ÇOCUKLARDA YAŞAM DESTEĞİ Ş.E.A.H. ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI KLİNİĞİ EKİM 2010
PLAN ÇOCUKTA YAŞAM DESTEĞİ A. TANIM B. ÖNEMİ C. UYGULAMA NEDENLERİ I. ÇOCUKTA TEMEL YAŞAM DESTEĞİ (ÇTYD) A. UYGULAMA SIRASI B. ÇTYD BASAMAKLARI C. YABANCI CİSİM ÇIKARILMASI D. SUDA BOĞULMA II.ÇOCUKTA İLERİ YAŞAM DESTEĞİ (ÇİYD) B.İLAÇLAR III. TEMEL MESAJLAR
A.TANIM YAŞAM DESTEĞİ I. Temel Yaşam Desteği; (KARDİYOPULMONER RESUSİTASYON) Hayati organların fonksiyonlarını korumak için spontan solunum ve dolaşımın geri döndürülmesi I. Temel Yaşam Desteği; ilk girişimi uygulayıcının kendisi tarafından yapılması II. İleri Yaşam Desteği; tıbbi aletler ve ilaç yardımı ile sağlık merkezinde yapılan erken ileri bakım
ÇOCUKLARDA YAŞAM DESTEĞİ Etkin TYD Erken iletişim Koruma İleri YD
B. ÖNEMİ Temel Yaşam Desteği ( TYD ) uygulanması gerekenlerin çoğu hastane veya başka bir sağlık kurumu dışındaki çocuklardır ve bu hastalara bir an önce müdahale yapılması hayat kurtaracaktır. Bu nedenle sağlık çalışanları, öğretmenler ve çocuk bakımı ile ilgili olan (aileler) kişilerin bu kursu almaları gerekir. - Hayat kurtarıcı - Engelsiz , kaliteli yaşam t
C. TYD uygulanması gereken durumlar Çocuklarda Solunum ve dolaşım Yetmezliğinin nedenleri daha çok Kazalar ve Hastalıklardır. (Çocuklarda kalp hastalıklarına bağlı Kardiyak arrest yaygın değildir.) Travma (Kazalar) Hastalıklar (Astım,epilepsi,pnömoni,menenjit,sepsis) Zehirlenmeler Yabancı cisim Suda boğulma Ani bebek ölümü sendromu
I. ÇOCUKLARDA TEMEL YAŞAM DESTEĞİ (ÇTYD) Yaşamsal fonksiyonları tehlikeye girmiş birine ilk müdahalenin uygulayıcının kendisi tarafından (ilaç ve malzeme olmaksızın) yapılmasıdır. Temel yaşam desteği alması gerekenlerin çoğu hastane veya başka bir sağlık kurumu dışındaki çocuklardır ve bu hastalara bir an önce müdahale yapılması hayat kurtaracaktır.
I.A. ÇTYD UYGULAMA SIRASI; A (Airway): Havayolunun açılması B (Breathing): Solunumun sağlanması C (Circulation): Dolaşımın sağlanması TEMEL AMAÇ : HİPOKSİYİ DÜZELTMEK
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 1) Kendinin ve çocuğun 6) Dolaşımı kontrol et, güvenliğini sağla, 2) Çocuğun uyarılara yanıt verip vermediğini kontrol et, (mümkünse telefon et) 3) Havayolunu aç, 4) Solunumu kontrol et 5) Hastayı 2 kez etkin solut (Kurtarıcı soluk) 6) Dolaşımı kontrol et, yetersizse solunum ve dolaşım desteğine başla, 7) İkinci dakikanın sonunda ya da 5 döngü sonra 112’yi ara, 8) Çocuğu tekrar değerlendir,gerekiyorsa canlandırmaya devam et.
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 1) Kendinin ve çocuğun güvenliğini sağla ; - Kaza – yangın alanından uzaklaştırma , (Dikkat ! Omurilik zedelenmesi!) - Eldiven - biyobariyer 2) Çocuğun bilinci açık mı? Uyarılara yanıt var mı? - Seslenmek - hafifçe dürtmek (Dikkat ! Omurilik zedelenmesi?) Yardımcı olabilecek biri varsa, kurtarma işlemlerini yaparken diğerinin 112’yi araması gerekir.
