4.BÖLÜM GAZETECİ KİMDİR? DUYGUNAZ ULUSU GZT3. Gazetecilik: Gerekli mi Değil mi? Toplumbilimciler bu mesleğin “Yaşamsal gereksinimleri karşılamaya yönelik”

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK NASIL ÖĞRENİR?.
Advertisements

İLETİŞİM VE ETİK DEĞERLER
SOSYAL MEDYA: KURGUSALLIK VE MAHREMİYET
ÜÇ FİLTRE SOKRATES. ÜÇ FİLTRE SOKRATES SOKRATES (M.Ö ) “Kendi kendini tanı" özdeyişinin felsefesinin temel kuralı olduğuna inanmış, “Hiç bir.
EKONOMİ VE SOSYAL HAYAT
SORUMLUSU BENİM. Selim okulunun ve sınıfının eşyalarını çok dikkatsiz kullanıyordu.Bir gece çok ilginç bir rüya gördü. Rüyasında okulunun ve sınıfının.
SUNUM.
Ders: Uluslararası İktisat ve Dış Ticaret Politikası
BESLENMEDE DANIŞMANLIK EĞİTİMİ
RONI MARGULIES. şair yazar tercüman azınlık İstanbullu savaş karşıtı gazeteci Sosyalist İktisat doktoru.
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
Siyaset Bilimine Giriş
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
Zor insanla başa çıkma yolları
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya Okuryazarlığı -.
Maria Montessori.
Durum çalışması: birçok sorusu ve az cevabı olan bir kadın girişimci.
1 HUKUK ve SİYASET OKULU – 8 Şubat 2008 X BAYAN: Biz uluslar arası ilişkilerde… ( Montaj Arası ) Birol BAŞARAN: Ben bütün toplumlarda hukuka ihtiyaç olduğunu,
Kendini İfade Etme Emirhan Güneş
SOSYAL BİLGİLER NEDİR?.
İNTERNETİN FAYDALARI Hazırlayan: Azime Semra AY.
HAYATIMIZDAKİ MATEMATİK
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ ? Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Birliği *İstanbul Barosu Başkanlığı’nın çalışmasından yararlanılarak hazırlanmıştır.
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
İŞ PİYASASI VE ÇALIŞMA ALANLARI
ETİK LİDERLİK SEMİNERİ
BASIN VE YAYIN Gazetecilik,televizyonculuk ve radyoculuğun çağdaş bir şekilde nasıl uygulanacağı anlatılmaktadır. Bu programda elektronik dizginin ve tasarımın.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ulama yapılabilir?
IV. DERS: Medyanın Toplumsal Konumu ve Medya ile İlişkiler HALKLA İLİŞKİLERE GİRİŞ ÖĞR. GÖR. RECEP YILMAZ.
AMAÇ BELİRLEME.
TRABZON İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BİRİMİ
OFF THE RECORD BİLGİ KULLANIMI
Bihter Sertepe Kerim Kaya Tuğba Hüsrevoğlu
HABER: GAZETECİNİN ASIL ÜRÜNÜ. 1) 2) 3) Medya kurumları kullandıkları haberleri üç ana kaynaktan sağlar. Curran bu kaynakları; 1) haber ajansları, 2)
4.BÖLÜM GAZETECİ KİMDİR? TUĞBA EKŞİ GZT-3.
Utanıyorum Ama Gazeteciyim Gürkan Kirlibal & İlker Genç (cCc) Beşinci Bölüm: Gazeteciler Kolonisi.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ NEDİR ?
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI VE MESLEKİ AMAÇLAR
BAĞIMLILIK AİLE EĞİTİMİ
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ. MESLEK SEÇİMİ NEDEN HAYATINIZIN DÖNÜM NOKTALARINDAN BİRİDİR?
1 Medya Güven Araştırması Temmuz 2006 Açık Radyo için hazırlanmıştır.
Doğru Tercih Nasıl Yapılır?
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
BEDEN DİLİ HAZIRLAYAN: ELİF UÇAR.
GAZETECİLİK ARAŞTIRMALARI
PASTIRMA AB İTİRAZ SÜRECİ
Hayat Biçimini Seçmektir
Bunu okumak sizi herhangi bir borç yükü altına sokmayacaktır.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
KÜRESELLEŞME NEDİR?.
KÜRESELLEŞMENİN BEYİN GÖÇÜNE ETKİSİ VE TÜRKİYE
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Okumayı Sevmeyen Çocuklar OCAK 2016 İZMİT REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
“"Where Is The Love?" ” “ AŞK NEREDE “ SESLİDİR Black Eyed Peas.
HONDA Ürün : Motorsiklet Model : CBR 600 RR Değişiklik : Frenleri Değiştirdik. Yenilik : ABS fren sistemi getirdik.
PROF. DR. SAİME İNAL SAVİ SOSYAL BİLİMLER LİSESİ
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ TEMMUZ 2017
DEMOKRASİ NEDİR?. Gücünü halktan alan, yönetimde halk iradesinin etkin olduğu eşitlik, adalet, özgürlük, insan hakları prensibine dayanan anlayışa demokrasi.
…ANLAMLI… …KARİKATÜRLER…
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ
Demokrat Parti ( ) Dönemi Basını
. DERS.
Kişisel Güvenlik. Kişisel veriler, kişinin kimlik yapısını ortaya koyan ve kişiye özel bilgiler olarak tanımlanabilir. Bu yüzden kişisel veriler ve kişisel.
PROF.DR.B.ESRA ASLANERTİK DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ REKTÖR YARDIMCISI
BİLGE KADIN ARAŞTIRMA MERKEZİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

