Kay 235: Introduction to Management Lecture 9 Subject: Human Resource Management Reading: Starling, Chapter 10.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SENDİKALAR MEVZUATININ İNCELENMESİ
Advertisements

Alakalı müşterileri hedefleyin. Google ile Yeniden Pazarlama Remarketing with Google. Target customers who are already showing interest in your business.
Engelli Dernekleri Federasyonu
ORTAK PAYLAŞIM ÖZEL EĞİTİM VE REHABİLİTASYON MERKEZİ
Sustainable Developement & International Perspective in School Bu proje T.C. Başbakanlık DPT AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı (
GENEL OLARAK ÜNİVERSİTE TEŞKİLATI
Avrupa Üniversiteler Birliği (EUA)
Örgütlenme Toplam sayfa : 30 İpek Özkal Sayan, Kamu Personel Yönetimi,
Sustainable Developement & International Perspective in School Bu proje T.C. Başbakanlık DPT AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı (
E.Ü. PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
YURT DIŞINDA ÖĞRENİM Ertan Pekşen KOU Müh. Fak Jeofizik Müh. Bölümü
6. Kariyer Yönetimi Birey açıdan Örgüt açısından
Chapter 9: The Economics of Education. Overview robust relationship between education and earnings. Why? What determines the level of education selected.
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. Building Mutual Trust Between the Labour Market and Education Panel Session.
Hareket halindeki insanlara ulaşın.Mobil Arama Ağı Reklamları Reach customers with Mobile Search Network.
Gender Wage Gap in Turkey: Disaggregated by educatIon
Bu Proje Avrupa Birliği ve T ü rkiye Cumhuriyeti tarafından ortaklaşa finanse edilmektedir ” CIVIL SOCIETY DIALOGUE EU – TURKEY CHAMBERS PARTNERSHIP GRANT.
/ 141 Yrd. Doç. Dr. Turan SET Atatürk University Medical Faculty, Erzurum QUALİTY CIRCLES
Tedarik zincirinde karar aşamaları
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bu proje Avrupa Birliği ve Tu ̈ rkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. Technical Assistance for Increasing Primary School Attendance Rate of.
SÜLEYMAN DEM İ REL PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL. GENERAL INTRODUCTION SCHOOL DIRECTORY, TEACHERS AND OTHER STAFF CLASSROOMS PARTS OF THE SCHOOL GALLERY.
Civic Education, Examples in Turkey
1. İnsan Kaynakları Nedir?
H IZMETLERDE BÜYÜME VE KÜRESELLEŞME. G ENIŞLEME STRATEJILERI Tekli Servis Çoklu Servis Odaklanılmış hizmet: Kümelenmiş hizmet: Tek * Diş hekimliği * Stanford.
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
BM-305 Mikrodenetleyiciler Güz 2015 (6. Sunu) (Yrd. Doç. Dr. Deniz Dal)
Database for APED Büşra Bilgili | Emirhan Aydoğan | Meryem Şentürk | M. Arda Aydın COMPE 341.
 C H I L D B R I D E S.   Marriages in early ages are seen all over the world.  Marriages under 18 are accepted as «child» marriages.
KAMU GÖREVLİLERİ SENDİKALARI KANUNU Kanun No: 4688 Kabul Tarihi : G.Ü. PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
Environmental pollution Traffic Infrastructural problems Unconscious employee Urbanization and industrialization Lack of financial sources.
İş analizi, iş tanımları ve iş profilleri. İlk iş analizi çalışmaları: Taylor (1911), Elton Mayo ( ) İlk sistematik çalışmalar: the Department.
Gender differences in leadership style and management skills Sarah burke and karen m. collins.
Chapter 1 Bölüm 1 Introduction Giriş. Copyright ©2014 Pearson Education, Inc. All rights reserved.1-2 Chapter Outline Bölüm Taslağı Economics and managerial.
BEYPAZARI DISTRICT DIRECTORATE FOR NATIONAL EDUCATION ‘’Acadmy of New Possibilites’’
Kosta Sandalci, Chief Executive Officer, Balnak Logistics AS and President of Association of International Freight Forwarders (tbc) Right Market Positioning.
Practice your writing skills
CHAPTER Section 1.1 What Is Entrepreneurship? Section 1.2 Characteristics of an Entrepreneur Introduction to Entrepreneurship.
DISCUSSION
Chapter 10: Feminism International Relations Theories: Discipline and Diversity 2e.
CHILD PORNOGRAPHY IŞIK ÜNİVERSİTESİ
FLEXIBILITY AND JOB CREATION POLICIES BARIŞ KILIÇ.
Students social life and join the social clubs. BARIŞ KILIÇ - EGE DÖVENCİ IŞIK ÜNİVERSİTESİ
HUMAN RESOURCE MANAGEMENT
Reysaş Field TrIP qUESTIONS
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Charter Party’lerde Yetkili Mahkeme ve Uygulanacak
CHAPTER 1 uzm. Psk. Özlem ataoğlu
BİLİMSEL ÇALIŞMA BASAMAKLARI SCIENTIFIC WORKING STEPS MHD BASHAR ALREFAEI Y
Kamu Emeğinin Örgütlenmesi
Chapter 1 (Bölüm 1) The accounting equation(muhasebe denklemi) and the balance sheet(bilanço)
FINLAND EDUCATION SYSTEM I am talking about the Finnish education system today.
Future: I will/shall & I am going to. Structure: Subject+will/shall+verb(base form)+object.
Organizational Communication
ETwinning Nedir?. Türkiye’de 81 ilin katılımıyla yürütülen 1.Projemiz.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
“Differentiation for making a positive Difference!!!!”
BİLL GATES Şule Eslem ÖZTÜRK NUN OKULLARI Prep-A.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Feminism, unlike the idea of ​​ mankind, is a trend that is prioritized to bring gender inequality to the agenda. The notion of feminism, which is not.
PREPARED BY: 9-B STUDENTS. Sumerians, who laid the foundations of great civilizations and the world cultural heritage, emerged to the st The Sumerians.
People with an entrepreneurial mindset are always brave.
Partnerships for Development. Objectives To share vision on strategic partnerships To briefly introduce the Strategic Partnerships.
Sunum transkripti:

Kay 235: Introduction to Management Lecture 9 Subject: Human Resource Management Reading: Starling, Chapter 10

Public Personnel System Why is it important? Align HR w/ mission and strategic goals Three primary goals Attract the workforce Develop the workforce Maintain the workforce

Types of Public Personnel Elected Appointed Political appointees General civil service Merit system (vs. Spoils System) Contracted

Merit System vs. Spoils System Spoils system People getting jobs in govt. because of who you know Widespread corruption Jobs are bought and sold Merit System People getting jobs in govt. based on what they can do, i.e. their merits/ abilities Written tests and oral examinations Nonpartisan/ Bipartisan Committees/ Boards

A Related Concept: Patronage Patronage: The power of elected or appointed officials to make partisan appointments to office or To confer contracts, honors or other benefits on their political supporters

Environmental Factors Organizational environment Organizational culture Legislation Social Trends

Environmental Factor 1: Organizational Culture Shared predominant value system in the organization It is internalized by the organization’s members Eases communication, decision-making and control Brings in a sense of unity and common purpose Higher levels of cooperation and commitment

Factor 1: Organizational Culture Encouraged through selection, socialization and role models It may increase adaptability to environment How to change the culture? Symbolic managers Signal values in actions Use of symbols, stories, slogans & ceremonies

Environmental Factor 2: Legislation Equality and diversity issues Income inequality between men & women Diversity in terms of Gender Race Religious beliefs Sexual orientation Etc.

Factor 2: Legislation Laws and court decisions Pendleton Act of 1886 Spoils vs. Merit system Civil Service Reform Act of 1978 Civil Service system vs. Career system Hatch Act of 1939 Removing public employees from partisan politics Civil Rights Act of 1964 Equal opportunity vs. Affirmative Action Lloyd-LaFollette Act Unionization & collective bargaining

Unionization in the U.S.

Legislation Continued Americans with Disabilities Act of 1990 Anti-discriminatory and enabling Intergovernmental Personnel Act of 1970 Sharing personnel and expertise Age discrimination Act of 1967

tarihli ve 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu Madde Sendikalara üye olmak serbesttir. Kamu görevlileri çalıştıkları işyerinin girdiği hizmet kolunda kurulu bir sendikaya üye olabilirler. Madde Her üye üyelikten serbestçe çekilebilir. MADDE 18. – Kamu işvereni kamu görevlileri arasında sendika üyesi olmaları veya olmamaları nedeniyle bir ayırım yapamaz. MADDE 28. – Toplu görüşme; kamu görevlileri için uygulanacak katsayı ve göstergeler, aylık ve ücretler, her türlü zam ve tazminatlar, fazla çalışma ücretleri, harcırah, ikramiye, lojman tazminatı, doğum, ölüm ve aile yardımı ödenekleri, tedavi yardımı ve cenaze giderleri, yiyecek ve giyecek yardımları ile bu mahiyette etkinlik ve verimlilik artırıcı diğer yardımları kapsar. MADDE 35. – Toplu görüşmenin tamamlanması için öngörülen süre içinde taraflar anlaşamazlarsa, taraflardan biri üç gün içinde Uzlaştırma Kurulunu toplantıya çağırabilir. Uzlaştırma Kurulu, Yüksek Hakem Kurulu Başkanının başkanlığında; Üniversitelerarası Kurul tarafından, fakültelerin çalışma ekonomisi, iş hukuku, idare hukuku ve kamu maliyesi bilim dallarından seçilecek birer üye olmak üzere dört öğretim üyesinden oluşur.

