BENLİK GELİŞİMİ-ÖZGÜVEN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Değerler Eğitimi Özgüven.
Advertisements

GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
ÖZEL ANTAKYA ATA İLKOKULU
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
Sınav ve Ders Başarısında
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
REHBERLİK.
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ANNE BABANIN ROLÜ
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLARDA ÖZGÜVEN VE YARATICILIK YAMANTÜRK ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ÖZGÜVEN ÖZGÜVEN SAHİBİ ÇOCUK NASIL YETİŞTİRİLİR?
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
AİLE TUTUMLARI Funda HANOĞLU Psikolojik Danışman.
AİLE TUTUMLARI.
Sapkınlık, Aile ve Arkadaşlar
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
HOŞ GELDİNİZ.
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
BAŞARISIZ ÇOCUK BAŞARISIZLIK NEDİR? NASIL ÖNLENEBİLİR?
PATNOS RAM 1 AİLE EĞİTİM SUNUSU 4. 2PATNOS RAM EĞİTİM BAŞARISINI YÜKSELTMEDE, SAĞLIKLI VE MUTLU İNSANLAR YETİŞTİRMEDE “AİLENİNİN ROLÜ”
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK VE SINIF YÖNETİMİ
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
İSTİKLAL İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
ÇOCUK VE SUÇ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BELEVİ İLKÖĞRETİM OKULU Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklara Yönelik Eğitim Programları Hazırlayan: Yalçın ÖNAL Türkçe Öğretmeni.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Zeka Gerilikleri.
AİLE TUTUMLARI REHBERLİK SERVİSİ.
ANA BABA VE ERGENLİK.
AİLE TUTUMLARI.
1. SINIF VELİSİ OLMAK.
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
AİLE TUTUMLARI. 2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
Sunum transkripti:

BENLİK GELİŞİMİ-ÖZGÜVEN Hazırlayan:Burcu GÜLBAHAR Bağlar RAM Psikolojik Danışman

“Benlik” kişiyi o kişi yapan, başkalarından ayıran duygu, tutum ve davranışların tümünün örgütlenmiş bütünlüğünü anlatır.” Benlik kavramı”ise kişinin kendini nasıl gördüğünü, kendine nasıl değer biçtiğini anlatır.

Benlik kişinin sahip olduğu gerçek kişiliği, benlik kavramı ise ulaşmak istediği kişiliğidir.

Her insanın ulaşmak istediği bir benlik kavramı vardır Her insanın ulaşmak istediği bir benlik kavramı vardır. Ulaşmak istediği benlik kavramı ile kişinin sahip olduğu benlik arasında bir uyuşumun olması gereklidir. Örneğin müzik yeteneği, becerileri sınırlı olan bir bireyin müzisyen olma çabası hayal kırıklığı ile sonuçlanabilir.

Çocukluğun ilk yıllarındaki yaşantılarının ve hatta bunlardan bilinç dışına itilmiş olanların bile kişiliğin oluşumu açısından çok etkili olduğu bilinmektedir. Benlik kavramı bireyin çeşitli yaşantıları algılaması sonucu oluşur. Benlik imgesi bireyin gelişimi süresince fizyolojik, fiziksel, psikolojik ve toplumsal etmenlerin etkileşimi sonucunda ortaya çıkar.

Eğitimin amaçlarından biriside, bireylerin kendi benliğine karşı daha gerçekçi ve olumlu bir tutum edinebilmelerine yardımcı olmaktır. Bireyin gelişen benlik kavramı onun kendi benliğini değerli ve yeterli bulma duyguları ile yakından ilgilidir

Eğitimde birçok özel etkenin öğrenmenin gerçekleşmesinde etkili olduğu bilinmektedir. Bunlardan bazıları; ilgi, motivasyon, tutum, problem çözme becerisi, öz güven ve öz yeterliliktir. Başarı, öz güven ve motive olma arasında pozitif bir ilişki olduğundan, bu becerilerin yüksek düzeyde olması başarıyı artırır, düşük düzeyde olması ise başarıyı azaltır.

Çünkü bireyler kendilerine güven duyduklarında,öğrenme sürecinde kendilerini daha iyi hissederler ve böylece yüksek düzeyli öğrenme meydana gelir. Savunulan temel düşünce ise öz güven duygusu yüksek olan bireylerin, karşılaştıkları problemleri çözmede daha başarılı olduklarıdır.Bu durum, öğrenmede bu derece önemli etkisi olduğu düşünülen öz güvenin ne demek olduğunun açıklanması gerekliliğini ortaya koymuştur.

Öz güven; kişinin kendine yönelik olumlu yargılarının olması, kendini ve olayları kontrol edebileceği inancı, kendini sevmesi, yeterli olduğunu düşünmesi ve değerinin farkına varması, kendisiyle barışık olması, kendini olduğu gibi kabul etmesi, kendisini tanıması gibi durumlarla ilgili bir kavramdır.