4.BÖLÜM GAZETECİ KİMDİR? DUYGUNAZ ULUSU GZT3

Gazetecilik: Gerekli mi Değil mi? Toplumbilimciler bu mesleğin “Yaşamsal gereksinimleri karşılamaya yönelik” olması gerektiğini savunur. Toplum için olmazsa olmaz olduğunu ileri sürerler. Liberal çoğulcular gazetecisiz bir hayat düşünemezler. Çünkü olmazsa halkın karar alması olanaksızlaşır.

Olmazsa olmaz diyenler; Teknolojik gelişmelerle ülkeler arası sınırların ortadan kalkması ve bireylerin kararlarını kendisi alabilmesi ancak doğru bilgi ile olur. Diğerleri ise; Gazeteciler ne kadar doğruyu çıkartsa da hala yolsuzluk yapan kişiler koltuklarını koruyorlarsa gazeteciliğin gerekli olmadığını düşünüyorlar.

Gazetecilerin, pozisyonlarını insanlara saldırı için kullandıkları, partilere ve başka güçlere bağımlı oldukları, kalemlerini patronlarının çıkarlarını korumak için kullanmaları ise bu meslek ile ilgili en sık duyulan yakınmalardır. Sol eğilimli gazeteciler bu mesleğin eleştirel olması gerektiğini söylüyor, sağ eğilimli gazeteciler ve yunan meslektaşlarda bunu destekliyor.”İyi haber değil sen eleştirilebilecek kötü haber bulmalısın” görüşünü ön görüyorlar. Liberal eğilimli televizyona göre ise durum tam tersi, gazeteci sadece gördüğünü rapor etmelidir.

Türk ve Yunan gazeteci görüşlerine göre, bu meslek gittikçe “para kazanmak” için kullanılmaya başlanıyor. Toplumun değişik kesimlerinde gazetecilerin güçlü olduğu ve istediği zaman 4.güç değil 1.güç olduğu, iktidarı istediği zaman devirebileceğine inanılıyor. Fakat ne yazarlarsa yazsınlar hiçbir şeyin değişmediğini görüyorlar.

Gazeteciler değişik medya organlarında birbirlerine karşı nefer konumundadır. Onlara göre tarafsızlık kavramı aldatmaca ve ikiyüzlü brujuva basınının uydurduğu düşüncelerdir. Ülke tarihinin en kitlesel eylemleri yapılıyor fakat gazeteler üstü kapalı söz edip geçiyor. Hani nerede tarafsızlık?

