Arıtılmış Evsel Atıksuların Tarımsal Sulamada Kullanılması Çalıştayı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Advertisements

T SU SORUNU VE SU İHTİYACI E K S T İ L S E K T Ö R Ü
EVSEL SU KULLANIMI Prof.Dr.Ayşenur Uğurlu.
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Kırsal Kalkınma Destek Ekibi EU Turkish Cypriot community support Doğu Mesarya Bölgesinde Tarım ve Çevre Analizi Serdarlı, 29 Mart 2011.
TRABZON KADASTRO MÜDÜRLÜĞÜ
Nerede, Nasıl Yaşıyoruz?
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
T.C. Başbakanlık Başbakanlık Düzenleyici Reform Grubu
Prof. Dr. Habip ASAN, TPE Başkanı 31 Ekim2013, İZMİR Türkiye’de Yenilikçi Üretim Yapısına Geçişte Sınai Mülkiyet Alanında Yaşanan Gelişmeler.
KURUMUMUZCA YÜRÜTÜLEN FAALİYETLER;
1 ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ SU VE TOPRAK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI …………………………BELEDİYESİ MERKEZİ ATIKSU ARITMA TESİSİ PROJESİNE.
Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Arıtma Teknolojileri Şubesi
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
ATIKSU YÖNETİMİ Çevre ve Orman Bakanlığı ÇYGM-Su ve Toprak Yönetimi
Development of Tools and Guidelines for the Promotion of the Sustainable Urban Wastewater Treatment and Reuse in the Agricultural Production in the Mediterranean.
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Okan Tarık KOMESLİ Çevre Mühendisliği Bölümü
ATIKSU ARITIMINDA TESİS TASARIMI
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
Belediye Ortaklık Ağları Projesi TUSENET – Türk –İsveç Belediye Ortaklık Ağları / Turkish – Swedish Municipal Network.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
ÇÖLLEŞME VE EROZYONLA MÜCADELE GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Toprak ve Havza Yönetimi Giriş Prof. Dr. Günay Erpul
T.C. BALIKESİR VALİLİĞİ İl Düzeyinde Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunların Tartışılması.
TÜRKİYE’DE KENT BİLGİ SİSTEMİ UYGULAMALARININ GELİŞİMİ
İLLER BANKASI.
Arıtma ve Geri kullanım Maliyetleri
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
BİLECİK ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ İMAR VE PLANLAMA ŞUBESİ
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
Bölgesel Yatırım Ortamı Değerlendirme Projesi 14 Temmuz, 2015 İstanbul.
Yükseköğretim Sisteminin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi Araştırma.
Kırsal Alanda Altyapı ve Kamusal Hizmetler
UYGULAMALAR. UYGULAMALAR Atıksuların Arıtılması Parktaki Tuvaletler, Illinois Somon Balığı, Kuzey Pasifik.
UYGULAMALAR. UYGULAMALAR Atıksuların Arıtılması Parktaki Tuvaletler, Illinois Somon Balığı, Kuzey Pasifik.
MARMARA BÖLGESİNDEKİ HAVZA KORUMA EYLEM PLANI
BÖLÜM 26 ÜÇÜNCÜL ARITMA. BÖLÜM 26 ÜÇÜNCÜL ARITMA.
Su Yönetimi Genel Müdürlüğü 04 Aralık 2013, Bursa İklim değişikliğinin su kaynaklarına etkisi ve uyum.
SUNUM İÇERİĞİ Şubenin Görevleri Mevzuat Çalışmaları Projeler.
Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü
ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Boğazköy Barajı; ha alanın sulanması amacıyla inşa edilmiştir. Toplam drenaj alanı 1196,97 km 2 olup, 2010 yılında su tutulmaya başlanmıştır.
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI MARMARA DENİZİ KİRLİLİK RAPORU
T.C. ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI
ARITILMIŞ EVSEL ATIKSULARIN YENİDEN KULLANIMI PROJESİ
S U Ç ERÇEVE D IREKTIFI KAPSAMINDA ÇEVRESEL HEDEFLER VE ÖNLEMLER PROGRAMI Özge Hande SAHTİYANCI ÖZDEMİR Uluslararası 3. Su Kongresi Havza Yönetimi.
Boğazköy Barajı; ha alanın sulanması amacıyla inşa edilmiştir. Toplam drenaj alanı 1196,97 km 2 olup, 2010 yılında su tutulmaya başlanmıştır.
Endüstriyel Atıksu Debisi (m 3 /gün) Evsel Atıksu Debisi (m 3 /gün) Nehrin Doğal Debisi (m 3 /gün) Toplam Debi (m 3 /gün) Gaziantep OSB90000.
Nehir Havzaları Su Kaynakları Modelleme Çalışmaları
Göl Su Kütlelerinde Ötrofikasyon Değerlendirmesi
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Başkanlığı Ahmet DOĞAN Uzman.
FINDIKLI-RİZE-TÜRKİYE.  Fındıklı, Rize İlinin 60 Km doğusunda yer alan bir sahil ilçesidir. Yüzölçümü 409 Km2 olan ilçenin doğusunda Arhavi, batısında.
İZLEME DAİRESİ BAŞKANLIĞI Şubat-2013 Genel Müdürlük Makamına SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ LABORATUVARLAR ŞUBESİ.
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
Misyon Coca-Cola Hayata Artı Vakfı'nın misyonu çevresel ve toplumsal sorunlara sivil toplum kuruluşları, üniversiteler ve kamu kuruluşları ile birlikte.
1/20. 2/20  NHYP Projesine ilişkin Genel Bilgi  Su Çerçeve Direktifi Kapsamında Çevresel Hedeflerin Belirlenmesi  Su Çerçeve Direktifi Kapsamında Önlemler.
SEYHAN HAVZASI SEKTÖREL SU TAHSİS PLANI HAZIRLANMASI PROJESİ T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Güney CAN Uzman Havza Yönetimi.
YOZGAT İLİ 75X100 MODERN HAYVANCILIK PROJESİ
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
SU KİRLİLİĞİ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
KIRSAL ALANDA YENİLİKÇİ HİZMET SUNUMU
Kompost Sızıntı Suyu Karakterizasyonu
İŞİN ADI: Nizip İlçesi Yağmursuyu Projesi Uygulama Projesi İDARE: Gaziantep Su ve Kanalizasyon İdaresi (GASKİ) Genel Müdürlüğü TARİH: 2015 ( 2 ay) İŞİN.
ATIKSU YÖNETİMİ GÜRSEL ERUL ŞUBE MÜD.
İSU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ BELEDİYELERİN ATIKSU VE TEMİZ SU TESİSLERİNDE KULLANILAN ONLINE ÖLÇÜM CİHAZLARI Murat SÖNMEZ Mart 2019.
Sunum transkripti:

