Çoklu Ortam Tasarımı Ve Üretimi Enver ŞAHİN Ferhat GÜRBÜZ Mücahit KARAKAYA
Konuyu Öğrenmek İstiyorum Ben Zaten Bunları Biliyorum Derse Gerek Yok Oyun Gelsin Ön Giriş
Giriş Bölümü Hedef Kitlemiz * Üniversite öğrencileri Hedeflerimiz * Ruth Clark’ın e-öğrenme ilkelerini tanımlayabilme, * Ruth Clark’ın e-öğrenme ilkelerini kavrayabilme, * Ruth Clark’ın e-öğrenme ilkelerini örneklerle ve değerlendirme sorularıyla pekiştirebilme.
Konular Bölümleme ve Ön Çalışma İlkesi Çoklu Ortam İlkesi Yakınlık İlkesi Yöntem İlkesi Gereksizlik İlkesi Kişileştirme İlkesi Tutarlılık İlkesi Bölümleme ve Ön Çalışma İlkesi
Çoklu Ortam İlkesi Çoklu ortam ilkesinde ana düşünce, metinlere görseller eklemenin öğrenmeyi geliştirmesidir. Burada önemli olan nokta, görselin öğretimsel mesajla tutarlı olmasıdır. Konu hakkında verilen görsel ve işitsel, 2li algıyı (dual coding) çalıştırır. 2 tane bilgiyi uzun dönemli hafızaya işlemeye çalışmak da öğrenmeyi arttırır. Aktif öğrenmenin önemli bir kısmı zihinsel olarak materyalin görsel ve sözel olarak ifadelerini oluşturmak ve zihinde materyalin görsel ve sözel ifadelerini ilişkilendirmektir.
Çoklu Ortam İlkesi Çoklu Ortam İlkesine göre bu trafik levhası uygun değildir. Eğer trafik levhasını metinle destekleseydik Çoklu Ortam İlkesine uygun bir kullanım olurdu. İki Yönlü Yol
Yakınlık İlkesi Kelimeleri tanımladıkları görsellerin hemen yanına yerleştirmek veya sözleri buna karşılık gelen bir görselle aynı anda sunmak. Kelimeler ve resimler ekranda veya zaman içinde birbirinden ayrılırsa, öğrenciler kısıtlı zihinsel kaynaklarını sadece bunları eşleştirmek için kullanmaları gerekir. Bu bahsettiğimiz gereksiz bilişsel işlemleri oluşturur ve eğitici hedef ile ilgisi yoktur. Zihinsel olarak ilgili kelime ve resimlerin bağlanması, anlamlı öğrenme duygusu sürecinin önemli bir parçasıdır. Ekranda veya zaman içinde ayrılan ilgili kelimeler ve görsel bileşenler, sınırlı kapasitesi olan belleğin bilişsel olarak aşırı yüklenmesine neden olur.
Yakınlık İlkesi
Yöntem İlkesi Görselleri ses ile açıklamak öğrenmeyi arttırır ve kolaylaştırır. Eğer görsel oldukça karışıksa veya öğrenciye yeni bir konu öğretilmek isteniyorsa görseli ses ile açıklamak daha fazla işe yaramaktadır. Aynı konu hakkında verilen görsel ve metin ikili algıyı çalıştıracağı için kalıcılığı artırır.
Yöntem İlkesi Yöntem İlkesine göre bu kullanım yanlıştır. Doğru kullanım ise aşağıdaki gibi sesle desteklenmelidir.
Yöntem İlkesi Yöntem İlkesine göre bu kullanım yanlıştır. Doğru kullanım ise aşağıdaki gibi sesle desteklenmelidir. (Sesi,ses simgesi üzerine çift Tıklayarak çalıştırabilirsiniz.)
Gereksizlik İlkesi Bu ilkenin ana düşüncesi görselleri sesli veya metinle açıklanır. İkisiyle birlikte değil. Genel olarak anlatılan bir görsele yazılı metin eklenmez.Sözcükleri yalnız sesli olarak sunmanın psikolojik avantajı çalışan belleğin görsel kanalının aşırı yüklenmesini önlemektir. (Grafik ve metin, işitsel kanal sesli anlatım).
Doğru kullanımı ise aşağıdaki gibi metini kaldırarak ulaşabiliriz. Gereksizlik İlkesi Gereksizlik İlkesine göre bu kullanım yanlıştır. Çünkü hem görsel hem metinsel hemde sesli materyal var. Park Alanı Doğru kullanımı ise aşağıdaki gibi metini kaldırarak ulaşabiliriz.
Doğru kullanımı ise aşağıdaki gibi metini kaldırarak ulaşabiliriz. Gereksizlik İlkesi Gereksizlik İlkesine göre bu kullanım yanlıştır. Çünkü hem görsel hem metinsel hemde sesli materyal var. Park Alanı Doğru kullanımı ise aşağıdaki gibi metini kaldırarak ulaşabiliriz. (Ses simgesi üzerine çift Tıklayarak çalıştırabilirsiniz.)