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 1) Kendinin ve çocuğun 6) Dolaşımı kontrol et, güvenliğini sağla, 2) Çocuğun uyarılara yanıt verip vermediğini kontrol et, 3) Havayolunu aç, 4) Solunumu kontrol et 5) Hastayı 2 kez etkin solut (Kurtarıcı soluk) 6) Dolaşımı kontrol et, yetersizse solunum ve dolaşım desteğine başla, 7) İkinci dakikanın sonunda ya da 5 döngü sonra 112’yi ara, 8) Çocuğu tekrar değerlendir, gerekiyorsa canlandırmaya devam et.
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 3)Hava Yolu açılması Süt çocuğunda Oksipital kemik çıkıntısı boynun fleksiyonuna neden olur, bu da havayolunu tıkayabilir. omuzun altına bir yükselti konularak havayolu açıklığı sağlanır. İki yaşın üzerinde; Occiput düzleşmiştir. Başın altına bir yükselti konularak hava yolu açıklığı sağlanır.
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 3)Hava Yolu Açılması Baş geri – Çene yukarı Manevrası; Tek el ile çene hafifçe kaldırılır, diğer el ile alın geriye doğru itilir
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 3)Hava Yolu Açılması Çene İtme Manevrası Travma şüphesi olan bir çocukta hastanın başucunda durulup, her iki el ,yüzün her iki yanına yerleştirilir ve çene, parmaklar ile çene açısından yukarı doğru itilir.
3) Hava Yolu Açılması Ağız içini kontrol et, Omuz – baş altına yükselti Baş geri – çene yukarı manevrası ?? Çene itme manevrası (Travma varsa)
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI; 1) Kendinin ve çocuğun 6) Dolaşımı kontrol et, güvenliğini sağla, 2) Çocuğun uyarılara yanıt verip vermediğini kontrol et, 3) Havayolunu aç, 4) Solunumu kontrol et: - Var mı? - Yeterli mi? 5) Hastayı 2 kez etkin solut (kurtarıcı soluk) 6) Dolaşımı kontrol et, yetersizse solunum ve dolaşım desteğine başla, 7) İkinci dakikanın sonunda ya da 5 döngü sonra 112’yi ara, 8) Çocuğu tekrar değerlendir, gerekiyorsa canlandırmaya devam et.
4) Solunum Var mı? Yeterli mi? II.B. ÇTYD BASAMAKLARI ● Bak ● Dinle ● Hisset Solunum Var Yok Yeterli Yetersiz Rahatlama Solut pozisyonu II.B. ÇTYD BASAMAKLARI
RAHATLAMA POZİSYONU Solunum Var / Yeterli Çocuk yan yatırılır. Bir eli ve kolu başının altına konur.Üstte kalan bacağı dizden kıvrılıp öne doğru alınır. Amaç; Hava yolunun açıklığını devam ettirmek, Omurilik sabitliğini sağlamak, Kemik ve sinirlere oluşabilecek basıyı azaltmaktır
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 5)Hastayı 2 kez etkin şekilde solut Süt Çocuğunda; Uygulayıcının ağzı çocuğun ağız ve burnunu kapsayacak şekilde yerleştirilir, eğer ağız ve burun tam olarak kapatılamazsa ağızdan ağıza solutulur.
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI; 5) Hastayı 2 kez etkin şekilde solut 1yaş üzerinde ; Bir elle burun kanatları yanlardan sıkılıp burun kapatılırken ağızdan ağıza solunum uygulanır. Her solunum 1 sn kadar sürmeli ve her solunumun arkasından göğsün eski haline gelmesine zaman tanıyacak kadar beklenmelidir.
GÖĞÜS YETERİNCE HAVALANIYOR MU? Evet Hayır Pozisyonu kontrol et ve tekrar solut Yabancı cisim ?