Arıtılmış Evsel Atıksuların Tarımsal Sulamada Kullanılması Çalıştayı MEDAWARE Projesi Türkiye'de Sürdürülebilir Atıksu Yönetimi: Mevcut Durum, Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri İ. Arslan-Alaton, M. Gürel, G. Eremektar, S. Övez, A. Tanık ve D. Orhon İstanbul Teknik Üniversitesi, İnşaat Fakültesi, Çevre Mühendisliği Bölümü, 34469 Maslak, İstanbul 9-10 Haziran 2005, ODTÜ, Ankara

MEDAWARE Projesi Türkiye Ekibinin Başlıca Amaçları Türkiye’deki kentsel atıksu arıtma tesislerinin mevcut durumununu araştırmak, Türkiye’de sürdürülebilir atıksu yönetiminin hangi aşamada olduğunu incelemek, sürdürülebilir atıksu yönetiminin geliştirilmesi için güvenilir bir veritabanı ve araçlar oluşturmak, Mevcut ulusal çevre kanunlarını yeterliliğini incelemek, proje konusu çerçevesinde önerilerde bulunmak İlgili kurumlar tarafından kullanılmak üzere atıksu arıtma tesislerinin etkin bir şekilde işletilmesi için en uygun çözümlerin önerildiği, üretildiği teknik kılavuzlar hazırlamak.

