24 KASIM ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ MESLEKİ REHBERLİK PROJESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BAŞARILI BİR ÖĞRETMEN NASIL OLUNUR? Dersimiz.com Katkılarıyla
Advertisements

Sınavlar; Öğrenci ve Veliler
SİLVAN İMAM LİSESİ FAHRETTİN KAYA
REHBERLİK SERVİSİ PANOSU
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
KAZANIMLAR 6. Eğitimin meslek edindirme hedefini kavrayarak ilgi ve yetenekleri doğrultusunda mesleki tercihlerine yönelik planlama yapar.
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
Bursa Birey Dershaneleri
“ Hayatın Ortağı Olmak …” ''günümüz ergenleri” ile erişkinler arasındaki uzaklık daha da artacaktır. Günümüzün ''ergen dünyası'' nı, bu dünyada geçerli.
Meslek Nedir? Kişinin geçimini sağlamak üzere yapmış olduğu sürekli işe meslek denmektedir. Hayatımızda en önemli seçimlerden birisi de uygun bir meslek.
10. Sınıf 9 nolu kazanım etkinliği
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
DÜŞÜNELİM ÇÖZELİM HAYALLERİM ÇİZGİDE SAKLI EDANUR ACAR
OKUL REHBERLİĞİNDE MESLEK DANIŞMANLIĞI
HEDEF VE AMAÇ BELİRLEMEK BAHÇE MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Cümlede Anlam.
Trabzon Bölge 9. Sınıf Anketleri
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
ÜNİTE PLANI MESLEKLER.
Hatice ÇETİNKAYA Cemil Özgür İ.Ö.O.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
OKUL REHBERLİK SERVİSİ – ORS-
SINAV KAYGISI.
1 M ESLEK S EÇIMI H. HÜSNÜ TEKIŞIK REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
AMAÇ BELİRLEME.
MESLEKİ OLGUNLUK ÖLÇEĞİ
TRABZON İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BİRİMİ
MESLEK NEDİR ? Meslek ,bir kimsenin hayatını kazanmak için yaptığı,kuralları toplum tarafından belirlenmiş ve belli bir eğitimle kazanılan bilgi ve becerilere.
DERS-ALAN SEÇİMİ.
HANGİ ALAN-HANGİ MESLEK?
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ. MESLEK SEÇİMİ NEDEN HAYATINIZIN DÖNÜM NOKTALARINDAN BİRİDİR?
Tanıtım webinarı: Tanıtım eğitimi anket sonuçları 11 Mart 2015.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
NASIL BİR GELECEK İSTİYORUM?
ALAN SEÇİMİ.
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİ TANITIM VE YÖNELTME SEMİNERİNE HOŞ GELDİNİZ.
Mesleki ve Teknik Eğitimi Tanıtım ve Yöneltme Bilgilendirme Semineri
 Meslek seçimi neden hayatınızın dönüm noktalarından biridir?  Mesleğin insan yaşamındaki yeri  Mesleğe yönelme  Meslek seçme döneminde gençleri etkileyen.
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
ŞUBAT AYI DEĞERLERİMİZ. ÇALIŞKANLIK
NİÇİN DEĞERLER EĞİTİMİ ?
1 2 Meslek Seçimi 3 Meslek Seçmek, Hayat Biçimini Seçmektir. Yalnız Okul İçin Değil, Hayat İçin Öğreniyoruz. Yalnızca Meslek İçin Değil, Hayatımız İçin.
Aile Atölyeleri Projesi
MESLEĞİMİ SEÇİYORUM PROJESİ 7 İlköğretim + 5 Liseden toplam 24 formatör öğretmen 5 gün formatör eğitimi aldı.
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
Kazanım 6. Üretime katkıda bulunma konusunda görüş oluşturur.
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
SEVGİLİ GENÇLER; İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİSİ OLARAK HAZİRAN AYINDA BİR KARAR VERECEKSİNİZ. BEN OKULU BİTİRİNCE NE YAPACAĞIM? OKUYACAK MIYIM? OKUMAYACAK.
Alan-Ders Seçimi Seminerine HOŞGELDİNİZ
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ
HOŞGELDİNİZ. YOL HARİTASI BELİRLEMEK AKILLI TECRÜBEDEN YARARLANIN !
MESLEK TERCİHİNDE AİLE Dr.M.Zeki İLGAR Biruni Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dr.M.Zeki İLGAR.
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
3.GRUP SEVİLLA/İSPANYA GRUBU. Soru 1: Projedeki amaçlarınıza ulaşabildiniz mi? Proje amaçlarınıza hangi faaliyetleri yaparak ulaştınız? Proje amaçlarınızda.
KÜÇÜK MUCİTLER ÖĞRENİYOR VE ÖĞRETİYOR
DERS-ALAN SEÇİMİ.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ Hayat Boyu Rehberlik
MALAZGİRT MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
MESLEK NEDİR? Meslek , ‘bir kişinin hayatını kazanmak geçimini sağlamak için yaptığı iş’ olarak tanımlanmaktadır. Belli bir eğitimi gerektiren bilgi,
Sunum transkripti:

