ANLATIM BOZUKLUĞU İnsanların anlaşma aracı dildir. Anlaşmanın sağlam olması için dilin kurallarına güre kullanılması gerekir. Kullandığımız.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

CÜMLE ÖĞELERİ Cümle, bir duyguyu, düşünceyi, veya olayı anlatan sözcükler topluluğudur. Cümlede her sözcüğün bir görevi vardır. Bu görevli sözcüklere öğe.
ANLATIM BOZUKLUKLARI UYGULAMALAR
EYLEMDE KİP.
ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR.
A) Zilin çalmasıyla yarışma başladı.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
ADLARIN YERİNE KULLANILAN KELİMELER “ADIL”
ZAMİRLER.
Köylü ulusun efendisidir.
(BELİRTEÇ) ZARF.
CÜMLE TÜRLERİ.
1/10 Zamir A B C D Aşağıdaki cümlelerin hangisinde zamir olan kelime, nesne görevindedir? Bahçede hepimiz oturuyorduk. Sınıfta kimseyi bulamadı. Hayatı.
ZAMİRLER.
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
Sözcük Türleri Setenay KAYA Hazırlık-D/153
*Kulağıma eğilerek alçak sesle bir şeyler fısıldadı. Geçmişteki hatıralardan bir şikayetim yok diye fısıldadı. *Sana söyleyeceğim bu gizli sırlarımı.
ZAMİRLER.
GAYRET EDEN BAŞARIR ,BAŞARAN KAZANIR
ANLATIM BOZUKLUKLARI Turkcecim.com.
Cümle Bilgisi
Cümle Bilgisi Hazırlayan Şerife TUNCA
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
ZAMİRLER (ADILLAR). ZAMİRLER (ADILLAR) Bu konuda seni uyarmıştım. Şunları bahçeye bırakır mısın? Aşağıdaki cümlelerdeki zamirleri bularak türlerini.
ANLATIM BOZUKLUKLARI İLE İLGİLİ SORULAR
1)Aşağıdakilerden hangisinde bir ad, ayrılma durumundadır? A)Uğurcan eve girdi. B)Onur ekmeğini de getirdi. C)Bana doğruları kim öğretecek. D)Elif kitabı.
Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları
A.Sözcük halindeki zamirler: 1.Ben bugün okula gittim. Sen neden gelmedin? (Kişi zamirleri) 2.Bunu buradan götür. Şu çok ucuz. (İşaret zamirleri)
Anlatım Bozuklukları-1
YAZIM KURALLARI.
SAYILARINA GÖRE İSİMLER
ANLATIM BOZUKLUKLARI ÖMÜRGÜL AYTAÇ.
l) ANLAMA DAYALI ANLATIM BOZUKLUĞU ll) YAPISAL ANLATIM BOZUKLUĞU
CÜMLENİN ÖĞELERİ ……………….
2. SINIFLAR BİLGİ YARIŞMASINA HOŞGELDİNİZ
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
A:Bu yaz bolca sebze kuruttuk.
YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI
Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları-2
CÜMLENİN ÖGELERİ YÜKLEM ÖZNE
Cümlenin Öğeleri Yüklem Özne Tümleç.
Mustafa AKBAŞ Malatya-2014
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
TÜRKÇE Anlatım Bozuklukları
Örnek: Sizlere konu hakkında bilgi vereceğim.
ANLATIM BOZUKLUĞU İnsanların anlaşma aracı dildir. Anlaşmanın sağlam olması için dilin kurallarına güre kullanılması gerekir. Kullandığımız.
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
GAYRET EDEN BAŞARIR ,BAŞARAN KAZANIR
DİLBİLGİSİ BAKIMINDAN ANLATIM BOZUKLUKLARI-2
Kelime Türleri İsim soylu sözcükler de yediye ayrılır:
ÖZNE YÜKLEM UYGUNLUĞU.
Adların Yerini Tutan Sözcükler
İbrahim hakkı i.ö.o. Hazırlayan:abdulkadir otlaca.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
ZAMİR (ADIL).
 Adların yerini çeşitli yönlerden tutan sözcüklerdir. İzmir’de doğdum; ama yıllardır oraya gitmedim. Bu cümlede, “İzmir” adını tekrar etmemek için, bu.
TÜRKÇE ANLATI SLAYTI EV İ N KAYAHAN. CÜMLE, BIR DÜŞÜNCEYI, BIR DILE Ğ I, BIR HABERI YA DA DUYGUYU TAM OLARAK ANLATAN, BIR VEYA BIRDEN ÇOK SÖZCÜKTEN.
ANLATIM BOZUKLUKLARI. Dilin kurallara ve anlatım ilkelerine aykırı kullanılmasından kaynaklanan bozukluklara anlatım bozukluğu denir. İkiye ayrılır: A.Sözcük.
Mustafa DİNÇ Türkçe Öğretmeni
GENEL TEKRAR - 6 CÜMLE ÖĞELERİ - VURGU – ARASÖZ FEM DERSHANELERİ
1)Gereksiz Sözcük Kullanma: Bir cümlede anlamları aynı olan veya anlamca biri diğerini içeren sözcüklerin birlikte kullanılması anlatım bozukluğuna.
KIZILDERE ÖĞRETİM OKULU ANLATIM BOZUKLUKLARI HAZIRLAYAN: MURAT COŞGUN.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XII
Hazırlayan:Süleyman Duman s_4
Anlatım Bozuklukları.
Sunum transkripti:

ANLATIM BOZUKLUĞU İnsanların anlaşma aracı dildir. Anlaşmanın sağlam olması için dilin kurallarına güre kullanılması gerekir. Kullandığımız cümleler , anlam yönünden açık ve duru, dil bilgisi kurallarına uygun , anlatım yönünden yalın noktalama yönünden eksiksiz olmalıdır.

EN ÇOK KARŞILAŞILAN ANLATIM BOZUKLUKLARI : 1-Cümlede Gereksiz Sözcüklerin Kullanılması 2-Eklerin Yanlış Kullanımı 3- Özne-Yüklem Uyumsuzluğundan Kaynaklanan Anlatım Bozuklukları 4- Anlamca Çelişen Sözcükler 5- Yanlış Anlamda Kullanılan Sözcükler 6- Deyimlerin Yanlış Kullanılması 7 - Öğe Eksikliği

1-Cümlede Gereksiz Sözcüklerin Kullanılması : Bir cümleden bir sözcüğü çıkarttığımızda cümlenin anlamında daralma olmuyorsa bu sözcük, bu cümle için gereksizdir. “Eşyalarımızı gizlice çalmışlar.” gereksizdir. “çalma” eylemi gizli yapıldığından bu sözcük anlatımı bozar.

“Askerdeki ağabeyimle karşılıklı mektuplaşıyoruz.” Mektuplaşma karşılıklı yapılan bir eylemdir. Gereksizdir. Bu konuda herkesin fikir ve görüşünü almalısınız. Yanına gidiniz, konuşarak derdinizi anlatınız.

Hangi cümlede altı çizili sözcüğe gerek y o k t u r? cümlenin anlamına katkıda bulun- muyor! A- Dağcıyı bulduğumuzda soğuktan donmak üzereydi. B- Ona nerede rastlasam bana gülümserdi. C- Şaka bile çocuğu sinirlendirmeye yetiyordu. D- Hasta kadın, sedyede kendini kaybetti.

2-Eklerin Yanlış Kullanımı : Çekim eklerinin birbiriyle karıştırılması, yerinde kullanılmaması, gereksiz kullanılması ya da hiç kullanılmaması anlatım bozukluğuna yol açar. “Birçok insanlar, depremde sıkıntı yaşadı.” “-lar” eki gereksizdir. Çünkü “birçok” sözcüğü de çoğul anlam taşımaktadır.

Öğrencilerin başarısına ilgilenmek gerekir. başarısıyla Biricik arzumuz sınavı kazanmak ve iyi bir bölüme girmemizdir. girmektir Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “ –ler , -lar ” eki gereksiz kullanılmıştır ? A- Elbiseler , bedenime dar geliyordu. B- Felaketzedeler , çadırlara yerleşti. C- Çocuklar , yurtlara yerleştirildi. D- Olay yerine herkesler koşmuştu.