Proje için yapılan çalışmaların aşamaları (Türkiye’deki kentsel atıksu arıtma tesislerinin envanterinin oluşturulması) İller ve havzalar bazında belediyelerimizce tarafından hizmet gören nüfusun tespit edilmesi Ülkemizin atıksu arıtma tesislerinde uygulanan (fiziksel, kimyasal ve biyolojik) teknolojilerin belirlenmesi ve performanslarının incelenmesi Türkiye’deki mevcut atıksu artıma tesislerinin durumunun kalitatif ve kantitatif olarak belirlenmesi Türkiye’de ugulanan veya en uygulanabilir atıksu arıtma ve alıcı ortamlara deşarj tekniklerinin araştırılması Türkiye’de kentsel atıksu arıtma tesisleri çıkış sularının geri kazanımı ve sulama suyu olarak kullanım potansiyeli Günümüzün ve gelecekteki deşarj standartlarının sağlanabilmesi için Türkiye’deki kentsel atıksu arıtma tesislerini iyileştirme çalışmalarının tanıtılması

Türkiye’de Su Temini (Genel Bilgiler – 2000) Turkey 3227 belediyeden oluşmaktadır 2359 belediyenin su şebekesi mevcut Sadece 143 belediyenin su arıtma tesisi var Altyapı eksiklikleri, su arıtım tesis sayılarındaki yetersizlik ve su iletim hatlarından kaynaklanan su kayıpları (toplam suyun % 32’si) en önemli sorunları teşkil etmektedir Yasa dışı (kayıtsız) su tüketimi (toplam suyun %37’si) etkin su kullanımını engellemektedir (DPT 8. Beş Yıllık Kalkınma Raporu, 2001)

Türkiye’deki Kentsel Atıksu Arıtıma Tesisleri (Ocak 2004 itibari ile ) 2001-2002 yılları arasında yaşanan ekonomik kriz nedeniyle 2002 yıl sonu için öngörülen atıksu arıtma tesisi sayısı ancak 2004 yılında tamamlanabilmiştir Son resmi kayıtlara göre Türkiye’de 129 adet çalışır durumda atıksu arıtma tesisi mevcuttur Toplam 30.374.000 kişiye hizmet verilmektedir Toplam nüfusun yaklaşık olarak % 45’i hizmet görmektedir Tesisler çoğunlukla ülkenin güney ve batı kesimlerinde yer almaktadır Evsel nitelikli atıksular için ülkemizde uygulanan alternatif arıtma ve deşarj yöntemleri: Septik tank, doğrudan alıcı ortamlara deşarj, doğal ve yapay sulak alanlarda arıtma v.b. Türkiye’nin 81 ilinden 43’ünde atıksu arıtma tesisleri mevcut, bunlardan bazıları çeşitli nedenlerden (ekonomik, teknik) dolayı çalıştırılamıyor

129 adet işler durumdaki arıtma tesisi ile ilgili genel bilgiler (2003-2004) % 40’ında (51 adet tesis) ön arıtma, % 55’inde (71 adet tesis) ikincil arıtma % 5’inde (7 adet tesis) ise ileri arıtma uygulanmaktadır. Büyükşehir atıksu arıtma tesislerinde arıtılan sular en fazla derin deniz deşarjı ile alıcı ortama verilmektedir.

