Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim sürecinin verimli geçebilmesi açısından bu süreçte kullanılacak olan materyallerin seçimi önemlidir.
Öğretim sürecinde kullanılan materyallerin bu sürece olumlu yönde katkıda bulunması beklenir.
Öğretim materyalleri gelişigüzel seçilmemeli, öncelikle materyalin hedefe, konu alanına ve öğrenene uygunluğu incelenmelidir. Bunların yanı sıra materyallerin kalite, format, boyut gibi teknik özellikleri de dikkate alınmalıdır.
Öğretim materyallerini yanlış seçimi; zaman, güdülenme, ilgi ve para kaybına yol açabilir.
Öğretim materyallerinin aşağıdaki sorulara yanıt aranarak seçilmesi uygun olacaktır: Materyal, öğrenenlerin özelliklerine uygun hazırlanmış mı? Materyal, konu alanı ile ilgili mi? Materyal, öğretim hedeflerine uygun mu? Materyal öğrenenlerin katılımını artırabilir mi?
Materyal öğrenenlerin ilgisini çekebilir mi? Materyal, öğretime anlamlı bir katkı sağlayabiliyor mu? Materyal, zaman ya da enerjiden tasarruf edilmesini sağlayabiliyor mu? Materyalde sunulan mesajlar açık mı?
Görsel materyal, görsel tasarım ilkelerine uyularak mı hazırlanmış? Görsel materyal, tipografi ilkelerine uyularak mı hazırlanmış? Materyalde bilişsel yükü aşırı derecede artıracak ögeler bulunuyor mu? Materyalde çoklu ortam ögeleri iyi düzenlenmiş mi? Bu ögeler anlamlı mı? Materyalin teknik özellikleri yeterli mi? Materyal, öğrenme ortamında sorunsuz olarak kullanılabilir mi?
Kaynaklar Seferoğlu, S. S. (2010). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: PEGEMA.