Çocuk istismarı ve ihmali hakkında genel bilgi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Şİddet Muhammet GÜLER.
Advertisements

ÇOCUK HAKLARI Çocuk Haklarının Önemi Ve Anlamı Çocuk Haklarının Konusu
Yrd. Doç. Hatice DEMİRBAŞ G.Ü.Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
“Çocuk Korumada Sİyasetçİlerin Önderlİğİ” Panelİ Cİnsel Sömürü ve İstİsmardan Çocuğu Korumak Beşte Bİr KampanyasI Prof. Dr. Tomris Türmen Uluslararası.
ÇOCUK HAKLARI.
SAĞLIK.
1. Alkol, madde kullanan 2.OKULDAN KAÇAN 3.Suç işleyen ya da işleme eğilimi olan.
EKONOMİK İSTİSMAR.
ÇOCUK İHMALİ.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 1945 SONRASI İNSAN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ
Duyarlı olalım, çocuk haklarına saygı duyalım…. Çocuğa yönelik şiddet için yaygın olarak kullanılan terim çocuk istismarıdır ve çocuğun ailesi ya da ondan.
Çocuklara ve Gençlere Yönelik Sosyal Politikalar
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
HAYIR DİYEBİLMEK LÜLEBURGAZ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
AİLE HUKUKU Ailenin Korunması Projesi Elmadağ ilçe M.E.M. AR-GE BİRİMİ
0-18 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
5. Oturum Olası güçlükler ve çözüm yolları
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
ÇOCUK İZLEM MERKEZİ DİYARBAKIR ERDAL KARALAR SOSYAL HİZMET UZMANI.
5. Oturum Olası güçlükler ve çözüm yolları
AİLE İÇİ ŞİDDET.
ŞİDDET NEDİR???.
Suç ve şiddet nedir? Çocuğun yakalanması ya da yakalanmamasına, polisle başının derde girmesi ya da girmemesine bakmaksızın hayatı boyunca bir kez suç.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
Öğr. Gör. Mehmet Akif Barış
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI VE Ş İ DDET. Madde kullanımı Gençler çok farklı nedenlerle madde kullanırlar. Ergenli ğ in hedefi güçlü bir kimlik oluşturmaktır.
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
MADDE ve ALKOL KULLANIM BOZUKLUKLARI
ÇOCUK İZLEM MERKEZİ DİYARBAKIR ERDAL KARALAR SOSYAL HİZMET UZMANI.
ŞİDDETİ TANIMA MEB HİZMET-İÇİ EĞİTİM 2007.
GENEL ÖNERİLER. ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE NE TÜR PROGRAMLAR/ MÜDAHALELER ETKİLİ? BİREYSEL DÜZEYDE MÜDAHALELER: Bu kategorideki programlardan/müdahalelerden.
ÇOCUK VE SUÇ.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
SUNUMUN AKIŞI Çocuk Nedir? Çocuk Hakları Neden Önemlidir?
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
SABUNCUOĞLU ŞEREFEDDİN SAĞLIK HİZMETLERİ
ÇOCUK HAKLARI.
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
İNTERNET ORTAMINDA ÇOCUĞUN CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMASININ ÖNLENMESİ
İNSAN HAKLARI DEMOKRASİ
ÇOCUK İHMAL VE İSTİSMARI
3 Aralık Dünya Engelliler Günü
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÇOCUK İHMALİ VE İSTİSMARI
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ E ĞITIM Ş UBE M ÜDÜRLÜĞÜ WWW. ASM. GOV. TR.
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
AKRAN ZORBALIĞI.
ŞİDDET.
Module 3. Child Abuse & Neglect
GÜVENLİ İNTERNET ve SOSYAL MEDYA
ÇOCUK HAKLARI HAZIRLAYAN:BÜŞRA ÇİÇEK. ◦ Çocuk hakları, kanunen veya ahlaki olarak dünya üzerindeki tüm çocukların doğuştan sahip olduğu, eğitim, sağlık,
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Doç.Dr.Mehmet Merve ÖZAYDIN
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÇOCUK İHMAL VE İSTİSMARI HAKKINDA GENEL BİLGİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Çocuk İhmal ve İstismarı
Sunum transkripti:

Çocuk istismarı ve ihmali hakkında genel bilgi 1. Oturum Çocuk istismarı ve ihmali hakkında genel bilgi «Çocuk» tanımı Çocuk hakları İstismar ve ihmalin tanımları İstismar ve ihmale neden olabilecek riskler