Kişiselleştirme İlkesi Kişiselleştirme ilkesinde en önemli faktör karşılıklı konuşma dilinin ve sanal rehberlerinin kullanılmasıdır. Önemli noktalar şunlardır vardır; Resmi bir dil yerine konuşma dilinin kullanılması Kişiselleştirmeyi samimi konuşma dili ile desteklemeliyiz. Öğrenmeyi desteklemek için yazarın görünür yapılması. Öğrenmeyi geliştirmek için ekrandaki antrenörün etkili kullanılmasıdır
Tutarlılık İlkesi Materyal ekleme öğrenmeyi zedeleyebilir. Öğretim hedefini desteklemeyen herhangi bir materyali eklemekten kaçınmalısınız. Eklenen sesler, grafikler ve kelimeler baştan çıkarıcı detayların örnekleridir, bu ilginç ama konuyla ilgisiz materyaller multimedya sunumuna heyecan katmak için kullanılır.
Doğru kullanımı ise şu şekildedir. Tutarlılık İlkesi Tutarsızlık ilkesine göre bu kullanım yanlıştır. Çünkü sesli materyalin sunumunda arkadan alakasız bir müzik duyulmaktadır. Doğru kullanımı ise şu şekildedir.
Doğru kullanımı ise şu şekildedir. Tutarlılık İlkesi Tutarsızlık ilkesine göre bu kullanım yanlıştır. Çünkü sesli materyalin sunumunda arkadan alakasız bir müzik duyulmaktadır. Doğru kullanımı ise şu şekildedir. (Ses simgesi üzerine çift Tıklayarak çalıştırabilirsiniz.)
Tutarlılık İlkesi Videolu Anlatım Ve Örnek
Bölümleme Ve Ön Çalışma İlkesi Karmaşık bir dersi bölümlere ayırarak yönetmektir. Bölümlere ayırma ilkesi: Sürekli bir dersi küçük parçalara ayırarak işlenmesine bölümlere ayırma ilkesi diyoruz. Bölümlere ayırma ilkesinin kullanılma gerekçesi, öğrenenin bilişsel sistemine aşırı yükleme olmadan gerekli işlemleri yapabilmesine olanak sağlanmasıdır. Ön Çalışma İlkesi: Öğrenciler anahtar kavramların isimlerini ve özelliklerini bilmeleri gerekmektedir. Ön çalışma ilkesi, öğrenenlerin sunum sırasında yaptıkları temel işlem miktarını azaltarak sunulan karmaşık içeriği kendi öğrenme modellerine göre uyarlayabilmelerine olanak sağlar.
NE KADAR ÖĞRENDİN BAKALIM HAYDİ OYUNA NE KADAR ÖĞRENDİN BAKALIM Oyuna Başla Anasayfa Konular
1. Aşağıdakilerden hangisi öğrenmede daha etkilidir? Resimler B. Sözlü Sunumlar C. Metin ve Bağlantılı Resimler D. Birbirine Yakın Metin ve Resimler
TEBRİKLER DOĞRU CEVAP ! 1. Aşağıdakilerden hangisi öğrenmede daha etkilidir? A. Resimler B. Sözlü Sunumlar C. Metin ve Bağlantılı Resimler D. Birbirine Yakın Metin ve Resimler
MAALESEF YANLIŞ CEVAP TESTE BAŞTAN BAŞLA YAKINLIK İLKESİNDE SORUN YAŞADINIZ. İSTERSENİZ BİR GÖZ ATIN. TESTE BAŞTAN BAŞLA
2. Aşağıdakilerden hangisi yöntem ilkesi için doğrudur ? Öğrenme çok yavaş olur. B. Metinlere animasyon ekleyerek öğrenme sağlanır. Birden fazla duyu organımıza hitap ettiği için kafamız karışır Yöntem ilkesi ile yapılan öğrenmeler daha kalıcı olur. C. D.
TEBRİKLER DOĞRU CEVAP ! 2. Aşağıdakilerden hangisi yöntem ilkesi için doğrudur ? A. Öğrenme çok yavaş olur. B. Metinlere animasyon ekleyerek öğrenme sağlanır. Birden fazla duyu organımıza hitap ettiği için kafamız karışır Yöntem ilkesi ile yapılan öğrenmeler daha kalıcı olur. C. D.
MAALESEF YANLIŞ CEVAP TESTE BAŞTAN BAŞLA YÖNTEM İLKESİNDE SORUN YAŞADINIZ. İSTERSENİZ BİR GÖZ ATIN. TESTE BAŞTAN BAŞLA
3. Aşağıdakilerden hangisi gereksizlik ilkesini en iyi şekilde tanımlamaktadır? Grafik,yazı ve metin birlikte sunulması öğrenmeyi engeller. A. B. Metin ve seslendirme öğrenmeyi engeller. Animasyon ve seslendirmenin birlikte verilmesi öğrenmeyi engeller. Gereksizlik ilkesi ile yapılan öğrenmeler daha kalıcı olur. C. D.