Başlıca büyük şehirlerimizde kentsel arıtma tesislerinin sayıları Adana : 4 Ankara : 2 Antalya : 14 Bursa : 7 İstanbul : 13 İzmir : 3 Kocaeli : 6 Trabzon : 3 Toplam : 57 atıksu arıtma tesisi mevcuttur (toplam KAAT’nin % 44’ü)

İşletme Maliyetleri İnşaat Mekanik Enerji Maliyet Türü (Birimi: USD) İnşaat Mekanik Enerji Biyofiltre 16,000 2,960 10,400 Biyodisk 16,100 2,180 970 Aktif Çamur 14,900 9,750 6,760 Stabilizasyon Havuzları 1,380 ----- ----- Yapay Sulak Alanlar 0-300 ----- ----- İlk yatırım  200,000 – 400,000 USD (5,000 nüfuslu bir ilçe için). Yapay sulak alanlar için ise sadece 7,500 USD

Kentsel Atıksu Arıtma Tesislerinin Son Durumu KOİ, AKM, Fekal Koliform gibi parametreler için giderim verimleri % 50’nin altında kalan bazı tesisler mevcut (Nazilli, Alaşehir, Manisa, Akhisar AAT gibi) Belediyelerden temin edilen analiz raporları ile proje kapsamında yapılan analizlerin sonuçları arasında önemli farklar olabiliyor Bazı tesisler kapasitelerinin üzerinde çalışıyorlar (Akhisar, Alaşehir AAT gibi) Azot ve Fosfor değerleri hala yüksek olan bu atıksular en yakın dereye deşarj ediliyor. Çiftçiler dere suyunu tarım arazilerinin sulamasında kullandıklarından dolayı “dolaylı” yollarla evsel nitelikli atıksu tarımsal faaliyetlerde kullanılıyor Fekal koliform gibi suyun bakteriyolojik ve patojen özelliğini temsil eden parametre değerlerinin giderimi için genellikle ek bir işlem yapılamıyor (dezenfeksyon gibi)

Mevcut Kentsel Atıksu Arıtma Tesis İşletmelerinde Yaşanan Başlıca Sorunlar Yüksek enerji ve kimyasal sarfiyatları Tesisin işletilmesi için kalifiye eleman eksikliği Arıtma sistemlerinin ani yüklere, kapasite artışlarına, debi değişikliklerine uygun olarak tasarlanmamış olmaları Bakım ve onarım hizmetlerinin yetersiz olması Yaptırım gücü olan merkezler arasındaki koordinasyon ve iletişim eksiklikleri

Alıcı Ortam Deşarj Parametreleri 31 Aralık 2004’te SKKY’nde evsel nitelikli atıksular için alıcı ortam deşarj parametrelerinde bazı değişiklikler yapılmıştır; Daha fazla ilçe bazında (bölgesel) yönetime ve denetime yer veriliyor Kurumlar arası daha fazla koordinasyon ve işbirliği, devamlılık sağlamaya önem veriliyor Örneğin, arıtılmış atıksuların tarımsal faaliyetlerde kullanılabilirliğine karar veren mevkiler Çevre ve Orman Bakanlığı ve İller Bankası temsilcileri iken, yeni düzenlemelere göre Çevre ve Orman Bakanlığı İl Müdürlüğü, Tarım Bakanlığı İl Müdürlüğü ve Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğü temsilcileri Belediye Başkanı etrafında toplanıp karar verebiliyorlar

Alıcı Ortam Deşarj Parametreleri ve Nitelikleri (yeni eklenen tablolar) Sektör : Evsel Atıksu Sınıf : IV BOİ5 > 6,000 kg/gün Nüfus > 100,000 için Parametre Birim Kompozit – 2h Kompozit – 24 h BOİ5 mg/L 40 35 KOİ mg/L 120 90 AKM mg/L 40 25 pH --- 6-9 6-9

Avrupa Birliği’nin ve Türkiye’nin Evsel Atıksu Deşarj Parametreleri ve Alıcı Ortam Standartları Parametre Ham Atıksu Ulusal St. AB St. (mg/L) (mg/L) (mg/L) BOİ5 240 35-50 25 KOİ 350 90-120 125 AKM 200 25-45 35 pH 6-9 6-9 ---

