ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR Okul Rehber Öğretmeni Esma YALÇINER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
OKULA BAŞLAMA SÜRECİNDE ÇOCUK VE AİLE
Advertisements

BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİ VELİLERİNE ÖNERİLER
Öğrenciler Neden Başarısız Olur?
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
2 DERS – 3 İSTANBUL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ ORYANTASYON PROGRAMI 10EYLÜL2012.
ANNE – BABA BEN OKULA BAŞLADIM… SEN HAZIR MISIN?
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
ÇOCUKTA KORKULAR.
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR Okul Psikolojik Danışmanı OSMAN CEYLAN
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİNDE ANNE ÇOCUK İLİŞKİSİ
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
Okul Korkusu, Anneden Ayrılma, Aşırı Bağlılık
OKUL KORKUSU(FOBİSİ) İLKNUR NURKAN
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR Okul Psikolojik Danışmanı OLCAY TEZCAN SAVSİN
OKUL FOBİSİ.
ÇOCUĞUMA NASIL YARDIMCI OLURUM?.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ – ORS-
OKULA UYUM VE OKUL FOBİSİ
ÇOCUĞUM OKULA GİTMEK İSTEMİYOR!
7 YAŞIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ VE OKULA UYUM
O ŞİMDİ OKULLU Miyase ERİKÇİ.
Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Veli Oryantasyon Programı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
İLKOKULA BAŞLAMA Denizli Rehberlik ve Araştırma Merkezi
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
OKUL FOBİSİ, KORKU VE KAYGILAR
ANASINIFINA UYUM İÇİN VELİLER NELER YAPMALI ?
ANAOKULUNA UYUM İÇİN VELİLER NELER YAPMALI ?
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
ZEYNEP YILMAZ PSİKOLOJİK DANIŞMAN
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
MURAT İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ OKULA YENİ BAŞLAYAN ÇOCUKLAR.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR…
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
MAREŞAL ÇAKMAK İLK OKULU
BURSA VALİLİĞİ İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015.
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİ
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
Çocuğum okula başlıyor…
ÇOCUĞUM OKULA GİTMEK İSTEMİYOR! EYVAH!!!. Öncelikle hatırlamamız gereken her çocuğun birbirinden çok farklı olduğu ve sorunlarınında farklı nitelik ve.
ÇOCUKLARIYLA İLETİŞİMDE AİLELERE ÖNERİLER
GÜNDEM 1.Açılış 2.Yeni müfredat programı 3.Öğrencilere evde yapılacak rehberlik çalışmaları 4.Eğitim öğretim çalışmalarının ailede de desteklenmesi 5.Ailede.
VELİ UYUM PROGRAMI BURSA 2015.
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Rehberlik Servisi.
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
OKULA İLK GİTTİĞİNİZ GÜNÜ HATIRLIYOR MUSUNUZ?
OKUL FOBİSİ.
HAZIRLAYAN: CANAN MAÇAN BALİBEY İLKÖĞRETİM OKULU
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR Okul Rehber Öğretmeni Hakan KAYA
STRES YÖNETİMİ
BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİ VELİLERİNE ÖNERİLER BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİ VELİLERİNE ÖNERİLER REHBER ÖĞRETMENREHBER ÖĞRETMEN TEKBİR GÜRPINARTEKBİR GÜRPINAR.
Sunum transkripti:

ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR Okul Rehber Öğretmeni Esma YALÇINER

Hayatımızda yeni bir sayfa açılıyor Hayatımızda yeni bir sayfa açılıyor. Bu başlangıç hem onun hem de sizlerin hayatında yepyeni bir dönemin başlangıcı....

Sizce bu yeni ortam neler ifade ediyor?

Yeni ve farklı arkadaşlar, öğretmenler Yeni bir fiziksel çevre Yeni kurallar, onları bekleyen sorumluluklar (örneğin, sabah vaktinde kalkıp hazırlanmak, okula yetişmek vb.)

Okul, çocuklar için yeni bir sosyal ortamdır

Çocuğun bu ortama uyumu, aileden kazandığı iletişim becerileri ve ilişki biçimlerini kullanmasıyla mümkündür. Çocuğa anaokulu döneminde ve daha öncesinde kendi ayakları üzerinde durabilme yeteneğinin verilmiş olması çocuğun okula uyumunu kolaylaştıracaktır.

Okul stresinden kurtarmalıyız “Okul” çocuklarda strese yol açabilir. Okul stresinin en temel nedenlerinin başında okul hakkındaki belirsizlikler ve bilgisizlikler gelmektedir. Daha önce dar bir sosyal çevrede bulunan öğrenciler bu yüzden okula başlama konunda isteksizlik ve stres yaşayabilir. Bu bakımdan çocuk okula başlamadan önce bilgisizlikler ve belirsizlikler giderilmeye çalışılmalıdır.

Her şeyin başı anlayış Anne babalar çocuklarına karşı anlayışlı olmalıdır: - “Bebek misin sen, kocaman adam oldun, korkacak ne var?” gibi bastırıcı yöntemlerden uzak durmalıdırlar. Bu yaklaşım sorunları çözmez, bastırır. Bastırılan bir sorun da sonradan daha büyük bir şekilde karşımıza tekrar çıkar.