ÇOCUK TANIMI Çocuk Hakları Sözleşmesi 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu 1.Madde: 18 yaşından küçük her insan çocuk sayılır. Çocuk Hakları Sözleşmesi 3. Madde: Daha erken ergin (reşit) olsa bile 18 yaşını doldurmamış kimse çocuk sayılır 5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanunu 6. Madde: Çocuk deyiminden 18 yaşını doldurmamış kişi anlaşılır. 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu Daha erken ergin olmak: Evlenmek kişiyi ergin yapar. 18 yaşından önce evlenen çocuk ergin sayılır. Ancak Çocuk Koruma Kanununa göre çocuk 18 yaşından önce evlenmiş olsa ve bu nedenle ergin sayılsa bile 18 yaşını doldurmamış her kişi çocuk olarak kabul edilir.

ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ YAŞAMA GELİŞME KORUNMA KATILIM Çocuk Hakları Sözleşmesi siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel tüm hakları kapsar ve bu hakların birbirlerinden ayrıştırılamaz ve birbirine bağımlı olduğunu özellikle vurgular.  Toplam 54 maddeden oluşan hakların ilk 41 maddesi çocuk haklarına ilişkin maddelerdir ve dört genel kategoride toplanır: # Yaşama hakları; beslenme, barınma ve sağlık gibi; # Gelişim hakları; en üst potansiyellerine ulaşmalarını destekler; # Korunma hakları; yaşama hakkı, ihmal ve istismardan korunma, suiistimalden korunma hakkı; # Katılım hakları; toplumda ve politik yaşamda çocukların aktif rol almasını destekler. Bu anlaşmanın sağladığı haklar “ırk, renk, cinsiyet, dil, din, politik ve diğer görüş, ulusal, etnik veya sosyal köken, mülkiyet, özür, doğuştan veya diğer statü” farkı gözetmeksizin bütün çocukları kapsar.  Fırsat eşitliği temel alınır. Kızlara erkeklerle aynı fırsatlar tanınmalıdır.  Fakir, özürlü, mülteci, azınlık gruplara mensup çocuklar dahil tüm çocuklar aynı haklara, öğrenim görme ve yeterli bir hayat standardında yaşama fırsatına sahip olmalıdır.  Kaynaklar: http://www.cocukhaklari.gov.tr/condocs//kanun_belgeleri/4058.pdf http://www.cocukhaklari.gov.tr/tr/content/show/23/birlesmis_milletler_cocuk_haklari_sozlesmesi.html http://www.cocukhaklari.gov.tr/condocs//mevzuat/cocuk_haklari_sozlesmesi.pdf

İstismar ve ihmalden korunma hakkı; Uyuşturucu bağımlılığından korunma hakkı;  Cinsel sömürüden korunma hakkı; Ekonomik sömürüden korunma hakkı;  Satış, kaçırılma ve zorla alıkoyma’dan korunma hakkı;  Diğer suistimal biçimlerinden korunma hakkı; işkence’den korunma hakkı;  Özgürlükten yoksun bırakıcı uygulamalardan korunma hakkı; Silahlı çatışmalardan dolaylı yada dolaysız korunma hakkı; KORUNMA HAKLARI

Çocuk İstismarının ve İhmalinin Tanımı

Çocuğa yönelik kötü muamele; Çocuklara fiziksel ve/veya duygusal anlamda yanlış davranılması, cinsel istismar, ilgisizlik ve ihmalkarlık, ayrıca çocukların ticari anlamda ve başka biçimlerde sömürülmesidir. Çocuk istismarcıları; Aile bireyleri, çocuğun bakımından sorumlu olan kişiler, arkadaşlar, akrabalar, yabancılar, çocukla ilişkisi olabilen görevliler, iş verenler ve diğer çocuklar olabilir. Çocuklara yönelik kötü muamele (Child maltreatment) çocuk istismarını ve ihmalini kapsayan genel bir tanımdır. Burada verilen tanımlar Dünya Sağlık Örgütü tarafından yapılan tanımlardır.