Solutmada Dikkat Edilecek; Aşırı solutmadan kaçınılmalı Solunum yaptırırken yeterli hız ve derinlikte olmasına dikkat Solutma yaptırdıktan sonra yükselen göğsün yeniden eski haline gelmesine izin verilmeli Solutma sırasında göğüs hareket etmiyor ise - Uygunsuz pozisyon? - Hava yolu kapalı? Hava yolunu kontrol et, ağız içini kontrol et
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 5)Hastayı 2 kez etkin solut; Solutma hızı; Kalp masajı gerektirmeyen Süt çocuğu ve çocuklarda 12-20 solunum/dk (3 – 5 saniyede bir) “ileri havayolu” sağlanan olgularda tüm yaş gruplarında 8-10 solunum/dk (6 - 8 saniyede bir)
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 1) Kendinin ve çocuğun güvenliğini sağla, 2) Çocuğun uyarılara yanıt verip vermediğini kontrol et, 3) Havayolunu aç, 4) Solunumu kontrol et: - Var mı? - Yeterli mi? 5) Hastayı 2 kez etkin solut, solunumu kontrol et 6) Dolaşımı kontrol et, yetersizse solunum ve dolaşım desteğine başla, 7) İkinci dakikanın sonunda ya da 5 döngü sonra 112’yi ara, 8) Çocuğu tekrar değerlendir, gerekiyorsa canlandırmaya devam et.
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 6)Dolaşımın Değerlendirilmesi; Altın standart nabız kontrolüdür Solunumun olması Öksürüğün olması Uygulayıcının solutmasına tepki göstermesi Dolaşımı değerlendirmek için 10 saniye!!!
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 6)Dolaşımın değerlendirilmesi 1 Yaş altındaki Çocuklarda; Üst kolun iç tarafında dirsek ile omuz arasında işaret ve orta parmak ile brakiyal arter palpe edilir. Diğer bir yol femoral arterin palpasyonudur Boynun kısa ve kalın olması nedeniyle ve kolay bası gelişebileceğinden Karotis palpasyonu önerilmemektedir.
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 6)Dolaşımın Değerlendirilmesi 1Yaşın üzerinde ; 2.-3. parmak ile trakea ile sternokleidomastoid kas arasındaki karotid arter palpe edilir Uygulayıcı sağlık personeli ise femoral nabızı da palpe edebilir.
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 6)Dolaşımın Değerlendirilmesi; Nabız yoksa veya Nabız 60/dk’ın altında iken periferik dolaşım bozukluğu bulguları varsa kalp masajına başlanır.
SÜT ÇOCUKLARINDA KALP MASAJI A: İki Parmak Tekniği; Bebek sert bir zemine alınarak veya ön kol üzerinde yüzü yukarıda olacak şekilde tutulur. Bir el ile sırt desteklenir iken diğer elin 2-3. parmakları, iki meme başını birleştiren çizginin hemen altında, sternum üzerine dik olarak yerleştirilerek masaj yapılır Basının derinliği göğüs ön arka çapının 1/3 – 1/2’si kadar olmalıdır.
SÜT ÇOCUKLARINDA KALP MASAJI B: Baş Parmak Tekniği; Her iki el sırt ve göğsü kavrayacak şekilde sarılır Başparmaklar, iki meme başını birleştiren çizginin hemen altında, sternum üzerine dik olarak yerleştirilerek masaj yapılır
BÜYÜK ÇOCUKLARDA KALP MASAJI Vücut boyutuna göre tek veya iki elle, El topuğu, iki meme başını birleştiren çizgi hizasında, orta hatta sternum üstüne yerleştirilir, Ksifoide veya kostalara bası yapılmaz Göğüse 1/3 - 1/2 derinlikte bası yapılır.
I.B. ÇTYD BASAMAKLARI 6) Dolaşımın Değerlendirilmesi Solunum Ve Dolaşım Desteği Verilmesi Tek uygulayıcı ; 30 Kalp masajı / 2 Solunum Çift uygulayıcı ; 15 Kalp masajı / 2 Solunum Göğüs basısı dakikada 100 olacak şekilde uygulanır 5 döngü veya 2 dakika sonra nabızlar kontrol edilir. 112 aranır Yanıt alınana kadar devam edilir
I.B. ÇTYD Basamakları 1) Kendinin ve çocuğun güvenliğini sağla, 2) Çocuğun uyarılara yanıt verip vermediğini kontrol et, 3) Havayolunu aç, 4) Solunumu kontrol et: - Var mı? - Yeterli mi? 5) Hastayı solut 6) Dolaşımı kontrol et, yetersizse solunum ve dolaşım desteğine başla, 8) İkinci dakikanın sonunda ya da 5 döngü sonra 112’yi ara, 9) Çocuğu tekrar değerlendir, gerekiyorsa canlandırmaya devam et.
