Edebi Tür Olarak Mektup

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YAZILI ANLATIM ÜRÜNLERİ
Advertisements

TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRKÇE / Anlatım Teknikleri
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
Günlük Betsi Levi 11-c.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
BİYOGRAFİ- OTOBİYOGRAFİ Doruk Dİlek Serhan Yüce
ANI Öykü Özfırat 11D.
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
KEREM GUVENTURK CAN DIVITOGLU 11/C
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
SANATSIZ KALAN BİR TOPLUMUN HAYAT DAMARLARINDAN BİRİ KOPMUŞ DEMEKTİR.
GARİP AKIMI (I. YENİ).
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
9. Sınıf Türk Edebiyatı MART Manzum Hikaye.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Biyografi-Otobiyografi)
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
1-5 NİSAN GÖSTERMEYE BAĞLI EDEBİ METİNLER
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Tanzimat dönemi öğretici metinler
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
GÜNLÜK (GÜNCE)
ÖĞRENCİ ; -BÜŞRA YILDIRIM -10/E -425
Anlatmaya Bağlı Metinler
SERKAN ERDOĞAN TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
Mehmet ÖZ / Türk Dili ve Edebiyatı Öğreetmeni
Servet-İ fünun edebİyatI
Düşünceye Dayalı Ve Konusunu Yaşamdan Alan Yazı Türleri
YAZI TÜRLERİ.
FABL TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ HAZIRLAYAN: Özgür AKKAYA
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
ENVER AYSEVER ‘’Yazarlık sabır, beceri ve süreklilik gerektiren bir işçilikse eğer, bunun yineleneceği ortamın nasıl olduğunun pek önemi yoktur. Çalışkan.
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Hikaye.
YAZIM KURALLARI FAHRİYE ŞAHİN 9/C NO:134 BÜNYAN ANADOLU LİSESİ.
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ
İBRAHİM ŞİNASİ.
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
SOHBET (SÖYLEŞİ) Bir yazarın, kişisel görüş ve düşüncelerini fazla derinleştirmeden, okuyucusuyla konuşuyormuş gibi içten bir hava içinde yazdığı yazılara.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
HÜSEYİN SUAT YALÇIN. ■Hüseyin Cahit Yalçın'ın ağabeyi. Tıbbiye'yi bitirdikten sonra (1886), bir süre Midilli ve İstanbul'da hekimlik yaptı. Uzmanlık.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
ANI Bir kimsenin başından geçen ya da kendi, döneminde ortya çıkan olay ve olguları Gözlemlerine, bilgilerine dayanarak anlattığı yazı türüdür.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
HALİDE EDİP ADIVAR.
10edebiyat.net. Tanzimat'tan önce roman kavramına yabancı olan toplumumuzda hikâye kavramı, halk hikâyeleri ve mesnevilerle bir tutulmuş, bir bakıma halk.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Alt Başlık. ELEŞTİRİ NEDİR?  Şiir, tiyatro, hikâye, roman, resim, heykel, film gibi bir sanat veya düşünce eserinin, zayıf ve güçlü yönleri göz önünde.
Romantizmin Önemli Temsilcileri
Biyografi.
1980 SONRASI MİSTİK DUYARLILIK ŞİİRİ
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Sohbet (Söyleşi).
Mektup Nasıl Hazırlanır? Attila ZORBEY 4-E 309.
Sunum transkripti:

Edebi Tür Olarak Mektup “Her yazı bir mektuptur” Nurullah ATAÇ

Mektup Nedir ? Mektup, başka bir yerde bulunan bir kişiye, bir topluluğa ya da bir kuruma bir maksadı bildirmek için yazılan yazıdır. Kişinin duygu ve düşüncelerini rahatça ortaya koyabildiği edebi bir tür olarak mektubun insanlık tarihinde uzun bir geçmişi de vardır.