3- Özne-Yüklem Uyumsuzluğundan Kaynaklanan Anlatım Bozuklukları : Özne – yüklem uygunluğunun bulunmadığı cümleler anlatım bakımından bozuk sayılır. Organ adları çoğul ve özne görevinde ise , yüklemi tekil olmalıdır. Kulaklarım ağır işitiyorlar. Zaman adları çoğul ve özne görevinde ise, yüklem tekil olmalıdır. Mevsimler , her geçen gün değişiyorlar.

Soyut kavramlar çoğul ve özne görevinde ise , yüklem tekil olmalıdır. Düşüncelerim beni rahat bırakmıyorlar. Topluluk adları “-ler” ekiyle çoğullanmadan özne olursa yüklem tekil olmalıdır. Halk , geniş bir meydanda toplanmıştılar. Özne ikinci ve üçüncü kişiden oluşuyorsa , yüklem ikinci çoğul kişiyle çekimlenmelidir. Annemle sen , çarşıya gideceksiniz.

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde , özne - yüklem uygunluğu yoktur ? A- Duygularım beni asla terketmez. B- Ahmet’le ben bu işi çözeriz. C- Çarşıya sen ve o birlikte gittik. D- Günler , bir türlü geçmiyor.

4- Anlamca Çelişen Sözcükler : Bir cümlede anlamca çelişen (uygun düşmeyen) sözcüklerin bulunması anlatım bozukluğuna yol açar. Sanıyorum bu sözler, babamın kulağına gitti. “olasılık” bildiren “sanıyorum” sözcüğü ile “kesinlik” bildiren “gitti” sözcüğü çelişmektedir.

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlamca çelişen sözcüklere yer verildiği için anlatım bozukluğu vardır ? A- Annem , İstanbul’dan bugün gelebilir. B- Dayımlar , bize yarın geleceklermiş. C- Arkadaşlarım , beni de davet ettiler. D- Bu düğüne , kesinlikle onun da geleceğini sanıyorum.

5- Yanlış Anlamda Kullanılan Sözcükler : Dilimizdeki birçok sözcüğün birden çok anlamı vardır. Anlam özelliklerini dikkate almadan sözcükleri kullanmak anlatım bozukluğuna yol açar. Öğretmen , benim sınıfta kalmamı sağladı. “ sağlamak ” sözcüğü olumlu durumlar için kullanılır. Halbuki, “sınıfta kalmak” olumsuzluk anlatır. Bu nedenle “sağladı” sözcüğü yerine “neden oldu” sözcüğünün kullanılması gerekir.

Küçük kızın saçları hayli büyümüş. uzamış Buradan gidersek yakalanma şansımız nedir? olasılığı Petrol fiyatlarının ucuzlamasına halk olumlu tepki gösterdi. karşıladı

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlatım bozukluğu vardır ? A- Bahçeye pek çok fidan ekmişler. B- Orman , erozyonu önler. C- Arkadaşının elini sıkıp kutladı. D- Evimize tekrar geleceğini söyledi.

6- Deyimlerin Yanlış Kullanılması : Deyimler , kalıplaşmış sözlerdir. Hiçbir sözcüğü değiştirilemez. Değiştirildiğinde anlatım yanlışı ortaya çıkar. “Onun bu sorumsuz davranışları başımıza kazak örecek.” çorap örecek “Onun bize yaptığı iyiliklere hep göz yumduk.” GÖZ YUMMAK :kusurlarını hoş karşılamak, görmezlikten gelmek.Cümlede “kusur” yok, bir kişinin iyilikleri var.

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde deyim yerinde kullanılmamıştır ? A- Bu iyi haberle kalbime su serptin. B- O sorunu çözmek için sen de az kafa patlatmadın. C- Ödevini yapmak için ipe un seriyor. D- Şu anda başım kalabalık sonra geliniz.

7 - Öğe Eksikliği : Cümlede kullanılması gereken bir öğenin bulunmaması, anlatım bozukluğuna yol açar. “ Ben Alper’e inanır ve severim.” onu “ Evimiz küçük , bahçesi de güzel değildi.” tü “Duvarları kirletmek, yazı yazmak kesinlikle yasaktır.” duvarlara

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlatım bozukluğu yoktur? ona A- Oğlunu çok seviyor , sürekli gidiyordu. B- Biz çalışacak ,siz gezeceksiniz öyle mi? C- Bu yıl da yine sınıfta kalır. D- Okumak için zaman zaman kütüphaneye gider.