COĞRAFİ İŞARETLER Serap TEPE Marka Uzmanı 8 Kasım 2010 Ankara.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Modül 8 İhtiyari Protokol. Bireysel Başvuru Usulü Bireysel Başvuru Usulüne ilişkin bazı hususlar •Yarı-yargısal usul •Yazılı usul •Kayıt (Ön-kabuledilebilirlik)
Advertisements

“Perakendecilerin Veteriner Hekimlikten Beklentileri” Şeref SONGÖR Türkiye Perakendeciler Federasyonu Genel Başkanı.
BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI «TEKNOGİRİŞİM SERMAYESİ DESTEĞİ»
YURT DIŞI B İ R İ M,MARKA VE TANITIM FAAL İ YETLER İ N İ N DESTEKLENMES İ Tebliğ no 2010/6 Hitaş ymm ltd.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
COĞRAFİ İŞARETLERİN EKONOMİK ÖNEMİ
TÜRKİYE’DE COĞRAFİ İŞARETLERİN YÖNETİŞİMİ ve SON GELİŞMELER
TOPRAĞIN ÜRÜNE ÜRÜNÜN ÜLKEMİZE KATTIĞI DEĞER
Zeytincilikteki coğrafi işaretler. "belli bir niteliği, ünü ve diğer özellikleriyle, bir yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş bir ürünü tanıtıp,
DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞI
COĞRAFİ İŞARETLER Seher AÇIKEL Marka Uzmanı Aralık 2010 Antalya.
Fransız kalite politikası Yönetişim yaklaşımı Véronique Fouks Institut National de l’Origine et de la qualité Uluslararası Antalya Semineri 11 Ekim 2012.
Serhat Kemal Hatipoğlu Marka Uzmanı
COĞRAFYA İÇERİSİNDEKİ YERİ
4703 SAYILI ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çevre Sağlığı Daire Başkanlığı Çevre.
T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI YATIRIM VE İŞLETMELER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ARAZİ TAHSİS DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
SELCEN YÜCEL Gıda Mühendisi
GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
MARKA Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
Ödeme Talep Formu hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar
TÜRK ODA SİSTEMİ İÇİN KALİTE MODELİ ODA AKREDİTASYON SİSTEMİ Dr. Mustafa LALE Sanayi Daire Başkanı, TOBB , ANKARA.
İşletmeyi neden kurarız ?
MARKALARIN ULUSLARARASI TESCİLİNE İLİŞKİN MADRİD PROTOKOLÜ BOLU Serhat Kemal Hatipoğlu Marka Uzmanı.
COĞRAFİ İŞARETLER’DE ULUSLARARASI SON GELİŞMELER, YÖNETİŞİM VE GAZİANTEP DENEYİMİ Antep Fıstığı ve Yerel Kalkınma Dinamikleri Selim Çağatay*, Ummuhan Gökovalı**,
GAZİANTEP BAKLAVASI AVRUPA TESCİL SÜRECİ. Yusuf İzzettin İYMEN Genel Sekreter Yrd. Gaziantep Sanayi Odası
ULUSLARARASI SEMİNER DÜNYA VE TÜRKİYE’DE COĞRAFİ İŞARETLER’DE SON GELİŞMELER Türkiye Coğrafi İşaretlerin Neresinde ? Gelişmeler Sorunlar ve Çözüm Önerileri.
Dünya’da ve Türkiye’de zeytinyağı gündemi
Coğrafi İşaretlerde Yasal Düzenleme ve Ulusal Yönetişim
PASTIRMA AB İTİRAZ SÜRECİ
BİR GÖNÜL-LÜLÜK HİKAYESİ
TÜRKİYE BİLİŞİM DERNEĞİ Kamu Bilişim Platformu - 17 E-Ticaret Güvenlik Sertifikasyonu ve Hukuksal Düzenlemeler 1 Çalışma Grubu ve Ötesi Kamu Hizmetlerinde.
TEDARİKÇİ DENETİMLERİ
Küçülen Dünya, Gelişen Yumurta Sektörü
HOŞGELDİNİZ HOŞGELDİNİZ.
YAKUP LERM İ PROJE YÖNET İ M OF İ S İ B İ R İ M SORUMLUSU SAMSUN TEKNOPARK.
KÜLTÜREL MİRASIN ÖNEMİ VE RESTORASYON SORUNLARI
1 CONSUMER ACADEMY ‘CONSUMER ACADEMY’ TÜKETİCİ AKADEMİSİ Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü.
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI YATIRIM VE İŞLETMELER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ SEYAHAT ACENTALARINA SAĞLANACAK TURİZM DESTEĞİ İLE İLGİLİ BİLGİLENDİRME.
Coğrafi İşaret Yasal Düzenleme Ulusal Coğrafi İşaret Strateji Belgesi ve Eylem Planı
“ INDICATE” UZUN SÜRELİ SAYISAL KORUMA SAHA ÇALIŞMASI Hakan Koray OZLUK Bahadır AYDINONAT 15 – 16 Ekim 2012 Ankara.
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
SEMPOZYUM TÜRKİYE ve AVRUPA BİRLİĞİ’NDE COĞRAFİ İŞARETLER ve BURDUR İLİ DENEYİMİ 16 Aralık 2015-Burdur Düzenleyen Kuruluşlar Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
TEKNOLOJİK ÜRÜN YATIRIM DESTEK PROGRAMI (TEKNOYATIRIM) 1.
Standardizasyon.
Ekim 2015 KİRALAMA DOSYALARININ KOMİSYONA SUNULMASI.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
10- İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI Ekonomik İşlevleri (Faaliyet Alanları) Açısından İşletmeler Mal ve hizmetlerin üretilmesi, depolanması, taşınması.
Ambalajların Üzerindeki İşaretlerin Anlamları
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
COĞRAFİ İŞARET KAVRAMI VE TÜRKİYE İÇİN ÖNEMİ
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
Neşe İLOĞLU Marka Uzmanı 06/01/2017
TÜRK COĞRAFİ İŞARETLERİNİN AVRUPA BİRLİĞİ’NDE KORUNMASI
Türkiye’de Coğrafi İşaret Uygulamaları
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
Coğrafi İşaretin Faydaları
Anlatmacı: Adnan Hadzimusiç
Kaynak göstererek kullanabilirsiniz.
Türkiye’de Coğrafi İşaretler ve Son Gelişmeler
2008/2 TASARIM DESTEĞİ TEBLİĞ VE GENELGE
Fikri Mülkiyet ve Gümrük Mevzuatı Masaları
Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine Uyum için
2008/2 TASARIM DESTEĞİ TEBLİĞ VE GENELGE
Coğrafi İşaretlerin Yerel Kalkınmadaki Önemi
Patent ve Lisanslama Birimi
Sunum transkripti:

COĞRAFİ İŞARETLER Serap TEPE Marka Uzmanı 8 Kasım 2010 Ankara

SUNUMUN İÇERİĞİ Coğrafi işaret kavramı Coğrafi işaretin işlevleri Coğrafi işaretlerin ekonomik önemi Türkiye’de coğrafi işaretler Avrupa Birliği’nde coğrafi işaretler

COĞRAFİ İŞARET KAVRAMI Coğrafi işaret; belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri itibariyle kökenin bulunduğu bir yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş bir ürünü gösteren işarettir (555 sayılı Coğr.İş. Hakkında KHK). Coğrafi işaretten söz edebilmek için: a) Coğrafi sınırları belirlenmiş bir alan olmalı, b) Bu alana ait doğa ve beşeri unsurlardan kaynaklanan bir ürün olmalı, c) Ürünün ayırt edici özellikleri ile coğrafya arasında bağlantı olmalı, d) Ürünün üretimi, işlenmesi ve diğer işlemlerinin: Tamamı bu alanda En az biri bu alanda gerçekleşiyorsa Tüm/esas nitelikleri bu yöre kaynaklı Ününün buradan kaynaklanması yeterli MENŞE ADI MAHREÇ İŞARETİ (Isparta gülü) (Bozdağ kestane şekeri)