Mektup ve Gelişimi… Mektup, 17. yüzyıldan itibaren hızlı bir gelişme göstermeye başlar. 17. ve özellikle de romantik duyuş tarzının kendini kuvvetlice hissettirdiği 18. yüzyılda mektup insanların hayatlarından kesitler sunan bir tür olarak romanların vazgeçilmezi olmuştur.

Mektup ve Gelişimi… 18. yüzyılda salon edebiyatı etkili olduğu sıralarda aşk hayatının tüm sırları bu mektup türü sayesinde romanlara yansımıştır.

Batı Edebiyatında Mektup Batı’da politik,toplumsal düşünceleri ileten mektupların yanında güzel bir üslupla kaleme alınmış mektuplara da rastlanır. Cicero mektup türünde örnekler veren yazarlar arasındadır. Atticus’a 16 kitap Yakınlarına 16 kitap Brutus’a 2 kitap Kardeşi Quıntus’a 3 kitap

Batı Edebiyatında Mektup İngiliz edebiyatında mektup türünün ilk örnekleri Paston,Cely,Stoner adlı üç ailenin 15. yüzyıldan kalma özel mektuplarıdır. Hızlı gelişim 18. yüzyılda olmuştur. Fransız edebiyatında 17. yüzyılda gelişmeye başlar.Daha çok siyasi ve tarihidir. Din ve bilimle ilgili olanları da vardır. Madame Bovary’nin yazarı Flaubert 19. yüzyıl edebiyatında en ünlü mektup yazarı olarak bilinir.

Batı Edebiyatında Mektup Alman edebiyatında mektup türü 18. yüzyılda zirveye ulaşır.İlk başlarda dini yazışmalarda kullanılmıştır. Hatta rahipler Allah’a bile mektup yazmışlardır. Temsilcileri arasında Goethe,Schıller Lessing…

Batı Edebiyatında Mektup Amerikan edebiyatında da 18. yüzyılda mektup önem kazanmaya başlamıştır.Gazetelerinde etkisiyle mektup toplumsal ve politik konuların tartışıldığı mecra haline gelmiştir.

Türk Edebiyatında Mektup Edebiyatımızda mektup genel olarak inşa denilen düzyazı içinde ele alınır. Edebiyatımızda mektup Batı Edebiyatı kadar gelişmemiştir. İnceleme yaparken edebiyatımız iki döneme ayrılmalıdır. Tanzimat öncesi Tanzimat sonrası

Tanzimat Öncesinde Mektup Münşeat Mecmuaları edebiyatımızda mektup türünün ilk örnekleri sayılır. Tanzimat öncesinde manzum mektupların sayıları bi hayli fazladır. Tanzimat öncesinde yazılan eserler dönem hakkında okuyanlara da bilgi verir.

Tanzimat Öncesinde Mektup Orhan Şaik Gökyay, pek bilinmeyen asker ve halk mektuplarına dikkat edilmesi gerektiğini söylemiştir. Bu mektuplarda dilin daha samimi kullanıldığından bahsetmiştir. Bu tarz mektuplarda vatan sevgisi,vefa,sadakat incelikle işlenmiştir.

Tanzimat Öncesinde Mektup Mektubatlar: Mektubat-ı Şeyh Aziz Hüdai, Mektubat-ı Sezai, Mektubat-ı Niyazi Mısri eserleri “Mektubat” adı altında toplanır. Fuzuli’nin “Şikayetname” adlı eseri de bu dönemde göze çarpan eserler arasındadır.

Tanzimat Öncesinde Mektup Tanzimat döneminde mektuplara verilen isimler: Ariza ve şukka: altın üste yazdığı mektuplar. Uhuvvetname,muhabbetname: kardeşlik ve sevgi içerikli Varak-name: alçakgönüllülük ifadesi taşır. Kağıt: Geniş anlamda halk arasında mektup.

Tanzimat Öncesinde Mektup Mektuplar konularına göre: Arzıhal Tebrikname Davetname Tehniyename Tezkire Takriz Tehniyenameler ve tebriknameler kutlama içeren mektuplar. Takrizler birinin kitabını övmek için yazılan mektuplardır.

