ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün BİLGİSAYARLAR VE BİLGİ İŞLEME ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün
ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün Bilgisayar nedir ? sistem Sistem örnekleri Sistemin görevleri Alt-üst sistemler GİRDİ İŞLEM ÇIKTI Başka bilgisayarlarla bağlantı ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün
ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün BİLGİSAYAR TÜRLERİ Büyüklük ve işlem kapasitesine göre Mainframe (büyükboy) bilgisayarlar Midi (ortaboy) bilgisayarlar Mini bilgisayarlar (PC, Laptop, cep, palm...) Kullanım amaçlarına göre Genel amaçlı bilgisayarlar (PC’ler) Özel amaçlı bilgisayarlar (atari, hesap makinesi, bankamatik, tıp ve sanayi bilgisayarları) ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün
ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün BİLGİSAYAR TÜRLERİ Çalışma prensiplerie göre Analog bilgisayarlar (tıp, sanayi, harita vs. verileri analog gösterirler) Dijital bilgisayarlar (dijital sayılarla çalışır) Karma bilgisayarlar (analog-dijital karması: CNC, otomobil göstergeleri, rot-balans ayarı vs) Dijital fotograf makinesi, dijital hesap makinesi, kol saati vs Veri alış biçimine göre Sürekli veri alanlar (radarlar, hız, sıcaklık...) İstediğimiz zaman veri girdiklerimiz ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün
ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün İNSAN - BİLGİSAYAR KARŞILAŞTIRMASI 1984, Matrix, Terminatör, Robot İnsanın geliştirdiği teknolojiler (homo faber) İnsan unutur, Bilgisayar unutmaz. İnsan yorulur, Bilgisayar yorulmaz. İnsan hata yapar, Bilgisayar hata yapmaz. (program) İnsan düşünür, Bilgisayar işlem yapar. İnsan yorum yapar, Bilgisayar yorum yapmaz, duygu yok. İnsan yeni durumlara uyum yapar, bilgisayar yapamaz. Yapay zeka ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün
ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün Bilgi işlem nedir? Ham veriler (data) ve çeşitli şekillerde işlenmesi (data mining) Veri işleme türleri Aritmetik işlemciler (+, -, *, /, karekök, üs alma Mantıksal işlemciler (<, >, <=, >=, <> eşit değil, =) Mantıksal işlem bağlaçları (ve, veya, değil, ise) ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün
ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün TEMEL BİLGİSAYAR KAVRAMLARI Donanım: Giriş birimleri- klavye, fare, okuyucular, mikrofon, dokunmatik aletler Ana işlemci ve yardımcılar Saklama birimleri (CD-ROM, diskler, bellekler...) Çıkış birimleri (ekran, yazıcı-çizici, hoparlör...) Yazılım (program): Sistem yazılımları (MS-DOS, WINDOWS, OS) Uygulama yazılımları: Ofis yazılımları, İnternet yazılımları, oyunlar, muhasebe... ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün
ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün DIGITAL (İkili sayı sistemi – Binary Digit System) On / Off 0 1 akım var-yok 60 tabanlı ve 12 tabanlı sayı sistemleri Roma rakamları 10 tabanlı sayı sistemi Onluk sistemden dijitale çevirme ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün
ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün DIGITAL (İkili sayı sistemi – Binary Digit System) Dijital sayıların onluk sisteme çevrilmesi Bit –binary digit. (0 1). Byte – En küçük adresleme birimi (8 bit’ten oluşur. Örneğin her bir harf bir byte olarak saklanır. ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün
ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün Elimizdeki bir fenerle iki haber (var-yok 0 - 1) İki fenerle dört haber (00 - 01- 10 - 11) Üç fenerle sekiz haber (000-001-010-011-100-101-110-111) Dört fenerle 16 haber göndeririz. 2N yani N sayısı kadar 2’yi birbiri ile çarp 2*1=2, 2*2=4, 2*2*2=8, 2*2*2*2=16 vs Dervişin satranç tahtasında buğday hikayesi Haftaya Yapay zeka (artificial intelligence) üzerine el yazısı ile 2-3 sayfalık bir ödev hazırlayınız. ALGORİTMA VE PROGRAMLAMAYA GİRİŞ ***** Prof.Dr. Mustafa Ergün