ALZHEİMER HASTALARINDA BİLİŞSEL BOZUKLUKLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
Advertisements

ALZHEİMER HASTALIĞI HAZIRLAYAN Prof Dr. Işın Baral Kulaksızoğlu
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
HEMİPLEJİ VE TEDAVİ PROGRAMI
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
YAŞLILARDA ALZHEİMER HASTALIĞI
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
Çağdaş Bilimler Merkezi Dershanesi
REHBERLİK.
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
BÖLÜM 5 Yenidoğan.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
PARKİNSON HASTALIĞI.
Plan Demans, tanımlar Her unutkanlık demans mıdır ?
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
YaşlılıkPsikiyatrisi
Verimli Ders Çalışmayı öğrenmek istiyor musunuz?
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
ALZHEİMER HASTALIĞI.
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Yaşlı Yetişkinlerde Bilişsel İşlevler Dil Gelişimi İş ve Emeklilik Zihinsel Sağlık Din.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
TÜRKİYE’ DE YAŞLI İNTİHARLARI. Yapılan son sayımda elde edilen verilere göre Türkiye’ de 70 milyon 586 bin 256 kişi yaşamakta ve bunların % 7.1’ i 65.
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
UNUTKANLIK ve beyin.
ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde anlamlı sınırlılıklar görülen yetersizlik durumudur
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
Alzheimer Afiş. Kronik Hastalıklar, Yaşlı Sağlığı ve Özürlüler Daire Başkanlığı Yaşlı Sağlığı Farkındalık Çalışması.
GERİATRİ.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
Parkinson Hastalığında Bilişsel Bozulmalar
OTİZM.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
AİLELERİN KABUL SÜREÇLERİ Nazim DUMAN Müdür Yardımcısı Maltepe Rehberlik ve Araştırma Merkezi Kasım 2012.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
Üretim, Tüketim ve Karar Verme: Ekonomi BÖLÜM 9 EKONOMİ OKURYAZARLIĞI Küçük çocuklar, her gün karşılaştıkları için ekonomik kavramların farkındadır.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
NORMAL YAŞLANMA VE ALZHEİMER HASTALIĞI
UNUTMAK ya da UNUTMAMAK işte bütün mesele bu... DEĞİL.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ALZHEİMER HASTALIĞI PINAR YALINAY DİKMEN
OKULÖNCESİ DÖNEMDE TV VE BİLGİSAYAR KULLANIMI
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)

Okul Psikolojik Danışmanı ve Rehber Öğretmen
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
MÜSKÜLER DİSTROFİ (KAS DİSTROFİSİ) Zeliha IŞIK
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
UYKU VE RÜYALAR….
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

ALZHEİMER HASTALARINDA BİLİŞSEL BOZUKLUKLAR

Alzheimer Hastalığı Alzheimer hastalığı ilerleyici ve ölümcül bir nörodejeneratif bozukluktur. Adını hastalığı 1907 yılında ilk tanımlayan kişi olan Alman nöropatolog Alois Alzheimer’den alır. Alzheimer, bilişsel fonksiyonların kaybı olan demansın en yaygın formu. ‘Her Alzheimer hastası demanslıdır ama, her demans hastası Alzheimer hastası değildir.’ Beynin ilerleyen ve dejeneratif hastalığı olan Alzheimer'in ilk belirtisi ise yakın geçmişin unutulması

Alzheimer Tipi Demans (ATD) çoğunlukla, kısa süreli ve episodik bellek kaybı ile başlar; bu aşamada uzun süreli bellek henüz bozulmamıştır; hastalığın ilerlemesiyle beraber dil, hesaplama, görsel-mekansal işlevler, dikkat ve yönetici (executive) işlevler ile öğrenme becerisi bozulur ve en ileri dönemde günlük hayat aktivitelerinde (özbakım, iletişim vb) aksaklıklar ortaya çıkar

Normal yaşlanma sürecinde beyinde yapısal bir takım değişiklikler olur ama, bilişsel/zihinsel yetilerde belirgin bir kayıp söz konusu değildir. Alzheimer Hastalığı’nda ise, belirgin şekilde “yeni bilgileri öğrenme güçlüğü”vardır.