Tanzimat Sonrasında Mektup Mektup, Fransız edebiyatının tanınması,yeni kavramlarla karşılaşma ve bunlara bağlı olarak toplumda yaşanan değişiklikler sonucunda gelişir. Akif Paşa: Münşeat-ı Elhac Akif Efendi Muallim Naci: Muhaberat ve Muaverat Reacizade Ekrem: Mes Prisons Muahezesi Felsefe-İ Zenan Tanzimat sonrasında ilk mektup roman örneğidir. (Mektuplar arasına epizotlar yerleştirilmiştir.)

Mektup-Roman ve Türleri Mektup-romanlarda metin okuyucusuna iki şekilde ulaşır: Mektupları yazan: Asıl kahraman Mektupları derleyen, gözden geçirerek yayımlayan yazar. Mektup-romanlar tiyatroya en yakın türdür. Çünkü bu tarzda şahısları sahnede ve hayatta olduğu gibi dışarıdan görürüz. Her iki tarzda da yazarın varlığı hissedilmez.

Mektup-Roman ve Türleri Roman türü içinde mektuplar ;ikinci şahsa hitap eden, okunması istenerek kaleme alınan, dolayısıyla da bilinmesi istenen bilgi ve duyguları içerir. Mektup romanlarda romancı susar ve kahramanları konuşur. Bir başka deyişle romancı artık kahramanlarını konuşturur.

Mektup-Roman ve Sesler Mektup-romanda tek seslilik Mektup-romanda çok seslilik

Mektup-Roman ve Sesler Mektup-romanda tek seslilik: Tek kişinin yazdığı mektuplar üzerine kurulan bu mektup-romanlara 17. yüzyılda rastlanır. ( Portekiz Mektupları) Mektup-romanda çok seslilik: Duygusal bir çeşitlilik vardır. Mektupların farklı üslupları dikkat çeker. Erkekler mektuplarda daha canlı daha hareketli cümle yapılarını tercih ederler. Kadınlar ise daha hassas, daha yumuşak ifade tarzlarını benimsedikleri gözlemlenmiştir.

Genç Werther’in Acıları ve Mektup Eser iki ana bölümden meydana gelen Werther'in arkadaşı Wilhelm'e yazdığı tek yönlü monolog mektuplardan oluşmaktadır. Goethe, eserini mektup biçiminde yazmakla; okur ile Werther'i içli-dışlı bir atmosfere büründürmüş, onun çektiklerini insanların yalın bir şekilde görmelerini sağlamıştır.

Genç Werther’in Acıları ve Mektup Genç Werther'in Acıları karşılıklı bir mektup alış-verişi değil, tek yönlü bir yazışmadır. Kurmaca bir anlatıcının tek yönlü mektupları yayınlamasıyla ortaya çıkmış bir eserdir. Yani eserde tek seslilik esas alınmıştır.

Genç Werther’in Acıları ve Mektup Roman, derleyenin kısa bir kaç cümlesinden oluşan bir pasaj ile başlar ve eserin sonlarına kadar derleyen ortaya çıkmaz.

Genç Werther’in Acıları ve Mektup Mektupların gerçekliği estetik olarak da sağlam temellere dayandırılmıştır. Romanda sürekli mektup yazan Werther duygularına yenik düşünce eserin sonuna doğru yazma yeteneğini kaybeder. Mektupları ile kendisini dile getirmesi sona erdiğinde onun yerini derleyenin notları alır.

Genç Werther’in Acıları ve Mektup Eserde üç anlatım katmanı vardır: Birincisi Werther'in Wilhelm’e yazdığı mektuplardır. İkinci katmanı ise derleyenin girişteki önsözü Üçüncü katman da “derleyenin notları” başlığı altındaki yorumlar.

ERÜ. Türkçe 3. Sınıf Yusuf YEŞİL