Menşe adı nedir? a) Coğrafi sınırları belirlenmiş bir yöre, alan, bölge veya çok özel durumlarda ülkeden kaynaklanan bir ürün olması; b) Tüm veya esas nitelik veya özellikleri bu yöre, alan veya bölgeye özgü doğa ve beşeri unsurlardan kaynaklanan bir ürün olması. c) Üretimi, işlenmesi ve diğer işlemlerinin tümüyle bu yöre, alan veya bölge sınırları içinde yapılan bir ürün olması. Ör: Van Otlu peyniri, Anzer balı Ait oldukları coğrafi bölgenin dışında üretilemezler. Çünkü ürün niteliklerini, ancak ait olduğu yöre içinde üretildiği takdirde kazanabilir. Antep fıstığı

Mahreç işareti nedir? a)Coğrafi sınırları belirlenmiş bir yöre, alan, veya bölgeden kaynaklanan bir ürün olması; b) Belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri itibariyle bu yöre, alan veya bölge ile özdeşleşmiş bir ürün olması; c)Üretimi, işlenmesi ve diğer işlemlerinden en az birinin belirlenmiş yöre, alan veya bölge sınırları içinde yapılan bir ürün olması. Ör: Trabzon ekmeği Ürünün özelliklerinden en az birinin o yöreye ait olmakla birlikte, yöre dışında da üretilebilmesi söz konusudur. Hereke halısı

COĞRAFİ İŞARETİN İŞLEVLERİ I. Asli İşlevleri Ayırt etmek (Markalarla benzer) Coğrafi kaynak belirtmek (Kökeninin mutlaka bir yere dayanması) Üretim metodunu ve kaliteyi garanti etmek (Tescil şartnamesi ile garanti altına alınır,denetimlerle sürdürülür) Pazarlama aracı olmak

II. Tali İşlevleri Yerel üretimi ve kırsal kalkınmayı desteklemek Geleneksel bilgi ve kültürel değerleri korumak Turizme katkıda bulunmak Ürün taklitçiliği ile mücadele Görece nazar boncuğu

Pazarlama Aracı Olmak Ürün farklılaştırma ile standartlaşmayı önler. Kaynaklandıkları coğrafyanın tanıtımını yapar (Turizm ile ilişkili). Ör: Hereke, İnegöl, Mustafakemalpaşa Uluslararası boyutta ülke imajı ve prestijinde de önemli pay üstlenirler. Ör: Türk lokumu, kebabı; Champagne Fransa’nın bir sembolüdür. Özellikle GOÜ kökenli ürünler için yasal koruma önemli. - “Antigua kahvesi” dünya pazarında, %30-40’nın gerçek olduğu tahmin ediliyor - “Darjeeling çayı” üretim 10 milyon kg, satılan 40 milyon kg (2002) Kemalpaşa tatlısı Ürün Taklitçiliği ile Mücadele

Geleneksel Bilgi ve Kültürel Değerleri Korumak “Yerel değerleri yaşatıp korumak, o kültürü yaşatmakla eşdeğerdir.” Nesilden nesile sözlü aktarımla ilerleyen geleneksel ve kültürel birikimin, ürünün özgün niteliğinin bozulmadan yazıya aktarılmasını sağlar. Gelişen bölgesel kimlik, bölgedeki diğer üreticiler için de kullanılabilir duruma gelir. Tüketicilerin bölgenin kültürü hakkında bilgi sahibi olmasına imkân verirler. Ör: Erzincan bakır işlemeciliği

