KEKELEME ( DİSFEMİ ).

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Şİddet Muhammet GÜLER.
Advertisements

DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Okul Başarısında Ailenin Rolü
İŞİTME NEDİR? Elif ÖZKAN İşitme Engelliler Öğretmeni.
Çağdaş Bilimler Merkezi Dershanesi
TİK BOZUKLUKLARI.
PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
GUATR.
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
Mesane kontrolü gündüz 2-3 yaş gece 3-4 yaş civarında kazanılmaktadır.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Çocuklarda Tırnak Yeme Alışkanlığı
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ
KEKEMELİK 1.
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME EĞİTİM SEMİNERİ
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİKTEKİ GELİŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
SINAV KAYGISI. SINAV KAYGISI NEDİR? Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan farklı,fiziksel ve psikolojik tepkilerle.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
ÇOCUKTA PSİKOLOJİK BOZUKLUKLAR
ÇOCUK VE SUÇ.
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
ÇOCUKLARIN KORKULARI İ LE BA Ş ETME YOLLARI. Korku:Kişinin içinde bulunduğu durumu tehlikeli olarak düşündüğünde verdiği ilk tepkidir.
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Kekemelik.
DİKSİYON VE ETKİLİ KONUŞMA Bölüm 1
Rehberlik Servisi.
ANA BABA VE ERGENLİK.
ERGENLİK.
ERGENLİK.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Travma Nedir? YAŞAMA TEHDİT! VÜCUDUN BÜTÜNLÜĞÜNE TEHDİT!
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
STRES YÖNETİMİ
Sunum transkripti:

KEKELEME ( DİSFEMİ )

Kekeleme neye diyoruz? Ses ya da hece yinelemeleri ya da uzatılması Sözcüklerin parçalanması Duyulabilir ya da sessiz bloklar Dolambaçlı yoldan konuşma Sözcükleri aşırı bir fiziksel gerginlikle söyleme Konuşmanın akıcılık ve zamanlama açısından bozuk olması

Kekeleme Yaş Aralığı ve Cinsiyet Genellikle 2-7 yaşları arasında başlar. 3-4 ve ya 3-5 yaşları arasında doruğa ulaşır. Erkek çocuklarda görülme sıklığı kız çocuklara göre daha fazladır. 2-5 yaş arasındaki çocukların yaklaşık %25 i gelişimin bir aşamasında kekeler.

Kekeleme Belirtileri Ses yüksekliği Perde değişiklikleri Çocuktaki korkak ve ürkek görüntü Kelimelerin bitirilmeden bırakılması Seslerin olağan dışı uzamaları Düzensiz solunum,karasız konuşmaya bağlı olarak kelimelerden tuhaf vurguların ortaya çıkması

Kekemeliğin şiddeti her zaman aynı olmaya bilir Kekemeliğin şiddeti her zaman aynı olmaya bilir. Zaman içinde ve duruma bağlı olarak şiddetinde artma veya azalma olabilmektedir. Strese bağlı olarak kekemelik artar. Genellikle kekeleyen kişiler şarkı söylerken veya yalnız başına konuştuklarında kekelemezler. Kekemeliğin aşırı olduğu durumlarda; kişi konuşurken elini dizine veya masaya vurma, ayağını yere vurma, göz kırpıştırma, kafa sallama gibi bedensel hareketlerde de bulunabilmektedir. Kekemeliğin %90 geçici olmakla beraber %10 kadarı kalıcı olabilir.

Kekeleme Nedenleri Yangın, deprem,sel gibi afetler Travmatik Yaşantılar ve Korkular Yangın, deprem,sel gibi afetler Hayvandan korkma ( genelde kedi ve köpek) Tüp patlaması, bina çökmesi gibi olaylar Trafik kazaları Ateşli hastalık ve ameliyatlar Bir kavgaya tanık olma Sesle korkutulma

Aile İçi Sorunlar Evdeki kavgalar ve huzursuzluklar Çocuğa uygulanan şiddet Anne-baba arasındaki şiddet

Aile fertlerinden birinin ölümü Boşanma nedeniyle anne-babadan ayrılma Kayıp ve ayrılık Aile fertlerinden birinin ölümü Boşanma nedeniyle anne-babadan ayrılma Ani seyahatler nedeniyle ayrılık Evcil hayvanın ölümü veya hayvandan ayrılma

Baskıcı, aşırı disiplinli aile tutumları Aşırı koruyucu aile tutumları Hatalı anne-baba tutumları Baskıcı, aşırı disiplinli aile tutumları Aşırı koruyucu aile tutumları Alaycı, aşağılayıcı aile tutumları

Çocuklarda görülen psikolojik kökenli kekemelik, çocuğun çevresindeki kişilerin yanlış tutumlarıyla iyice kuvvetlenebilir ve pekişebilir. Anne-baba bu konuda dikkatli davransa bile, çocuğun etkileşimde olduğu diğer aile bireyleri, okul arkadaşları, öğretmenleri ve komşuların yaptığı hatalar nedeniyle çocuğun kekemeliği artabilir veya kekemelik nedeniyle başka sorunlar ortaya çıkabilir.

