Çocuk Dostu Şehirler.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Toplumsal Cinsiyet Etki Değerlendirmesi
Advertisements

Geçmişten günümüze “BİRLİK GRUBU”. Cemiyetten Birlik Grubu’na Ülkemizde bilimsel diş hekimliğinin, ilk fakültemizin kuruluşuyla (1908) başlamasından kısa.
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
ÇOCUK HAKLARI Çocuk Haklarının Önemi Ve Anlamı Çocuk Haklarının Konusu
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA VATANDAŞLIK VE BİREYSEL HAKLAR
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Engellilerin Haklarına İlişkin BM Sözleşmesi
Yerel Yönetim Reform Programına Destek Projesi Bratislava Regional Center 1 MİB’nin temsil (lobi) rolü: Üyelerinin çıkarlarını korumak ve temsil etmek;
AARHUS SÖZLEŞMESİ Convention on Access to Information, Public Participation in Decision making and Access to Justice in Environmental Matters.
ENGELLİLERİN EĞİTİMİ VE İSTİHDAMINDA YENİ PERSPEKTİFLER
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İller İdaresi Genel Müdürlüğü
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
ÜLKE İÇİNDE YERLERİNDEN OLMUŞ KİŞİLERİN YASAL OLARAK KORUNMALARI KÖKENLER, KAVRAMLAR, SORUNLAR VE PERSPEKTİFLER Dr. Walter Kälin BM Genel Sekreteri Yerinden.
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
Yrd. Doç. Dr. İdil Işıl GÜL 9 Kasım 2012, Ayfonkarahisar.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINA AİLE KATILIMININ ÖNEMİ
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
İYİ YÖNETİŞİM.
Sivil Toplum ve Özel Sektör ‘Ortaklıkları’. Sivil Toplum Sektörü Kamu SektörüÖzel Sektör Ortaklık Alanları... 3.
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
AVRUPA KENTSEL ŞARTI.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 1945 SONRASI İNSAN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Çok Kültürlü Bir Bakış Açısına Göre Çocuklar
Hak Sorumluluk Nedir? Nedir?
Çocuklara ve Gençlere Yönelik Sosyal Politikalar
DİJİTAL VATANDAŞLIK VE E - DEVLET
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Çocuk Hakları ve önemi Arzu Mahmud VII.
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
Strateji Geliştirme Başkanlığı
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına dair Sözleşme
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
Çocuklarla Daha Güçlüyüz
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
BEN OLMADAN BENİM ADIMA HİÇ BİR ŞEY! Bağımsız Yaşam hareketinin merkezinde “engelli bireyler” in kendileri vardır. Engelli bireyler, kendi hayatlarına.
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
Sosyal Güvenlik Hukuku 1. Ders
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ SEMİNERİ. EĞİTİM HAKKI Özel gereksinimi ve/veya engeli olan ya da olmayan tüm çocuklar eğitim hakkından yararlanma özgürlüğüne.
GÜVENLİ OKULLAR. GÜVENLİ OKUL KRİTERLERİ Olumlu ilişkiler kurulmasını sağlar. Çocukların duygularını özgürce ifade edebilecekleri olanaklar yaratır. Çocuk.
Haklarımı Biliyorum, Düşüncelerimi Açıklıyorum
HAKLARIMIZ Birleşmiş Milletler 1989 Yılında kabul edilen “Çocuk Hakları Sözleşmesi” ile Çocukların himaye edilip korunmasını hedeflemiştir.
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
DİJİTAL VATANDAŞLIK E-DEVLET
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
VELAYET VELAYET, VELAYETE SAHİP OLANLAR VE VELAYET ALTINDA BULUNANLAR
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
HAFTA 7. PRAGMATİST ÇOCUKLUK PARADİGMASI
İNSAN HAKLARI DEMOKRASİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Çocukların himaye edilip korunmasını hedeflemiştir.
Madde Kendisine bir suç yüklenen herkes, savunması için gerekli olan tüm güvencelerin tanındığı açık bir yargılama sonunda, yasaya göre suçlu olduğu.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DİJİTAL VATANDAŞLIK E-DEVLET
Dijital Vatandaşlık ve E Devlet
Doç.Dr.Mehmet Merve ÖZAYDIN
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÇOCUK HAKLARI 1- Her birey on sekiz yaşına kadar çocuk olarak kabul edilir. Her çocuk vazgeçilmez haklara sahiptir. 2- Çocuk Hakları, bütün çocuklar içindir.
Sunum transkripti:

Çocuk Dostu Şehirler

Çocuk Dostu Şehir Çocuk haklarını yaşama geçirmeye özen gösteren herhangi bir kent veya yerel yönetişim sistemidir. ÇDŞ Çocukların seslerinin, ihtiyaçlarının, önceliklerinin ve haklarının kamu politikalarının ve uygulamalarının ayrılmaz bir parçası haline geldiği şehirdir.

ÇDŞ girişimi 1996 yılında gerçekleştirilen BM İnsan Yerleşimleri Konferansında (HABİTAT II) alınan ve şehirleri herkes için yaşanabilir mekanlar kılmayı amaçlayan kararın uzantısı olarak başlatılmıştır.