24 KASIM ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ MESLEKİ REHBERLİK PROJESİ MESLEĞİMİ TANIYORUM 24 KASIM ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ MESLEKİ REHBERLİK PROJESİ

Birkaç saat mutlu olmak istiyorsan, balığa çık… Birkaç gün mutlu olmak istiyorsan, tatile çık… Birkaç ay mutlu olmak istiyorsan, evlen… Ömür boyu mutlu olmak istiyorsan, işini çok sev!” ( KONFÜÇYÜS )

İnsanın geleceğini şekillendiren en önemli kararlardan birisi meslek seçimidir. Kendi ilgi, istek ve yeteneklerine uygun mesleklere yönelen bireyler mutlu ve başarılı olabilmektedir. Bu ise topluma daha yararlı bireyler, ülke kalkınmasında rol oynayabilecek başarılı insanlar anlamına gelmektedir.

Öğrenciler çok büyük oranda kulaktan dolma, ailelerin yönlendirmesiyle ya da bir mesleğin detaylarını bilmeden, karşıdan görünüşü ya da prestiji için seçim yapabilmektedirler. Bu da ileride yaşanacak hayal kırıklıklarına, yeni bir meslek seçimi için zaman kaybına sebep olmaktadır.

Genellikle okullarımızda yapılan mesleki rehberlik uygulamalarında öğrenci dinleyici konumunda kalıyordu. Biz öğrenciyi daha aktif kılabilecek bir yöntemle daha etkili öğrenmelerin gerçekleşebileceğini düşündük.

AMAÇ Amacımız meslekleri ; öğrenim aşamaları, uzmanlık, mesleğin gerektirdiği beceriler ve bilgiler, kariyer aşamaları, farklı alanlardaki uygulama biçimleri gibi tüm detayları ile uygulama alanında görmek ve yaşamak olanağını öğrenciye sunmaktır. Öğrencinin , kendisini bulunduğu yerde nasıl hissedeceğini, oraya uygun bir birey olup olmadığını görerek ve yaşayarak karar vermesini sağlamaya çalıştık.

MESLEKİ OLGUNLUK ÖLÇEĞİ İlk adım olarak öğrencilerimize “Mesleki Olgunluk Ölçeği”( Yıldız KUZGUN) uyguladık. Ölçek sonucunda düşük puan alan öğrencileri belirledik. Belirlenen öğrencilerle bir toplantı yaparak en fazla merak ettikleri ve bilgi edinmek istedikleri meslek gruplarını öğrendik. MESLEKİ OLGUNLUK ÖLÇEĞİ Prof. Dr. Yıldız KUZGUN Dr. Feride BACANLI AÇIKLAMA: Ölçekte meslek seçimiyle ilgili tutum ve davranışları ölçen bazı ifadeler verilmiştir. 1. Sizdeki istenen, ifadeleri dikkatle okuyup bu ifadelerin size ne kadar uygun olduğunu, sizin durumunuzu ne ölçüde yansıttığını belirtmenizdir. 2. Cevap kağıdında: A "Bana Hiç Uygun Değil", B "Bana Pek Uygun Değil" C "Bana Biraz Uygun", D "Bana Uygun'', E "Bana Çok Uygun" karşılığındadır. 3. Şimdi bir örnekle cevaplamanın nasıl yapılacağını görelim: Örnek : - Çok erken yaşlardan beri, bir meslek seçmem gerektiğini düşünüyorum. Eğer sizin yukarıdaki ifadeye uygunluk dereceniz "Bani Biraz Uygun" ise aşağıda gösterildiği gibi cevap kağıdında "C" seçeneğinin altındaki aralığı işaretlemeniz gerekecektir. Bana Hiç Uygun Değil Bana Pek Uygun Değil Bana Biraz Uygun Bana Uygun Bana Çok Uygun ; A B C D E      4. Cevap kağıdında her ifadeye ilişkin beş seçenekten yalnız birini işaretleyeceğinizi ve cevapsız ifade bırakmamanız gerektiğini lütfen unutmayınız. 5. Ölçekte bulunan 40 ifadeyi 30 dakika içinde cevaplamaya çalışınız. Başarılar diler, katkılarınız için teşekkür ederiz.  