Kekemelik nedeniyle ortaya çıkabilen diğer sorunlardan bir kaçını şöyle ifade edebiliriz; Özgüven eksikliği Başarısızlık kaygısı Çeşitli korkular Okul başarısızlığı İçe dönük olma Değersizlik hissi Depresyon

Kekeleme Türleri Klonik Kekemelik: Spazmodik (hızlı ) olarak harf ya da hece yinelenir. Tonik (sürekli ) Kekemelik: Sesin kesilmesidir. *düzensiz nefes alış* Diğer Kekemelikler Palialik kekemelik: söylenecek kelime ile ilişkisi olmayan harf tekrarı Atonik kekemelik :ses çıkarmanın aniden kesilmesi

Kekemeliğin Gelişim Evreleri Birinci evre (2-6 yaş): En belirgin özellik birbiriyle bağlantısı olmayan tekrarlardır.Uzatmalar ve zorlanmalar da mevcuttur. İkinci evre (6-8 yaş ve bazı yetişkinler) : Konuşmacının konuşma güçlüğü kronik hale gelmiştir. Kelimelerin parçalanması en belirgin özelliktir.

Üçüncü evre ( 8 yaştan yetişkinliğe kadar):En yüksek oran ergenlikte görülür.Kekemeliği olan kişilerin konuşma problemlerinin zor olduğunu tanımladıkları durumlarda başladığı bildirilmiştir. (Yabancılarla konuşmak gibi…) Dördüncü evre (10 yaşından yetişkinliğe kadar): Konuşma güçlükleri süreğendir.Konuşmalarında tıkanma,tekrar ve kendi kendilerini bölme vardır.Yoğun endişe,kaygı ve korku duyguları tarzlarına yönelmiştir.

Kekemeliğin Tedavi Metotları Hastanın düzenli bir şekilde nefes alıp vermesi hakkında temrinler yaptırılarak,konuşma organının doğru çalışmaya alıştırılması ile uğraşılmalıdır. Hastanın iradesi kuvvetlendirilmeli;hastanın kendi nefesine ve kendi kuvvetlerine güvenmesi telkin edilmeli,hastanın doğru ve düzgün konuşamayacağı hakkında kökleşmiş bir kanaati varsa bu fikir ve bu kanaatten kurtulması için ona ısrarlı tesirler ve telkinler yapılmalıdır.

Kekemelik tablosuna göre hangi sesler üzerinde durulması gerektiği belirlenmeli,bu sesler için hasta maksada göre seçilmiş ve tertiplenmiş kelimeler üzerinde çalıştırılmalıdır. Bu çalışmalar hastaya, psiko-fizik varlığının kendisinin çabalarıyla düzeleceği fikrini vermekle,aynı zamanda reflekslerine hakim olması ve gereğine uygun davranması istenmelidir.

Hastaya konuşurken enerji kaybettiren lüzumsuz hareketlerden sakınması,kuvvetlerini hesaplı kullanması tavsiye edilmelidir. Davranış düzeltmesini,nefes alıştırmaları,gevşeme teknikleri konuşma terapisi(konuşmanın yavaşlaması,başlangıcının kolaylaştırılması,ses düzeyi kontrolü) yapılmalıdır. Bazı vakalarda ilaç tedavileri faydalı olmaktadır.

Kekeleyen Çocukta Dikkat Edilmesi Gereken Konular Çocuk konuşurken konuşması düzeltilmemelidir. Konuşmasını dinlerken sabırsız ve sinirli davranmamalı,başka şeylerle ilgilenilmemelidir. Konuşmasıyla alay edilmemeli, çocuk küçümsenmemelidir. Konuşmaları taklit edilmemeli, başkalarının taklit edilmesi önlenmelidir.

Dikkatini konuşmasına vermesi engellenmelidir,sık sık konuşturmak,güzel konuşmasını öğretmeye çalışmak gibi davranışlar,konuşma sorununun altını çizeceği için kekemeliği artırır. Kendine güven kaybını önlemek için diğer alanlarda yaptığı olumlu şeyler övülmeli,küçük sorumluluklar vererek yaptıkları onaylanmalıdır. Anne-baba olarak aşırı baskıcı ve koruyucu tutumlardan uzak durulmalıdır.

Çocuk,kardeşlerle ve diğer çocuklarla kıyaslanmamalıdır. Çocuk sık sık eleştirilmemeli ve azarlanmamalıdır. Heyecanlandığı durumlarda sakinleştirilmeye çalışılmalıdır. Başkalarına onun yanında kekemeliğinden söz edilmemelidir.