Abartılı anlatımlara son verin Okul hakkındaki abartılı yorumlardan kaçınılmalı, çocuklara: okul, sınıf, sıra, öğretmen, müdür, ders, teneffüs, sınıf arkadaşı ve okul arkadaşı gibi kavramlar konusunda bilgiler verilmelidir.

Çocuğu “okul”la korkutmayın Hata yaptıklarında onları okul veya öğretmenle korkutursak, çocuğun öğretmenden ve okuldan soğumasına sebep oluruz. Okul ceza verilen bir yer olarak gösterilmemelidir.

Okul, öğrencinin baştan savıldığı bir yer değildir Aileler çocuğa “Okullar açılsa da senden kurtulsam.” dememelidir. Öğretmenleri de her şeye kızan, sürekli ceza veren, hep yargılayan bir kişi olarak değil; öğrencileri çok seven, onları yarınlara hazırlayan bir kişi veya kişiler olarak gösterilmeliyiz. Çocuklarımız öğretmenlerini çok sevmeli, onlara derin saygı duymalıdır.

Ailenin aşırı koruyucu tavrı okul fobisine sebep oluyor Çocuk aşırı korumacı bir anlayışla yetiştirilmişse, arkadaşlarıyla iletişimi çok az olmuşsa, dışarıya pek çıkmamışsa kendi ayakları üzerinde duramıyorsa ailesinden uzak kalmak onu çok korkutur. Bu durum pek çok çocukta görülür ve zamanla düzelir. Ancak düzelmeme olasılığı da vardır.

Birbirine duygusal anlamda aşırı derece de bağlı ailelerde çocuk okula gittiğinde anne babasının ona olan sevgisinin azalacağını düşünebilir. Kardeşi varsa kendisine gösterilen sevginin bundan sonra kardeşine yöneleceğini zannedebilir. Annesinin babasının başına bir şey gelebileceğinden endişe edebilir. Bütün bunlar da çocukta okul fobisine yol açabilir. Ailenin çocukla kurduğu yanlış iletişim de okul fobisinin kaynağı olabilir. Anne veya baba, “Beni üzersen annesiz, babasız kalırsın!” ya da benzeri sözler kullanarak çocuğu kontrol altında tutmaya çalışmışlarsa çocuk her tehlikede sığındığı ailesinin kendisini bırakıp gideceğini düşünür.

Okul fobisinin belirtileri nelerdir? Okul fobisi (korkusu), kuvvetli bir endişe sebebiyle çocuğun okula gitmeyi reddetmesi veya bu konuda isteksiz görünmesidir. Okul fobisi yaşayan çocuklar genellikle okul saati yaklaştığında isteksizliklerini bedensel yakınmalar ile dile getirmeye çalışır. Çocukta mide bulantısı, karın ya da baş ağrısı şeklindeki bedensel şikâyetler genellikle sabahları uyanır uyanmaz başlar. İştahsızlık ve uykuda huzursuzluk, sık sık hasta olmadığı halde hastaymış gibi davranmak, alınganlık ve sinirlilik, enerji kaybı, okul etkinliklerine karşı ilgisizlik, utangaçlık ve içekapanıklık gibi belirtiler görülür.

Çocuklar aslında bu şekilde davranarak anne-babalarını okula gitmemek için ikna etmeye çalışırlar. Aileleri onlara “Tamam, bugün okula gitmeyebilirsin.” derse, çocuktaki psikosomatik olan bu sorunlar birdenbire ortadan kalktığı, ağrıların geçtiği görülür. Ancak çocuğun evde kalması uzadıkça okula başlaması da güçleşir. “Yatışsın, düzelir, sonra göndeririz, iyileşince göndeririz.” şeklindeki yaklaşımlar sorunun çözümünü oldukça zorlaştırır.

Okul fobisi yaşayan çocuklar için sadece okula gitmek sorundur Okul fobisi yaşayan çocuklar için sadece okula gitmek sorundur. Bu çocuklar evde kaldıkları sürece hayatlarından memnundurlar. Hiçbir sorun yaşamazlar. Bu yüzden gerçekte ciddi sorunları, hastalıkları yoktur. Çocuktaki okul fobisi zamanla geçebilir

OKUL FOBİSİNDE GÖRÜLEN DİĞER BELİRTİLER Heves ve enerji kaybı oluşmaya başlamışsa, Alıngan ve sinirli olma halinde artış görülüyorsa, İştahsızlık ve uykuda huzursuzluk varsa, Okul etkinliklerine karşı pasif, içe kapanık ve utangaç davranıyorsa, Okulda ve evde daha çok nedensiz ağlamaya, kavga etmeye ve dikkat çekmeye çalışmaya başladıysa,

Evde kalmak ve okul ödevlerini kaçırmak arasında seçim yapamayıp aşırı kaygılı olduysa, Bir seferde günlerce okula gitmediği oluyorsa, Okula gitmediği için suçluluk duymuyorsa, Okula devam ettiği zamanlarda iyi bir öğrenci olabiliyorsa okul korkusundan şüphelenilebilir.