“Devrimci Gazetecilik” anlayışı Türkiye’de Yunanistan’a oranla daha çok öne çıkıyor. Medyanın gerisinde her zaman birileri oluyor. Medyayı kendi siyasi çıkarları için çalışan gazetecileriyle birlikte kullanıyor. Medyanın ticarileşmeye başlamasıyla idealizmde yok olmaya başlamış, gazetecilik mesleği de önemini yitirmeye başlamış. 3 grup gazeteci var. İlk grup kurnaz ve televizyon pazarına çalışıyor. Sürekli pazarlık halinde kanallara program satıyor. 2.grup tamamen tüccar.

Ticaret yanında ek iş olarak medyada çalışıyorlar. 3.grup ise ciddi anlamda dürüstçe gazetecilik yapmak istiyor. 1980’lerin başında Yunanistan’da da Türkiye’de olduğu gibi geleneksel medyadan modern bir medyaya geçiş oldu. Onlarda önemli olan şey deneyim olmasıydı. Birden fazla medya kuruluşunda çalışabiliyorlardı. Bu durumu ise “Aşırı Profesyonelleşme” olarak tanımlıyorlardı. Bir gazetecinin artık hem sol hem sağ gazetede çalıştığını görmek artık hiç de şaşırtıcı değil.

Gazetecilerin Eğitimi Yunanistan’da 1991’e kadar gazetecilik okulu yoktu. 1990’lardan itibaren özel radyo ve televizyonun yayın hayatına girmesiyle birçok okul açıldı. Fakat okulların sahipleri radyo ve televizyon, gazetelerden ünlü gazeteciler olduğu için kendi anlayışları var. Bu yüzden doğru okulu seçmek çok önemliydi. Gazetecilik eğitimli insanlar tarafından yapılmalıdır.

Yunanistan’da Türkiye’den farklı olarak komünist parti aracılığıyla Sovyetler Birliği’ne gidip eğitim almış bir grup var. Eğitimleri tamamen farklı, “Az haber, az aksiyon, çok analiz” diye özetliyorlar. Yunanistan’da asıl eğitimi okullar değil köklü gazeteler yapıyor.

Türkiye’de gazetecilik okulları yıllardır var. Üniversite düzeyinde veriliyor. Son yıllarda hemen hemen her okulda açıldı. Sonuç olarak her iki ülkede de öğretilebilecek bir konu değil. Okullarda program değişmeli(Arşivcilik, dudak okuma, fotoğrafçılık)gibi eğitimler ve özel alanda (Savaş muhabirliği, ekonomi, hukuk) gibi eğitimlerle avantaj yakalanabilir. Her iki ülkede de nasıl eğitim verilmeli sorusunun cevabı aynı.

Güçlü analiz yeteneği, açık ve dışa dönük olması ve meraklı olması en önemli özelliklerdendir. Sabır ve merak yoksa ondan gazeteci olmaz. Bu işe istek duyması, insanlarla güçlü iletişim kurması, iyi bir eğitim alması, pratikte öğrenmesi ve donanımlı olması gerekir.

Gazetecilerin Ekonomik Durumları Christian eski ve yeni dönem gazeteciliğin genel sınıf durumunu karşılaştırırken eskiden emek satımı ve emek alımı ile birlikteydi. Çünkü işletmeler küçüktü ve hem çalışıp hem sahibi olunabiliniyordu. Yeni dönemde, çalışan durumda ki gazetecinin, işveren konumuna atlaması olanaksız. Artık medya şirketleri dev şirketler haline gelmiştir.

İlk dönemde çalışan ve işveren arası gelir düzeyleri farkları o kadar azken artık arada birer uçurum vardır. Yunanistan’da da, Türkiye’de de benzer bir yapı görülüyor. Baştaki kişiler genelde eğitimsiz, yabancı dil bakımından yetersiz kişilerdir. Bu kişiler siyasi çevrelerine yakın duruyorlar, iktidarın parçası oluyorlar. Aslında parçası değil, aracı olmuş oluyorlar. Güzel yüzlü bir kız iki kere hava durumu okuyunca medya starı olabiliyor ve onca para kazanıyor.