Yaşadıkları şehir hakkında verilen kararları etkileme “Çocuk Dostu Şehir”, Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin tümüyle uygulanması görevini üstlenmiştir. Bu nedenle “Çocuk Dostu Şehir”, siz çocuklara aşağıdaki hakları garantiler:  Yaşadıkları şehir hakkında verilen kararları etkileme Varolmasını istedikleri bir şehir hakkındaki görüşlerini ifade etme Aile, toplum ve sosyal yaşama katılma Sağlık, eğitim ve barınma gibi temel hizmetlerden yararlanma Temiz su içme ve düzgün sağlık koşullarından yararlanma Sömürü, şiddet ve kötüye kullanımdan korunma

Kendi başlarına güvenli biçimde sokakta dolaşma Arkadaşlarıyla buluşma ve oynama Bitkiler ve hayvanlar için yeşil alanlara sahip olma Kirlenmenin olmadığı bir çevrede yaşama Kültürel ve sosyal etkinliklere katılma Etnik köken, din, gelir, cinsiyet ya da engellilik gibi herhangi bir ayrımcılığa maruz kalmadan şehirlerinin eşit bir vatandaşı olarak her türlü hizmete erişme.  

“Çocuk Dostu Şehir” oluşturmak, Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin yerel yönetim önderliğinde uygulanma işlemidir. Çocuk Dostu Şehir oluşturmak, çocukları ve onların gerçek yaşamlarını etkin biçimde içine alması gereken, uygulamaya dönük bir süreçtir.

Sözleşmeye göre çocuklara karşı yükümlülüğü üstlenen Devlet’tir; yerel yönetimler de dahil olmak üzere hükümetlerin sürece önderlik yapması gerekir. Ancak “Çocuk Dostu Şehir”leri kurmak, tek başına hükümet tarafından başarılamaz. Çocuklarla, aileleriyle ve çocukların yaşamlarını etkileyen herkesle ortaklıklar kurulmalıdır.

“Çocuk Dostu Şehir”in kurulma süreci, Çocuk Hakları Sözleşmesinin bir yerel yönetim ortamında uygulanması anlamına gelir. Bu sürecin dokuz elemanı aşağıdaki gibidir: Çocukların katılımı: Çocukları doğrudan etkileyen konulara, onların etkin biçimde katılmalarını sağlamak; görüşlerini dinlemek ve bu görüşleri karar verme süreçlerinde dikkate almak. Çocuk dostu yasal çerçeve: Tüm çocukların haklarını koruyan ve destekleyen yasa, yönetmelik ve işleyişleri bu bakımdan güvence altına almak. Kent çapında çocuk hakları stratejisi: Sözleşmeye dayalı Çocuk Dostu bir kent için ayrıntılı, anlaşılır bir strateji ya da takvim geliştirmek

Bir çocuk hakları birimi ya da eşgüdüm mekanizması: Çocukların bakış açısının öncelikle dikkate alınmasını güvence altına almak üzere yerel yönetimde kesintisiz yapılanmalar oluşturmak. Çocuklar üzerindeki etkinin saptanması ve değerlendirilmesi: Yasa, politika ve uygulamaların çocuklar üzerindeki etkisini saptamak için uygulama öncesinde, sırasında ve sonrasında sistematik bir sürecin olmasını sağlamak. Bir çocuk bütçesi: Çocuklar için uygun kaynak aktarımının ve bütçe analizinin yapılmasını sağlamak

Düzenli bir “Kent Çocukları Durum Raporu”: Çocuklar ve haklarının durumu konusunda yeterli bir izleme-değerlendirme ve veri toplama sistemini kurma. Çocuk haklarını tanıtmak: Yetişkinlerde ve çocuklarda çocuk hakları konusunda bilinç uyandırılmasını sağlamak. Çocuklar için bağımsız savunuculuk: Çocuk haklarının uygulanmasını sağlamak için sivil toplum kuruluşlarını desteklemek ve bağımsız insan hakları kurumları oluşturmak

KENTTE ÖZEL OLARAK ÇOCUKLARA ODAKLANILMASININ GEREKÇESİ Bir kent, çocukları öncelik konusu yapmasının gerekçesini nasıl gösterir? Birincisi bu bir yasal yükümlülüktür: Sözleşmeye göre, Devletlerin çocukları ilgilendiren tüm eylemlerinde çocuk çıkarlarını öncelikle göz önüne almayı sağlaması, uluslararası yasalara göre zorunluluktur.        

Çocuklar için diğer tüm hakları tanımak ve uygulamak da, Devlet Sözleşmeyi onayladığında üstlendiği yasal yükümlüklerdendir. Yasal zorunluluğun ötesinde, çocukları ön plana almanın neden kentteki herkesin yararına olduğunu açıklayan başka zorlayıcı nedenler vardır:

Çocuklar birer bireydir – insan ırkının üyeleri olarak yetişkinlerle eşit konumdadırlar – anne babalarının malı, Devletin ürünü, henüz oluşum aşamasında değildirler. Çocukların sağlıklı gelişimi ve etkin katılımı, herhangi bir kent ya da toplumun sağlıklı geleceği için benzersiz ölçüde önemlidir.