Sendika Üyesi Olamayacaklar 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu MADDE 15. – Bu Kanuna göre kurulan sendikalara; a) Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği, Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği ile Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliğinde çalışan kamu görevlileri, b) Yüksek yargı organlarının başkan ve üyeleri, hâkimler, savcılar ve bu meslekten sayılanlar, c) Bu Kanun kapsamında bulunan kurum ve kuruluşların müsteşarları, başkanları, genel müdürleri, daire başkanları ve bunların yardımcıları, yönetim kurulu üyeleri, merkez teşkilâtlarının denetim birimleri yöneticileri ve kurul başkanları, hukuk müşavirleri, bölge, il ve ilçe teşkilâtlarının en üst amirleri ile bunlara eşit veya daha üst düzeyde olan kamu görevlileri, 100 ve daha fazla kamu görevlisinin çalıştığı işyerlerinin en üst amirleri ile yardımcıları, belediye başkanları ve yardımcıları, d) Yükseköğretim Kurulu Başkan ve üyeleri ile Yükseköğretim Denetleme Kurulu Başkan ve üyeleri, üniversite ve yüksek teknoloji enstitüsü rektörleri, fakülte dekanları, enstitü ve yüksek okulların müdürleri ile bunların yardımcıları, e) Mülkî idare amirleri, f) Silahlı Kuvvetler mensupları, g) Millî Savunma Bakanlığı ile Türk Silahlı Kuvvetleri kadrolarında (Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı dahil) çalışan sivil memurlar ve kamu görevlileri, h) Millî İstihbarat Teşkilâtı mensupları, ı) Bu Kanun kapsamında bulunan kurum ve kuruluşların merkezi denetim elemanları, j) Emniyet hizmetleri sınıfı ve emniyet teşkilâtında çalışan diğer hizmet sınıflarına dahil personel ile kamu kurum ve kuruluşlarının özel güvenlik personeli, k) Ceza infaz kurumlarında çalışan kamu görevlileri, Üye olamazlar ve sendika kuramazlar.

Public Fiscal Management & Control Law Law Number 5018; December 10, 2003 The law: Closely ties performance management to strategic planning in Turkish government agencies Creates an explicit performance-based budgeting system in Turkish public administration for the first time

Public Fiscal Management & Control Law Article 9, government units are asked to: State their visions and missions explicitly, Define strategic organizational objectives, Measure their performance towards these objectives via predetermined performance criteria, Follow up and evaluate these processes by the help of strategic plans, which are prepared through participatory mechanisms.

Environmental Factor 3: Trends in Society Diversity Not only race, but age, gender, religion, cultural background, education, etc. How to manage diversity? Sensitivity, Tolerance and Discipline Example: Sexual Harassment Unwelcome advances Inappropriate verbal or physical conduct Hostile or abusive environment

Goals of a Public Personnel System 1. Attract and Effective Workforce Forecasting Matching people with expected vacancies Which new technologies will affect the workplace? Redefining jobs (if necessary) Testing and Recruiting

Goals of a Public Personnel System Merit recruiting Rule of three Permits the appointing official to choose among the top three individuals certified. Written vs. Performance tests Performance tests: Candidates actually perform the tasks they will be doing if hired More expensive and harder to administer; less objective

Test Validity vs. Test Reliability Test validity: The relationship between selection device score and one’s future job performance Test reliability: The employer can count on the test to measure the same factors in the same way each time it is given

Goals of a Public Personnel System 2. Training and Management Development Why? Skill deficiencies, increasing motivation On-the-job training (OJT) An individual without all the needed skills or experience is hired and then learns the job from another employee. Job rotation Systematically transferring employees from one job to another to provide them with variety and stimulation.

Training & Management Development Management development Selection: assessment center Selecting individuals with high managerial potential based on their performance on a series of simulated managerial tasks Advancement Performance appraisal

Goals of a Public Personnel System 3. Maintain an Effective Workforce Discipline/grievances Clarity of policies Impartial application Labor Relations Unionization Collective Bargaining Processes Dispute Resolution Procedures