KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Advertisements

PARAGRAF.
1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
Ders:Türkçe Konu: BAĞLAÇLAR
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
PARAGRAFTA ANLAM.
NOKTALAMA VE YAZIM KURALLARI
Sıralı Resimlerle Türkçe Dersi
1.CÜMLELERDE YAKIN ANLAMLILIK CÜMLELER ARASINDAKİ ANLAM İLİŞKİLERİ
PARAGRAFTA ANLAM. Soru 1 Aşağıdaki cümlelerde bir paragraf oluşturulursa hangisi ilk cümle olur? A)Hatta halk arasında hikâye denilince masal akla gelir.
PARAGRAF.
9. Sınıf Dil ve Anlatım MAYIS.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
Öz et.
SEVGİ BÖCÜKLERİ HEPİNİZE EYÜ DERSLER
9. Sınıf Dil ve Anlatım MAYIS.
MEDYADA FUTBOL YORUMCULUĞU
KOMPOZİSYON.
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
Slayt (PowerPoint) Hazırlama
Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları
OKUMANIN İLKELERİ.
DİLEKÇE NASIL YAZILIR?.
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Biyografi-Otobiyografi)
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü
Türkçe Yaz Tatili Ödevleri 8-A.
AYŞENUR BAŞTÜRK Türkçe Öğretmenliği
=>NOKTALAMA İŞARETLERİ<=
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
TÜRKÇE / Düzyazı Türleri
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRKÇE / Noktalama İşaretleri
Giriş Hazırlayan Öner ÖNDER Eğitimci-Yazar
PARAGRAFTA ANLAM.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
CÜMLEDE DE ’NİN YAZIMI.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
NOT TUTMANIN PÜF NOKTALARI
HAZIRLAYAN: hüseyin çaglar Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
Ebru SEVİM Meltem DEMİR Ders: Türkçe Sınıf: 5
HAZIRLAYAN:SONER ÖZTÜRK
OKUMANIN İLKELERİ.
Diksiyon nedir? Konuşmada, kelimenin seçilmesi, imlasına ve veznine göre söylenmesi ve ifadenin rahatlıkla anlatılması. Fesahat, belagat, telaffuz ve natıka kelimeleri.
İLK OKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİ
NOT TUTMA.
ATASÖZLERİ VE DEYİMLER
Sevgili Öğrencilerim Yoğun bir çalışma sonrasında İyi bir tatili hakkettiğinize inanıyorum.Yine de tatilinizde Kitap okumayı ve konu tekrarları yapmayı.
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
ÖĞRETİCİ YAZILAR 1-MAKALE 2-FIKRA 3-RÖPORTAJ 4-ELEŞTİRİ 5-GÜNLÜK
NOKTALAMA İŞARETLLERİ
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
Pre-Service Turkish Teachers’ Opinions About Children’s Literature
Düşünceyi Geliştirme Yolları
TÜRKÇE DERSİ TÜRKÇE DERSİ ANLATIM BİÇİMLERİ PARAGRAFTA 6.Neden-sonuç ilişkisi kurma... 5.Nesnel verilerden yararlanma 4.Karşılaştırma 4.Betimleme 3.Örnekleme3.Öyküleme.
HAZIRLAYAN:ZEHRA ŞAHİN TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ KONU:NOKTALAMA İŞARETLERİ(tırnak işareti,ünlem,kısa çizgi)
İBRAHİM ŞİNASİ.
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
HAZIRLAYAN: Kübra ASLAN Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
Sunum transkripti:

KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ

GİRİŞ BÖLÜMÜNÜN ÖZELLİKLERİ Kısa ve ilgi çekici bir cümledir. Bağlayıcı öğelerle bağlanmaz. ( Çünkü,Mesela gibi…) Yazıda ele alınacak konuyu tanıtır; yazarın konuya nasıl bir yaklaşım getireceğini sezdirir. Tanımlama, açıklama soru cümlesi biçiminde kurulabilir.

KOMPOZİSYON GİRİŞ CÜMLELERİNE ÖRNEKLER: Herhangi bir halk şiiri antolojisi baştan sonuna kadar okumayı hiç denediniz mi? Sanat insanları etkiler mi? Şiir , ne söylendiğinden çok, nasıl söylendiği ile çekiciliğe ulaşır..