Turizme Katkıda Bulunmak Ürünün kaynaklandığı coğrafi yerin bizzat reklamını yaparak kırsal/ kültürel turizmi çeker. Bu sayede: - Hem o ürünün hem de o yörede üretilen diğer ürünlerin talebi artar. - Yörede sunulan hizmetler gelişir (Restoran, hediyelik eşya, otel işletmeciliği...). Fransa ve İtalya’da şarap turları Gıda müzeleri ( Proscciutto Museum, Parmesan Museum...) Prosciutto Museum Parmesan Museum

Avrupa Komisyonu’nun Eurobarometer anketine göre:  Tüketicileri bu ürünleri satın almaya teşvik eden temel güdüler (1999): Yer ve üretim metodunun garanti edilmesi : % 56 Kökeninin garanti edilmesi ve kalite : % 37  % 43’ü, coğrafi işaretli ürünler için % 10, % 8’i, coğrafi işaretli ürünler için % 20, fazla ödeme yapmaya razıdır. SONUÇ: Avrupa’nın yaklaşık yarısı üretim kökeni ve metodunun garanti edildiği ürünler için fazla ödemeye razıdır. COĞRAFİ İŞARETLERİN EKONOMİK ÖNEMİ

Coğrafi İşaretli ÜrünEk Fiyat Gemlik zeytini%75 ek fiyat (TL/kg ) Bresse tavuğu (Fransa)Beyaz et fiyatının 4 katı Champagne (Fransa)12 $ 40 $ Antigua kahvesi çekirdeği (Guatemala)0,5 $ 1,5$ Parma jambonu (İtalya)39 liret/kg 42 liret/kg Toscano yağları (İtalya)Tescilden sonra %20 daha fazla fiyat Jamao kahvesi (Dominik Cumhuriyeti)Tescilden sonra 67 USD 107 USD

Türkiye Kırsal kalkınmaya ve bölge ekonomisine önemli katkıları vardır. İstihdam sağlama.(Malatya kayısısı kişiye; Ege pamuğu en az kişiye) Fransa 607 adet coğrafi işaretli ürün, ekonomide 18 milyar € değerinde gelir yaratmış.(2004) En az kişiye doğrudan istihdam. (2004) İtalya Ekonomide 18 milyar € değerinde gelir yaratmıştır.(2002) Toplam kişiye istihdam sağlamış.(2002) İspanya 3,5 milyar € değerinde gelir yaratmıştır.(2002) Malatya kayısısı

Sonuç olarak; Ekonomik önemi açısından coğrafi işaretli ürünler; –Değer yaratmakta –İstihdam ve üretim alanlarında canlılık yaratmakta –Kaliteye yönlendirmekte –Kırsal nüfusu korumak ve göçü önlemekte –Geleneksel bilgi ve kültürel değerleri korumakta –Ürün taklitçiliği ile mücadelede… kullanılabilen potansiyel araçlardır.

TÜRKİYE’DE COĞRAFİ İŞARETLER  Haksız rekabet hükümleri ve marka hukuku  555 sayılı Coğrafi İşaretlerin Korunması Hakkında KHK, KHK’nin Uygulama Şeklini Gösterir Yönetmelik( )  Coğrafi İşaretlerin ve Geleneksel Özellikli Ürün Adlarının Korunması Hakkında Kanun Tasarısı

555 Sayılı KHK’ye Göre Koruma Kapsamındaki Ürünler Coğrafi işaret tanımına ve koşullarına uygun  Doğal ürünler  Tarım ürünleri  Maden ürünleri  El sanatları ürünleri  Mevzuatta belirtilen şartları taşıyan sanayi ürünleri

Kimler başvuru yapabilir? Ürünün üreticisi olan gerçek veya tüzel kişiler Tüketici dernekleri Konu ve coğrafi yöre ile ilgili kamu kuruluşları Gümüşhane Pestili Gümüşhane Kömesi