Temel Yaşam Desteği Akış Şeması İlk değerlendirme sonrası sesli veya ağrılı uyaran ver Hava yolunu rahatlat. (baş-omuz altına havlu) Solunum yok veya zorlu ise HAVA YOLUNU AÇ Baş geri-Çene yukarı /Travma şüphesinde Çene itme Solunum varsa rahatlama pozisyonu ver 112 yi ara 2 kez ETKİN SOLUK Spontan solunum yoksa solutmaya devam et (12-20 soluk/dakika) Dolaşımı kontrol et (10 saniye) Nabız var Nabız yok veya 60/dk dan az ve dolaşımı bozuk 3-5 sn’de 1 soluk ver, 2 dakikada bir nabzı kontrol et KALP MASAJI uygula (100 bası/ dakika ) . Tek kurtarıcı: 30 bası - 2 soluk uygula. İki kurtarıcı: 15 bası - 2 soluk uygula 5 döngü veya 2 dk sonra düzelmedi ise 112 yi ara . Yardım gelene kadar ya da çocuk hareket etmeye başlayana kadar TYD ye devam et
I.C. YABANCI CİSİM ÇIKARILMASI
I.C. YABANCI CİSİM ÇIKARILMASI Uygun pozisyon göğüs Yabancı Etkin solutma havalanmıyor Cisim? Özellikle ani gelişen solunum sıkıntısı,öksürük,öğürme,stridor (hırıltı),hışıltı Spontan (kendiliğinden)öksüren ve solunum çabası olan bir çocuğa müdahale edilmemelidir. Sesi kesilir, solunum sıkıntısı artar ve hareketsiz kalırsa müdahale edilir.
I.C. ÇTYD YABANCI CİSİM Süt Çocuğunda Sırta Vuruş Bir kol üzerinde bebeğin başı aşağı gelecek şekilde yüzüstü tutulur. Çene sıkı bir şekilde tutularak bebeğin başı desteklenir Kurtarıcının kolu uyluğuna yaslandırılır, Bebeğin sırtına, kürek kemikleri arasına (interskapuler bölgeye) el topuğu ile beş kez ileri doğru vurulur.
I.C. ÇTYD YABANCI CİSİM Süt Çocuğunda Göğüse vuruş Yabancı cisim çıkmamışsa; baş ve boyun dikkatlice desteklenir, bebek sırtüstü pozisyona getirilir. Bebek kurtarıcının uyluğuna baş aşağı yatırılır, İki meme ucu hizasının bir parmak altından göğüs basısı yapılan bölgeye iki parmak ile beş kez bası yapılır.
I.C. ÇTYD YABANCI CİSİM Bilinci kapalı bir Süt Çocuğunda; Göğüs havalanmazsa sırta vuruş ve göğüse vuruş manevraları ile yabancı cisim çıkartılma işlemine devam edilir. Bu işlemler yaklaşık 1 dakika sürer. Yabancı cisim çıkmadıysa Ağız içinde yabancı cisim aranır, varsa temizlenir 2 kez etkin solutulur Manevralar bir kez daha tekrarlanabilir Kurtarma işlemlerinin 1 dakikayı aşmasına rağmen halen bilinç kapalı ise 112 acil servis aranmalıdır.
I.C. ÇTYD YABANCI CİSİM Büyük Çocukta Heimlich Manevrası; Çocuk oturur veya ayakta durur pozisyonda Çocuğun arkasına geçilerek dizlerin üstüne oturur pozisyonda veya ayakta durulur.
I.C. ÇTYD YABANCI CİSİM Heimlich Manevrası; Kurtarıcının kolları çocuğun koltuk altlarından geçirilerek eller göbek ile ksifoid arasındaki bölgede yumruk şeklinde kavuşturulur. Bir elin diğer el üzerine olan basısı ile beş kez bu bölgeye yukarı içe olacak şekilde beş vuruş yapılır
I.C .ÇTYD YABANCI CİSİM Bilinci Kapalı Büyük Çocukta Heimlich manevrasına çocuk yatırılarak devam edilir. Çocuğun üzerine ata binermiş gibi dizlerin üzerinde çökülerek ve çocuğun bacakları kendi dizlerinizle sıkıştırılır. Eller göbek ile ksifoid arasındaki alana orta hatta olacak şekilde üst üste kavuşturularak konur.