Dünya Sağlık Örgütü tarafından 4 tip kötü muamele tanımlanmaktadır. Fiziksel İstismar Cinsel İstismar Duygusal İstismar İhmal

Çocuğa karşı; sağlığına, yaşamına, gelişimine veya onuruna zarar veren ya da zarar verebilme olasılığı yüksek, kasıtlı fiziksel güç kullanılmasıdır. Fiziksel İstismar

Çocuğun tam olarak anlayamadığı, onay vermesinin mümkün olamayacağı, gelişimsel olarak hazır olmadığı ya da toplumun yasalarına, sosyal normlarına aykırı olacak şekilde bir cinsel etkinliğe dahil edilmesidir. Cinsel İstismar

Ebeveyn yada çocuğa bakan kişinin davranışları ya da sözleriyle çocuğun ruh sağlığını bozacak etkide bulunması ve çocuğun bu nedenle büyüme gelişme ve ruh sağlığı açısından genetik kapasitesine ulaşmasının engellenmesidir. Bu durum bir süreç içinde, pek çok defalar tekrarlanabileceği gibi, tek bir seferde de gerçekleşebilir. Duygusal İstismar

İhmal Çocuğa bakmakla yükümlü kimselerin; Çocuğun beslenme, giyinme, barınma, eğitim, sağlık, diş sağlığı ve sevgi gibi temel gereksinimlerini karşılamada ihmal göstermesi... Çocuğun beden ve ruh sağlığının veya bedensel, duygusal, sosyal ya da ahlaki gelişiminin engellenmesi. İhmal

RİSKLER RİSKLER Toplumsal Çevresel İlişkisel Kişisel Çocuklara kötü muamele olasılığını artıran etmenler risk faktörü olarak tanımlanır. Çocuklara karşı uygulanan şiddetin ve kötü muamelenin risk faktörleri incelenirken ilk basamakta kişisel faktörleri değerlendirmek gerekir. İkinci basamakta ilişkisel risk faktörleri yer alır. Bu kapsamda çocuğun ve mağdur edenin ilişkisel özellikleri söz konusudur. Üçüncü basamakta çevresel, dördüncü basamakta toplumsal düzeydeki risk faktörleri yer alır.

RİSKLER Kişisel Çocukla ilişkili İstenmeyen çocuklar ya da istenmeyen cinsiyette çocuklar, doğmalık anomaliler, mizaç vb. nedenlerle ailenin beklentilerini karşılayamayan çocuklar Zihinsel gerilik, erken doğum, kronik hastalık gibi nedenlerle sürekli bakım gerektiren çocuklar Engelli çocuklar Hiperaktivitesi, tehlikeli davranış sorunları olan çocuklar Üvey çocuklar Sık ve uzun süre ağlayan çocuklar Çocukla ilişkili risk etmenleri: Bazı çocuklar birtakım kişisel özellikleri nedeni ile istismar ve ihmale daha açıktır. Bu risk faktörlerinin varlığı nedeniyle çocuğu maruz kaldığı kötü muamelenin sorumlusu olarak düşünmek mümkün değildir. Bu faktörler koruyucu önlemler açısından öncelikli grubu belirleyebilmek ve istismar ve ihmal edilen çocuğu daha erken tanıyabilmek için göz önünde bulundurulmalıdır.

RİSKLER Kişisel Anne-baba ya da bakım veren kişi ile ilişkili Genç ebeveyn, yalnız yaşayan ebeveyn Eğitim eksikliği (Çocuk gelişimi hakkında bilgisizlik, bilinçsizlik) Alkol ve/veya uyuşturucu kullanıyor olmak Çocukken istismara uğramış olmak Fiziksel veya psikiyatrik bir hastalık varlığı Dürtü ve öfke kontrolünün yetersizliği Toplumsal iletişim becerilerinin yetersizliği Ebeveyn ve çocuğa bakım verenlerle ilişkili risk etmenleri: Çocuğa kötü muamelede bulunulması ailede bazı risk faktörlerinin varlığı ile çok yakın ilişkilidir. Özellikle sağlıklı bir aile yapısının olmaması, aile içi iletişim ve sorun çözme becerilerinin yeterince gelişmemiş olması bir çok riskin bir arada ortaya çıkışına neden olabilir.

RİSKLER İlişkisel Ebeveyn ve çocuk bağının kopuk olması ve bağın kurulamaması Çok çocuklu, katı disiplin uygulayan aileler Ekonomik sıkıntı, işsizlik, aile içi şiddet varlığı Sosyal destek sistemlerinin yetersizliği Evlilikteki veya yakın ilişkilerdeki sorunlar nedeniyle aile yapısının bozulması, bunun sonucunda çocukta veya erişkinde duygusal ve zihinsel sorunların ortaya çıkması Aile bireyleri arasındaki bağın zayıf olması, sözel ve psikolojik çatışmaların sık yaşanması Ailelerin yapısı (çekirdek aile, geniş aile, parçalanmış aile vb) aileyi oluşturan bireylerin kişisel koşullarına ve toplumun normlarına göre farklılıklar gösterebilir. Bu noktada kişiler arası ilişkiler son derece önemlidir. Aile bireyleri arasındaki bağın zayıf olması, sözel ve psikolojik çatışmaların sık yaşanması, ailenin toplumda yalıtılmış olarak yaşaması, sosyal destek sistemlerine ulaşamaması, aileye stresli veya güç dönemlerinde, sıkıntılı durumlarda yardım edecek destek mekanizmalarının olmaması riskleri artırır.

