5 YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TED KAYSERİ KOLEJİ OKUL ÖNCESİ BÖLÜMÜ “ŞUBAT AYI BÜLTEN”
Advertisements

Balık Pasaportu Hatice Kütük 2008
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV İPUÇLARI.
5-6 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
İLKÖĞRETİME BAŞLARKEN ÇOCUĞUMUZA NASIL YARDIM EDEBİLİRİZ?
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Tatilde Yapılacaklar.
Şenay KALIN FALAKAOĞLU Fevzi Özbey İlkokulu Rehber Öğretmeni
Okul öncesİ Eğİtİmde Günlük Program AkIşI
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
4-6 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEM GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri
 Bir dönemi daha geride bıraktık. 2 haftalık bir tatile girmiş bulunuyoruz. Öğrencilerimizin bu süre içinde kontrollü bir şekilde tatil yapmalarını sağlamasınız.
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
Aylık Çocukların Gelişim Özellikleri
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
MİHRİ HATUN ANAOKULU VELİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
ÇOCUĞUM OKULDA 1.Sınıf Veli Semineri
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
RESİMLERİYLE ÇOCUKLARI TANIMA.
3-4 Yaş Gelişim Özellikleri
7 YAŞ DÖNEMİ ÇOCUKLARI.  Harflerin her birini, tüm sesleri doğru olarak çıkarabilir.  Kendine sorulan sorulara cevaplar verebilir.  Kendisiyle göz.
Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Bölümü.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ARALIK -OCAK AYI BÜLTENİMİZDE
3-4 YAŞ ÇOCUĞU GELİŞİM ÖZELLİKLERİ.
4 YAS GELISIM ÖZELLIKLERI
ÇOCUĞUMLA EVDE NELER YAPABİLİRİM?
OYUN ÖRNEKLERİ NAZAN ÜNAL.
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
4-6 YAŞ ÇOCUKLARININ GELİŞİMSEL ÖZELLİKLERİ
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Okul Öncesi Dönemi Gelişim Özellikleri
5-6 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
3-5 Yaş Çocuklarının Duygu Durumları ve Davranış Özellikleri
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
BAĞIMLILIK TÜRLERİ 1-TEKNOLOJİ 2-TÜTÜN 3-MADDE 4-ALKOL 5-KUMAR
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÇOCUK GELİŞİMİ VE AİLENİN ROLÜ
Birinci Sınıf Çocuklarının Gelişim Özellikleri Fiziksel Özellikleri En az iki kaynaktan edindiği bilgileri kullanarak yeniden anlam kurmaktır. Fiziksel.
Çocukların Zaman, Süreklilik ve Değişim Çalışması: Tarih BÖLÜM 7.
DİL GELİŞİMİ.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
EYLÜL 2013 OKULA UYUM SÜRECİNDE UYGUN DAVRANIŞ YÖNTEMLERİ.
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
GRAFİKLERİN KULLANIMI
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Okul öncesİ dönemde müzİk İle Öğretİm
OKUL ÖNCESİ DÖNEMİ ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
1 /A Sınıfı Veli Toplantısına HOŞGELDİNİZ Ramazan SERİNOĞLU
Balık Pasaportu Hatice Kütük 2008
ORİGAMİ NE DEMEKTİR? ORIGAMI, JAPONCA ORU (KATLAMA) VE KAMI (KAĞıT) KELIMELERININ BIRLEŞMESIYLE MEYDANA GELMIŞ KATLANMıŞ KAĞıT ANLAMıNA GELEN GENEKSEL.
GRAFİKLERİN KULLANIMI
Sunum transkripti:

5 YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

Çocukta, zekaya ait vasıfların yarısı 4 yaşından itibaren ortaya çıkar, üçte iki 6 yaşında tamamlanır. İnsan hayatının ilk beş yılında insanın karakteri ve gelişimi sağlıklı yada sağlıksız olmak üzere tecrübelerine bağlı olarak şekillenir.