I.C. ÇTYD YABANCI CİSİM Bilinci Kapalı Büyük Çocukta; Kollar bükülmeden hızlıca yukarı içe doğru beş kez bastırılır. Beşer defa yapılan bu bası işlemlerine yabancı cisim çıkana ya da müdahale işleminde bir dakika sonlanana kadar devam edilmelidir.
I.D. SUDA BOĞULMA
I.D. ÇTYD SUDA BOĞULMA Suda Boğulmada Temel Yaşam Desteği Boğulmada hipoksinin (oksijensiz kalma) süresi ve şiddeti, sonucu belirleyecek tek ve en önemli belirteçtir. TYD, özellikle de “kurtarıcı solunum” çocuk sudan çıkartılır çıkartılmaz en kısa sürede uygulanmalıdır. Hatta mümkünse (kurtarıcı da emniyette ise) sudan daha çıkarılmadan müdahale edilmelidir. Bebek ve çocukların çoğu, uyarıya ve kurtarıcı solutma işlemine kısa bir sürede yanıt verir.
I.D. ÇTYD SUDA BOĞULMA Suda Boğulmada Temel Yaşam Desteği Suda boğulmada suyun abdominal manevra gibi manevralarla çıkarılmasına çalışmak gereksizdir. Suyun bir yabancı cisim olduğuna ya da hava yolunda tıkanıklığa neden olduğuna dair herhangi bir kanıt yoktur İlk kurtarıcı solutmalardan sonra dolaşım ile ilgili işaretler (solunum, öksürük ve hareket) yoksa hemen kalp basısına başlanmalıdır.
II. ÇOCUKLARDA İLERİ YAŞAM DESTEĞİ (ÇİYD) Yaşamsal faaliyetleri bozulmuş birine tıbbi aletler ve ilaçların yardımıyla sağlık aracı veya kuruluşunda yapılan destektir. Hızlı ve uygun yapılmış bir TYD sonrası etkinliği daha fazladır. Maske ile solutma,entübasyon, damar yolu, intraosseöz yol açılması, sıvı ve ilaç kullanılması, kardiyoversiyon
II. ÇİYD İleri yaşam desteğinde en önemli ilke yeterli oksijenlenmenin, ventilasyonun ve dolaşımın sağlanmasıdır. Bu yöntemlere rağmen kalp-dolaşım işlevleri yeterli değilse ilaç ve sıvı tedavisi uygulamalıdır. En önemli ilaç oksijendir.Resusitasyon sırasında mümkün olduğu kadar en yüksek konsantrasyonda oksijen vermek gereklidir.
II.B. İLERİ YAŞAM DESTEĞİNDE KULLANILAN İLAÇLAR Adrenalin Atropin Dopamin Dobutamin Kalsiyum Sodyum Bikarbonat Serum Fizyolojik
II.B. ÇİYD DE KULLANILAN İLAÇLAR Adrenalin; 1/10 000 lik Adrenalin 0.01 mg/kg IV - IO yolla 0.1 mg/kg ET yolla Formları ve hazırlanışı; 1/1 lik (1mg) 1amp + 9 cc SF ½ lik (0,5mg) 1amp + 4 cc SF ¼ lük (0,25mg) 1amp + 2.5 cc SF
Kalbin kasılma gücünü arttırır Pozitif kronotrop etkilidir Bradikardide, kalp durması, nabızsız elektriksel aktivitede kullanılır
II.B. ÇİYD DE KULLANILAN İLAÇLAR Atropin; AV Blok, NEA, Asistol,Bradikardi, Zehirlenmeler ● 0.02 mg/kg IV – IO yolla (x2-3 kat ET yol) Her doz en az 0.1 mg olmalı (en fazla 0.5 mg)
Sodyum Bikarbonat; Uzamış Kalp Durması, Metabolik Asidoz %8,4 lük solüsyondan 1 ml/kg ET uygulanmaz!