Çocuklar tümüyle bağımlı olarak yaşamlarına başlar Çocuklar tümüyle bağımlı olarak yaşamlarına başlar. Ancak yetişkinlerin yardımıyla giderek bağımsızlaşırlar. Bağımlılıkları ve gelişim aşamasında olmaları, onları özel olarak savunmasız kılar; yaşam koşulları, yoksulluk, kötü koşullarda barınma, çevre kirliliği ve benzer koşullardan, yetişkinlere oranla daha fazla etkilenirler.

Benzer biçimde, çocuklar yönetimin eylemlerinden (ya da eylemsizliklerinden) diğer gruplardan daha çok etkilenir. Yönetim politikasının neredeyse her alanı, doğrudan veya dolaylı olarak, çocukları bir dereceye kadar etkiler. Çocukların durumu, sosyal, çevresel, ekonomik ve diğer değişimlerin etkilerini gösteren çok duyarlı bir barometre gibidir.

Çocuk Dostu Bir Kent Oluşturmanın Temelleri Çocuk Dostu bir Kent oluşturmanın temelleri, Sözleşmenin dört temel ilkesidir:  Ayrımcılığın olmaması (2. madde) – Çocuk Dostu bir Kent, tüm çocuklara açık ve dost yaklaşımlıdır. Bu nedenle haklarına ulaşmada ayrımcılığa uğrayan çocukları bulup onlara özel ilgi göstermesi gerekir. Ayrımcılık çocukları birçok farklı yolla etkileyebilir – sokakta yaşayan çocuklar, özürlü çocuklar, etnik azınlığa veya başka gruplara ait çocuklar, çalışan çocuklar gibi. 

Çocukların yüksek yararı (3 Çocukların yüksek yararı (3. madde) – Çocuk Dostu bir Kent, ‘çocukları ilgilendiren tüm eylemlerde’ çocukların yakın çıkarlarının temel öncelik olmasını sağlar. Öncelikle çocuklara duyurmak, çocukları ön plana koymak, Çocuk Dostu bir Kent’in damgasıdır.

Kent yönetiminin birçok eylemi çocukları doğrudan ya da dolaylı olarak etkiler; bu nedenle yönetimin tüm bölüm ve düzeylerinin, yürürlükteki ve yeni politikaların çocuklar üzerindeki etkileri konusunda bilinçli olması gerekir.

Her çocuğun yaşam ve en üst düzeyde gelişim hakkı (6 Her çocuğun yaşam ve en üst düzeyde gelişim hakkı (6. madde) – Çocuk Dostu bir Kent tüm çocuklarının yaşamlarını sürdürmesini ve gelişmesini (çocukluk için, çocuğun şu anki yaşamı için en iyi koşulları sağlayarak en üst düzeye çıkarmayı) hedefler. Sözleşmeye göre ‘gelişme’, çocukların fiziksel, zihinsel, ruhsal, ahlaki, psikolojik ve sosyal gelişimi anlamına gelir.  

Çocukları dinlemek ve görüşlerine saygı duymak (12 Çocukları dinlemek ve görüşlerine saygı duymak (12. madde) – Çocuk Dostu bir Kent’te çocuklar hem her yerde bulunabilir, hem düşüncelerini ifade edebilir. Çocuk Dostu bir Kent kurma süreci, etkin, bilgilendirilmiş katılımcılar olarak çocukları içinde bulundurmalıdır.  

Kendilerini etkileyen her konuda görüşlerini belirtme özgürlükleri tanınarak ve bu görüşlerin toplumda ciddiye alınması sağlanarak      birer vatandaş ve hak sahibi olarak etkin katılımları desteklenmelidir.

Oyun tesislerinin gelişimine çocukların katılımı; yeni konutların çocuk dostu tasarımı, temiz su ve düzgün sağlık koşulu projeleri, trafik ve ulaşım projeleri; okullarda öğretim programı ve davranış politikalarında çocukların görüşlerinin alınması gibi.

Çocukları bilgilendirmek ve onları sürece dahil etmek, görüşlerine ve deneyimlerine saygı duymak; çocukları birer birey, hak sahibi ve eşit vatandaş olarak ortak görmek, çocuk dostu bir kent oluşumunun esaslarındandır.

Çocukların işe yarar katılımı, “Çocuk Dostu Şehir” oluşturmanın gerekli koşuludur. Çocukların da kendilerini ifade etme ve karar oluşturulurken görüşlerine gereken önemin verilmesine hakkı vardır.  

SEVGİLİ ÇOCUKLAR, Ankara Çocuk Dostu Şehir Projesi bu nedenle sizler için de çok önemlidir. Bizler Çocuk Dostu İl Meclisini Ankara’daki tüm çocuklar adına sizlerin katılımının hayata geçmesi için oluşturduk. Üstlenmiş olduğunuz sorumluluk ve bundan sonraki çabalarınız için teşekkür ederiz.

SİZLERLE BİRLİKTE ELELE ANKARA ÇOCUK DOSTU ŞEHİR OLMA YOLUNDA…