BAŞVURU İÇİN NELER GEREKLİ? Başvuru aşağıdaki bilgi ve belgeleri içermelidir: Başvuru sahibine ilişkin kimlik bilgileri Ürünün adı Ürünün tanımı (fiziksel, kimyasal ve benzeri ayırt edici özellikleri) Menşe / mahreç işaretin kullanılacağı (ürünün üretildiği) yöre, alan veya bölgenin coğrafi sınırlarını açıkça tanımlayan ve belirleyen bilgi, belge,harita Ürünün menşe/mahreç işareti tanımının hangisine uyduğunu gösterir deliller Denetim yapısı Coğrafi işaretin kullanım biçimi (markalama, etiketleme...) Başvuru ücreti (108 TL) Ayvalık zeytinyağı

Başvuru Formatı Başvuru Tarihi ve No: Enstitü tarafından kaydedilecektir. Başvuru Sahibi, Adresi: Başvuru sahibinin tam ve açık adı yer almalıdır. Ürünün Adı: Korumaya konu olacak ürünün adı yazılacaktır. Coğrafi İşaretin Adı: Coğrafi işaretin tam adı yazılacaktır. Örneğin Malatya Kayısısı Coğrafi İşaretin Türü: Menşe ad/ mahreç işareti tanımlarından biri. (Destekleyici bilgi ve belgeler eklenerek) Kullanım Biçimi : Markalama, etiketleme veya işaretleme şekillerinden birisi. Markalama; üreticilerin marka ile birlikte coğrafi işareti ürünlerinin üzerinde kullanmalarıdır. Etiketleme ise; başvuru sırasında görsel örneği belirlenmiş etiketin üretilen tüm ürünlerde kullanılmasıdır. Ürünün Tanımı ve Ayırt Edici Özellikleri: Ürünün ve gerekiyorsa hammaddelerinin genel özellikleri, boyutu, rengi, fiziksel, kimyasal, mikrobiyolojik vb. ilgili özelliklerini açıklayıcı teknik bilgiler bulunmalıdır. Üretim alanına ait iklim, toprak ve beşeri faktör özelliklerinin ürün üzerindeki ayırt edici etkileri ayrıntılarıyla belirtilmedir.

Başvuru Formatı Üretim Alanı: Ürünün üretildiği coğrafi alan, ayrıntılı olarak belirtilmelidir. Bu bilgiler, gerekiyorsa harita ile desteklenebilir. Örnek: “Malatya ili sınırları” vb. Mahreç İşareti ise Üretim Alanında Gerçekleşmesi Zorunlu Bulunan Özellikler Üretim Metodu: Aynı tür ürüne ait genel üretim metotlarından ziyade, tescile konu ürünün -varsa- yöreye özgü özellikler taşıyan üretim metodu, tüm detaylarıyla açıklanmalıdır. Denetleme:Ürünün üretimi, işlenmesi veya ilgili diğer işlemleri hakkında yeterliğe sahip, yasal kuruluş biçimine bakılmaksızın herhangi bir dernek, birlik veya benzeri örgütten oluşan tarafsız bir denetim sistemi oluşturulmalıdır. Oluşturulan denetim sistemi; görevini tam olarak yerine getirmek için yeterli personel, ekipman ve diğer olanaklara sahip olmalıdır. Denetim sistemi, üretim aşamalarının yanı sıra şikayet halinde de denetim yapabilmelidir. Ayrıca denetimde yer alan her bir kuruluştan alınacak, denetimlerin 555 Sayılı KHK hükümlerine uygun olarak yerine getireceğine ilişkin resmi onaylı ve kişi adı belirtmeyen taahhütnamelerin başvuru formuna eklenmesi gerekmektedir

TESCİL PROSEDÜRÜ İnceleme Eksiklikleri giderme Gerekli şartları taşıyan başvurular Resmî Gazete ile coğrafi işaretin üretim alanını kapsayan ilde yayımlanan bir yerel gazetede yayımlanması (Mahreç işaretlerde ek olarak, başvurunun Resmi Gazete’de ilan edildiğine ilişkin bilgi ilanı, yurt çapında dağıtımı olan en yüksek tirajlı günlük iki gazeteden birinde ilan yoluyla yayımlanır.) 6 aylık itiraz süreci Tescil (İtiraz yoksa) İzmit Pişmaniyesi