GELİŞME BÖLÜMÜNÜN ÖZELLİKLERİ Gelişme bölümü konuyu açıklayan, ana düşüncenin ortaya çıkmasında katkıda bulunan yardımcı düşünceleri oluşturur. Konu bu bölümde açılır. Bunun için de örneklerden, benzerliklerden, karşıtlıklardan,tanık göstermelerden yararlanılır. Ayrıntılar, gelişme cümlelerinde birbirini tamamlayarak, birbirine bağlayıcı öğelerle bağlanarak sıralanır. Gelişme bölümündeki paragraflardan her biri, dil ve düşünce yönünden kendisinden önceki ve sonraki paragrafa bağlıdır.

GELİŞME BÖLÜMÜNE ÖRNEK: Giriş bölümü: Tiyatronun görevi yeni kelimeler tanıtmak ve dile yerleştirmek değildir. Gelişme bölümü: Bu görev televizyon gibi yayın araçlarına düşer. Özellikle gerçekçi oyunlarda yeni türetilen ve halkın henüz kullanmadığı kelimelerin kullanılmasına karşıyım. Şinasi: Tiyatroda kişilerin,kişiliklerine göre konuşması gerektiğini söylerken en doğru ilkeyi göstermiştir. Alışılmamış kelimeler sahnede kullanıldığında halkta tepki yaratıyor. Bugün Türkçe’yi iyi kullanan yazarların yanı sıra aşırı ve öz Türkçe kelimelerle dolu eserlerle de karşılaşıyoruz. Tiyatro eserlerinde bunu yapamazsınız. Tiyatroda rol alan her oyuncu, kahraman mensup olduğu toplum kesimine uygun biçimde konuşur.

SONUÇ BÖLÜMÜNÜN ÖZELLİKLERİ Dil ve düşünce yönünden kendinden önceki paragrafa bağlıdır. Kısa bir biçimde kurulan bu bölüm, toparlayıcı ve özet niteliğinde olan bağlayıcı öğelerle ( kısaca, özetle,denilebilir ki) başlayabilir. Öykü, roman anı gibi türlerde olayın bitiş durumunu içerir. Sonuç bölümünde yazar kompozisyonunun ana fikrini birkaç cümle ile ifade eder. Düşüncesini sonuçlandırır.

Başlık: Bir yazıya verilen ada başlık denir. Başlık, bir yazının neyi anlattığını ya da bu yazının yazılma gerekçesini sezdirecek bir özellik gösterir.Kısaca konuyu tanıtan, ana düşünceyi birkaç sözcükle yansıtan sözdür. Başka bir deyişle başlık ; konu-ana düşünce uyumunu yansıtan bir özellik taşır.

KOMPOZİSYONDA YAZARKEN DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR BİÇİMSEL YÖNDEN: Kompozisyon yazdığınız kağıdın kenarlarında uygun boşluklar bırakınız. Gerekli malzemeyi hazırlayınız. Amacınızı, ana düşüncenizi iyi tespit ediniz. Kompozisyonunuzu düzgün ve okunaklı bir el yazısı yazısı ile yazınız. Paragraf başlarını biraz içeriden 2 cm bıraktıktan sonra başlatınız. Satırları fazla sıkıştırmayınız. Kağıdınızın sağında ve solunda boşluk bırakınız.

İÇERİKSEL YÖNDEN Kompozisyon konusunu oluşturan temel kavramlar üzerinde durunuz. Düşüncelerinizi ilgi ve önem sırasına göre sıralayınız. Yazınızda konuya uygun bir başlık koyunuz; Başlıksız yazı olmaz. Başlık ilgi çekici ve kısa olmalıdır. Öne sürdüğünüz ana düşünceyi vurgulayınız. Düşünceyi geliştirme yollarında ( örnekleme, karşılaştırma,tanık göstermelerden) yararlanınız. Yazınızda gereksiz bölümler, tekrar ettiğiniz düşünceleriniz varsa atınız. Okuyucunun kafasında resim yaratacak sözcükler kullanmaya çalışınız. Noktalama işaretlerini doğru kullanınız.