TEBRİKLER DOĞRU CEVAP ! 3. Aşağıdakilerden hangisi gereksizlik ilkesini en iyi şekilde tanımlamaktadır? Grafik,yazı ve metin birlikte sunulması öğrenmeyi engeller. A. B. Metin ve seslendirme öğrenmeyi engeller. Animasyon ve seslendirmenin birlikte verilmesi öğrenmeyi engeller. Gereksizlik ilkesi ile yapılan öğrenmeler daha kalıcı olur. C. D.
MAALESEF YANLIŞ CEVAP TESTE BAŞTAN BAŞLA GEREKSİZLİK İLKESİNDE SORUN YAŞADINIZ. İSTERSENİZ BİR GÖZ ATIN. TESTE BAŞTAN BAŞLA
4. Clarck Mayer’in çoklu ortam ilkelerinden hangisinde karşılıklı konuşma dili ve sanal rehber kullanılır ? A. Yöntem ilkesi B. Yakınlık ilkesi C. Kişileştirme İlkesi D. Çoklu Ortam İlkesi
TEBRİKLER DOĞRU CEVAP ! 4. Clarck Mayer’in çoklu ortam ilkelerinden hangisinde karşılıklı konuşma dili ve sanal rehber kullanılır ? A. Yöntem ilkesi B. Yakınlık ilkesi C. Kişileştirme İlkesi D. Çoklu Ortam İlkesi
MAALESEF YANLIŞ CEVAP TESTE BAŞTAN BAŞLA KİŞİLEŞTİRME İLKESİNDE SORUN YAŞADINIZ. İSTERSENİZ BİR GÖZ ATIN. TESTE BAŞTAN BAŞLA
5. Aşağıdakilerden hangisi Clark’ın tutarlılık ilkesine uymayan bir tanımlamadır ? Öğrenmeyi güçleştiren sesler ışık kullanılmamalıdır. Görseli seslerle , kelimelerle ve müzikle destekleyerek sunma A. B. Anlatılan konu içeriği sade ve anlaşılır olmalıdır. Odaklanmayı sağlamak için içeriğin yanında ikinci seslerde kullanmak. C. D.
TEBRİKLER DOĞRU CEVAP ! 5. Aşağıdakilerden hangisi Clark’ın tutarlılık ilkesine uymayan bir tanımlamadır ? Öğrenmeyi güçleştiren sesler ışık kullanılmamalıdır. Görseli seslerle , kelimelerle ve müzikle destekleyerek sunma A. B. Anlatılan konu içeriği sade ve anlaşılır olmalıdır. Odaklanmayı sağlamak için içeriğin yanında ikinci seslerde kullanmak. C. D.
MAALESEF YANLIŞ CEVAP TESTE BAŞTAN BAŞLA GEREKSİZLİK İLKESİNDE SORUN YAŞADINIZ. İSTERSENİZ BİR GÖZ ATIN. TESTE BAŞTAN BAŞLA
Merve hoca matematik dersinde öğrencilerine çarpma işlemini öğretmek istemektedir. Fakat çarpma işlemini öğretmek istediği öğrencilerin toplama işlemini bilmeleri gerekmektedir. 6. Bu açıklamaya göre Merve hoca aşağıdaki ilkelerden hangisini kullanırsa amacına ulaşır? A. Tutarlılık ilkesi B. Gereksizlik ilkesi C. Kişileştirme ilkesi D. Bölümleme ve Ön Çalışma ilkesi
TEBRİKLER DOĞRU CEVAP ! 6. Bu açıklamaya göre Merve hoca aşağıdaki ilkelerden hangisini kullanırsa amacına ulaşır? A. Tutarlılık ilkesi B. Gereksizlik ilkesi C. Kişileştirme ilkesi D. Bölümleme ve Ön Çalışma ilkesi
MAALESEF YANLIŞ CEVAP TESTE BAŞTAN BAŞLA BÖLÜMLEME ve ÖN ÇALIŞMA İLKESİNDE SORUN YAŞADINIZ. İSTERSENİZ BİR GÖZ ATIN. TESTE BAŞTAN BAŞLA
7. Aşağıdakilerden hangisi yakınlık ilkesine daha iyi tanımlamaktadır? Zihinsel olarak ilgili kelime ve resimlerin bağlanması Görselleri ses ile açıklamak öğrenmeyi arttırır. A. B. C. Görselleri sesli veya metinle açıklanır. D. Sadece metinlerle ifade etme
7. Aşağıdakilerden hangisi yakınlık ilkesine daha iyi tanımlamaktadır? TEBRİKLER DOĞRU CEVAP ! 7. Aşağıdakilerden hangisi yakınlık ilkesine daha iyi tanımlamaktadır? Zihinsel olarak ilgili kelime ve resimlerin bağlanması Görselleri ses ile açıklamak öğrenmeyi arttırır. A. B. C. Görselleri sesli veya metinle açıklanır. D. Sadece metinlerle ifade etme
MAALESEF YANLIŞ CEVAP TESTE BAŞTAN BAŞLA YAKINLIK İLKESİNDE SORUN YAŞADINIZ. İSTERSENİZ BİR GÖZ ATIN. TESTE BAŞTAN BAŞLA
BİTTİ TEBRİKLER KONUYU İYİ ANLAMIŞSINIZ