İtiraz olursa; İlgili herkes, Enstitü nezdinde itirazda bulunabilir. Başvuru sahibinin de görüşü alınarak başvuru ve itiraz konuda uzman kuruluşa gönderilir Başvurunun reddedilmesi İtirazın reddedilmesi, tescil Değişikliğe uğramış başvurunun yeniden yayımlanması (itiraza açık değil) Çorum leblebisi

TÜRKİYE'DE TESCİL EDİLEN COĞRAFİ İŞARET TÜM DÜNYADA GEÇERLİ MİDİR? Hayır. Türkiye'de tescil edilen coğrafi işaretler sadece Türkiye sınırları içinde geçerlidir. Paris Sözleşmesi'ne göre, koruma istenilen her ülkede ayrı müracaatta bulunulabilir. AB için, Avrupa Komisyonu’na başvurulabilir.

Coğrafi İşaret Tescil ve Başvuru Sayıları ( ) Toplam tescilli coğrafi işaret sayısı 135 (Kasım 2010) İncelemeyi bekleyen coğrafi işaret başvuru sayısı 128 (Kasım 2010)

Damal Bebeği Kayseri Pastırması Afyon Pastırması Siirt Battaniyesi Isparta Gülü Adana Kebabı Güney Ege Zeytinyağı Devrek Bastonu Gümüşhane Kömesi, Pestili Kemalpaşa tatlısı

Sonuç olarak; Türkiye azımsanmayacak ölçüde Coğrafi İşaret potansiyeline sahip! Ancak; Bu ürünlerin ekonomiye sağlayacağı potansiyel katma değerden yeterince faydalanılmadığı, Ürün değerinin geliştirilemediği, Bu konuda yeterli bilincin olmadığı görülmektedir.

AB’DE COĞRAFİ İŞARET AB’DE MEVCUT DURUM Ayrı ayrı tüzüklerle koruma sağlama (Şaraplar, sert içkiler, tarım ürünleri ve gıda maddeleri) Tarım Ürünleri ve Gıda Maddelerine Dair  Menşe Ad ve Mahreç İşaretlerinin Korunmasına İlişkin 510/2006 Sayılı Konsey Tüzüğü (20 Mart 2006)  Geleneksel Özellikli Ürünlerin Korunmasına İlişkin 509/2006 Sayılı Konsey Tüzüğü Amaç sistemi basitleştirmek ve hızlandırmak En büyük yenilik: Birlik dışı ülkelerin başvuru ve itirazları ‘ doğrudan ’ Komisyona yapabilme imkanı getirmiş olması.

MEVCUT DURUM-2  PDO, PGI ve TSG Avrupa Birliği yasalarında tanımlanmış olan sınıflandırmalardır.  İlk beşte yaklaşık % 80 oranla Akdeniz ülkelerinin yer almaktadır: İtalya Fransa İspanya Portekiz Yunanistan %21 %20 %14 %13 %10