Türkiye’deki Kentsel Atıksu Arıtma Tesisleri ile ilgili Alıcı Ortam Deşarj Bilgileri Deşarj Ortamı Tesis Sayısı Toplam Tesis Sayısının %’si olarak Toplam Atıksu Miktarı (m3/yıl) Toplam Atıksu Mikatarının %’si olarak Toprak (örneğin Tarımsal Alan) 17 13 131,319,517 6 Göl, Baraj 10 8 68,622,832 3 Kıyı, Deniz 49 38 1,150,746,062 55 Çay, Nehir 53 41 732,780,646 35 Toplam 129 100 2,083,469,057

Atıksuların Tarımsal Faaliyetlerde Yeniden Kullanım Potansiyeli Atıksuyun tarımda yeniden kullanımı Türk Çevre Kanunları’nda 1991’den beri yer almasında rağmen, bu konudaki faaliyetler henüz yetersizdir ve o zamandan beri ticari olarak uygulamaya alınamamıştır. Uygulamalar, atıksuyun orman, park ve bahçe alanlarının sulanmasında kullanıldığı birkaç önekten ibarettir. Atıksuyun tarımsal faaliyetlerde kullanılması ile ilgili projeler mevcuttur, örneğin Ankara Merkez Atıksu Arıtma Tesisi çıkış suyu ile tarımsal arazilerin sulanması v.b. Konya Türkiye’nin “tarım ambarı” olarak bilinmektedir. Konya Atıksu Arıtma Tesisi çıkış suyunun sulama suyu olarak tarım bitkilerine uygulanması ile ilgili çalışmalar pilot boyutta devam etmektedir. Çok kapsamlı bir proje olan GAP faaliyetleri çerçevesinde tarımsal arazilerin atıksu ile sulanması konusundaki çalışmalar bölgesel olarak devam etmektedir.

Sonuçlar ve Çözüm Önerileri Bu konuda güvenilir ve güncel bir veritabanın oluşturulması bilgilerin çok dağınık ve farklı kurumlarda olması nedeniyle oldukça zordur Bunun dışında bazı veriler için literatür kabulleri ve çeşitli resmi kuruluşlarda çalışan kişilerle onların bu konularda yaşadıkları tecrübelere ve tahminlere dayanarak bağlantı kurularak sağlanmıştır. Bazı yıllara ait kayıtlarda dönem dönem kopukluklar mevcuttur. Bu nedenle sistematik bir veri tabanını oluşturmak kolay olmayacaktır.

Sonuçlar ve Çözüm Önerileri Mevcut veriler 2003 – 2004 dönemine aittir ve güncellenmesi gerekmektedir. Nüfus dağılımının kronik dengesizliği nedeni ile ülkenin su ve atıksu konuları ile ilgili istatistiksel ve proje bazında çalışmaların yürütülmesi oldukça güçtür. Coğrafi, iklimsel, sosyo-ekonmik, politik, ulaşım ağının varlığı, toprağın tarımsal faaliyetlere daha elverişli olması gibi çeşitli nedenlerden dolayı nüfusun büyük bir bölümü kıyı şeridine ve endüstrileşmiş bölgelere yerleşik olarak yaşamaktadır.

Sonuçlar ve Çözüm Önerileri Ülkemizin mevcut durumun sistematik bir veri tabanına dayanmaması sürdürülebilir su ve atıksu yönetimini zorlaştırmaktadır. Sürdürülebilir bir atıksu yönetiminin sağlanabilmesi ve bu konuda sağlıklı stratejilerin oluşturulabilmesi için ulusal bazda çevresel denetimin etkinleştirilmesi, ayrıca yeni, bütünleşik su ve atıksu yasalarının uygulanması gerekmektedir. Oluşan atıksuların arıtma sonrası yeniden endüstride ve tarımda kullanılması sağlanmalıdır, bu konu yasalarla teşvik edilmelidir.

Teşekkürler... SORULARINIZ ?