Bu meslek alanlarının çalışanları ile iletişimler kurarak öğrenci ziyaretlerinin biçimini ve amacımızı anlattık. Randevular aldık. İşyerine, bunun sıradan bir işyeri ziyareti olmadığını ve mümkün olduğunca uzun süre ve ayrıntılı gözlem yapacağımızı , hatta uygulama yapma olanağımız varsa bunu bize sağlamalarını istedik.

Öğrencilerimizi istedikleri alanlara göre 3-4 kişilik küçük gruplara ayırdık. Öğrencilerimize geliştirdiğimiz “gözlem formları”nı vererek ayrıntılı gözlem ve inceleme yapmalarını istedik. GÖZLEM FORMU Eğitiminiz nedir ,hangi üniversite, hangi bölümden mezon oldunuz? Bu işi yapmanın Türkiye’de ya da yurt dışında bir farkı olabilir mi? ………………………………………………………………………………………………………………………………….. Mesleğinize nasıl karar verdiniz? Bu mesleği seçmenizde ailenizin ya da başkalarının etkisi oldu mu? İş olanakları mı ya da sevdiğiniz şeyleri yapmak fırsatı mı kararınızı etkiledi? …………………………………………………………………………………………………………………………………. Bu mesleği seçmeyi düşünen birisi ne tür özelliklere sahip olmalı, neleri göz önünde bulundurmalı? Siz hangi özelliklerinizden yola çıkarak bu mesleği seçtiniz? …………………………………………………………………………………………………………………………………….. Mesleğinizde gelişmek için neler yapıyorsunuz? Hangi yönlerinizi geliştiriyorsunuz? Bu meslekte iyi olmak için neler yapmalıyım? ……………………………………………………………………………………………………………………………………. Üniversitede mezun olduğunuz alan ile ilgili bir iş mi yapıyorsunuz? Lisede hangi alanda okumuştunuz? Mezun olduğunuz üniversite iş bulmanıza katkıda bulundu mu? Hangi üniversiteleri tavsiye edersiniz? Mesleğinizin eğlenceli ve sıkıcı yanları,zorlukları ve kolay yönleri neler? İşinizi yaparken ne tür problemlerle karşılaşıyorsunuz? Ailenize, sevdiklerinize, kendinize zaman ayırabiliyor musunuz? Mesleğiniz sosyal yaşamınızı nasıl etkiliyor? Bugünkü konumunuza nasıl bir çaba harcayarak geldiniz? ……………………………………………………………………………………………………………………………. Bu meslekte yükselmek için nelerden vazgeçmeniz gerekiyor? ……………………………………………………………………………………………………………………………

Bir yandan ziyaretler gerçekleşirken, diğer taraftan projenin işyeri ziyaretleri kısmına dahil olmayan 11. Sınıf öğrencilerine rehberlik servisinde mesleki grup rehberlik çalışmaları gerçekleştirdik. “Eğer sizden sokakları süpürmeniz istenirse, Michelangelo’nun resim yaptığı, Beethoven’in beste yaptığı veya Shakespeare’in şiir yazdığı gibi süpürün. O kadar güzel süpürün ki gökteki ve yerdeki herkes durup ’Burada işini çok iyi yapan, dünyanın en iyi çöpçüsü yaşıyormuş’ desin.” Martin Luther King

Ziyaretlerin bitiminde öğrencilerin, arkadaşlarına sınıflarda sunum çalışmaları gerçekleştirmelerini sağladık.