II.B. ÇİYD DE KULLANILAN İLAÇLAR Dopamin; Hipovolemik olmayan Şok, Kardiyojenik Şok, Septik Şok, Kalp Yetmz. ● 2-20 mg/kg/dk hızında ● %5 Dext veya SF içinde kulanılır Dobutamin; Konjestif Kalp Yetmz., Kardiyojenik Şok ● 2 – 20 mg/kg/dk hızında ● %5 dext veya SF içinde kullanılır
II. ÇİYD DE KULLANILAN İLAÇLAR Kalsiyum; Hipokalsemi, Hiperkalemi,Hipermagnezemi 0,5 – 2 ml/kg çok yavaş IV-IO
Temel Mesajlar
Temel Mesajlar-1 İLK YARDIM Yaşamı tehlikeye düşüren durumlarda Sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar Olay yerindeki malzemelerden yararlanarak yapılan İlaçsız uygulama İLK YARDIM
Temel Mesajlar-3 İlk yardımın Temel ilkeleri (6T) Tedbir Telekomunikasyon Triaj Tanı Tedavi Taşıma
Temel Mesajlar-8 Şuuru kapalı hasta ‘hastanın durumunu tespit et’ Bilinç kapalı ise 112’ye haber ver Baş ve boynu koru Sırtüstü yatır Başa pozisyon ver
Temel Mesajlar-4 A=Airway Hava yolu B=Breathing Solunum Temel Yaşam Desteğinin ABC’si A=Airway Hava yolu B=Breathing Solunum C=Circulation Dolaşım
Temel Mesajlar-5 Hava Yolu-A:Airway Başa doğru pozisyon Hava yolunun açılması İlk ve en önemli adım
Temel Mesajlar-6 Solunum-B:Breathing Ağızdan ağıza solunum akciğerlere oksijen yollamanın en kolay yoludur
Temel Mesajlar-7 Dolaşım-C:Circulation Kazazedenin kalbi atmıyorsa kalp masajına başlanmalıdır
Temel Mesajlar-9 1-8 yaş Çocuk TYD farklılıklar Kalp masajı iman tahtası ½ alt yarısına 2,5-3,5 cm çöktürülür Kalp masajı 100 kez/dk olmalı Solunum 15/dk olmalı Kalp masajı/ solunum= 15 - 30/2
Temel Mesajlar-10 0-1 yaş Çocuk TYD farklılıklar Nabız kontrolü koldan yapılmalı Kalp masajı iman tahtası ½ alt yarısına 1-2 cm çöktürülür Kalp masajı 100-120 kez/dk olmalı Solunum 20/dk olmalı Kalp masajı/ solunum= 15 - 30/2
Son Söz İnsanlık görevi Önce güvenlik Hızlı değerlendirme Çevredekileri organize edin 112’ye haber verin Profesyonel ekibe tam bilgi aktarın Kazazedeyi yatıştırın ve güven verin Sağlık ekibi geldiğinde yardım edin
Kaynaklar 1- 2005 American Heart Association (AHA) guidelines for cardiopulmonary resuscitation (CPR) and emergency cardiovascular care (ECC) of pediatric and neonatal patients: pediatric advanced life support. American Heart Association. Pediatrics. 2006 May;117(5):e1005-28. 2- The International Liaison Committee on Resuscitation (ILCOR) consensus on science with treatment recommendations for pediatric and neonatal patients: pediatric basic and advanced life support. International Liaison Committee on Resuscitation. Pediatrics. 2006 May;117(5):e955-77. Epub 2006 Apr 17. 3- Wenzel V, Russo S, Arntz HR, Bahr J, Baubin MA, Böttiger BW, Dirks B, Dörges V, Eich C, Fischer M, Wolcke B, Schwab S, Voelckel WG, Gervais HW; European Resuscitation Council. [The new 2005 resuscitation guidelines of the European Resuscitation Council: comments and supplements] Anaesthesist. 2006 Sep;55(9):958-66, 968-72, 974-9.
Katkı ve destekleri için Sn.Yrd.Doç.Dr.Suat BİÇER e teşekkür ederiz. Kaynaklar 4- Çocuk Acil Tıp ve Yoğun Bakım Derneği 5- Prof.Dr. Metin KARABÖCÜOĞLU Çocuk Yoğun Bakım Uygulamaları 2009 6- Doç.Dr.Hayri Levent YILMAZ Çocuklarda İleri Yaşam Desteği 2008 Katkı ve destekleri için Sn.Yrd.Doç.Dr.Suat BİÇER e teşekkür ederiz.
TEŞEKKÜRLER