ZİHİNSEL GELİŞİM Dikkat süreleri daha uzundur. Nesneleri büyüklüklerine, uzunluklarına, renklerine göre ayırabilirler. Büyüklük kavramını anlarlar (en büyük,en küçük gibi). Nesneleri farklı şekillerde sıralayabilirler. 4 rengin dışındaki belirli renkleri bilirler (turuncu, gri gibi). 20'ye kadar sıralı sayabilirler. “Aynı, daha fazla, “daha az” kavramlarını anlarlar “Dünden bir gün önce, yarından bir gün sonra” kavramlarını kullanabilirler. Saat ve zaman kavramını anlamaya başlarlar.

Karmaşık neden- sonuç ilişkileri kurabilirler. Bazı durumlar karşısında ne yapması gerektiğini değerlendirebilir: Yağmurda dışarı çıkmak isterse ne yapması gerektiğini bilir veya yanan evi gördüğünde ne yapması gerektiğini bilir. Bazı harfleri yazabilirler. Çoğu büyük harfleri okuyabilir, ancak küçük harflerin hepsini okuyamazlar. Bazı rakamları yazabilir ve okuyabilirler. 20’den yukarı sayabilirler. Nesnelerle toplama yapabilirler.

Çocuğun Zihinsel Gelişimini Desteklemek İçin Siz Neler Yapabilirsiniz? Kitap okuma zamanlarında, kitapta yer alan farklı karakterlerde ses tonunuzu değiştirin. Bildik bir hikayeyi okurken belli bir yerde kesin ve çocuğunuzun tamamlamasını bekleyin. Çocuğunuzun size bir hikaye anlatmasını isteyin ve anlattıklarını kağıda yazın ve kendi hikaye kitabını oluşturmasına yardımcı olun. Günlük hayattaki gerçek nesnelerle gruplama, birebir eşleme, sıralama yapmasını sağlayın. Örneğin, masa kurarken herkese bardak koyabilir. Veya evdeki çeşitli büyüklükteki kaşıkları sıralayabilir.

Sayma kavramını geliştirmek için oyun oynayın Sayma kavramını geliştirmek için oyun oynayın. Örneğin, hareketle saymayı birleştirin. Çocuk 5 adım öne gelsin. 15 adım iki ayağıyla sıçrayarak öne gelsin. 20’ye kadar devam edebilirsiniz. Problem çözme becerisini arttırmaya ve neden sonuç ilişkisi kurmaya yönelik oyunlar oynayın. Örneğin, “kırmızı ışıkta karşıdan karşıya geçerse ne olabilir?; Evdekilere haber vermeden arkadaşıyla oynamaya giderse neler olabilir?” gibi sorularla onu düşündürtmeye çalışabilirsiniz.

Birlikte basit toplama faaliyetleri yapın Birlikte basit toplama faaliyetleri yapın. Kendinizdeki ve onun önündeki nesneleri sayıp eksik sayıdaki nesneyi tamamlamasını isteyin. Örneğin, sizin önünüzde 5 boncuk. Çocuğun önünde 3 boncuk olsun. 3 boncuğu 5’e tamamlaması için kaç boncuğa ihtiyacı olduğunu sorun. Bu çalışmayı farklı sayılar için de tekrarlayın.

DİL GELİŞİMİ Kelimelerin anlamlarını sorarlar. Doğum gününü, telefon numarasını, anne babasının adını söyleyebilirler. “Ve, fakat, çünkü” kelimelerini kullanabilirler. Kelime dağarcığı önceki yaşlara oranla artmıştır. Çocuklar kullandıklarından daha fazla kelimeyi anlarlar. Hikayelerin başı, sonu ve ortası olduğunu anlarlar. Hikayeleri tekrar anlatabilirler.

Aynı sesli harfle başlayan ve biten kelimeleri bulabilirler (a, e, i, ı, o, ö, u, ü gibi.) Üç eylemden oluşan bir komutları takip edebilirler. Aynı sessiz harflerle başlayan kelimeleri bulabilirler (ş, t, z gibi.)

Çocuğun Dil Gelişimini Desteklemek İçin Siz Neler Yapabilirsiniz? Doğum günü, telefon numarası ve anne baba adını öğrenmesine yardımcı olun. Öğrenene kadar tekrar etmesini sağlayın. Kitap okurken karşılaşılan yeni kelimelerin anlamlarını basit bir dille açıklayın. Eş anlamlarını söyleyin.