Görüldüğü gibi öz güven bileşenleri, davranışları belirleyen en önemli özelliklerdir ve yaşamın ilk yıllarından itibaren geliştirilmesi gerekir. Bunun için çocukluk ve ergenlik dönemlerinde uygun ebeveyn tutumları, öğretmen tutumları ve yakın çevredeki bireylerin tutumları son derece önemlidir.

Ayrıca, yüksek öz güven için akademik başarı da önemli bir faktördür Ayrıca, yüksek öz güven için akademik başarı da önemli bir faktördür. Normal şartlarda ihtiyaçları uygun şekilde karşılanan çocukların okulda başarılı olmamaları için bir neden yoktur.

Ancak bazen okula gelinceye kadar çocukların öz güveni ciddi bir şekilde zarar görmüş olmakta, bu da başarısızlığa yol açmaktadır

Başarısızlık duygusunun yaşanması, düşük akademik benlik algısına yol açmaktadır. Henüz yaşamın ilk yıllarında çocuğun başarısızlık duygusu ile tanışması, ileride başarılı ve becerikli birisi olabileceği inancını kaybetmesine ve sonuçta çocukta öz güven eksikliğine neden olmaktadır.

Öz güveni yüksek kişilerin, olumsuz durumlar karşısında kendilerini değersiz hissetmediklerini, nesnel bir durum değerlendirmesi yapabildiklerini, sonuçlardan ders çıkarırken, durumu bir gelişme fırsatı olarak ele alıp geleceğe daha güçlü hazırlanabildiklerini belirtmiştir.

Baltaş (2002)’a göre çevremizden aldığımız olumlu, tutarlı ve anlaşılabilir tepkiler bize kendimizle ilgili bilgi verir. Neyi yapabildiğimizi neyi yapamadığımızı bilir, kendimizi tanırız.

Buna karşılık çevremizden çelişkili ve istikrarsız tepkiler alırsak, her davranışımız için çevremizden onay bekler hâle geliriz. Onaylandığımız ya da başardığımız zaman öz güvenimiz artar, onaylanmadığımız ya da başaramadığımız zaman ise düşer.

Çocuğun özgüvenini geliştirmek için Anne Baba ona nasıl yardım edebilir?

Çocuğa sınırların belli olduğu ve sevginin açıkça ifade edildiği olumlu bir ev yaşamı sağlanmalıdır.

Çocuğa kendi işini kendisinin yapması için fırsat tanınmalı, kendi başına yapabileceği işler bir yetişkin tarafından yapılmamalıdır.

Başladığı işi bitirmesi konusunda motive edilmeli, destek olunmalı, model oluşturulmalıdır.

Çocuğunuzun zayıf yanlarını görmezlikten gelmeyin, dürüst olun, ama onları eleştirmeyin. Çocuklar kendilerindeki eksiklikleri ve kusurları kabullenmelidir Bunun yanı sıra iyi ve kuvvetli oldukları yanları ile gurur duyabilmelidirler.

Çocuk haklı olduğunda haklılığı vurgulanmalı, haksız olduğunda hataları ve nasıl düzeltilebileceği konuşulmalıdır

Evde düzenli olarak belli konularda sorumluluk alması sağlanmalı ve aldığı sorumlulukları yerine getirip getirmediği izlenmelidir.

Girdiği farklı sosyal ortamlarda başarabileceği görevler alması sağlanmalıdır

Ailedeki tüm bireylerin, kişisel sorunlarını, aile içi sorunlarını, başlarına gelen iyi-kötü olayları, anne babayı ve onu sevindiren ve üzen olayları konuşup paylaşabildiği düzenli toplantılar yapılmalıdır.

Okulla ilgili yetersizliklerinden çok başarılarının üzerinde durulmalıdır. Bir dersten aldığı düşük bir not, diğer dersteki çalışma ve başarısını gölgelememelidir.

Başarıyla sonuçlanmasa bile çabaları takdir edilmelidir Başarıyla sonuçlanmasa bile çabaları takdir edilmelidir. Bir çocuğun anne-babası tarafından, "Öğrenmeye çalışmandan gurur duyuyorum", "İyi çalışman beni mutlu ediyor" gibi sözlerle yüreklendirilmesi, çocuğun daha çok çaba harcaması için onu motive edecek, mücadele gücünü geliştirecektir

KAYNAKLAR: Karagül,S. (2012).Özerk Benlik Gelişimi ve Yabancı Dilde Eğitim.Çağdaş Türk Dili. (Sayı: 288). Gürşen Otacıoğlu,S.(2008). Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerileri ile Öz Güven Düzeylerinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. Sirus Koleji PDR Birimi,Psikolog Kübra EKİZ http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/16/14/747235/icerikler/benlik-gelisimi_84160.html