DÜNYADAN COĞRAFİ İŞARETLER Roquefort Bordeaux Champagne Jaffa Comté peyniri

AB’de Coğrafi İşaret Tescili  Ulusal ofiste tescilli coğrafi işaret: Ülkemizde tescil işlemi gerçekleşmiş coğrafi işaretler için AB’ye tescil başvurusunda bulunulabilir.  Koruma kapsamındaki ürünler (510/2006 Tüzük): Gıda maddeleri, tarım ürünleri. Canlı hayvanlar, et ve süt hammadde olarak kabul edilerek, bu hammaddelerden elde edilebilecek peynir, salam, sosis...  Başvuru yapma hakkı: Yasal oluşumuna ve bileşimine bakılmaksızın aynı ürünü üreten üreticilerden oluşmuş bir grup  Denetim: EN veya ISO/IEC Guide 65 sayılı standartlara göre akredite olmuş bağımsız ve tarafsız kuruluşlarca denetlenmiş olması zorunlu hale gelmiştir.(1 Mayıs 2010 itibaren)  1898/2006 sayılı AB Yönetmeliği ekinde yer alan “SINGLE DOCUMENT” başlıklı formun doldurularak doğrudan Avrupa Komisyonuna iletilebilir.  Komisyon başvuruları 12 ay içinde inceler. İlan edilmesine karar verirse AB Resmi Gazetesinde yayımlar. İtirazlar için, Resmi Gazetedeki ilan tarihinden itibaren 6 aylık bir süre tanınmaktadır.

- Geleneksel özellikli ürün koruması. Ör: Baklava, Döner, Cezerye... - Coğrafi bir kökene işaret etmez. - Hammaddesi, bileşimi, üretim/işleme biçimi ile geleneksel karakter taşır. Bu geleneksel karakteri ile benzerlerinden ayrılır. - Geleneksel denilebilmesi için ilgili ürün pazarında en az 25 yıl nesilden nesile aktarılan sosyal ve kültürel bir süreç olması gerekir. - Amblem ve logo kullanımı - Adres, coğrafi sınırlar, denetim...gibi bilgilerde değişiklik imkanı - Denetim çok daha ayrıntılı düzenlenmektedir. YENİLİKLER “Coğrafi İşaretlerin ve Geleneksel Özellikli Ürün Adlarının Korunması Hakkında Kanun Tasarısı”

Tasarıda Denetim  Coğrafi işaret ve geleneksel özellikli ürün adlarının denetimi; bu ürünlerin üretimi, piyasaya arzı veya dağıtımı aşamalarında veya ürün piyasada iken kullanımının tescilde belirtilen özelliklere uygunluğunun denetlenmesine ilişkin her türlü faaliyeti kapsar.  Tescil sahipleri, hazırlanan denetim raporlarını 2 yılda bir Enstitüye sunmak zorundadır.  3.kişilerin şikâyeti üzerine tescil sahibinden denetim raporu hazırlayarak Enstitüye göndermesi istenebilir.

Denetim Mevzuata göre; Coğrafi işareti tescil ettiren, söz konusu ürünün üretimi, işlenmesi veya diğer işlemleri ile uğraşan kişilerden oluşan ve yasal kuruluş biçimine bakılmaksızın herhangi bir dernek, birlik veya benzeri örgüt, coğrafi işarete konu olan ürünün üretimi, pazarlanması, tescilli işaretin kullanım biçimi, markalanması, ürün üzerinde belirtilmesi, işaretleme veya etiketleme şekillerini ayrıntılı olarak denetlemek üzere yeterli personel, ekipman ve diğer olanaklara sahip olacak ve söz konusu ürünün üretim durumlarını sürekli kontrol edecektir Enstitü’nün denetim mekanizmasının nasıl işlediğine yönelik herhangi bir araştırma veya izleme görev/yetkisi yoktur. –Ancak tescil sahiplerinin yapacağı/yaptıracağı denetime ait raporlar her 10 yılda bir Enstitü'ye ibraz edilmek zorundadır. (Sicil kaydı silinir)

SONUÇ OLARAK; Tescilin temel amacı: Belirli bir coğrafyadan kaynaklanarak belirgin nitelikleriyle ün kazanmış ürünlerin “gerçek üreticileri” adına kayıt altına alınmasıdır. Üretim metodu ve kalite tescil ile garanti altına alınır, denetimlerle sürdürülür. Tescil; ortak bir mülkiyet hakkı sağlar. Sadece tescil sahipleri değil ürünle ilgili herkesin menfaatine hizmet eden kolektif tanıtım araçlarıdır. Tescil ettirene “rakipleri engelleme” veya “piyasa hakimiyeti kurma” hakkı vermez.

TEŞEKKÜRLER