Alzheimer Hastalığı’nda bilişsel bozukluklar Bozuk hafıza ve düşünce Yön duygusu yitimi ve kafa karışıklığı Bir şeyler kaybetmek Soyut düşünme Her zamanki görevleri yapmakta zorlanma Kişilik ve davranışlarda değişiklik Muhakeme kapasitesinde zayıflama veya azalma Açıklamaları anlamada zorlanma Lisan ve iletişim problemleri Bozulmuş görsel ve uzamsal beceriler Motivasyon ve inisiyatif kaybı

Bozuk hafıza ve düşünce: Kişi hatırlamakta ve yeni şeyler öğrenmekte zorluk çeker. Hastalığın ileri aşamalarında uzun süreli hafıza kaybı oluşur, yani kişi doğum yeri, mesleği veya aile üyelerinin isimleri gibi kişisel bilgileri anımsayamaz. Yön duygusu yitimi ve kafa karışıklığı: Alzheimer hastaları kendi başlarına dışarı çıktıklarında kaybolabilir ve nerede olduklarını veya oraya nasıl geldiklerini hatırlamayabilirler. Daha önceden bildikleri yerleri ve olayları anımsamayabilirler. Tanıdık yüzleri, günün hangi saatinde olduklarını veya hangi yılda olduklarını bile hatırlamayabilirler.

Bir şeyler kaybetmek: Gözlük, işitme cihazı veya anahtar gibi her gün kullanılan eşyaları koydukları yerleri unuturlar. Ayrıca eşyalarını garip yerlere koyabilirler, örneğin gözlüklerini buzdolabına koymak gibi. Her zamanki görevleri yapmakta zorlanma: Alzheimer hastası yeme, giyinme, kendine çekidüzen verme gibi rutin günlük işleri yapmakta zorlanmaya başlar. Günlük işleri de planlayamazlar.

Soyut düşünme: Alzheimer hastalarına banka hesabını dengelemek gibi belirli görevleri eskisine nazaran daha zor gelmeye başlayabilir. Örneğin, sayıların anlamını ve onlarla ne yapmaları gerektiğini unutabilirler. Motivasyon ve inisiyatif kaybı: Kişi çok pasifleşebilir ve bir şeylerle ilgilenmek ve başkalarıyla etkileşime girmek için harekete geçirilmesi gerekebilir. Muhakeme kapasitesinde zayıflama veya azalma: Alzheimer hastaları soğuk bir günde evden paltosuz veya ayakkabısız çıkabilirler veya markete pijamalarıyla gidebilirler.

Kişilik ve davranışlarda değişiklik: Kişi alışılmışın dışında kızgın, asabi, huzursuz veya sessiz olur. Alzheimer hastalarının bazen kafaları karışır, paranoyak olabilirler veya korkabilirler. Normal uyku düzeninin kaybı: Kişi gündüz uyuyup gece uyanık kalabilir. Açıklamaları anlamada zorlanma: En basit yönlendirmeleri veya açıklamaları anlamada zorlanırlar. Kolaylıkla kaybolup uzaklaşmaya, ortalıkta gezinmeye başlarlar.

Lisan ve iletişim problemleri: Kelimeleri hatırlayamaz, nesneleri tanısalar bile isimlerini söyleyemezler (çok bilindik şeyler olsa bile-örneğin “kalem”) veya yaygın kullanılan kelimelerin anlamını kavrayamazlar. Bozulmuş görsel ve uzamsal beceriler: Alzheimer hastası mekânsal becerisini ( nesnelerin şekillerini ve büyüklüklerini muhakeme yeteneği ve nesneyle boşluk ilişkisi) kaybeder ve parçaları belli bir sıraya göre dizemezler veya şekilleri tanıyamazlar.

Sonuç olarak; Her unutkanlığı olan ve her demans hastası, Alzheimer hastası demek değildir, unutkanlığın birçok farklı nedeni olabilir. Alzheimer Hastalığı, yaşlanmanın kaçınılmaz sonucu değildir, normal yaşlanma da vardır. Alzheimer Hastalığı’nın kesin nedeni henüz bilinmemektedir, ama bazı risk faktörleri bu hastalığın ortaya çıkışını kolaylaştırır. Alzheimer Hastalığı bulaşıcı değildir ama, tanı aşamasında bazı bulaşıcı hastalıkların da araştırılmasını gerektiren durumlar olabilir. Alzheimer Hastalığı bir “ruh hastalığı” değildir, ama hastalık süreci içinde “ruh hastalığı”nın bazı belirtileri de eklenebilir. Alzheimer Hastalığı öldürücü değildir, ama hastalık ilerleyip bakım gereksinimi arttıkça eklenen bazı hastalıklar yaşam süresini kısaltabilir. Alzheimer Hastalığı tanısını tek başına koyduracak bir test yoktur, diğer demans nedenlerinin olup olmadığının kesinleşmesi için çok sayıda tetkik yapmak gerekebilir. Alzheimer Hastalığı’nın kesin tedavisi  henüz mümkün olmamakla birlikte, erken ve doğru tanı önemlidir. Bir Alzheimer hastası ile birlikte yaşamak kolay olmasa da, yeterli bilgilenme ve paylaşım ile bu sürecin başarıyla üstesinden gelmek mümkündür ve birlikte geçirilen her anın değerli olduğu unutulmamalıdır.

BİZİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ… Fatime Esra PARLAK Besime YAVUZ