Ziyaretlere giden grubumuza ”Mesleki Olgunluk Ölçeği”ni tekrarladık Ziyaretlere giden grubumuza ”Mesleki Olgunluk Ölçeği”ni tekrarladık. Grubun tamamına ise kendi geliştirdiğimiz “Proje Değerlendirme Anketi”ni uyguladık. Sonuçları karşılaştırmalı olarak değerlendirdik.

DEĞERLENDİRME Projenin bu aşamasında aktif katılım sağlayan öğrencilerimizden 11 tanesine “Mesleki Olgunluk Ölçeği” tekrar uygulanmıştır. Öğrencilerimizin 7 tanesinde en fazla 37 en az 3 olan , çoğu 20-30 puan aralığında değişen anlamlı artışlar gözlenmiştir.Ayrıca öğrencilerle yapılan bireysel görüşmeler ve gözlemlerimiz de bu sonucu doğrular niteliktedir.

Proje Değerlendirme Anketi (Aktif Grup 11 Öğrenci) Değerlendirme Soruları Evet Hayır Bu mesleğin nasıl bir ortamda çalıştığını öğrendim. 10 Bu mesleğin çalışma koşullarını öğrendim. Bu mesleğin kolay ve zor yanlarını öğrendim. 11 Bu mesleğin kazancını öğrendim. 8 3 Bu mesleği edinmek için neler yapmam gerektiğini öğrendim. Bu mesleği seçebilmek için gereken yeteneklere sahip olup olmadığımı biliyorum. 1 Kişilik özelliklerimin bu meslek için uygun olup olmadığını biliyorum. Bu mesleği seçebilmek için sahip olmam gereken değerleri biliyorum. İlgi alanlarımın bu mesleğin gerektirdiği özelliklerle örtüşüp örtüşmediği hakkında bilgi sahibi oldum. Değerlendirme Soruları Evet Hayır Bu etkinlik meslekler hakkında bilgi sahibi olmamızı sağladı. 11 Arkadaşlarımızın sınıflarda yaptığı sunumlar bilgi vericiydi. Yapılan çalışmalardan sonra bazı meslekler hakkındaki fikrim değişti. 8 3 Önümüzdeki öğretim döneminde aynı etkinliğin tekrar yapılmasını isterim. Bu etkinliğin daha verimli olması için üzerinde nasıl bir değişiklik yapılabilir? Kısaca yazınız.

Dinleyici Olan Grup (34 Öğrenci) Değerlendirme Soruları Evet Hayır Bu etkinlik meslekler hakkında bilgi sahibi olmamızı sağladı. 28 6 Arkadaşlarımızın sınıflarda yaptığı sunumlar bilgi vericiydi. 27 7 Yapılan çalışmalardan sonra bazı meslekler hakkındaki fikrim değişti. 23 11 Önümüzdeki öğretim döneminde aynı etkinliğin tekrar yapılmasını isterim. Bu etkinliğin daha verimli olması için üzerinde nasıl bir değişiklik yapılabilir? Kısaca yazınız. Daha fazla meslek grubunun ziyaret edilmesinin, Daha fazla öğrencinin aktif katılımının, Seneye bu çalışmanın tekrar uygulanmasının olumlu olacağı yönünde görüş bildirmişlerdir.

MESLEĞİMİ TANIYORUM 24 KASIM ANADOLU LİSESİ OLARAK AMACIMIZ Günümüzde çalışan bireylerin her ikisinden biri işinden memnun olmadığını söylüyor. Memnun olmayanların %85’i de memnuniyetsizliklerinin temelinde yanlış meslek seçimi olduğunu belirtiyor. 24 KASIM ANADOLU LİSESİ OLARAK AMACIMIZ MESLEĞİNİ SEVEN BİREYLER İÇİN ÇALIŞMAKTIR. YÜZÜM GÜLÜYOR ÇÜNKÜ BEN MESLEĞİMİ TANIYORUM.