RİSKLER Çevresel Uygun beslenme, barınma ve bakım olanaklarının yetersizliği İşsizlik oranlarının yüksek, geçim sıkıntısının yaygın olması Uyuşturucu ticaretinin varlığı Çocuğun savunuculuğunu yapacak kurum ve yapıların yetersizliği Çocuk işçiliği konusunda denetleme ve rehabilitasyonun yetersizliği

RİSKLER Toplumsal Çocuğu koruyan yasaların yetersizliği Çocuğa verilen değerin düşük olması Cinsel ayrımcılık ve toplumsal eşitsizlik Şiddetin kabul edilir olması, hoş görüyle karşılanması , organize şiddetin varlığı (savaş, terör, yüksek suç oranları) Pedofili Kontrolsüz internet Kültürel normlar

RİSKLER Çocuk istismarı ve ihmali farklı alanlardaki pek çok faktörün karmaşık etkileşiminin sonucu olarak ortaya çıkmaktadır. Risk faktörü olarak kabul edilen durumlar hizmet ve müdahale için öncelik taşır. Tek başına hiçbir faktör çocuğa karşı kötü muamelenin nedenini açıklamak için yeterli olamaz. Çocuk istismarı ve ihmali farklı alanlardaki pek çok faktörün karmaşık etkileşiminin sonucu olarak ortaya çıkmaktadır. Risk faktörü olarak kabul edilen durumların varlığı çocuk istismarı ve ihmalinin varlığını kesin olarak gösteremez, tanıyı sağlayamaz. Bununla birlikte istismar ve ihmal için risk faktörlerinin bulunduğu durumların hizmet ve müdahale için öncelik taşıdığı bilinmelidir.

Kaynaklar http://www.cocukhaklari.gov.tr/condocs//kanun_belgeleri/4058.pdf http://www.cocukhaklari.gov.tr/tr/content/show/23/birlesmis_milletler_cocuk_haklari_sozlesmesi.html http://www.cocukhaklari.gov.tr/condocs//mevzuat/cocuk_haklari_sozlesmesi.pdf Child Maltreatment 2007, U.S. Department of Health & Human Services Administration for Children and Families Administration on Children, Youth and Families Children’s Bureau. (Online erişim; http://www.acf.hhs.gov/programs/cb/stats_research/index.htm#can) Preventing Child Maltreatment: a guide to taking action and generating evidence. World Health Organization and International Society for Prevention of Child Abuse and Neglect. WHO 2006. Türkiye Büyük Millet Meclisi, Türkiye’de ortaöğrenime devam eden öğrencilerde ve ceza ve infaz kurumlarında bulunan tutuklu ve hükümlü çocuklarda şiddet ve bunun etkileyen etkenlerin saptanması araştırma raporu. 2007 Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu. Türk ailesinde adolesan sorunları. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları, 1997, Ankara. http://www.cocukhaklari.gov.tr/condocs//kanun_belgeleri/4058.pdf http://www.cocukhaklari.gov.tr/tr/content/show/23/birlesmis_milletler_cocuk_haklari_sozlesmesi.html http://www.cocukhaklari.gov.tr/condocs//mevzuat/cocuk_haklari_sozlesmesi.pdf Child Maltreatment 2007, U.S. Department of Health & Human Services Administration for Children and Families Administration on Children, Youth and Families Children’s Bureau. (Online erişim; http://www.acf.hhs.gov/programs/cb/stats_research/index.htm#can) Preventing Child Maltreatment: a guide to taking action and generating evidence. World Health Organization and International Society for Prevention of Child Abuse and Neglect. WHO 2006. Türkiye Büyük Millet Meclisi, Türkiye’de ortaöğrenime devam eden öğrencilerde ve ceza ve infaz kurumlarında bulunan tutuklu ve hükümlü çocuklarda şiddet ve bunun etkileyen etkenlerin saptanması araştırma raporu. 2007 Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu. Türk ailesinde adolesan sorunları. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları, 1997, Ankara.