Kitap okumaya devam edin. Kitapla ilgili sorular sorun Kitap okumaya devam edin. Kitapla ilgili sorular sorun. “neden, niçin, nasıl“ gibi sorular. Çocuğunuzun kitabın resimlerine bakmasını sağlayın. Başka bir zamanda da bu hikayeyi resimlerine bakarak kendi cümleleriyle anlatmasını isteyin. Böylece, olayları sırasıyla anlatmasını sağlamış olursunuz. Aynı sesli harfle başlayan kelimeler üretmelerini sağlayan oyunlar oynayın. “A sesiyle başlayan neler var?“ gibi. “Aslan a sesiyle başlar. Başka neler var?” Evde bir nesne saklayın ve bulana kadar 3 basamaklı komut verin. Örneğin, “Kitaplığa git. Rafın altındaki blokların arkasına bak.” gibi.

BEDENSEL GEİŞİM Yemeklerini çatal bıçak kullanarak yerler. Saçlarını tararlar, dişlerini fırçalarlar, ellerini yüzlerini yıkarlar, Burunlarını silerler. Yardımla banyo yapabilirler. Ayakkabılarını doğru giyebilirler. Ayakkabı bağcıklarını bağlayabilirler

Basit bir ev resmi çizebilirler. 6-7 kısımdan oluşan insan resmi çizebilirler. Katlanmış bir kağıdı zarfa koyabilirler. İsim ve soyadını yazabilirler.

Çocuğun Bedensel Gelişimini Desteklemek İçin Siz Neler Yapabilirsiniz? Yapabilir durumda oldukları alışkanlıklarını sürdürebilmeleri için takdir etmeye devam edin. Bu dönemde çocuklar oldukça hareketlidirler. Hem büyük kas hem de küçük kaslarını geliştirici hareketler yapmasına olanak tanıyın. El becerilerini geliştirmek için kağıt katlama oyunları oynayın. Kağıtları katlayarak çeşitli şekiller oluşturmasını isteyebilirsiniz.

SOSYAL DUYGUSAL GELİŞİM Cinsel kimliğinin kalıcı olduğunun farkındadırlar. Kolayca moralleri bozulabilir. Arkadaşlarını kendileri seçerler. Çok sevdikleri arkadaşları vardır. Arkadaşlarıyla işbirliği yaparlar. Morali bozuk olan arkadaşlarını rahatlatırlar. Arkadaşlarından yardım isterler. Arkadaşlarıyla bazen tartışırlar.

Yetişkinlerle paylaşmadıkları sırlarını arkadaşlarıyla paylaşırlar. Başkalarının duygularını anlarlar ve empati gösterirler. Kendi duygularını ifade ederler. Grup kurallarına uyarlar. Sosyal olarak doğru ve doğru olmayan davranışlar arasındaki farkı anlarlar. Küçük çocukları ve hayvanları korurlar. Başkalarının duygularını isimlendirirler.

Çocuğun Sosyal-Duygusal Gelişimini Desteklemek İçin Siz Neler Yapabilirsiniz? Doğru ve doğru olmayan davranışların neler olduğunu bulmaya yönelik oyunlar oynayın. Örneğin, yerlere çöp atan biri ile ilgili bir resim gösterdiğinizde bunun doğru olup olmadığını ve neden doğru olmadığını sorabilirsiniz. Arkadaşlarıyla birlikte zaman geçireceği ortamlar hazırlayın.

OKULA HAZIRLIK Okula hazır olduğunu nasıl anlarsınız? Düz çizgi çizebiliyorsa, Bir üçgeni kopyalayabiliyorsa, Tek ayak üstünde 10 saniye dengesini koruyabiliyorsa, Erişkin cümle yapısıyla konuşuyorsa, Diğer çocuklarla sorunsuz oynuyorsa,

Yarım gün evden uzak kalabiliyorsa, Üç bölümlü bir emri yerine getirebiliyorsa fiziksel, zihinsel ve sosyal açıdan okula başlamaya hazır demektir. Okul başlamadan önce okula götürün ve etrafı tanımasını sağlayın. Okul ihtiyaçlarını birlikte satın alın, çoğu çocuk için bu alışveriş çok zevkli bir süreçtir.

ÇOCUĞUNUZLA HUZURLA ZAMANLAR GEÇİRMENİZ DİLEĞİYLE… SEVGİ POLAT PSİKOLOJİK DANIŞMAN