SOKRAT SEM İ NER İ
Yunan felsefecisi, filozofu ve düşünürü Sokrates, M.Ö. 470 yılında Atina’da do ğ muş ve M.Ö. 399 yılında Atina’da ölmüştür. SOKRATES K İ MD İ R?
SOKRAT SEM İ NER İ NED İ R? Önceden özenle düzenlenmiş sorularla karşısındakinin zihninde saklı olan do ğ ruları açı ğ a çıkarma, böylelikle ona gerçe ğ i buldurma temeline dayanan yöntemdir.
AMAÇ Bu yöntem bir tümevarım yöntemidir. Bu yöntemde daima kolaydan zora, özelden genele, tekilden tümele, olaylardan sonuca giderek gerçe ğ e ulaşılır. Sokratik yöntemde amaç; kendisi, hiç bir şey bilmiyormuş gibi görünerek, karşısındakini konuşturarak ustalıkla gerçe ğ i buldurmaktır.
Sokrates Yöntemi 1)Karşısındaki kişiye sorular sorarak onun neyi bilip neyi bilmedi ğ ini araştırır. 2) İ roni yani alay eder. 3) Fikir do ğ rulatmaya başlar.
1)Karşısındaki kişiye sorular sorarak onun neyi bilip neyi araştırır. 1)Karşısındaki kişiye sorular sorarak onun neyi bilip neyi bilmedi ğ ini araştırır. Genellikle konuşmanın başında soru sorardı. Böylece hiçbir şey bilmiyormuş gibi yapardı.
2) İ roni yani alay eder. Konuşma sırasında genellikle karşısındaki kişinin kendi düşünce biçimindeki zayıflıkları görmesini sa ğ lardı. Sonunda konuştu ğ u kişinin bir köşeye sıkıştı ğ ı ve neyin do ğ ru neyin yanlış oldu ğ unu kendine itiraf etmek zorunda kaldı ğ ı olurdu. Sokrates hiçbir şey bilmiyormuş gibi yaparak, insanları mantı ğ ını kullanmaya zorlardı. Cahili “oynardı”- ya da oldu ğ undan daha aptalmış gibi görünürdü. Buna Sokrates İ ronisi denir.
3) Fikir do ğ rulatmaya başlar. Karşısındakinin savunmasını yıktıktan sonra kendi fikirlerini karşı tarafa aktarmaya başlar
UYGULANIŞI Ö ğ retmenin soraca ğ ı soruyu kafasında şekillendirmesi, Sorunun sorulması, Yanıt gelene kadar 3-5 saniye beklenmesi, Ö ğ rencilerden birine söz verilmesi, Yanıtların de ğ erlendirilmesi
FAYDALARI Ö ğ rencinin derse katılımını artırır. Ö ğ rencinin kendini ifade gücünü artırır. Ö ğ renciyi sosyalleştirir. Ö ğ renci sınıfta aynı soruya verilen farklı cevaplar sayesinde empatik düşünme becerisi kazanır. Ö ğ rencinin kendi kendini de ğ erlendirmesini sa ğ lar.
FAYDALARI Ö ğ renci her an kendisine de soru sorulabilece ğ ini bilerek anlatılanlara dikkat eder. Sorulan sorular ö ğ renciyi düşünmeye sevk eder. Ö ğ retmenin ö ğ rencileri de ğ erlendirmesini kolaylaştırır.
SINIRLILIKLARI Çok fazla soru sormak ö ğ rencilerde bıkkınlık uyandırabilir. Kendisine sorulan sorulara sürekli olarak yanlış cevaplar veren ö ğ renci zamanla kendine olan güven duygusunu kaybeder. Ya da yeterli soru sorulmayan ö ğ renciler derste pasif kalır.
SINIRLILIKLARI E ğ er ö ğ retmen sordu ğ u sorulara sürekli olarak yanlış cevaplar alıyorsa bu durum ö ğ retmende güven kaybına neden olur. Anlaşılması güç sorular ö ğ rencilerin düşünme becerilerini zayıflatır. Sorulan sorular birbiriyle alakasız konuları içeriyorsa derse olan ilgi azalır ve bu da dersin kaynamasına neden olur.
ETK İ L İ KULLANIMI Sorular açık ve net olmalıdır. Ö ğ retmen gerekti ğ inde sorularla ö ğ rencilerin dikkatini derse çekebilmelidir. Ö ğ retmen ö ğ rencileri rencide edici sözler kullanmamalı aksine motive edici sözcüklerle ö ğ rencileri yüreklendirmelidir.
ETK İ L İ KULLANIMI Sorular ö ğ rencilerin zihinsel ve ruhsal gelişimlerine uygun olmalıdır. Ö ğ retmen sordu ğ u sorulara hemen cevap beklememeli ö ğ rencilere düşünmeleri için zaman vermelidir.
KAYNAKÇA semineri_ html leri.html leri.html ercansurun.googlepages.com/sosyolojidey ontemvearastirmateknikle.ppt sokrates.html