ÖNERİLER: Okula gitme konusunda ödün verilmemeli, mutlaka okula gitmesi sağlanmalıdır. Bu çözümün yarısıdır. Çocuğa, okulun amacını açıklamak, okula gitmesi konusunda ailenin tüm fertlerinin kararlı ve tutarlı olması işe yarar. Okula gitmemesi halinde yapılan çalışmalardan geri kalacağı ve bunun kendisi için bazı aksaklıklara yol açacağını anlatmaya çalışılmalıdır. Çocuğun kendini terkedilmiş ve yalnız hissetmesine yol açacak davranışlardan kaçınmalıdır. Çocuğun fiziksel yakınmaları varsa kontrol etmek için doktora götürün.

Okula gitmediğinden dolayı çocuğu suçlamamalı, korkusu ve gözyaşlarıyla alay edilmemelidir. Vedalaşmaları çabuk ve kısa süreli tutarak, ayrılıkların doğal olduğu hissettirilebilir. Ona gününüzün nasıl geçeceğini anlatıp, onunla gününün nasıl geçtiği hakkında konuşmak her ikinizi de rahatlatabilir. Çocuğa okula gitmesi gerektiği, zaman geçerse bu korkuya birde derslerden geri kalmış olmanın korkusunun ekleneceği söylenmelidir.

· Çocuğun endişeleri, duyguları üzerinde konuşmak, hem sıkıntısını paylaşmasını hem de anlaşıldığını hissedip rahatlamasını sağlar. · Bu sıkıntılı durumun geçici olabileceği, kendisiyle aynı durumda olan başka çocuklarında olduğu anlatılabilir. · Boş zaman ve oyun becerileri kazandırarak anne babaya bağımlılık azaltılabilir. · Arkadaş toplantıları düzenleyerek, sosyal beceriler kazanmasına fırsat tanınabilir. · Anne babanın beklenti düzeyini gerçekçi kılıp çocuğa zaman tanıması korkuyu yenmesini kolaylaştırabilir.

Ayrıca Ayrıca Anne babalar çocuğa karşı davranışlarında tutarlı olmalılar .Örneğin anne saat 9 da yatması gerektiğini söylediğinde baba da aynı şeyi söylemelidir.

Çocuğunu diğer çocuklarla karşılaştırmamalıdır Çocuğunu diğer çocuklarla karşılaştırmamalıdır.(Komşunun çocuğu ,akrabası veya kardeşi) Her birey farklıdır. Anne babalar bireysel farkları gözardı etmemelidir.

Ailede çocuğun uyması gerekli kurallar önceden belirlenmelidir Ailede çocuğun uyması gerekli kurallar önceden belirlenmelidir. Bu kurallara uymada kesinlikle taviz verilmemelidir. Örneğin uyku saati, ders çalışma zamanı, yemek yeme gibi…

Başarıları ödüllendirilmelidir. Mükemmel olması beklenilmemelidir Başarıları ödüllendirilmelidir. Mükemmel olması beklenilmemelidir.Cesareti kırılmamalıdır.

Öğretmenin verdiği ödevleri veli kesinlikle yapmamalı, öğrencinin yapmasını sağlamalıdır. Öğrencinin yapmadığını öğretmen fark eder. Böyle yaparsanız çocuğunuz sorumluluk almaktan kaçınır ve ona yanlış örnek olmuş olursunuz.

Çocuğunuza yemekten önce ellerin yıkanması gerektiği, dişlerin fırçalanması gerektiği,kalkınca yüzün yıkanması saçların taranması gerektiği ile ilgili temizlik alışkanlıkları ve görgü kuralları ile ilgili bilgi verilmesi gerekmektedir.

Biliyorsunuz ki 1. sınıf çocuğun okuma yazma becerisini kazandığı dönemdir. Çocuklar birbirleri ile kıyaslanmamalı; yarıştırılmamalıdır

Her çocuğun okumaya geçtiği zaman farklıdır Her çocuğun okumaya geçtiği zaman farklıdır.Kimi ilk bir ayda geçerken kimi 2. dönemin sonunda geçebilir.Her çocuk farklıdır. Farklı gelişim düzeyine sahiptir.Ailelerin panik yapmaması bunu çocuğa yansıtmaması gerekmektedir.Normal bir çocuğun ilk 1 yıl içinde okumaya geçmesi beklenir. Bu normaldir.Eğer 1. yılın sonunda hala geçememişse o zaman bir problem olabileceği düşünülebilir.

Bu hafta alışma dönemi idi. Veliler olarak sizler de vardınız Bu hafta alışma dönemi idi. Veliler olarak sizler de vardınız. Bundan sonra çocuğu okula getirdiğinizde okulda uzun süre kalmadan eve dönünüz.Çocuğunuz ağlarsa da bugünlük gitmesin şeklindeki cümlelerden sakınınız. Tutarlı ve kararlı tutumunuzu sürdürünüz.