kişiler olduklarıdır.
Öncelik Belirlemek İçin “A B C Kuralı” Amacını belirledikten sonra, ona ulaşmanı sağlayacak öncelikleri belirlerken dikkat etmen gerekenler; Amacına ulaşmanda I. Derecede öneme sahip, “olmazsa olmaz” dediklerin için A Orta derecede önemli buldukların, “olmalı” dediklerin için B Düşük önem derecesinde olup, “Olursa iyi olur” dediklerin için C harfini kullan.
“Olmazsa olmaz” dediklerin için “A” “Olmalı” dediklerin için “B” “Olursa iyi olur” dediklerin için “C” A, B, C Kuralı
A, B, C Kuralına göre; sınava hazırlanan bir öğrenci bir tatil günü için şöyle bir liste yapabilir: TV Seyretmek………………………………………………………………………….B Spor Yapmak…………………………………………………………………………….A Kitap Okumak……………………………………………………………………………A Arkadaşlarla buluşup gezmek………………………………………………..B Ders çalışmak……………………………………………………………………………A Müzik dinlemek…………………………………………………………………………C Uyumak, dinlenmek…………………………………………………………………..B Test çözmek, tekrar yapmak…………………………………………………A
Böylece listende A diye işaretlediklerini ilk önce, B diye işaretlediklerini daha sonra yaparsın ve eğer vaktin kalırsa C diye işaretlediklerini de gerçekleştirirsin. Böyle bir listelemeyle günlük bir program yapman da kolaylaşır. Günlük programını hazırlarken ilk yapman gereken A önem derecesine sahip olan maddeleri ve devam edecekleri süreyi yazmandır. Daha sonra B ve C önem derecesine sahip olanları yerleştirebilirsin.
II- PROGRAMLI ÇALIŞMA Ders çalışma motivasyonu sağlayamamanın en önemli nedenlerinden biri de ne çalışılacağının bilinmemesidir. Okuldan eve geldiğinizde kendi kendinize “Acaba bugün ne çalışsam?” diyorsanız ne çalışacağınıza karar verip derse başlamanız saatlerinizi alabilir. Ders çalışma motivasyonu sağlamanız, başarıya ulaşmak için harcadığınız çabayı en verimli şekilde sonuçlandırmanız, zamanı etkili kullanmakla mümkün olur. Her öğrenci kendisi için geçerli ve uygulanabilir bir program yapabilir.
PROGRAMLI ÇALIŞABİLMEK İÇİN; 1- Öncelikle şu üç soruyu yanıtlamalısınız: Ne zaman ders çalışacağım? Hangi dersi çalışacağım? Hangi konuyu çalışacağım?
AÇIK, KOLAY ULAŞILABİLİR VE GERÇEKÇİ HEDEFLER Örneğin; Bu gün eve gidince ders çalışacağım. (I) Matematik dersine çalışacağım. (II) Matematik dersinden sayılar konusuna çalışacağım. (III)
40-50 dk 10 dk 10 dk. Çalışma tekrar ara İDEAL ÇALIŞMA SÜRESİ 40-50 dk 10 dk 10 dk. Çalışma tekrar ara
2- Çalışmayı başlatma ve sürdürme ilkelerimizden vazgeçmeyelim. ERTELEME ÜŞENME
3-Çalışmanızı engelleyecek tüm faaliyetlere “HAYIR” deme becerisini kazanalım…
PROGRAM TÜRLERİ GÜNLÜK ÇALIŞMA PROGRAMI HAFTALIK AYLIK
GÜNLÜK ÇALIŞMA PROGRAMININ İÇERİĞİ O gün okulda işlenen ders ve konuların tekrarı Bir sonraki günün derslerine ön hazırlık Ödevlerin hazırlanması
HAFTALIK ÇALIŞMA PROGRAMININ İÇERİĞİ Geçen hafta işlenen konuların tekrarı Anlaşılmayan konuların öğretmene sorulmak üzere belirlenmesi Gelecek hafta işlenecek konulara ön hazırlık Ödevlerin tamamlanması ( Bu program türü genellikle hafta sonları uygulanır)
AYLIK ÇALIŞMA PROGRAMININ İÇERİĞİ Bir ay boyunca okulda işlenen konuların tekrarlanması Ara sınavlara hazırlık Ödevlerin tamamlanması (Bu program türü sınavlara hazırlık aşamasında uygulanır)
Program Hazırlamada İpuçları: Program Hazırlamada İpuçları: * Size zor gelen dersleri günün en verimli olarak çalıştığınız zamanına koyun. * Benzer dersleri ard arda çalışmayın. * Mümkün olduğunca günün aynı saatlerini ders çalışmaya ayırın. * Çalışma sürelerinizi 40-50 dk. dan uzun tutmayın.
Planınızda bitirdiğiniz etkinlikleri işaretleyin Planınızda bitirdiğiniz etkinlikleri işaretleyin. Bu sizi motive edecektir. Programınızda esnek olun. Planda yer değiştirmeler,ertelemeler, öne almalar olabilir. Yeter ki gününüz boş geçmesin.
BAŞARININ YOLU
B- ÇALIŞMAYI SÜRDÜRMEK
ZİHNİN DAĞILMASINI ÖNLEMEK Zihnin Dağılmasına Yol Açan İç Sebepler: Hayal kurmak, Endişelere kapılmak.
Zihnin Dağılmasına Yol Açan Dış Sebepler Posterler, Yatarak Çalışma, Müzik Dinleyerek Çalışma, Televizyon, Telefon, Bilgisayar
ÇALIŞMA ORTAMINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER Işık ve ısının elverişli olduğu bir oda Bir masa ve çok rahat olmayan bir sandalye Sade ve gürültüsüz bir çalışma ortamı Çalışma için gerekli olan tüm araç ve gerecin çalışma masasında bulundurulması Çalışma masası sadece çalışmak içindir.
SÖZEL DERSLERE NASIL ÇALIŞALIM? TSOAT TEKNİĞİ TARAMA: Esas fikri bulmak için konu hızlıca gözden geçirilir. (Resimler, şekiller, koyu renkli yazılar, başlıklar ve alt başlıklar) SORULAŞTIRMA:Başlıklar ve alt başlıklar soru haline getirilir. Ve yazılır. OKUMA: Metin baştan sona okunurken az önce sorulaştırılmış olan kısımların cevapları bulunduğunda bunlar iyice öğrenilir ANLATMA: Metin hakkında akılda kalanlar anlatılır. TEKRAR: Anlatma aşamasında az öğrenildiği tespit edilen bölümler yeniden okunur.
SÖZEL DERSLERE ÇALIŞIRKEN; KONULARI BÜTÜN- PARÇA- BÜTÜN TEKNİĞİ İLE ÖĞRENEBİLİRSİNİZ
SAYISAL DERSLERE NASIL ÇALIŞALIM? Öncelikle konunun tüm formüllerini bir kağıda not alın. Kitabınız ya da defterinizden konu ile ilgili çözümlü örnekleri kendi çabanızla çözmeye çalışın Konuyu kavradığınızı düşündüğünüzde test çözün: Sonuçları kontrol edin, yanlışları tespit edin, ve yeniden çözmeye çalışın. Sürekli takıldığınız ve anlamadığınızı düşündüğünüz soruları mutlaka öğretmeninize sorunuz.
HEPİNİZE ETKİN ÇALIŞMALAR VE BAŞARILAR DİLERİM…